LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.
Man får, de säger inget, inte på en så pass gammal bil som min, de nyare helbilsgodkända bilarna vet jag dock inte vad dom säger om...
okej du vet inte vad gränsen går då på årtal ?
Tror nog inte det har med årtal att göra utan utformningen på stötfångaren. Tänk själv: Skillnaden mellan att ta bort kofångaren på en BMW e36 och en saab 99. På nyare bilar är det ju fullt i massa komponenter som kikar fram om du tar bort kofångaren men på en äldre har du ju även en plåt bakom, som föregående postare sa att det inte ska vara några vassa föremål framme.
jo förstår det med. Fast läste på nåt annat ställe att om kofångaren är en del av bilens deformations zon. Skulle man inte få ta bort, lite svårt o veta vad man får göra då.
Jag har just varit och pratat med dom på besiktningen här i skellefte ang det där om man får ta bort stötfångaren och då sa han det att som ni sa bara det inte sticker ut några vassa delar
Idag har jag tagit mig ut till garaget en stund. I väntan på bälgarna som aldrig kommer tog jag tag i instrumentpanelen. Den är ju inte riktigt som en 140/240 panel, skiten har ju en balk som går under panelen som måste sitta rätt. Inte helt enkelt att få dit ensam, men har kommit en bit på väg iallafall. Lägger upp ett par bilder, inte så mycket att se dock.....
Här en bild på den förbaskade balken:
Tog även en liten bild på takmodifieringen som det var tal om förut:
Hörrö, du som e RIKTIG bilbyggare, har du tennspacklat nån gång? Är det skitsvårt? Halvlätt? Lätt som en plätt?
Vette fan om riktig är rätt. Nej har inte provat ännu. Har bara kört vanligt spackel. Skall tenna detta projektet och har kollat lite hur man gör och det känns som plättlätt. Man kan ju justera med värmen och kleta tills man är nöjd men filandet efteråt verkar inte så kul. Tror jag bara tennar svetsarna och kör vanligt spackel på resten.
Du kan ju prova och meddela hur det svårt det var.
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan.. Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?
Hörrö, du som e RIKTIG bilbyggare, har du tennspacklat nån gång? Är det skitsvårt? Halvlätt? Lätt som en plätt?
Vette fan om riktig är rätt. Nej har inte provat ännu. Har bara kört vanligt spackel. Skall tenna detta projektet och har kollat lite hur man gör och det känns som plättlätt. Man kan ju justera med värmen och kleta tills man är nöjd men filandet efteråt verkar inte så kul. Tror jag bara tennar svetsarna och kör vanligt spackel på resten.
Du kan ju prova och meddela hur det svårt det var.
Jodu, riktig är rätt. Var inte så blyg, ta åt dig. Har kollat några videos på Youtube om spackling, kommer till samma slutsats ungefär som du. Slipningen verkar suga. Tänkte också tenna bara skarvarna, så det blir väl bara sisådär 20-30 meter. Känner mig INTE upplagd för filande resten av året. Vi får se vad det blir av tennandet.
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan.. Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?
Njaojanäe, det enda på panelen som passar någorlunda är väl egentligen bredden skulle jag vilja säga, har tagit bort en hel del i framkant mot rutan på panelen, annars hade jag fått sitta i baksätet
Tanken är att ta hela elsystemet från V40:in, och klippa bort det jag inte behöver.... Det enda är att jag inte har så bra koll på bil-elektonik, så hela den processen kommer bli en mardröm tror jag. Alltså, AC, mätare, och allt möjligt tjafs ska försökas få dit från V40:in. Och sen paras ihop med elen från 960 motorn förstås. Fast det kanske är enklare än jag tror.... Eller så hinner jag läggas i träfracken innan bilen går, det återstår att se.
Ps. La in en liten fråga om detta på vitblock RWD club ett tag sen, fick ett kort litet svar av dig där. Ds.
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan.. Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?
Njaojanäe, det enda på panelen som passar någorlunda är väl egentligen bredden skulle jag vilja säga, har tagit bort en hel del i framkant mot rutan på panelen, annars hade jag fått sitta i baksätet
Tanken är att ta hela elsystemet från V40:in, och klippa bort det jag inte behöver.... Det enda är att jag inte har så bra koll på bil-elektonik, så hela den processen kommer bli en mardröm tror jag. Alltså, AC, mätare, och allt möjligt tjafs ska försökas få dit från V40:in. Och sen paras ihop med elen från 960 motorn förstås. Fast det kanske är enklare än jag tror.... Eller så hinner jag läggas i träfracken innan bilen går, det återstår att se.
Ps. La in en liten fråga om detta på vitblock RWD club ett tag sen, fick ett kort litet svar av dig där. Ds.
Ja just, då förstod jag nog inte riktigt vad du menade, men jag skulle tänka samma som du gör, att nyttja allt du behöver i elsystemet och skrota bort resten. Hojta om du vill ha elscheman till Volvo x40 har från 00-04 till dom där
Passar instrumentbrädan så pass bra ändå? Ser ju bolt-on ut nästan.. Hur gör du med mätarhus och sådana detaljer? blir det x40 elsystem i bilen då eller?
Njaojanäe, det enda på panelen som passar någorlunda är väl egentligen bredden skulle jag vilja säga, har tagit bort en hel del i framkant mot rutan på panelen, annars hade jag fått sitta i baksätet
Tanken är att ta hela elsystemet från V40:in, och klippa bort det jag inte behöver.... Det enda är att jag inte har så bra koll på bil-elektonik, så hela den processen kommer bli en mardröm tror jag. Alltså, AC, mätare, och allt möjligt tjafs ska försökas få dit från V40:in. Och sen paras ihop med elen från 960 motorn förstås. Fast det kanske är enklare än jag tror.... Eller så hinner jag läggas i träfracken innan bilen går, det återstår att se.
Ps. La in en liten fråga om detta på vitblock RWD club ett tag sen, fick ett kort litet svar av dig där. Ds.
Ja just, då förstod jag nog inte riktigt vad du menade, men jag skulle tänka samma som du gör, att nyttja allt du behöver i elsystemet och skrota bort resten. Hojta om du vill ha elscheman till Volvo x40 har från 00-04 till dom där
Tenna är inte jättesvårt. Det tar lite tid innan man får in känslan med värmen, men när man väl får kläm på det så går det rätt fort. Huven på min skyline har jag tennat, och en del på bakskärmarna