2865
Sök

Volvo 745 turbo, vilken topp?

33 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#1
tjenare håller på mä min 745turbo o har kommit till toppen nu,

vilken topp är den"bästa" att modifiera?
160,398,405,530,531

det som ska göras är:
porta så mycke som går
riktplana
mirafräsa ventiler
större ventiler 46/38
omgjorda förbräningsrum?

MVH

10 287 Inlägg
11 november 2013
#2
Du får bättre svar om du börjar från början och berättar vad du är ute efter effektmässigt och hur du tänker använda bilen (daily driver, strippen med lustgas och mettis, busbil i skogen,...)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#3
bilen kommer rulla på gatan
siktar på 450-500hk
turbo
kommer vara en bus bil på gatan med andra ord!
hoppas det hjälper wink

10 287 Inlägg
16 november 2013
#4
Jag skulle ha tagit en 531. Köpa en som endera är orörd eller en som är portad av någon erkänt kompetent. Skall man ha den som busbil så behöver det dock inte vara någon värstingtopp.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#5
okej tack, jo skulle vilja ha en en seriös byggd motor, har redan ett block som är borrat till andra över dimensionen och är helsmidd, tänkte om man bygger en motor som håller för massa häst men lägger sig en bra bit under så håller den längre o kanske för lite mera vållande! wink eller tänker ja fel i den teorin? smile

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
16 november 2013
#6
skulle ju hellre ta en 16v topp å köra med, kmr få bra mkt bättre respons och kmr kunna leverera högre effekt än 8v topp. just saying, men om det bara gället 8v toppar så spelar det ingen roll vilken du tar, 531 behöver du ju inte göra lika mkt på som en 530. så det är väl att föredra sånt fall.

å din teori stämmer till viss del. beror helt hållet på hur du kör.


10 287 Inlägg
16 november 2013
#7
Så är det alltid men det finns en baksida också: Är man inte en van byggare/trimmare så är det hyfsat lätt att endera klanta till det eller tänka fel och kvadda sin fina motor. Så ett bra tips är att skaffa ett extra block som man använder som "inkörningsblock" tills man vet att man har fått allt att lira såsom tändlägen, att soppapump inte strular, att man inte får skenladd, etc etc.

/Göran




cpm skrev:
tänkte om man bygger en motor som håller för massa häst men lägger sig en bra bit under så håller den längre o kanske för lite mera vållande! wink eller tänker ja fel i den teorin? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#8
okej tack för infon!
ska ta mej en tankeställare ang 8v vs 16v topp,
några bra för o nackdelar?

10 287 Inlägg
16 november 2013
#9
Hade du tänkt besikta bilen? 16V är kul men dyrt och trassel med besiktning.

/Göran

cpm skrev:
okej tack för infon!
ska ta mej en tankeställare ang 8v vs 16v topp,
några bra för o nackdelar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#10
ja den ska vara bes:ad

vad äre då för problem du tänker på ?

3 354 Inlägg
16 november 2013
#11
det finns knappt några original 16v turbomodeller

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

382 Inlägg
16 november 2013
#12
530 topp är bäst om du ska ha under 500hk om över 531

bättre flöde i 530
Senast redigerat av dormdasse (16 november 2013)

1 142 Inlägg
17 november 2013
#13
barenhoff skrev:
skulle ju hellre ta en 16v topp å köra med, kmr få bra mkt bättre respons och kmr kunna leverera högre effekt än 8v topp. just saying, men om det bara gället 8v toppar så spelar det ingen roll vilken du tar, 531 behöver du ju inte göra lika mkt på som en 530. så det är väl att föredra sånt fall.

å din teori stämmer till viss del. beror helt hållet på hur du kör.

16v topp passar väll ändå inte på en 8v?

10 287 Inlägg
17 november 2013
#14
Mjäää. 531 flödar bortåt 20% mer i original än en 530.

dormdasse skrev:
530 topp är bäst om du ska ha under 500hk om över 531

bättre flöde i 530

Passar hur bra som helst. (Att ventilerna tar i kolvar och att kamdrivning måste modifieras än en helt annan historia. Men toppen passar bolt-on)

snoddas skrev:
16v topp passar väll ändå inte på en 8v?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

664 Inlägg
17 november 2013
#15
Det är coolare att klämma ut +400hk ur en 8v än 16v

33 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#16
tack för svaren, lutar åt en 8v topp endå

33 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#17
kan ju kanske passa på o fråga här,

-vilka märken är o föredra när man ska köpa delar, /några bra sidor o beställa ifrån?
-vilken cc ska ja använda på spridarna om ja vill sikta på ca 500 hk
Senast redigerat av cpm (3 december 2013)


Sök