3064
Sök

Frågor angående turbolagg

10 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej alla glada!

Jag och en kompis hade en diskussion angående "turbolagg" och kom inte riktigt överens.

Min teori va att när man växlar mellan växlar så hinner inte turbon hålla laddet så man känner en effekt minskning mellan till exempel 3an och 4an.

Hans teori va att de är något "fel" på bilen så den i hans uttryck nästar hoppar fram som att man släpper på gasen upp och ner.

Skulle vilja att någon som är kunnig inom området kan beskriva så grundläggande som möjligt!

Mvh

1 948 Inlägg
27 oktober 2013
#2
När du växlar så släpper du väl gasen? När du släpper gasen så får turbon inga avgaser som "driver" den alltså tappar den laddtryck...

5 695 Inlägg
27 oktober 2013
#3
baltis skrev:
När du växlar så släpper du väl gasen? När du släpper gasen så får turbon inga avgaser som "driver" den alltså tappar den laddtryck...

Och så dumpar man ju även ut det laddtrycket man hade, dvs tryckrör och intercooler måste fyllas upp igen innan man har full effekt.

En sak man kan göra för att bibehålla laddet och även effekten mellan växlingar är att inte släppa gasen utan bara hålla stumt och växla fort som fan tongue
Power-shifting har jag för mig jänkarna kallar det.


1 948 Inlägg
27 oktober 2013
#4
simlar skrev:
baltis skrev:
När du växlar så släpper du väl gasen? När du släpper gasen så får turbon inga avgaser som "driver" den alltså tappar den laddtryck...

Och så dumpar man ju även ut det laddtrycket man hade, dvs tryckrör och intercooler måste fyllas upp igen innan man har full effekt.

En sak man kan göra för att bibehålla laddet och även effekten mellan växlingar är att inte släppa gasen utan bara hålla stumt och växla fort som fan tongue
Power-shifting har jag för mig jänkarna kallar det.

du tänker nog mer på att växla utan att koppla, crossväxla kallas det på denna sida atlanten wink Hålla full gas vid en "vanlig" växling är inget att rekommendera big_smile

193 Inlägg
27 oktober 2013
#5
Haha, power-shifting är fan ingenting att rekommendera, visst kan man göra det, men hur fan kommer lådan att må?? big_smile

Du kan alltid byta till en värre magnetventil som behåller laddtrycket lite längre, men då gäller det att vara ruskigt bra på att växla så att man utnyttjar det till fullo. smile


5 695 Inlägg
27 oktober 2013
#6
BornZombie skrev:
Haha, power-shifting är fan ingenting att rekommendera, visst kan man göra det, men hur fan kommer lådan att må?? big_smile

Du kan alltid byta till en värre magnetventil som behåller laddtrycket lite längre, men då gäller det att vara ruskigt bra på att växla så att man utnyttjar det till fullo. smile

Personligen skulle jag inte rekommendera att köra så, men var bara tvungen att skriva att det går tongue
Lär behöva renovera det ena och det andra redan efter första dragracet.


Påstängd
1 197 Inlägg
27 oktober 2013
#7
Testate powershifting i 940in, kände verkligen hur generatorn laddade!


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
27 oktober 2013
#8
siiimooon skrev:
Testate powershifting i 940in, kände verkligen hur generatorn laddade!

kan tänka mig att den laddade jävligt bra !

att ge lite mellan gas gör ju många också


Påstängd
1 197 Inlägg
27 oktober 2013
#9
CHEEVA skrev:
siiimooon skrev:
Testate powershifting i 940in, kände verkligen hur generatorn laddade!

kan tänka mig att den laddade jävligt bra !

att ge lite mellan gas gör ju många också

Ja det sprängdes lampor överallt, snacka om skenladd!

Nä, men det är nog inget att rekommendera, kopplingen lär ta stryk av det, lådan gillar det förmodligen inte heller. big_smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2013
#10
BornZombie skrev:
Du kan alltid byta till en värre magnetventil som behåller laddtrycket lite längre, men då gäller det att vara ruskigt bra på att växla så att man utnyttjar det till fullo. smile

Det där är ren nonsens

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2013
#11
DavidOskar skrev:
Hej alla glada!

Jag och en kompis hade en diskussion angående "turbolagg" och kom inte riktigt överens.

Min teori va att när man växlar mellan växlar så hinner inte turbon hålla laddet så man känner en effekt minskning mellan till exempel 3an och 4an.

