2946
Sök

Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.

919 714 Visningar
Uppdaterades senast 5 oktober 2019
79 Inlägg
6 februari 2014
#421
Tjena!

Har läst din tråd ett tag nu, aldrig kommenterat då jag är slö men nu hittade jag en bild här på garaget du kanske kan tycka komma till användning så passar på att säga: FUCK! Vilket grymt projekt, här är bilden, en idé för bakskärmarna kanske? Om du inte redan sett den.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 6u8mnh.jpg

Kör hårt, följer spänt!

684 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#422
Cassius skrev:
Ang fronten... (är skruvarsugen själv men har inte möjlighet på grund av geografiska svårigheter för tillfället, därav min flödande inspiration wink)

Antar att du sett denna bild?

http://thumbs.imagekind.com/247178_650/ … 1390564800

Ditt akterparti är ju mer eller mindre kopierat från den 3d modellen smile Det är en rätt bra look egentligen!

Annars hade jag utgått från denna look:
http://www.stanceworks.com/wp-content/u … stance.jpg

Använt de äldre framskärmarna och byggt om positionsljusen till blinkers istället. Sen hade jag bara satt dit en klassisk frontläpp likt Golf GTi MK1 eller Camaro gen 1 RS. Enkelt, stilrent, klassiskt, snyggt!
Jag hade nog fortsatt på proportions förvrängningarna också och höjt mittsektionen på huven lika mycket som den är nedsänkt bak och dragit bak den över ventilationsgallret lika mycket som du dragit ut den bak. Det ger ett mer "Pro Touring" liknande stuk.

Sen hade jag nog höjt skärmkanterna runt om också så att dom följer fälgkanterna/däckskanten i rideheight. Likt denna välkända Amazon:
http://www.bruze.nu/galleri/110/201204-elmia_1060.JPG

Eventuellt t.o.m gått så långt som att byta skärmkanter, antingen till Amazon som följer hjulformen väldigt bra, eller Golf GTi MK1 som kommer bredda bilen. Dock anser jag dom vara nästan kantiga för att funka bra på en 142a... Ett alternativ kanske skulle vara skärmkanter från Ascona B framskärmar? Nu vet jag dock inte om dom är "stora nog".. Men dom har samma linjespråk som Volvon, dock en aning bredare.

Hur ska du göra med sidolister? Om du inte ska ha kvar dom hade jag nog gjort om det vecket en aning med, det blir ju ganska platt och liknar nästan en list i sig (vilket i sig är uppenbart då man behöver en plan yta att fästa listen mot)
Om du modifierar vecket så att det blir en skarpare kant, utan att det sticker ut mer, tror jag det kan bli ett lyft. Tänk BMW M3 E92 t ex.

En annan sak som kanske kan vara något, nu när bilen i övrigt blir så modifierad, kanske kan vara "flush mount" rutor fram och bak? Det kommer kräva en del arbete, men kommer göra att hela bilen ser Klart modernare ut! Med "Flush mount" menar jag att man inte använder gummilisten till rutan utan modifierar rutramen på ett sånt sätt att när man limmar rutan istället för att montera den med list så ligger rutan i samma nivå som plåten runt om. Själva hålet för rutan kan behöva minskas beroende på hur Volvon är byggd, djupet är mindre säkert om man behöver göra något åt, det går justera med höjden på limbädden. Vill man sen ha något som fyller den glipa som är oundviklig mellan ruta och kaross kan man använda en modernare rutlist, kika på framrutan på t ex en Omega A så ser du vilken typ jag tänker på! (Har du lite flyt så går den pilla loss på omegan hel utan att ta ut rutan, använd samma både fram och bak och korta till lämpligt längd mitt på nertill)

Att limma en gummilist-ruta är inga konstigheter. Rengör rutan grundligt och använd samma primer som används på limmade rutor, den är svart så det kommer se ut som vilken lim-ruta som helst förutom de små prickarna i kanten. smile (f.d. glasmästare, så jag har provat detta och vet att det fungerar wink)

Många bra tips där, och även vissa som jag inte gillar, men så är det med smaken!
Speciellt frontläppen, är också inne på bara en läpp, men hur den kommer se ut vet jag inte än...
Huven får vi se om den modifieras, only time will tell smile
Flush mount rutorna vete fan om jag orkar hålla på med, tänkte bara ta listen från nyare 240, den som inte sticker ut så mycket, kanske försöka modifiera dit en likadan på bakrutan...


