2988
Sök

Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.

919 626 Visningar
Uppdaterades senast 5 oktober 2019
305 Inlägg
23 januari 2014
#361
ArvidsZon skrev:
Farfar77 skrev:
Paulit skrev:

Man får, de säger inget, inte på en så pass gammal bil som min, de nyare helbilsgodkända bilarna vet jag dock inte vad dom säger om...

okej du vet inte vad gränsen går då på årtal ?

Tror nog inte det har med årtal att göra utan utformningen på stötfångaren.
Tänk själv: Skillnaden mellan att ta bort kofångaren på en BMW e36 och en saab 99.
På nyare bilar är det ju fullt i massa komponenter som kikar fram om du tar bort kofångaren men på en äldre har du ju även en plåt bakom, som föregående postare sa att det inte ska vara några vassa föremål framme.

jo förstår det med. Fast läste på nåt annat ställe att om kofångaren är en del av bilens deformations zon.
Skulle man inte få ta bort, lite svårt o veta vad man får göra då.

684 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#362
Det finns säkert nån 1000-sidig lag om det också, det här är Sverige, gott folk.


2 341 Inlägg
23 januari 2014
#363
Man får säkert ta bort kofångaren eftersom det är så få kor på vägen men stötfångaren måste vara kvar:cool:


684 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#364
MR_T skrev:
Man får säkert ta bort kofångaren eftersom det är så få kor på vägen men stötfångaren måste vara kvar:cool:

Stötfångaren måste vara kvar som åskledare.


555 Inlägg
23 januari 2014
#365
Paulit skrev:
Stötfångaren måste vara kvar som åskledare.

Stötfångaren fångar också in de som stöter på dig......


49 Inlägg
24 januari 2014
#366
Jag har just varit och pratat med dom på besiktningen här i skellefte ang det där om man får ta bort stötfångaren och då sa han det att som ni sa bara det inte sticker ut några vassa delar smile

Riktiga män lukta DIESEL!

684 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#367
Idag har jag tagit mig ut till garaget en stund. I väntan på bälgarna som aldrig kommer tog jag tag i instrumentpanelen.
Den är ju inte riktigt som en 140/240 panel, skiten har ju en balk som går under panelen som måste sitta rätt.
Inte helt enkelt att få dit ensam, men har kommit en bit på väg iallafall.
Lägger upp ett par bilder, inte så mycket att se dock.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-f9cbf6a636fce9d9a5e5932d1b50215f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-77ab3472a469dab2a9a1316dc7b7cda0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-0730d72b55dc9645ccaae97f67b3e666.jpg

Här en bild på den förbaskade balken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-3e040a0198eb3d1a0c9c4147afc904d6.jpg

Tog även en liten bild på takmodifieringen som det var tal om förut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-d45fd60c01a7c64d5d8b2ff9b64e4843.jpg


Det var väl allt för nu.

/Pauli


684 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#369
MR_T skrev:
Blir fiiiint de där.

Tjaaa, vi får väl se.....

Hörrö, du som e RIKTIG bilbyggare, har du tennspacklat nån gång? Är det skitsvårt? Halvlätt? Lätt som en plätt?


ontoft
25 januari 2014
#370
Högsta klass på jobbet, som vanligt.

684 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#371
ontoft skrev:
Högsta klass på jobbet, som vanligt.

Oj, tack!


2 341 Inlägg
25 januari 2014
#372
Paulit skrev:
MR_T skrev:
Blir fiiiint de där.

Tjaaa, vi får väl se.....

Hörrö, du som e RIKTIG bilbyggare, har du tennspacklat nån gång? Är det skitsvårt? Halvlätt? Lätt som en plätt?

Vette fan om riktig är rätt. Nej har inte provat ännu. Har bara kört vanligt spackel. Skall tenna detta projektet och har kollat lite hur man gör och det känns som plättlätt. Man kan ju justera med värmen och kleta tills man är nöjd men filandet efteråt verkar inte så kul. Tror jag bara tennar svetsarna och kör vanligt spackel på resten.

Du kan ju prova och meddela hur det svårt det var.


GREASEMONKEY
822 Inlägg
25 januari 2014
#373
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan..
Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?

Mvh S.Österdahl

684 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#374
MR_T skrev:
Paulit skrev:
MR_T skrev:
Blir fiiiint de där.

Tjaaa, vi får väl se.....

Hörrö, du som e RIKTIG bilbyggare, har du tennspacklat nån gång? Är det skitsvårt? Halvlätt? Lätt som en plätt?

Vette fan om riktig är rätt. Nej har inte provat ännu. Har bara kört vanligt spackel. Skall tenna detta projektet och har kollat lite hur man gör och det känns som plättlätt. Man kan ju justera med värmen och kleta tills man är nöjd men filandet efteråt verkar inte så kul. Tror jag bara tennar svetsarna och kör vanligt spackel på resten.