Du upplever det som att motorn är död innan turbon vevar igång och drar vidare. Även om man växlar väldigt fort så tappar man laddtryck i växlingarna. Man kan använda ALS *Bang bang system* för att behålla laddtrycket under växlingar, men det sliter på grejorna. Rallybilar använder detta bland annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

193 Inlägg
28 oktober 2013
#12
torpis skrev:
BornZombie skrev:
Du kan alltid byta till en värre magnetventil som behåller laddtrycket lite längre, men då gäller det att vara ruskigt bra på att växla så att man utnyttjar det till fullo. smile

Det där är ren nonsens

Kan du förklara varför är det ren nonsens?? Är detta inte mvs funktion?? Är ingen expert, så alltid bra att lära sig nått nytt.
Senast redigerat av BornZombie (28 oktober 2013)


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2013
#13
BornZombie skrev:
torpis skrev:
BornZombie skrev:
Du kan alltid byta till en värre magnetventil som behåller laddtrycket lite längre, men då gäller det att vara ruskigt bra på att växla så att man utnyttjar det till fullo. smile

Det där är ren nonsens

Kan du förklara varför är det ren nonsens?? Är detta inte mvs funktion?? Är ingen expert, så alltid bra att lära sig nått nytt.

Magnetventilen styr mot önskat laddtryck. När du växlar, oavsett om du håller fullgas eller ej så finns inte energin att driva turbon och den varvar ner. Det spelar alltså ingen roll om magnetventilen begär 2bar laddtryck för det kommer inget. Det spelar heller ingen roll om man byter magnetventil.

Det är lite som att vrida upp microugnen till 3minuter men aldrig trycka på start. Maten blir ju inte varmare om du vrider till 10minuter om du aldrig trycker start smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

193 Inlägg
28 oktober 2013
#14
torpis skrev:
BornZombie skrev:
torpis skrev:

Det där är ren nonsens

Kan du förklara varför är det ren nonsens?? Är detta inte mvs funktion?? Är ingen expert, så alltid bra att lära sig nått nytt.

Magnetventilen styr mot önskat laddtryck. När du växlar, oavsett om du håller fullgas eller ej så finns inte energin att driva turbon och den varvar ner. Det spelar alltså ingen roll om magnetventilen begär 2bar laddtryck för det kommer inget. Det spelar heller ingen roll om man byter magnetventil.

Det är lite som att vrida upp microugnen till 3minuter men aldrig trycka på start. Maten blir ju inte varmare om du vrider till 10minuter om du aldrig trycker start smile

Ok, trodde att med värre MV man får bättre spool-up tid, samt att laddtrycket bibehålls lite längre, det är iaf vad jag har upplevt efter bytet. Inte så pass stora skillnader att bilen känns som att den har fått 10-20 extra hk, men responsen från turbon känns komma lite tidigare än förr, samt att vid växlingar laddtrycket försvinner inte lika snabbt - kan dock vara att gamla MV började bli just gammal. smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2013
#15
BornZombie skrev:
- kan dock vara att gamla MV började bli just gammal. smile

Ja.  Du ska veta hur mycket skit chipfirmorna får för deras chip inte funkar eller ger utlovad effekt... men hur konstigt är det när man rullar in med en 20-30 år gammal Volvo turbo som överlevt 5 generationer 18åringar haha.

En hel bil är alltid en bra början smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 503 Inlägg
28 oktober 2013
#16
Att skippa dumpventilen medför att inte lika mkt luft hinner försvinna från tryckrörssystemet, vilket i sin tur innebär minskat turbolagg. Dock rekomenderar jag det inte eftersom turbon slits rätt fint av tryckstötarna smile
Senast redigerat av Japs-Jens (28 oktober 2013)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

193 Inlägg
28 oktober 2013
#17
torpis skrev:
BornZombie skrev:
- kan dock vara att gamla MV började bli just gammal. smile

Ja.  Du ska veta hur mycket skit chipfirmorna får för deras chip inte funkar eller ger utlovad effekt... men hur konstigt är det när man rullar in med en 20-30 år gammal Volvo turbo som överlevt 5 generationer 18åringar haha.

En hel bil är alltid en bra början smile

Som tur det är så har min R överlevt bara 40 plussare.. big_smile Ärligt så har jag väldigt svårt att se var chipfirmorna får sina drömsiffror - steg 1 till en R ska tydligen ge 50 extra hk. Detta kommer jag aldrig att tro på, 20hk ja, varför inte, men effekt ökningen från 250hk till 300hk, aldrig. Känns mer realistiskt med steg 3 där man byter downpipe och hela avgassystemet samt steg 3 programvara.

Hur som helst så är jag nöjd över IPD TCV som jag slängde i bilen, bilen känns fräschare och går bättre, samt att jag fick den billigare än vad Volvos egna skulle kostat mig i Sverige. smile


1 503 Inlägg
28 oktober 2013
#18
Japs-Jens skrev:
Att skippa dumpventilen medför att inte lika mkt luft hinner försvinna från tryckrörssystemet, vilket i sin tur innebär minskat turbolagg. Dock rekomenderar jag det inte eftersom turbon slits rätt fint av tryckstötarna smile

Jag hade fel, rättar mig själv smile

Hittade text från en annan tråd som jag snor:

Gamla F1 motorer hade ett extra spjäll framför turbon, detta spjäll såg till att kompressorn snurrade i "vakuum" då föraren lyfte på gasen, detta gör att turbovarvtalet inte sjunker lika snabbt och man slipper således överkomma turbons tröghet innan man får laddtryck igen.