684 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#423
snusmumrik skrev:
Paulit skrev:
snusmumrik skrev:
själva tennandet är inga större problem de lär man sig ganska fort!  slipandet är faktiskt inte heller så jävulskt drygt eftersom du kan avverka merparten av jobbet med raspen sen jobba lite med vanlig slip maskin!
gjort det ett par gånger nu innom jobbet som bilplåtslagare så ge det ett försök wink
vad var anledningen till att du ville tenna skarvarna?

mycket fint bygge måste ja säga! ser fram emot slut resulltatet smile

Att tenna verkar lite mer seriöst än att spackla med plast, det var bara så jag tänkte...
Och kul att du och andra gillar bygget och kommer med kommentarer och tips.

Jag tycker du tennar om det är mer en stor nivå skillnad. Sen är det ju inte överallt de är lämpligt att tenna taket tillexempel ska du nog hellre spackla med glasfiber eller carbonspackel! Dom gångerna ja har tennat har de varit på hundben eller där plåten är väldigt styv tenna aldrig en slät yta då få du bara mer jobb  wink

Detta tips tackar jag för!


684 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#424
Cortina1 skrev:
Och tennet sjunker ju inte så som spackel.
Till showlacker låter dom karossen vila i månader efter
spackling.Självklart beroende på hur mkt som spacklats

Då kommer min få vila flera år känns det som nu big_smile


684 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#425
JimmyBerglind skrev:
Tjena!

Har läst din tråd ett tag nu, aldrig kommenterat då jag är slö men nu hittade jag en bild här på garaget du kanske kan tycka komma till användning så passar på att säga: FUCK! Vilket grymt projekt, här är bilden, en idé för bakskärmarna kanske? Om du inte redan sett den.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 6u8mnh.jpg

Kör hårt, följer spänt!

Tack, kul! Bakskärmarna på min ska förbli "raka", är ute mer efter ett cleant och lågt stuk...


Lillen
213 Inlägg
6 februari 2014
#426
Läser tråden varje uppdatering.
Fortsätt med DIN stil , det kommer bli bäst.
Du har ju redan skapat en egen stil.

Och för allt i världen höj INTE upp skärmkanterna som den den stygga vita Amazonen.
Groteskt fruktansvärt fult byggt , ser ut som den ska gå av.
Så stora fälgar funkar inte på en så liten bil.


684 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#427
Milkman skrev:
Läser tråden varje uppdatering.
Fortsätt med DIN stil , det kommer bli bäst.
Du har ju redan skapat en egen stil.

Och för allt i världen höj INTE upp skärmkanterna som den den stygga vita Amazonen.
Groteskt fruktansvärt fult byggt , ser ut som den ska gå av.
Så stora fälgar funkar inte på en så liten bil.

All heder åt amazonbygget, men det kommer inte hända på min.
Och roligt att tråden intresserar dig. smile


Hobbymekaniker
470 Inlägg
7 februari 2014
#428
Paulit skrev:
Flush mount rutorna vete fan om jag orkar hålla på med, tänkte bara ta listen från nyare 240, den som inte sticker ut så mycket, kanske försöka modifiera dit en likadan på bakrutan...

Usch vad tråkig världen skulle vara om alla hade samma smak.. Kör ditt rejs! Jag spånar bara som sagt för att jag inte kan göra något själv just nu wink

Ang. 240 list, vilken modell av 240 tänker du på? För de flesta 240'is har "limmad" ruta. (limmad med bitumenband, inte alls samma sak som rutlim, men den sitter alltså Inte i listen)

Tänkte bara så du är förberedd wink
Senast redigerat av Cassius (7 februari 2014)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

684 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#429
Cassius skrev:
Paulit skrev:
Flush mount rutorna vete fan om jag orkar hålla på med, tänkte bara ta listen från nyare 240, den som inte sticker ut så mycket, kanske försöka modifiera dit en likadan på bakrutan...

Usch vad tråkig världen skulle vara om alla hade samma smak.. Kör ditt rejs! Jag spånar bara som sagt för att jag inte kan göra något själv just nu wink

Ang. 240 list, vilken modell av 240 tänker du på? För de flesta 240'is har "limmad" ruta. (limmad med bitumenband, inte alls samma sak som rutlim, men den sitter alltså Inte i listen)

Tänkte bara så du är förberedd wink

Jag gillar spånande, det är bra med hjärngympa!

Jag tänker på alla 240 av nyare modell, vet inte riktigt när den började monteras, men vet att det sitter på -93 iallafall. Alltså fram. Den är hyfsat slät, och sitter runt glaset antar jag... Bygger inte ut lika mycket som dom som sitter med clips.


