2942
Sök

Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.

919 625 Visningar
Uppdaterades senast 5 oktober 2019
Fatboy Speed Shop
103 Inlägg
1 februari 2014
#401
sjukt nice bygge!

"Oversteer is best cause you don't see the tree that kills you" -Richard Hammond.

684 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#402
BmwJimmy skrev:
Sjukt Nice Projekt! Kommer garanteras följas!

ekenlowZ skrev:
sjukt nice bygge!

Kul att ni gillart smile


341 Inlägg
1 februari 2014
#403
riktigt fint dehär, var inte denna ute på blocket förut? smile

prem lagd!


684 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#404
vp97 skrev:
riktigt fint dehär, var inte denna ute på blocket förut? smile

prem lagd!

Tack! Nej, denna har aldrig varit på blocket.


341 Inlägg
1 februari 2014
#405
Paulit skrev:
Tack! Nej, denna har aldrig varit på blocket.

Måste varit en annan jag sett då, fortsätt med det finfina jobbet! blir grymt wink


334 Inlägg
2 februari 2014
#406
Paulit skrev:
joxxan skrev:
Hur långt ner går det högra fästet till wattlänken? Ser ut att gå väldigt långt ner? Eller är det bilden/ögonen som luras?smile

Det är bilden som luras.

Okej smile

Just... Awsome!

684 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#407
Har återigen haft svårt att ta mig till garaget.... Ren lathet. Har dock roddat prylar några dagar till bälgarna, plus att jag faktiskt gjort ett litet ryck med wattlänken. Den är klar, och såhär blev det. Är det nån som har åsikter så kom gärna med kritik, kanske har byggt helt åt helvete, vad vet jag..

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-31656f6296fad2e37b11159adf9a1732.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-d2c987102e5e5221b6693779ab547c74.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-9ba5c766ee8cd144bb5d1dfcf7c0448f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-b27700b11246035f255d7165afd9346b.jpg


Bubblameck
232 Inlägg
5 februari 2014
#408
Att man missat detta! Fint bygge, pren. lagd! smile

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

Hobbymekaniker
470 Inlägg
5 februari 2014
#409
Klampar in med ett fälgtips jag med... Kant fälgar i all ära (jag gillar också kant) men "helt" rätt på en 140ia av denna typ tycker jag inte att det blir.. sen håller jag med i vad du säger om 5-exkrat också Paulit! Dock kan jag känna att de 5 ekrade du föreslog själv flörtar en aning med Volvo's 5 ekrade R-Titan fälgar som har suttit på alla typer av Volvos du kan komma på!

Vill du vara lite udda kanske det skulle kunna vara nått att ta steget mer mot vad de sätts på tyska bilar? En fälg som ser lite "tyngre" ut, dvs bredare ekrar? 3SDM fälgen nedan flörtar även rätt hårt med 70-talet och ATS Classic, samtidigt som den känns väldigt modern!

http://www.t4srus.co.uk/ekmps/shops/t4srus/images/3sdm-0.05-8.5-x-18-5-x-112-alloy-wheels-3963-p.jpg

Bara ett par tankar smile Förövrigt ett intressant projekt! Bakluckan blev Riktigt lyckad! Har du några planer för främrehalvan med för att gå ifrån original linjerna på ett diskret men smakfullt sätt såsom bak?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

684 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#410
MhGren skrev:
Att man missat detta! Fint bygge, pren. lagd! smile

Tack!


684 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#411
Cassius skrev:
Klampar in med ett fälgtips jag med... Kant fälgar i all ära (jag gillar också kant) men "helt" rätt på en 140ia av denna typ tycker jag inte att det blir.. sen håller jag med i vad du säger om 5-exkrat också Paulit! Dock kan jag känna att de 5 ekrade du föreslog själv flörtar en aning med Volvo's 5 ekrade R-Titan fälgar som har suttit på alla typer av Volvos du kan komma på!

