2286
Sök

Steget stängs vid högvolym

238 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
För någon månad sen så koplade jag in steget (mds f2002) och basen (pionner?)
Från början så drev jag basen på en kanal och det funkade kannon men sen bryggade jag den för någon vecka sen, och spelade lite lät ju mycket bättre, men sen med tiden så började det låta som lågnivån var trasig var konstigs ljud i basen och dunkade när man stängde och starta spelaren eller byta låt, så då läste jag lite på forumet och antog att det kunde ha varigt signalgjorden i stereon som pajat pga som jag trodde dålig jord, så jag kollade jorde och slängde i en annan spelare, jag mette mellan steget och chassit och fick sifrorna 00.3 på multimetern och antar att det är en okaj jord ? eller har mätt där framme också vid batteriet till chassi. ja så jag kollade igenom allt så alt var rättkoplat en extra gång och sänkte nivån på steget så den skulle spela tyst, startade och spelade utan att skruva upp för mycket fungerade kannon, så stälde jag in steget och höjde nivån osv och starta spelaren och direkt när jag kom upp på hög volym så dunkade basen till typ och började låta som signaljorden i spelaren va trasig och det började ryka lite från spelaren, (inte steget) protektlampan på steget blinkade till presis vid det tillfället.

Så jag har fått förr mig att min jordkabel är för tunn, men jag har också tänkt jorden är ju lika tjok som + kablen, då kan den väll inte ta mer ström än vad den ska kasta ut igenom jorden, jorden är ju desutom mycket kortare.

Någon som känner igen problemet eller har en vättig aning om vad det kan vara ?`

// Tobbe

2 Inlägg
12 november 2006
Min granne hade ett liknande problem , var det att steget stängde av sig efter en stund eller ?  . isåfall är det för dålig kylning :wink

burnouttävla? =)

21 761 Inlägg
12 november 2006
När man mäter resistansen mellan stegets minus och karossen så ska värdet vara 0,0 Ohm om mätinstrumentet är korrekt och mätsladdarna har bra kontakt, det ska inte visa 0,3 Ohm.

Vad heter basen och hur grova strömkablar har du dragit till steget?
Steget får nog bara belastas med lägst 4 Ohm vid bryggkoppling.

66 Inlägg
12 november 2006
Min polare hade ett rockford steg som stängde av sig med. De e precis som du säger vid hög nivå bara. Han hade för dålig flös i sitt batteri...

238 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
illusn skrev:
Min granne hade ett liknande problem , var det att steget stängde av sig efter en stund eller ?  . isåfall är det för dålig kylning :wink

att det skulle va dålig kylning tycker inte jag passar in i min beskrivning av felet,

men tack ändån

238 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När man mäter resistansen mellan stegets minus och karossen så ska värdet vara 0,0 Ohm om mätinstrumentet är korrekt och mätsladdarna har bra kontakt, det ska inte visa 0,3 Ohm.

Vad heter basen och hur grova strömkablar har du dragit till steget?
Steget får nog bara belastas med lägst 4 Ohm vid bryggkoppling.

Basen är på 4ohm kommer inte ihåg exakt vad den hetter men den kostar 800 kr
i en ljudbutik jag va i för ett tag sen,

sladdarna som är där nu är 21, kanske lite klent, har en 32:a ligande någnstans så har tänkt leta upp den oso jorda batteriet med en extra fläta. Såg någon tabbel på vilka säkringar man skulle ha till vilken tjoklek på sladde men hitta inte den nu, men till en 32:A ska det va 100-150 om jag minns rätt.

10 287 Inlägg
12 november 2006
Ryka????
Seriöst alltså, börjde det ryka ur stereon?

Nåja,

Detta låter som att du har kvaddat basen och spelat loss delar av talspolen så att du får kortis när du spelar högt. (eller kortslutna talspolevarv, man måste lyssna och mäta för att avgöra).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
12 november 2006
Tuben skrev:
Basen är på 4ohm kommer inte ihåg exakt vad den hetter men den kostar 800 kr
i en ljudbutik jag va i för ett tag sen,

sladdarna som är där nu är 21, kanske lite klent, har en 32:a ligande någnstans så har tänkt leta upp den oso jorda batteriet med en extra fläta. Såg någon tabbel på vilka säkringar man skulle ha till vilken tjoklek på sladde men hitta inte den nu, men till en 32:A ska det va 100-150 om jag minns rätt.

Ja, då är det ingen fara att basen har för låg impedans iaf.

21mm2 kabel borde räcka, om man räknar på 1x400W RMS vid 13,8V och att steget har 50% verkningsgrad så ska det inte dra mer än runt 60A.

En 33mm2 kabel FÅR säkras med 140A säkring, den måste inte ha så stor. Dessa tabeller visar INTE vad kabeln MÅSTE avsäkras med, däremot visas den största rekommenderade säkringen för att det inte ska finnas risk för kabelbrand. Man får ha hur liten säkring som helst men inte större än vad som visas i tabellerna.
Senast redigerat av Drönirettab (12 november 2006)

238 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Ryka????
Seriöst alltså, börjde det ryka ur stereon?

