3394
Sök

Bilen drar oerhört mycket bensin

39 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hallå, har en audi 100 från 89 med quattro som drar ca 2l milen nu när snön har kommit, även om jag inte sladdar särskilt mycket..
Den har 2.3l turbo motorn och inge trim eller höjd turbotryck..
Vet inte temperaturen på motorn då mätaren är trasig, men den hade dålig värme så jag böt termostat, antar att motorn borde vara rätt temp då?

Bilälskare
283 Inlägg
24 oktober 2013
#2
herihi skrev:
Hallå, har en audi 100 från 89 med quattro som drar ca 2l milen nu när snön har kommit, även om jag inte sladdar särskilt mycket..
Den har 2.3l turbo motorn och inge trim eller höjd turbotryck..
Vet inte temperaturen på motorn då mätaren är trasig, men den hade dålig värme så jag böt termostat, antar att motorn borde vara rätt temp då?

funkar inte teromostaten så darr kärran mer soppa för att få upp rätt temp på vattnet..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

39 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#3
klawd22 skrev:
herihi skrev:
Hallå, har en audi 100 från 89 med quattro som drar ca 2l milen nu när snön har kommit, även om jag inte sladdar särskilt mycket..
Den har 2.3l turbo motorn och inge trim eller höjd turbotryck..
Vet inte temperaturen på motorn då mätaren är trasig, men den hade dålig värme så jag böt termostat, antar att motorn borde vara rätt temp då?

funkar inte teromostaten så darr kärran mer soppa för att få upp rätt temp på vattnet..

Har bytt termostat redan, men den drar ändå 2l/mil.

5 679 Inlägg
24 oktober 2013
#4
Bränsleläckage?

Dags för ordentlig service? (Tändstift, fördelarlock, rotor, tändkablar, luftfilter, motorolja, oljefilter)


1 122 Inlägg
24 oktober 2013
#5
byt multitempgivarn så du får veta tempraturen i instrumentpanalen igen och så styr den även bränsleblandningen som kan vara en förklaring till din enorma förbrukning

gasa nu foer faen!

5 679 Inlägg
24 oktober 2013
#6
ValP2k skrev:
byt multitempgivarn så du får veta tempraturen i instrumentpanalen igen och så styr den även bränsleblandningen som kan vara en förklaring till din enorma förbrukning

Det missade jag att hans tempgivare inte fungerade.
Men är det inte en tempgivare för sprutet och en för mätaren? Men om tempgivaren till sprutet är trasig/felaktig så drar bilen massor med soppa.


39 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
ValP2k skrev:
byt multitempgivarn så du får veta tempraturen i instrumentpanalen igen och så styr den även bränsleblandningen som kan vara en förklaring till din enorma förbrukning

Det missade jag att hans tempgivare inte fungerade.
Men är det inte en tempgivare för sprutet och en för mätaren? Men om tempgivaren till sprutet är trasig/felaktig så drar bilen massor med soppa.

Kan man se om multitempgivaren är trasig eller är det bara att byta den och se vad som händer?
Var förövrigt en 2.2l motor med turbo, inte 2.3.

5 679 Inlägg
25 oktober 2013
#8
Man brukar inte kunna se då givaren nästan alltid går sönder inuti, väldigt sällan t.ex kontakten går sönder. Däremot om man vet vilket motstånd det ska vara i givaren vid den temperaturen kylarvätskan är så kan man ohm-mäta givaren.


1 122 Inlägg
27 oktober 2013
#9
Givarn är ju paj om den inte visar nå på tempmätarn iaf.. Om inte din tempmätare är paj men d har jag svårt att tro. Den styr ju både din tempmätare/insprutningen


http://nascom.se/produkter2.php?Cat1=2& … &Col=2

Bör vara den nedre av dom 2 givarna. Står motorkoder så bara glo
Senast redigerat av ValP2k (27 oktober 2013)

gasa nu foer faen!

Avstängd
10 388 Inlägg
27 oktober 2013
#10
ValP2k skrev:
Givarn är ju paj om den inte visar nå på tempmätarn iaf.. Om inte din tempmätare är paj men d har jag svårt att tro. Den styr ju både din tempmätare/insprutningen


http://nascom.se/produkter2.php?Cat1=2& … &Col=2

Bör vara den nedre av dom 2 givarna. Står motorkoder så bara glo

Är väl inte direkt något ovanligt fel att själva mätarna ger upp på Audi (över lag).

Ska inte svära på hur det är på en 2.2T, men "de där gamla 100orna" vill jag påstå, med 99% säkerhet iaf, att det fanns både med och utan "multigivare". Dvs en del bilar hade två givare; en till kombiinstrumentet och en till motorstyrningen.

Vet iaf med säkerhet att mekonomen har en givare till dessa "äldre 100or" som inte är en multigivare, då jag bytt en sådan på min fars gamla 100. Men om det var en avart till motor eller inte, låter jag vara osagt
Senast redigerat av it_mutt (27 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 122 Inlägg
27 oktober 2013
#11
it_mutt skrev:
ValP2k skrev:
Givarn är ju paj om den inte visar nå på tempmätarn iaf.. Om inte din tempmätare är paj men d har jag svårt att tro. Den styr ju både din tempmätare/insprutningen


http://nascom.se/produkter2.php?Cat1=2& … &Col=2

Bör vara den nedre av dom 2 givarna. Står motorkoder så bara glo

Är väl inte direkt något ovanligt fel att själva mätarna ger upp på Audi (över lag).

Ska inte svära på hur det är på en 2.2T, men "de där gamla 100orna" vill jag påstå, med 99% säkerhet iaf, att det fanns både med och utan "multigivare". Dvs en del bilar hade två givare; en till kombiinstrumentet och en till motorstyrningen.

Vet iaf med säkerhet att mekonomen har en givare till dessa "äldre 100or" som inte är en multigivare, då jag bytt en sådan på min fars gamla 100. Men om det var en avart till motor eller inte, låter jag vara osagt

Min 7A 20v motor (s2 utan turbo) från 89 var d multitemp på så har svårt att tro att 2.2T:an har annat

gasa nu foer faen!

39 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#12
Den varnar lite då och då på att det är för lite olja och att det är hög temp till motorn, även om jag nyligen har startat bilen, kan det vara tecken på något?
Fixat garage iaf så kan börja felsöka under veckan.


Sök