Vill du vara lite udda kanske det skulle kunna vara nått att ta steget mer mot vad de sätts på tyska bilar? En fälg som ser lite "tyngre" ut, dvs bredare ekrar? 3SDM fälgen nedan flörtar även rätt hårt med 70-talet och ATS Classic, samtidigt som den känns väldigt modern!

http://www.t4srus.co.uk/ekmps/shops/t4s … 3963-p.jpg

Bara ett par tankar smile Förövrigt ett intressant projekt! Bakluckan blev Riktigt lyckad! Har du några planer för främrehalvan med för att gå ifrån original linjerna på ett diskret men smakfullt sätt såsom bak?

3SDM fälgen var ju asläcker! Ska fan kolla om mina mått stämmer med deras smile
Kul att du gillar luckan. Fronten har jag liksom förträngt lite grann, 140 måste fan vara bland de svåraste bilmodeller att göra nåt snyggt på fram.. Vill definitivt ha nån slags spoiler åtminstone fram, men hur den kommer se ut har jag inte nån koll på just nu. Ska ta tag i det i ett senare skede, vill bli lite mer klar under bilen och luftfjädringen först, det är så jäkla bökigt att lyfta upp bilen på bockar och så när man lagt den på backen. Kommer ju knappt under med nåt big_smile


334 Inlägg
5 februari 2014
#412
Dessa tror jag på:
http://www.styling4u.se/product_thumb.php?img=/images/Skarmavbild_2013-02-15_kl._20.11.38.png

Även dom från 3DSM smile

Just... Awsome!

1 026 Inlägg
5 februari 2014
#413
Cassius skrev:
Klampar in med ett fälgtips jag med... Kant fälgar i all ära (jag gillar också kant) men "helt" rätt på en 140ia av denna typ tycker jag inte att det blir.. sen håller jag med i vad du säger om 5-exkrat också Paulit! Dock kan jag känna att de 5 ekrade du föreslog själv flörtar en aning med Volvo's 5 ekrade R-Titan fälgar som har suttit på alla typer av Volvos du kan komma på!

Vill du vara lite udda kanske det skulle kunna vara nått att ta steget mer mot vad de sätts på tyska bilar? En fälg som ser lite "tyngre" ut, dvs bredare ekrar? 3SDM fälgen nedan flörtar även rätt hårt med 70-talet och ATS Classic, samtidigt som den känns väldigt modern!

http://www.t4srus.co.uk/ekmps/shops/t4s … 3963-p.jpg

Bara ett par tankar smile Förövrigt ett intressant projekt! Bakluckan blev Riktigt lyckad! Har du några planer för främrehalvan med för att gå ifrån original linjerna på ett diskret men smakfullt sätt såsom bak?

Jäkla snygg fälg den! smile


18 Inlägg
5 februari 2014
#414
Paulit skrev:
MR_T skrev:
Paulit skrev:
Tjaaa, vi får väl se.....

Hörrö, du som e RIKTIG bilbyggare, har du tennspacklat nån gång? Är det skitsvårt? Halvlätt? Lätt som en plätt?

Vette fan om riktig är rätt. Nej har inte provat ännu. Har bara kört vanligt spackel. Skall tenna detta projektet och har kollat lite hur man gör och det känns som plättlätt. Man kan ju justera med värmen och kleta tills man är nöjd men filandet efteråt verkar inte så kul. Tror jag bara tennar svetsarna och kör vanligt spackel på resten.

Du kan ju prova och meddela hur det svårt det var.

Jodu, riktig är rätt. Var inte så blyg, ta åt dig. smile
Har kollat några videos på Youtube om spackling, kommer till samma slutsats ungefär som du.
Slipningen verkar suga. Tänkte också tenna bara skarvarna, så det blir väl bara sisådär 20-30 meter.
Känner mig INTE upplagd för filande resten av året. Vi får se vad det blir av tennandet.

själva tennandet är inga större problem de lär man sig ganska fort!  slipandet är faktiskt inte heller så jävulskt drygt eftersom du kan avverka merparten av jobbet med raspen sen jobba lite med vanlig slip maskin!
gjort det ett par gånger nu innom jobbet som bilplåtslagare så ge det ett försök wink
vad var anledningen till att du ville tenna skarvarna?