684 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#430
Liten miniupdate, bälgar bak monterat och testat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-5852c392aac2bea6782d74106aa11e88.jpg
Bygga fästen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-a73e7e83679cc31f8d206691dc7b2fce.jpg
Hamburgare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-4e1e667c7850c66029af6f25c509da86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-c7ebf9717508264ccdc844da86854e85.jpg
Senast redigerat av Paulit (8 februari 2014)


684 Inlägg
301 Inlägg
8 februari 2014
#432
Snyggt! Den kommer nog att bli riktigt grym när du parkerar den på backen.

2 341 Inlägg
8 februari 2014
#433
Det där gick ju fort som flickan sa. Blir riktigt nice.


Hobbymekaniker
470 Inlägg
8 februari 2014
#434
Paulit skrev:
Jag gillar spånande, det är bra med hjärngympa!

Jag tänker på alla 240 av nyare modell, vet inte riktigt när den började monteras, men vet att det sitter på -93 iallafall. Alltså fram. Den är hyfsat slät, och sitter runt glaset antar jag... Bygger inte ut lika mycket som dom som sitter med clips.

Den sitter med bitumen/butylband. Inga konstigheter att sätta en 140 ruta med samma metod, dock måste rutan primas med samma svarta primer som om du ska använda riktigt rutlim smile
Listen i sig sitter runt kanten av rutan ja, men det är som sagt inte med listen den är fäst. Ska du ut med en sån 240 ruta på skroten för att ta listen, välj gärna en varm sommardag så rutan stått i solen (lim-bandet är uppvärmt), sätt dig i passagerarstolen, sätt upp fötterna mot rutan och tryck ut rutan sakta, när du fått ut den en deci i överkant, ta en mattkniv och skärgenom den svarta "film" som uppenbarar sig, sen är den lös och listen intakt wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

571 Inlägg
8 februari 2014
#435
Cassius skrev:
Paulit skrev:
Jag gillar spånande, det är bra med hjärngympa!

Jag tänker på alla 240 av nyare modell, vet inte riktigt när den började monteras, men vet att det sitter på -93 iallafall. Alltså fram. Den är hyfsat slät, och sitter runt glaset antar jag... Bygger inte ut lika mycket som dom som sitter med clips.

Den sitter med bitumen/butylband. Inga konstigheter att sätta en 140 ruta med samma metod, dock måste rutan primas med samma svarta primer som om du ska använda riktigt rutlim smile
Listen i sig sitter runt kanten av rutan ja, men det är som sagt inte med listen den är fäst. Ska du ut med en sån 240 ruta på skroten för att ta listen, välj gärna en varm sommardag så rutan stått i solen (lim-bandet är uppvärmt), sätt dig i passagerarstolen, sätt upp fötterna mot rutan och tryck ut rutan sakta, när du fått ut den en deci i överkant, ta en mattkniv och skärgenom den svarta "film" som uppenbarar sig, sen är den lös och listen intakt wink

Jag köpte alla rutor nya till min 140 hos glasmästare och då ingår 240-listen om man säger att man vill ha den.


718 Inlägg
8 februari 2014
#436
Snyggt jobbat!

Ska du ha slangen till bälgarna pekande neråt?

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

684 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#437
Baldrik skrev:
Snyggt! Den kommer nog att bli riktigt grym när du parkerar den på backen.

Tack! Hoppas den kommer se låg ut, det är ju tanken bakom hela bygget!


684 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#438
MR_T skrev:
Det där gick ju fort som flickan sa. Blir riktigt nice.

Man kämpar ju på när andan faller in smile


684 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#439
Cassius skrev:
Listen i sig sitter runt kanten av rutan ja, men det är som sagt inte med listen den är fäst. Ska du ut med en sån 240 ruta på skroten för att ta listen, välj gärna en varm sommardag så rutan stått i solen (lim-bandet är uppvärmt), sätt dig i passagerarstolen, sätt upp fötterna mot rutan och tryck ut rutan sakta, när du fått ut den en deci i överkant, ta en mattkniv och skärgenom den svarta "film" som uppenbarar sig, sen är den lös och listen intakt wink

Bra tips, tar det med mig !!


684 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#440
thilo skrev:
Jag köpte alla rutor nya till min 140 hos glasmästare och då ingår 240-listen om man säger att man vill ha den.

Framrutan ska köpas hos glasmästarn, bakrutan får vi se, sidorutor i plast.



Sök