Alla nyare bilar arbetar med ett mindre övertryck i kylsystemet. Refererar till mina tidigare SAAB:ar och nuvarande Passat.
Trycket bestäms av en av de fjäderbelastade ventilerna i expansionskärlets lock. Det ska vara ett litet tryck för då kokar vattnet först vid en högre temperatur.
Kylsystemet / expansionskärlet innehåller även luft. Luft expanderar kraftig då den värms upp. Alltså släpps luft ut i lagom mängd av ventilen ovan när kylvätskan blir varm.
När så kylvätskan kyls av vid avstängd motor, så kyls även luften. Luften krymper och ett undertryck skapas.
Det skulle kunna gå illa, med imploderad kylare och värmepaket, men då finns det i locket en annan ventil som släpper in luft. Det blir i det närmaste trycklöst i systemet. Inget övertryck och inget undertryck relativt omgivningen...
Har ni hört slurpet någon gång när ventilen släpper in luft? Som en omvänd pru.....
Och så startar en ny cykel, nästa gång kylvätskan värms upp.
En följd av trycksättning är som sagt att vätskan eller rättare sagt vätskan kring heta partier i motorn inte ska koka förrän vid hög temperatur. Uteblir trycket p g a av läckage ovan kylvätskans yta, ja då kokar kylvätskan och den sönderdelas i bl a väte och syre. Det bubblar!