mycket fint bygge måste ja säga! ser fram emot slut resulltatet smile

Kika in bilen volvo glömde att ta i produktion Volvo 153T ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=304596

684 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#415
snusmumrik skrev:
själva tennandet är inga större problem de lär man sig ganska fort!  slipandet är faktiskt inte heller så jävulskt drygt eftersom du kan avverka merparten av jobbet med raspen sen jobba lite med vanlig slip maskin!
gjort det ett par gånger nu innom jobbet som bilplåtslagare så ge det ett försök wink
vad var anledningen till att du ville tenna skarvarna?

mycket fint bygge måste ja säga! ser fram emot slut resulltatet smile

Att tenna verkar lite mer seriöst än att spackla med plast, det var bara så jag tänkte...
Och kul att du och andra gillar bygget och kommer med kommentarer och tips.


684 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#416
joxxan skrev:
Dessa tror jag på:
http://www.styling4u.se/product_thumb.p … .11.38.png

Även dom från 3DSM smile

Nja, har nog aldrig varit så förtjust i sneda ekrar.... Men tack ändå!


Hobbymekaniker
470 Inlägg
6 februari 2014
#417
Ang fronten... (är skruvarsugen själv men har inte möjlighet på grund av geografiska svårigheter för tillfället, därav min flödande inspiration wink)

Antar att du sett denna bild?

http://thumbs.imagekind.com/247178_650/ … 1390564800

Ditt akterparti är ju mer eller mindre kopierat från den 3d modellen smile Det är en rätt bra look egentligen!

Annars hade jag utgått från denna look:
http://www.stanceworks.com/wp-content/u … stance.jpg

Använt de äldre framskärmarna och byggt om positionsljusen till blinkers istället. Sen hade jag bara satt dit en klassisk frontläpp likt Golf GTi MK1 eller Camaro gen 1 RS. Enkelt, stilrent, klassiskt, snyggt!
Jag hade nog fortsatt på proportions förvrängningarna också och höjt mittsektionen på huven lika mycket som den är nedsänkt bak och dragit bak den över ventilationsgallret lika mycket som du dragit ut den bak. Det ger ett mer "Pro Touring" liknande stuk.

Sen hade jag nog höjt skärmkanterna runt om också så att dom följer fälgkanterna/däckskanten i rideheight. Likt denna välkända Amazon:
http://www.bruze.nu/galleri/110/201204-elmia_1060.JPG

Eventuellt t.o.m gått så långt som att byta skärmkanter, antingen till Amazon som följer hjulformen väldigt bra, eller Golf GTi MK1 som kommer bredda bilen. Dock anser jag dom vara nästan kantiga för att funka bra på en 142a... Ett alternativ kanske skulle vara skärmkanter från Ascona B framskärmar? Nu vet jag dock inte om dom är "stora nog".. Men dom har samma linjespråk som Volvon, dock en aning bredare.

Hur ska du göra med sidolister? Om du inte ska ha kvar dom hade jag nog gjort om det vecket en aning med, det blir ju ganska platt och liknar nästan en list i sig (vilket i sig är uppenbart då man behöver en plan yta att fästa listen mot)
Om du modifierar vecket så att det blir en skarpare kant, utan att det sticker ut mer, tror jag det kan bli ett lyft. Tänk BMW M3 E92 t ex.

En annan sak som kanske kan vara något, nu när bilen i övrigt blir så modifierad, kanske kan vara "flush mount" rutor fram och bak? Det kommer kräva en del arbete, men kommer göra att hela bilen ser Klart modernare ut! Med "Flush mount" menar jag att man inte använder gummilisten till rutan utan modifierar rutramen på ett sånt sätt att när man limmar rutan istället för att montera den med list så ligger rutan i samma nivå som plåten runt om. Själva hålet för rutan kan behöva minskas beroende på hur Volvon är byggd, djupet är mindre säkert om man behöver göra något åt, det går justera med höjden på limbädden. Vill man sen ha något som fyller den glipa som är oundviklig mellan ruta och kaross kan man använda en modernare rutlist, kika på framrutan på t ex en Omega A så ser du vilken typ jag tänker på! (Har du lite flyt så går den pilla loss på omegan hel utan att ta ut rutan, använd samma både fram och bak och korta till lämpligt längd mitt på nertill)

