2518
Sök

Ibland lite svårstartad? VW Vento-95

26 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Blev lite besviken på min VW Vento -95, när den igår krävdes två försök att starta. Nu hade den stått still några dar utomhus (3 dagar) men ändå? Sedan jag köpte bilen har jag inte gjort något i motorrummet men kanske det finns tips på vad jag kan kolla upp själv (tänk på jag är nybörjare vad gäller motorteknik big_smile ) Upptäckte några dagar efter bilköpet att bilen hade en förgasare...kan det vara något som ibland ställer till mer problem?

För 2 veckor sedan hade jag liknande problem..men då fyllde jag på lite soppa i tanken så startade den! (även om nålen inte var på det röda) Men nu har jag ju nyligen haft i lite soppa å ändå ska det till 2 försök för att starta. Tacksam för alla svar/tips...
Senast redigerat av Nilsson83 (5 november 2013)

26 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
För övrigt går bilen fint, med stabil tomgång och ibland startar den snabbare än vad man hinner blinka (om man kört tidigare samma dag)

1 230 Inlägg
5 november 2013
kolla igenom tänddelarna smile fördelare, tändstift, tändkablar.. om det inte är det som är felet så är det endå bra att byta om det inte är bytt på ett tag smile

26 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Misstänkte också fördelaren Stiften "ser" Ok ut.
Idag på morgonen startade den utan problem..men märkte när jag kom hem precis att tomgången pendlar litegranna, inte mycket.

26 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Öppnade fördelaren och det var ingen vacker syn, sot och brända toppar på "pinnarna" eller vad de kallas tongue De var så pass illa att jag inte fick bort allt men lade en halvtimme på putsa till dom och därefter är åtminstone tomgången bättre..helt stabil på prick 1000 Rpm! Återstår att se hur den går efter nattens vila smile

Men en ny fördelare borde inte vara så dyr?

Sök