Du kan ju prova och meddela hur det svårt det var.

Jodu, riktig är rätt. Var inte så blyg, ta åt dig. smile
Har kollat några videos på Youtube om spackling, kommer till samma slutsats ungefär som du.
Slipningen verkar suga. Tänkte också tenna bara skarvarna, så det blir väl bara sisådär 20-30 meter.
Känner mig INTE upplagd för filande resten av året. Vi får se vad det blir av tennandet.


684 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#375
770_EVOLVE skrev:
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan..
Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?

Njaojanäe, det enda på panelen som passar någorlunda är väl egentligen bredden skulle jag vilja säga, har tagit bort en hel del i framkant mot rutan på panelen, annars hade jag fått sitta i baksätet smile

Tanken är att ta hela elsystemet från V40:in, och klippa bort det jag inte behöver....
Det enda är att jag inte har så bra koll på bil-elektonik, så hela den processen kommer bli en mardröm tror jag.
Alltså, AC, mätare, och allt möjligt tjafs ska försökas få dit från V40:in. Och sen paras ihop med elen från 960 motorn förstås. Fast det kanske är enklare än jag tror.... Eller så hinner jag läggas i träfracken innan bilen går, det återstår att se.

Ps. La in en liten fråga om detta på vitblock RWD club ett tag sen, fick ett kort litet svar av dig där. Ds.
Senast redigerat av Paulit (25 januari 2014)


GREASEMONKEY
822 Inlägg
25 januari 2014
#376
Paulit skrev:
770_EVOLVE skrev:
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan..
Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?

Njaojanäe, det enda på panelen som passar någorlunda är väl egentligen bredden skulle jag vilja säga, har tagit bort en hel del i framkant mot rutan på panelen, annars hade jag fått sitta i baksätet smile

Tanken är att ta hela elsystemet från V40:in, och klippa bort det jag inte behöver....
Det enda är att jag inte har så bra koll på bil-elektonik, så hela den processen kommer bli en mardröm tror jag.
Alltså, AC, mätare, och allt möjligt tjafs ska försökas få dit från V40:in. Och sen paras ihop med elen från 960 motorn förstås. Fast det kanske är enklare än jag tror.... Eller så hinner jag läggas i träfracken innan bilen går, det återstår att se.

Ps. La in en liten fråga om detta på vitblock RWD club ett tag sen, fick ett kort litet svar av dig där. Ds.

Ja just, då förstod jag nog inte riktigt vad du menade, men jag skulle tänka samma som du gör, att nyttja allt du behöver i elsystemet och skrota bort resten.
Hojta om du vill ha elscheman till Volvo x40 har från 00-04 till dom där wink
Senast redigerat av 770_EVOLVE (25 januari 2014)

Mvh S.Österdahl

684 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#377
770_EVOLVE skrev:
Paulit skrev:
770_EVOLVE skrev:
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan..
Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?

Njaojanäe, det enda på panelen som passar någorlunda är väl egentligen bredden skulle jag vilja säga, har tagit bort en hel del i framkant mot rutan på panelen, annars hade jag fått sitta i baksätet smile

Tanken är att ta hela elsystemet från V40:in, och klippa bort det jag inte behöver....
Det enda är att jag inte har så bra koll på bil-elektonik, så hela den processen kommer bli en mardröm tror jag.
Alltså, AC, mätare, och allt möjligt tjafs ska försökas få dit från V40:in. Och sen paras ihop med elen från 960 motorn förstås. Fast det kanske är enklare än jag tror.... Eller så hinner jag läggas i träfracken innan bilen går, det återstår att se.

Ps. La in en liten fråga om detta på vitblock RWD club ett tag sen, fick ett kort litet svar av dig där. Ds.

Ja just, då förstod jag nog inte riktigt vad du menade, men jag skulle tänka samma som du gör, att nyttja allt du behöver i elsystemet och skrota bort resten.
Hojta om du vill ha elscheman till Volvo x40 har från 00-04 till dom där wink

Läggs på minnet! Tack på förhand...

Btw, 770:in är ett förjävla coolt bygge!
Senast redigerat av Paulit (25 januari 2014)


1 653 Inlägg
25 januari 2014
#378
Tenna är inte jättesvårt.
Det tar lite tid innan man får in känslan med värmen, men när man väl får kläm på det så går det rätt fort.
Huven på min skyline har jag tennat, och en del på bakskärmarna smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

GREASEMONKEY
822 Inlägg
25 januari 2014
#379
Paulit skrev:
Btw, 770:in är ett förjävla coolt bygge!

Sålde den idag faktiskt.. tongue

Mvh S.Österdahl

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 januari 2014
#380
Panelen sitter som en smäck vad man ser på bilderna.  Förstår att det är en massa pyssel med den men som sagt det man ser här är ju skitbra!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .


Sök