3841
Sök

Besiktiga en oreggad bil ?

19 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Ja min 945a måste reggas med orginal turbo igen då någon som hade den innan mig blev tagen med alldedes för stor turbo min fråga är , kan jag besiktiga och köra med bilen FAST den inte är reggad alltså "smyga med att den inte är reggad" eller hur fungerar det , Ser dem på besiktning att bilen inte är reggad med orginal ?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
30 oktober 2013
kör du in till besiktningen kmr dem ju göra en regbesiktning på den troligen om ja fatta va du skrev rätt?
orkar du inte göra det, skatta den å försäkra å kör till du blir stoppad av polisen. välj du.

5 198 Inlägg
30 oktober 2013
Du vet,, de har datorer och när det är din tur så får dom fram uppgifterna om din bil,,,Trots allt så är dom anställda på bilprovningen inte helt urblåsta. Står med 99% att bilen skall regbessas.

19 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Jo men om jag förstått det hela rätt så ska bilen reggbesiktigas med den turbon den blev tagen med , om du ställer tillbaka bilen till orginal skick och kör den till SBP om den går igenom så ska det vara lugnt ...

Forummoderator
26 397 Inlägg
30 oktober 2013
Gör om - gör rätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
30 oktober 2013
KvasTnackE skrev:
Jo men om jag förstått det hela rätt så ska bilen reggbesiktigas med den turbon den blev tagen med , om du ställer tillbaka bilen till orginal skick och kör den till SBP om den går igenom så ska det vara lugnt ...

FÖR att bilen ska bli laglig i dess utförande ska den regbesiktas med den turbon, gör det enkelt å sätt på original turbo sen åk å besikta sen byt turbo igen.

19 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Japp bilen är helt orginal nu , det jag undrade var om det är okej eller om den fortfarande måste ressas FAST den är orginal

3 295 Inlägg
30 oktober 2013
Ring till bilprovningen och fråga?

1 705 Inlägg
30 oktober 2013
KvasTnackE skrev:
Japp bilen är helt orginal nu , det jag undrade var om det är okej eller om den fortfarande måste ressas FAST den är orginal

För att den ska klassas som original igen så måste du göra en regbesiktning, det är liksom det dom är till för.

19 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
En regg bess är väl till för att du ska få köra med de trimmade delarn lagligt , tycker ju att det är lite skumt att du måste regga en bil som redan är reggad orginal..

466 Inlägg
30 oktober 2013
KvasTnackE skrev:
En regg bess är väl till för att du ska få köra med de trimmade delarn lagligt , tycker ju att det är lite skumt att du måste regga en bil som redan är reggad orginal..

Gissar på att polisen har tagit dig?

Men iallafall då får man regbes på bilen och då ska bilen vara i orginal utförande och kommer kontrolleras på besiktningsstationen. Vaför regbes? Jo för att man vill kontrollera din bil att den är rätt, så att den inte är olaglig eller nåt annat..

19 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Japp men dem på besiktningen påstår att jag behöver åka in och visa att allt är orginal då 945 är en sådan pass vanlig bil tongue , äsch åker o provar o bessa så återkommer jag med svar :p

1 705 Inlägg
30 oktober 2013
KvasTnackE skrev:

Nej, en regbesiktning är till för att visa att du plockat bort dom trimmade delarna och återställt bilen till original.

Din bil *var* reggad original men eftersom du ändrat på den så gäller inte längre den registreringen, utan bilen måste antingen registreras som ombyggt fordon eller återställas till original.

5 131 Inlägg
30 oktober 2013
Kruxet är att väll att du "inte kan" regga med något annat än original då en ändrad motor saknar avgasintyg smile
Du kan därför inte regga in en större turbo, annan dump eller liknande smile
Om man inte går via srfo då smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

19 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Vad händer om bilen nu eventuellt skulle gå igenom en besiktning är bilen OK då ?

Trucker
1 421 Inlägg
30 oktober 2013
KvasTnackE skrev:
Vad händer om bilen nu eventuellt skulle gå igenom en besiktning är bilen OK då ?

Det säger väl sig själv?

Går regbesiktningen inte bra, så är bilen INTE ok, går regbesiktningen bra (allt ser orginal ut) så går bilen igenom och bilen är ok och besiktad...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
30 oktober 2013
zleepy skrev:
KvasTnackE skrev:

Det säger väl sig själv?

Går regbesiktningen inte bra, så är bilen INTE ok, går regbesiktningen bra (allt ser orginal ut) så går bilen igenom och bilen är ok och besiktad...

Om han lyckas få igenom bilen som original utan att plocka bort den större turbon (pga inkompetens hos bilprovningen) så kan han fortfarande bli stannad igen av Polisen eftersom bilen inte är laglig, och får du göra om samma procedur. Att man lyckas smita igenom något hos bilprovningen betyder inte att bilen är laglig och att man inte kan bli stannad igen smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

19 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Som sagt , bilen är HELT ORGINAL NU och ska fortsättas gå orginalt

Evildan
30 oktober 2013
KvasTnackE skrev:
Som sagt , bilen är HELT ORGINAL NU och ska fortsättas gå orginalt

Då är det bara att fara in till ditt lokala besiktningsorgan och göra en registreringsbesiktning så besiktningspersonen kan konstatera att bilen är återställd till standardutförande och sedan är du "hemma".

Trucker
1 421 Inlägg
31 oktober 2013
rickylicious skrev:
zleepy skrev:
KvasTnackE skrev:

Det säger väl sig själv?

Om han lyckas få igenom bilen som original utan att plocka bort den större turbon (pga inkompetens hos bilprovningen) så kan han fortfarande bli stannad igen av Polisen eftersom bilen inte är laglig, och får du göra om samma procedur. Att man lyckas smita igenom något hos bilprovningen betyder inte att bilen är laglig och att man inte kan bli stannad igen smile

Men TS sa ju att bilen är helt orginal numera, att bilen har orginal turbo...

därav mitt svar, läs tråden nästa gång! wink

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Sök