Nåja,

Detta låter som att du har kvaddat basen och spelat loss delar av talspolen så att du får kortis när du spelar högt. (eller kortslutna talspolevarv, man måste lyssna och mäta för att avgöra).

/Göran

ja det rök ur stereon jag hade den ute i handen för jag hadde presis koplat in allt igen för att testa tongue

okaj men om det skulle va fel på basen, så kan jag testa med en annan jag har och se, men borde inte steget protecta isåfall ? om den andra basen jag har i är trasig ?

hur kan jag mäta om där e fel på basen ?
Skulle du ha utislutigt jorden, är 00.3 ett bra värde eller ska jag göra något åt det ?
jag är inte så van vid att använda multimeter men 00.3 var vad jag fick fram tongue
Senast redigerat av Tuben (12 november 2006)

505 Inlägg
13 november 2006
Testa tryck in basens membran, skrapar det och tar i någonting så har du en bränd talspole, hände samma sak med en av mina basar, och steget gick i protect, och fastnade där.. Det var inte värt att laga iallafall:D Även samma sak där, steget stängdes av vid lite högre volym, dock var min jord och + kanon. Det var basen som blivit sönderspelad.

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

238 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
Spawner skrev:
Testa tryck in basens membran, skrapar det och tar i någonting så har du en bränd talspole, hände samma sak med en av mina basar, och steget gick i protect, och fastnade där.. Det var inte värt att laga iallafall:D Även samma sak där, steget stängdes av vid lite högre volym, dock var min jord och + kanon. Det var basen som blivit sönderspelad.

MVH Matte!

har vatt ute och tryckt på basen tongue men det kändes hur bra som hälst, men den kan väll vara trasig ändån, finns det något sätt att mäta på eller så ?

21 761 Inlägg
13 november 2006
Ja, du kan mäta resistansen i talspolen med en multimeter. Om högtalarens impedans är 4 Ohm så brukar resistansen ligga på runt 3,5 Ohm +- några tiondelar.

238 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, du kan mäta resistansen i talspolen med en multimeter. Om högtalarens impedans är 4 Ohm så brukar resistansen ligga på runt 3,5 Ohm +- några tiondelar.

okaj då ska jag sticka ut och mäta senare idag, men om det visar sig att den visar rätt värde ska jag då räkna med att basen är hel och utesluta den från felsökandet ?

isåfall vad ska jag kolla sen ?

// Tobbe

238 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Har vatt ute och mätt nu 03.2 stod det bör väll vara rätt ?
kan jag stryka basen från min felsöknings lista nu tongue

vad kan jag mer mäta eller typ kolla ?

21 761 Inlägg
14 november 2006
Basen borde rimligtvis vara hel tycker jag.

Du kan testa att hålla ihop mätpinnarna med multimetern i resistansläge, då ska det visa 0,0. Bara en test så att det inte är något krångel med mätpinnarna. Prova att ta loss jordkabeln till steget och mät mellan ändarna på kabeln, det ska visa 0,0 då.

Sätt fast jordkabeln i steget och i karossen igen och mät mellan kabelsko och stegets minusplint, det ska visa 0,0 även nu om det är bra kontakt.

238 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Du kan testa att hålla ihop mätpinnarna med multimetern i resistansläge, då ska det visa 0,0. Bara en test så att det inte är något krångel med mätpinnarna. Prova att ta loss jordkabeln till steget och mät mellan ändarna på kabeln, det ska visa 0,0 då.

Sätt fast jordkabeln i steget och i karossen igen och mät mellan kabelsko och stegets minusplint, det ska visa 0,0 även nu om det är bra kontakt.

okaj, innan mätte jag mälan minusplinten och karossen och den visade 00.3
är det mycket den tappar då ? jag har ingen uppfatning om hur dåligt det är tongue

238 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

ja jag satte ihopa pinnarna också innan  och den visade 0,0.

jag ska även montera en extra fläta framme vid batteriet, inte för jag tror att den som redan är där inte räcker, tyckte bara det kostar ju typ inget så lika bra att ha det skadar ju inte tongue

21 761 Inlägg
14 november 2006
Om resistansen är 0,3 Ohm så tappar du mycket, det blir ungefär samma sak som om du skulle använda en 100m lång 6mm2 kabel. Inte bra alltså. Om man belastar med 20A så blir spänningsförlusten 6V.

Du bör se till att få bättre kontakt med jordkabeln till steget.
Är det helt plåtrent där du sätter kabelskon just nu?

238 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
oki ja det är rent men kablen är säkert kass då den är gammal och sleten, men då kan jag anta att det är det som är fel och slänga i min 32 mm2 istället och tästa, tack för alla svar jag återkommer om hur det går.

men när jag mäter ska det vara 0,0 ?
om det är 0,1 är det dåligt då med ?

21 761 Inlägg
15 november 2006
Det ska vara 0,0. Om mätinstrumentets mätpinnar är i så bra skick att det kan visa 0,0 så ska det även visa 0,0 när du mäter på en fräsch kabel.

Om den nuvarande kabeln verkar sliten så håller jag med om att det är lika bra att byta till 32mm2 eftersom du ändå har en sådan hemma.

Sök