sååå.. har skruvat lite idag.. och kommit fram till att avgaskamaxeln står väldigt fel! ska fixa det i morgon under dag och hoppas på att det är det som är felet.. och jag tror verkligen att det är det
Där har du troligen problemet om nu jamen släpper ut en massa oförbränt bränsle. Lambdan snappar upp det och börjar reglera osv osv. Beror ju litet på hur mycket fel den står och åt vilket håll.
tog bort tändkassetten, tog bort oljepåfyllningsröret, tog bort ventilkåpan, lossade på bulten som håller kamkedjedrevet på avgaskamaxeln, lossade på spännaren, nollade spännaren, drog tillbaka insugskamaxeln lite så kedjan blev slapp, lossade på drevet till avgaskamaxeln och backade tillbaka några hack, monterade tillbaka allt ordentligt och kollade nollningarna...
Nu startar motoron inte.. den tänder inte ens längre... gissa om jag är sur nu...
Har du kollat hur gnistan ser ut? Tänkte om du kan ha dödat stiften. Vet när jag paja kassetten på min t7, körde inte mycket på starten innan jag gav upp och dom gick inte att använda nått mer sen. Känsligt som få.
Hej Har du kollat så att 1:a cyl är i ÖD? Kollat på remskivan
timingläget
Sen sträcker man upp kamkedjan med avgaskammen tills markeringen på kamhjulet står rakt upp, då bör du ha en länk mitt över markeringen. sen räknar du 15 rullar ( 1 länk är två rullar/pinnar ) och där sätter du den andra markeringen ( mitt i mellan två länkar( insug )) sen får man joxa lite med kammen för att få dit drevet på kammen.
Gult är markering i hjulet Rött är Rullar ( 15 st mellan gult)
sen är det "bara" att släppa ut sträckaren dra runt motorn för handkraft och kolla timingen igen .
Sen sträcker man upp kamkedjan med avgaskammen tills markeringen på kamhjulet står rakt upp, då bör du ha en länk mitt över markeringen. sen räknar du 15 rullar ( 1 länk är två rullar/pinnar ) och där sätter du den andra markeringen ( mitt i mellan två länkar( insug )) sen får man joxa lite med kammen för att få dit drevet på kammen.
sååå nu går bilskrället igen.. stiften hade surat ner sig så det blev nya stift och insugskamaxeln stod fel också ett hack men som sagt.. nu går den som fan.. spinner loss för inget.. smått jobbigt haha tack alla för eran felsökningshjälp