En avlastningsventil utför en liknande funktion, med skillnaden att man enbart reducerar trycket efter kompressorn. Kanske inte lika effektivt när det gäller spool up men det skyddar kompressorn från surge i alla fall.

Surge inträffar när luften i kompressorn stallar, kompressorn kan alltså inte uppehålla ett visst tryckförhållande med det flöde som finns. Stänger man spjället så kommer inget eller i stort sett inget flöde att finnas medans det fortfarande finns en tryckskillnad över kompressorn. Genom att sänka tryckskillnaden över kompressorn motverkar man surge. Det är surge som ger ett kvittrande läte.
Surge anges på kompressormappen och är flödet lågt så behövs det inte mycket laddtryck för att man ska råka ut för surge.

Rallybilar, om det är typ en modern WRC bil det menas så använder de ett avancerat anti lag system.
I en WRC bil så styr styrsystemet laddtryck via wastegateventilen, den styr tändningen, gasspjällets läge och bränsleinsprutningen. Dessutom kan den bland annat övervaka laddtryck och turbovarvtal (det sitter en varvtalsgivare i WRC aggregaten). Förutom detta så styr också styrsystemet en speciellt antilag ventil, denna ventil kan kontrollera flödet av luft från kompressorn till en "brännkammare" i grenröret.
Styrsystemet tar med hjälp av bilens hastighet och gaspedalens läge ut ett lämpligt laddtryck och turbovarvtal, den styr sedan gasspjället, wastegateventil och det vanliga för att öppnå dessa värden. Men tillskillnad från en vanlig turbomotor så kan den också styra luftflödet från kompressorn till en brännkammare i grenröret där luften möts upp med bränsle från de vanliga spridarna ifall motorn inte ger tillräckligt med avgaser för att driva turbon. Ytterligare en fördel med detta system är att surge inte är något problem vid låga motorvarvtal, man kan alltså nå mycket höga laddtryck redan på mycket låga varvtal samtidigt som man inte har någon turbofördröjning. En WRC motor ger ungefär 200 hk vid 2000 rpm och 300 hk vid 3000 rpm, detta motsvarar ungefär 700 Nm.
Tack vare att man inte använder någon dumpning av tändningen så slipper man ifrån de vanliga värmeproblemen som förknippas med anti lag. Dessutom så fungerar systemet utan att det smäller och har sig.

Med tävingsmotorer så sker växling normalt utan användning av kopplingen, istället så bryts tändningen för en mycket kort stund. Turbomotorer är naturligtvis inget undantag.

Launch system finns det ett par olika varianter av. De mest avancerade är mer eller mindre baserade på en funktion liknande anti spinn med automatisk styrning av kopplingen. Enklare system fungerar snarare vridmomentsbegränsande, detta blir mer "open loop" så att säga.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2013
#19
Japs-Jens skrev:
Japs-Jens skrev:
Att skippa dumpventilen medför att inte lika mkt luft hinner försvinna från tryckrörssystemet, vilket i sin tur innebär minskat turbolagg. Dock rekomenderar jag det inte eftersom turbon slits rätt fint av tryckstötarna smile

Jag hade fel, rättar mig själv smile

Exakt!  En dumpventil minskar turbolagget. Tryckstötarna när kompressorn stallar bromsar in turboaggregatet.  En dump skall vara väldigt löst spänd och av grov diameter för att fungera tillfedställande.  Den ska låta som en djup suck, då funkar den!  Kvitter eller visselpipor är inte optimalt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 503 Inlägg
29 oktober 2013
#20
torpis skrev:
Japs-Jens skrev:
Japs-Jens skrev:
Att skippa dumpventilen medför att inte lika mkt luft hinner försvinna från tryckrörssystemet, vilket i sin tur innebär minskat turbolagg. Dock rekomenderar jag det inte eftersom turbon slits rätt fint av tryckstötarna smile

Jag hade fel, rättar mig själv smile

Exakt!  En dumpventil minskar turbolagget. Tryckstötarna när kompressorn stallar bromsar in turboaggregatet.  En dump skall vara väldigt löst spänd och av grov diameter för att fungera tillfedställande.  Den ska låta som en djup suck, då funkar den!  Kvitter eller visselpipor är inte optimalt.

Kul när man lär sig nåt nytt!! smile
Skulle va kul att montera ett backspjäll/backventil nära turbon och se om spooluptiden blir kortare!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!


Sök