4879
Sök

Omkörning av bil som blinkar åt vänster?

1 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Hej! Har en trafikfråga. När jag körde till jobbet på morgonen fick jag en trailer med flak framför mej och 2 personbilar. Trailern körde sakta, uppskattningsvis 20-30 km i timmen på en väg där det är 50 km i timmen.

Först körde de 2 personbilarna jag hade framför mej om trailern. Men sen kunde inte jag köra om den med det samma eftersom jag fick möte. Så jag låg ca 5-10 meter bakom trailern, sen när det blev fritt från mötande fordon så bestämde jag mej för att köra om, och samtidigt blinkar trailern åt vänster, men den började inte svänga till vänster så jag körde om den.

Nu undrar jag, om lastbilschauffören hade svängt till vänster när jag höll på att köra om, och om vi hade krockat, vems fel hade det varit då?
Senast redigerat av kalle66 (5 november 2013)

1 772 Inlägg
5 november 2013
Fattar nästan ingenting av vad du skriver.

Men om lastbilen hade tänkt att göra en vänstersväng och du kommer på omkörning och kör in i honom så hoppas jag inte att nån behöver tala om för dig vems fel det är?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Evildan
5 november 2013
Det är den svängande trailern som är vållande då du inte får svänga/byta fil osv utan att det är fritt från hinder.

81 Inlägg
5 november 2013
Han blinkade inte för att visa att det var fritt att köra om då?

Power is nothing without control, I have none of it!

466 Inlägg
5 november 2013
Misterman skrev:
Han blinkade inte för att visa att det var fritt att köra om då?

+1 på den smile

Edit" Fast ja han ska ju då blinka höger
Senast redigerat av skanepiraten (5 november 2013)

168 Inlägg
5 november 2013
Då borde han ju ha blinkat åt höger

130 Inlägg
5 november 2013
Kör du in i honom när du kör om för att han svänger är det hans fel. Han ska kolla sin vänstra backspegel innan sväng. Även om lagen är så, så känns det ändå lite halvlatjo att köra om någon som blinkar åt vänster...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
5 november 2013
Backstream skrev:

Helt klart åt höger. Så där har man gjort i många år. Det är ingen lag utan en fin gest från ex.vis. långtradare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

466 Inlägg
5 november 2013
Vettemannen skrev:
Backstream skrev:

Helt klart åt höger. Så där har man gjort i många år. Det är ingen lag utan en fin gest från ex.vis. långtradare.

/Benny

Haha woops ja det stämmer ju loltongue

604 Inlägg
6 november 2013
Vettemannen skrev:
Backstream skrev:

/Benny

Att blinka höger betyder inget annat än att man faktiskt skall svänga höger. Trevliga gester i trafiken är ingen att ha i domstolen när du kört över någon/krockat. Hur vet man att föraren inte slant till på spaken när han skulle ändra på sätesvärmen?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

227 Inlägg
6 november 2013
Har haft en lång diskussion med en konstapel om det här.
Samtidigt som det är omkörarens ansvar att bedöma omkörningen som säker, man får ju faktiskt inte bara kasta sig ut hursomhelst i trafiken, så är det vänstersvängarens ansvar att göra en säker sväng.
Och när jag la upp det på det viset så vart han väldigt ställd, han tyckte precis som mig att det största ansvaret ligger hos den som kör om. Men sen så sa han att bara för att han tyckte lika som mig så höll ju inte det om nån skulle braka in i mig under en vänstersväng...

VVS:are Våga Vägra Saab ;)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 november 2013
Ja som sagt så bör det vara den som ska svänga som får skulden (polisiärt sett) eftersom han måste se till att han kan göra en säker sväng.

Vad gäller en försäkringsfråga så kan däremot skulden bli delad, för om den som ska svänga placerat sig rätt och även blinkar så har ha tydligt visat att nåt ska göras. Kör man då ändå om så är man ju medveten om att fordonet framför kanske kommer göra en manöver som inte stämmer ihop med det man själv är på väg att göra. (vet om en olycka med en nära bekant där det blev just så, fast där blinkade han höger men svängde inte och bilen som skulle ut körde ut framför honom för att han blinkade)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
6 november 2013
henke_99 skrev:
Ja som sagt så bör det vara den som ska svänga som får skulden (polisiärt sett) eftersom han måste se till att han kan göra en säker sväng.

Vad gäller en försäkringsfråga så kan däremot skulden bli delad, för om den som ska svänga placerat sig rätt och även blinkar så har ha tydligt visat att nåt ska göras. Kör man då ändå om så är man ju medveten om att fordonet framför kanske kommer göra en manöver som inte stämmer ihop med det man själv är på väg att göra. (vet om en olycka med en nära bekant där det blev just så, fast där blinkade han höger men svängde inte och bilen som skulle ut körde ut framför honom för att han blinkade)

misstänker att det blev din bekanta som åkte på det fast den andra blinkade höger..

brukar bli så
vad polisen tycker och vad försäkringsbolaget tycker är vida stor skillnad.

värt att tänka på.

man ska tydligt visa att man ska svänga men samtidigt kan den andra inte förutsätta att personen avser att svänga.

jag litar inte på någon bara för att dom blinkar. finns så många idioter i trafiken som kör som idioter så bättre att förutsätta att alla är idioter tills dess att dom motbevisat det smile

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2013
Growe skrev:
henke_99 skrev:

misstänker att det blev din bekanta som åkte på det fast den andra blinkade höger..

brukar bli så

vad polisen tycker och vad försäkringsbolaget tycker är vida stor skillnad.

värt att tänka på.

man ska tydligt visa att man ska svänga men samtidigt kan den andra inte förutsätta att personen avser att svänga.

jag litar inte på någon bara för att dom blinkar. finns så många idioter i trafiken som kör som idioter så bättre att förutsätta att alla är idioter tills dess att dom motbevisat det smile

Det brukar "bli så" för att blinkers inte är "lagligt bindande" helt enkelt.

Men jag "gör så som du gör". Även om någon blinkar så väntar jag tills jag ser att bilen saktar in och faktiskt börjar svänga innan

- - Tillbaka till topic - -

När det gäller landsväg åtminstone, så får du absolut -inte- köra om någon (på vänstersidan, men dock på högersidan) om denne blinkar för att göra en vänstersväng. (Precis lika lite som att du får köra om någon som gett signal att den ska köra om)

ex.vis;

http://korkortonline.se/teori/omkorningar/
http://www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm

Men, huruvida detta gäller "stadstrafik" är jag inte lika säker. Personligen skulle jag då aldrig köra om någon som blinkar vänster (om jag då inte kan göra det på just högersidan).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

649 Inlägg
6 november 2013
kalle66 skrev:
Hej! Har en trafikfråga. När jag körde till jobbet på morgonen fick jag en trailer med flak framför mej och 2 personbilar. Trailern körde sakta, uppskattningsvis 20-30 km i timmen på en väg där det är 50 km i timmen.

Först körde de 2 personbilarna jag hade framför mej om trailern. Men sen kunde inte jag köra om den med det samma eftersom jag fick möte. Så jag låg ca 5-10 meter bakom trailern, sen när det blev fritt från mötande fordon så bestämde jag mej för att köra om, och samtidigt blinkar trailern åt vänster, men den började inte svänga till vänster så jag körde om den.

Nu undrar jag, om lastbilschauffören hade svängt till vänster när jag höll på att köra om, och om vi hade krockat, vems fel hade det varit då?

roll

Det är bådas. Om han blinkade "för sent"

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Sök