12 november 2006
Trådstartare
För någon månad sen så koplade jag in steget (mds f2002) och basen (pionner?)
Från början så drev jag basen på en kanal och det funkade kannon men sen bryggade jag den för någon vecka sen, och spelade lite lät ju mycket bättre, men sen med tiden så började det låta som lågnivån var trasig var konstigs ljud i basen och dunkade när man stängde och starta spelaren eller byta låt, så då läste jag lite på forumet och antog att det kunde ha varigt signalgjorden i stereon som pajat pga som jag trodde dålig jord, så jag kollade jorde och slängde i en annan spelare, jag mette mellan steget och chassit och fick sifrorna 00.3 på multimetern och antar att det är en okaj jord ? eller har mätt där framme också vid batteriet till chassi. ja så jag kollade igenom allt så alt var rättkoplat en extra gång och sänkte nivån på steget så den skulle spela tyst, startade och spelade utan att skruva upp för mycket fungerade kannon, så stälde jag in steget och höjde nivån osv och starta spelaren och direkt när jag kom upp på hög volym så dunkade basen till typ och började låta som signaljorden i spelaren va trasig och det började ryka lite från spelaren, (inte steget) protektlampan på steget blinkade till presis vid det tillfället.
Så jag har fått förr mig att min jordkabel är för tunn, men jag har också tänkt jorden är ju lika tjok som + kablen, då kan den väll inte ta mer ström än vad den ska kasta ut igenom jorden, jorden är ju desutom mycket kortare.
Någon som känner igen problemet eller har en vättig aning om vad det kan vara ?`
// Tobbe