2956
Sök

BMW 320 E36, koppling tar inte!

12 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#1
Hej! 

Har en BMW 320 årsmodell 92 som vinterbil, funkat kalas bra innan i motor och låda tills jag lånade ut bilen till en kompis i några dagar. Då jag skulle hämta bilen så sa han att han tyckte kopplingen tog lustigt och det kände jag ju direkt att den gjorde, det är de tråkiga när man lånar ut saker men han sa att den blev sån över en natt och har tyvärr svårt att tro det.
Kopplingen tog rätt dåligt o svårt o få i växlarna och han hade kört så med den till jobbet samma dag, 4 mil och jag tänkte inte köra hem den så, så vi bogserade hem den.
2 veckor efter tänkte jag börja kolla lite på den och först flytta den till garaget då, men när jag skulle starta med kopplingen nere så tog den inte alls, så bilen hoppade framåt emot staketet.

Jag tycker det känns som om kopplingscylindern som läcker? Hade kopplingen vart dålig så hade ju han inte tagit för 2 veckor sen heller. Han stod ju endå så två veckor så om de kommit in luft och läckt ut bromsvätska under den tiden, har inte mekat så mycket BMW så vad säger ni?
Bromsvätska finns i behållaren, i nuläget har ja inte hunnit med den alls men tänkte pilla lite imorgon på bilen så tänkte jag kunde fråga er oxå samtidigt big_smile

tacksam för all hjälp!

Ha de gott!

414 Inlägg
4 november 2013
#2
Förutsatt att det är hydraulisk koppling på den så låter det helt klart som en huvud eller slavcylinder som är kass.

Tätningar/packningar i kopplingshydraulik kan gå sönder över en natt, tro mig, så är nog knappast din polares "fel". Han hade bara otur och låna din bil just den dagen som tätningarna inte orkade täta tillräckligt bra längre. big_smile

Huvudkopplingscylindrar brukar kunna läcka internt, alltså inget som du ser.
Senast redigerat av joH900 (4 november 2013)

12 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#3
okej tack för svar big_smile

hehe nae ja skällde ju inte ut han direkt för ja va ju själv osäker tongue

ha du grejat nåt med BMW eller? För ja för mig det är dubbla på de här modellerna, en precis över pedalerna och sen nån vid lådan. Men om det skulle va huvudcylindern så skulle de väl vara segt när man bromsar med?

414 Inlägg
4 november 2013
#4
Kan inte påstå jag meckat BMW tongue

Men ja är det hydrauliskt lär du ha en vid lådan också, slavcylindern. Huvudkopplingscylindern har inget med huvudbromscylindern och göra så om den är kass ska det inte  inte påverka bromsverkan. Enda som det har gemensamt är att båda använder sig av bromsvätska, och i vissa fall kan de dela behållare

Konstruktör
1 053 Inlägg
5 november 2013
#5
Låter som sagt som slavcylindern kan vara kass.
Den dog också på en dag i min förra bil. Och då har man som sagt ingen kopplingsverkan wink

Den är dock lätt att byta.
Två bultar, och sen dra ut den.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=10

Nummer 14 på bilden.


12 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#6
joH900 skrev:
Kan inte påstå jag meckat BMW tongue

Men ja är det hydrauliskt lär du ha en vid lådan också, slavcylindern. Huvudkopplingscylindern har inget med huvudbromscylindern och göra så om den är kass ska det inte  inte påverka bromsverkan. Enda som det har gemensamt är att båda använder sig av bromsvätska, och i vissa fall kan de dela behållare

Tack så mkt för svar :-)

12 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#7
NdL skrev:
Låter som sagt som slavcylindern kan vara kass.
Den dog också på en dag i min förra bil. Och då har man som sagt ingen kopplingsverkan wink

Den är dock lätt att byta.
Två bultar, och sen dra ut den.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=10

Nummer 14 på bilden.

Skitbra! Okej då mekar ja i motorrummet istället för i kupén då big_smile
Japp mekandet ska nog gå fint men tänkte att de vore bäst o kolla upp lite vad det kan va först hehe första bmwn för mig detta ;-)

Tack så mkt för svar! big_smile

12 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#8
NdL skrev:
Låter som sagt som slavcylindern kan vara kass.
Den dog också på en dag i min förra bil. Och då har man som sagt ingen kopplingsverkan wink

Den är dock lätt att byta.
Två bultar, och sen dra ut den.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=10

Nummer 14 på bilden.

Förresten ja skrev motorrummet men de går la inte komma åt där kom ja på tongue
Det är la bara slänga sig under bilen istället, du som redan har gjort det, är det på förarsidan då? i och med att kopplingscylindern är invändigt på vänster sida. kom gärna med andra tips :-) :-)

12 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#9
Fan igår skulle ja in i garaget o tittade lite på bilen samtidigt, vet inte vad ja såg sist för är hundra på att de inte va så lågt eller ja måste vart full då för nu såg jag att bromsvätske nivån va precis under min-strecket. Det kanske räcker med att slå i bromsvätska och bara lufta då? Men de måste ju tagit vägen nånstans för ha svårt att tro att de dunstar tongue därför gissa ja ju på kopplingscylindern så de läckt ut den vägen.

Nån som gissar på annat?


Sök