3044
Sök

Dålig/ingen värme i kupen! blir galen!! A4 B6 1.8T

98 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!! har som många andra problem med min värme..
har gjort följande:
Bilen går upp i 90 grader som den ska och stannar där. någorlunda varm luft kommer när man varvar, i nuläget runt 45 grader ut och då har jag inställt på high med 4 pluppar i blås, sjunker till runt 25-28 vid tomgång..
har luftat som en galning både på slangarna och på toppen utan något vidare resultat.
Allra första gången jag gjorde detta hade jag värme en dryg vecka med utblås närmare 65 grader, då fyllde jag upp exp kärl och värmepaket med vatten slang.. alltså kopplade på ena slangen till vp och körde i.
Är det möjligt att ett system med tryck i kan suga i sig luft och isåfall vart??? försvinner inget vatten.
har just nu satt dit en automat luftare på returen värmepaket och tänkte köra så ett tag för o se vad som händer..

Kom gärna med tips om vad tusan det är som strular för mig..

Tack på förhand smile


73 Inlägg
4 november 2013
#2
Det sitter en skruv ofta i plast på vattenröret över insuget för att lufta systemet som kan läcka.
Finns även en plugg i blocket under insuget, hemma kallad bananplugg på grund av formen, som det också kan läcka i.
Det behöver inte rinna kylarvätska om dom men det kan komma in luft som gör att det blir dålig cirkulation och gör att värmen till kupén försvinner.

Bild på "Bananpluggen"
http://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/248015_3_48.jpg
Senast redigerat av EddE93 (4 november 2013)

98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#3
Okej skruven på toppen är bytt så den är grön men banan pluggen får jag kolla.
Kom gärna med fler tips :-)


3 Inlägg
16 december 2013
#4
Tjena drenchyy! Fick du nån ordning på värmen?
Jag har liknande problem på min audi,
men får ingen ordning på det.

98 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#5
Får ingen ordning på skiten! Har provat allt utom att byta v-pump och termostat så det är väl nästa att prova :-\
Har satt en automatluftare på utgående ur värmepaketet och jag får typ ljummet..
Ska prova att skifta värme slangarna, läst att de hade funkat för någon :-)
Senast redigerat av drenchyy (16 december 2013)


3 Inlägg
16 december 2013
#6
får du nån värme på den nedre slangen i expansions kärlet?
samt den nedre kylslangen? tar ca en timme för mig att få dom varma (ljumna)
och har en ny termostat i den, samt bytt v-pump för ca 4tusen mil sen =/
om man står framför bilen så är det väl den vänstra slangen som kommer upp
som ska in i den undre anslutningen
på värme paketet om jag hajjar det rätt smile

2 250 Inlägg
16 december 2013
#7
Kolla så att båda slangarna in i kupen är varma. Utan fläkt ska då bli ungefär lika varma. Om inte så är förmodligen värmepaketet mer eller mindre tätt. På min gamla Saab 900 blev det så.
Lossade de båda slangarna i motorrummet som går in i kupen och spolde rent åt båda hållen. Kom ut en massa gegga. Aldrig mer problem med värmen. Håll slangen bara emot när du spolar. Koppla inte fast slangen för paketet tål inte hela vattenledningstrycket utan spricker. Men spola gick fint.

Det skrivs och påstås en massa om luft o luftfickor så fort värmen inte fungerar. Det är inte som så att om det kommer luft i systemet så bildar luften en plugg. Hur skulle det gå till?
Nej så länge det finns kylvätska till pumpens inlopp, så trycks det hela runt. Och luft - luftbubblor hamnar i
expansionskärlet.

Har ni någonsin sett en propp av luft i en petflaska?
Senast redigerat av Meaganeowner (16 december 2013)

98 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#8
Det är just det att luftbubblor på en A4 B6 hamnar i värmepaketet då det av någon konstig anledning sitter högst :-\


3 Inlägg
16 december 2013
#9
har spolat igenom det, (flödar igenom bra) har dragit ut inloppsslangen för att lufta, vilket a4 b6 är kända för att vara kinkiga på, det kommer vätska en stund, sen händer det inget på ett tag, ena slangen tokvarm medans inloppsslangen kan vara fisljummen, efter ett tag kan det komma lite ångor och stänker lite vätska men dåligt med flöde(ingående i v-paketet)

2 250 Inlägg
16 december 2013
#10
Se där.... konstiga bilar. Kanske det går att parkera med nosen riktigt högt då.

Men vänta... Det måste väl kvitta om det blir luft i ett kärl, såvida att det finns ett konstant flöde in! Vätskan tränger då undan luften.

Gissar att det är ett dåligt flöde in....  Hur är det med vattenpumpen? Sitter skoveln fast på axeln?

2 250 Inlägg
16 december 2013
#11
Se där.... konstiga bilar. Kanske det går att parkera med nosen riktigt högt då.

Men vänta... Det måste väl kvitta om det blir luft i ett kärl, såvida att det finns ett konstant flöde in! Vätskan tränger då undan luften.

Gissar att det är ett dåligt flöde in....  Hur är det med vattenpumpen? Sitter skoveln fast på axeln?

14 Inlägg
16 december 2013
#12
Tja killar lite fel ute här vet inte hur man startar en ny tråd.
Jag köpte mig en Bmw 316 96a nu under vintern och min kupé värme tar jätte lång tid innan den kommer så sprutar iskall luft tills den kommer upp i full arbetes temperatur och är där en stund då kommer värmen i mängder istället och då kan jag inte ens sänka den kan ha på kallaste och det är fortfarande kokhett är det någon som kan veta vad detta beror på skulle vara snällt!

2 250 Inlägg
16 december 2013
#13
Alla nyare bilar arbetar med ett mindre övertryck i kylsystemet. Refererar till mina tidigare SAAB:ar och nuvarande Passat.
Trycket bestäms av en av de fjäderbelastade ventilerna i expansionskärlets lock. Det ska vara ett litet tryck för då kokar vattnet först vid en högre temperatur.
Kylsystemet / expansionskärlet innehåller även luft. Luft expanderar kraftig då den värms upp. Alltså släpps luft ut i lagom mängd av ventilen ovan när kylvätskan blir varm.

När så kylvätskan kyls av vid avstängd motor, så kyls även luften. Luften krymper och ett undertryck skapas.
Det skulle kunna gå illa, med imploderad kylare och värmepaket, men då finns det i locket en annan ventil som släpper in luft. Det blir i det närmaste trycklöst i systemet. Inget övertryck och inget undertryck relativt omgivningen...

Har ni hört slurpet någon gång när ventilen släpper in luft? Som en omvänd pru.....  smile

Och så startar en ny cykel, nästa gång kylvätskan värms upp.

En följd av trycksättning är som sagt att vätskan eller rättare sagt vätskan kring heta partier i motorn inte ska koka förrän vid hög temperatur. Uteblir trycket p g a av läckage ovan kylvätskans yta, ja då kokar kylvätskan och den sönderdelas i bl a väte och syre. Det bubblar!

1 Inlägg
1 april 2014
#14
TACK EDDE73!!!,, Kollade upp den banan pluggen och där satt problemet,, byte den och lufftade sedan var bilen torr igen och värmen funkar perfekt (bananpluggen kostade under 100 kr så det blev biligt även om jag lämnade in det ..smile

3 Inlägg
23 november 2014
#15
Tja! Fick du ordning på den till Slut?  Har samma symptom på min..


2 Inlägg
15 juni 2019
#16
Väcker tråden igen!

Någon som vet vad ”bananpluggen” heter egentligen.
Tänkte beställa en men kan inte hitta den...


Sök