Att limma en gummilist-ruta är inga konstigheter. Rengör rutan grundligt och använd samma primer som används på limmade rutor, den är svart så det kommer se ut som vilken lim-ruta som helst förutom de små prickarna i kanten. smile (f.d. glasmästare, så jag har provat detta och vet att det fungerar wink)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

18 Inlägg
6 februari 2014
#418
Paulit skrev:
snusmumrik skrev:
själva tennandet är inga större problem de lär man sig ganska fort!  slipandet är faktiskt inte heller så jävulskt drygt eftersom du kan avverka merparten av jobbet med raspen sen jobba lite med vanlig slip maskin!
gjort det ett par gånger nu innom jobbet som bilplåtslagare så ge det ett försök wink
vad var anledningen till att du ville tenna skarvarna?

mycket fint bygge måste ja säga! ser fram emot slut resulltatet smile

Att tenna verkar lite mer seriöst än att spackla med plast, det var bara så jag tänkte...
Och kul att du och andra gillar bygget och kommer med kommentarer och tips.

Jag tycker du tennar om det är mer en stor nivå skillnad. Sen är det ju inte överallt de är lämpligt att tenna taket tillexempel ska du nog hellre spackla med glasfiber eller carbonspackel! Dom gångerna ja har tennat har de varit på hundben eller där plåten är väldigt styv tenna aldrig en slät yta då få du bara mer jobb  wink

Kika in bilen volvo glömde att ta i produktion Volvo 153T ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=304596

1 026 Inlägg
6 februari 2014
#419
Paulit skrev:
snusmumrik skrev:
själva tennandet är inga större problem de lär man sig ganska fort!  slipandet är faktiskt inte heller så jävulskt drygt eftersom du kan avverka merparten av jobbet med raspen sen jobba lite med vanlig slip maskin!
gjort det ett par gånger nu innom jobbet som bilplåtslagare så ge det ett försök wink
vad var anledningen till att du ville tenna skarvarna?

mycket fint bygge måste ja säga! ser fram emot slut resulltatet smile

Att tenna verkar lite mer seriöst än att spackla med plast, det var bara så jag tänkte...
Och kul att du och andra gillar bygget och kommer med kommentarer och tips.

Och tennet sjunker ju inte så som spackel.
Till showlacker låter dom karossen vila i månader efter
spackling.Självklart beroende på hur mkt som spacklats


18 Inlägg
6 februari 2014
#420
Cortina1 skrev:
Paulit skrev:
snusmumrik skrev:
själva tennandet är inga större problem de lär man sig ganska fort!  slipandet är faktiskt inte heller så jävulskt drygt eftersom du kan avverka merparten av jobbet med raspen sen jobba lite med vanlig slip maskin!
gjort det ett par gånger nu innom jobbet som bilplåtslagare så ge det ett försök wink
vad var anledningen till att du ville tenna skarvarna?

mycket fint bygge måste ja säga! ser fram emot slut resulltatet smile

Att tenna verkar lite mer seriöst än att spackla med plast, det var bara så jag tänkte...
Och kul att du och andra gillar bygget och kommer med kommentarer och tips.

Och tennet sjunker ju inte så som spackel.
Till showlacker låter dom karossen vila i månader efter
spackling.Självklart beroende på hur mkt som spacklats

Glasfiber eller carbonspackel sätter sig ju inte heller men ja gillar inte iden över att smeta dit större mängder.
Om man ser till branch normen så säger dom ju 3mm av vardera spackel alltså 3mm glasfiber och 3mm vanligt så 6mm som mest per skada åh de är ju mycket! wink

Kika in bilen volvo glömde att ta i produktion Volvo 153T ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=304596


Sök