tjena har en 945 b230F 91a och igår börja massa lampor i instrumentpanelen lysa (dem som brukar lyas när generatorn inte laddar) och då kolla ja så remmen satt och det gjorde den så jag fortsatte köra och då lyste dem ibland (sluta oftast när man gasa på) och nu inatt så skulle ja hem ifrån en polare efter en misslyckad kväll/natt av agadiffande.... så så börja bilen hacka och till slut så hosta bil fram i 3-5km/h och dog om man blinka med helljus/blinkers (på full gas) så då tänkte ja kan det här vara att generator är slut ? och att den gick så här dåligt kan de va att tändningen inte får tillräckligt med ström ? för övrigt så lyste inte varningslamporna när den hosta fram.
sorry för stav fel och värdelös grammatik, trött och irriterad... har även testat att knacka på generatorn med en hammare (kan ha hjälpt något lite)
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Så, batteriet är alltså urdraget? Finns ingen ström i det, så det går att konstatera att den inte ger laddning?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
att den dör när du sätter på helljus beror på jordfel vid jordpunkterna på innerskärmarna. sitter jordpunkt på varje sida. en ovanför batteriet och en på samma ställe på andra sidan bakom luftburken typ så var det iaf för mej när min bil dog o jag satte på helljus
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Så, batteriet är alltså urdraget? Finns ingen ström i det, så det går att konstatera att den inte ger laddning?
nu är batteriet hel dött, så laddar gör den inte,
volvoqq skrev:
Vad laddar generatorn då när motorn går skall ladda 14 V
har inte hunnit mäta vad om generatorn laddar något litet.
Henkix skrev:
att den dör när du sätter på helljus beror på jordfel vid jordpunkterna på innerskärmarna. sitter jordpunkt på varje sida. en ovanför batteriet och en på samma ställe på andra sidan bakom luftburken typ så var det iaf för mej när min bil dog o jag satte på helljus
jo men tror inte de har med de o göra, eftersom vad man än startade så dog den, så de va inte specifikt helljuset.
Ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, gör sedan spänningsmätning nere på generatorn för att vara helt säker på om det kommer spänning eller inte. Laddar det ingenting så kan det vara regulatorn som har pajjat och då får du byta den.
Ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, gör sedan spänningsmätning nere på generatorn för att vara helt säker på om det kommer spänning eller inte. Laddar det ingenting så kan det vara regulatorn som har pajjat och då får du byta den.
Skruva bort laddregulatorn och kolla kolen,de är garanterat slut.Att den dör när helljuset slås på beror på att ljusen tar all ström så att tändning och bränsle får för lite.
ah okej ja jo bilen har gått 44000mil tror ja, är regulatorn den som sitter bak på generatorn med två skruvar ? och sitter det Bosch generator i alla 940 ?