Funderar lite på att koppla in extralysen på bilen under vintern då jag kommer flytta ut ur stan och komma göra en del på vägar som saknar belysning. Blir en sån version om det blir något www.jula.se/extraljusramp-602004 då dom ändå är ganska diskreta. Blir att sätta dom under reg.plåten och rikta lamporna uppåt lite grann.
Har bi-xenon på bilen och funderar hur man ska koppla extraljusen? När man kopplat tidigare har det alltid funnits ett separat helljus som man lätt bara kunde koppla sig in på. Men hur kopplar man i detta fall? Kanske är jätte simpelt men just nu står de still...
Först och främst börja med att skaffa en Multimeter om du inte har den. Koppla av kontakten till lampan, och mät, vid halvljus signalen till helljus inte ska ge någon ström, så sladden som går till lampan som inte är grund och inte r ger nå ström när halvljus är på är signalen till helljus. Mät sen denna med helljus på för att säkerställa att den är rätt och därefter är det bara att "tjuvkoppla" så att du får signalen som vanligt.
Inte kanske världens bästa beskrivning, men du som har tidigare kopplat in extraljus hoppas jag fattar hur jag har tänkt.
Kan annars rekommendera att du hellre satsar på två riktiga extraljus och xenonkonverterar dem än att du satsar på en sån ljusramp. Köpa två SIM extraljus och xenonkonvertera dem med 55w xenon kostar max 1000:- idag.
Det är D1S lampor som hela tiden har ström. Det finns bara en kabel så finns ingenstans att koppla in sig som inte har ström när bara halvljuset är på. Skulle jag koppla in dom där så skulle extraljusen lysa hela tiden.
Ok, då har du en xenon ballast som tar emot signalen före lampan, mät signalen fram till den, för att du måste ha två olika signaler till hel och halv oavsett hur än det är, så kontakten som går till ballasten kan du leta signalen i.
Ja precis. Men det finns bara en tjock kabel upp till den som man inte kan koppla in sig på. Den är för tjock och gjort i någon slags kevlar eller liknande. Man borde ju kunna tjuva någon annanstans?
Får de flesta kabelbrand pga extraljus utan originalkablage?
Ja... de kör med försmå kablar o inga säkringar
Då är det mer okunskap och oförstånd kanske?
Om man kopplar via ett vanligt hederligt extraljusrelä och tar matningen från batteriet avsäkrat så nära batteriet som möjligt och styrkabeln från helljusstyrningen från bilens originallykta och använder kablar anpassat för det så bör det väl funka galant?
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Nä jag har inte fått någon klarhet i detta. Vet inte hur ska hitta något bra ställe att tjuva ifrån. Sen att jag är allmänt kass vad det gäller elektronik i bilar gör ju inte saken lättare heller.
Bmw verkar inte heller ha någon större koll. Dom säger bara att knappt någon med nyare bilar kopplar in några extralysen.
Jag har Bi-xenon med D1S lampor på halvljuset och vanliga H7 halogen på helljuset. När jag slår till helljuset så "höjer sig" xenonlamporna något för att hjälpa halogenlampan med mera ljus.
Mitt förslag är att du konverterar helljuset till xenon så slipper du xtraljus av olika slag, jag valde ett 50w kit till min och är helnöjd. Lika lätt att installera som att byta en vanlig glödlampa.
Jag har Bi-xenon med D1S lampor på halvljuset och vanliga H7 halogen på helljuset. När jag slår till helljuset så "höjer sig" xenonlamporna något för att hjälpa halogenlampan med mera ljus.
Mitt förslag är att du konverterar helljuset till xenon så slipper du xtraljus av olika slag, jag valde ett 50w kit till min och är helnöjd. Lika lätt att installera som att byta en vanlig glödlampa.
///
Är de så så går det ju att tjuva styrströmmen får halogenlampan. Att konvertera helljuset går också, men det kan krävas en speciell lamphållare och can-bus ballaster då.
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.