2903
Sök

10l bränsledunk som en bränsletank, hur ska jag gör amed pumpen?

147 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#1
Hej

visste inte var jag skulle placera detta, men hoppas jag får hjälp ändå

det är så här att jag är intresserad av att veta vad min bil drar, därför vill jag göra om en bensin dunk till en tank och sedan fylla den, sen köra och sedan fylla på igen för att sedan kunna räkna ut hur mycket bränsle jag har förbrukat.

därför undrar jag var pumpen sitter på en galant ? sitter den i själva tanken?

hur ska jag göra då för att kunna dra bränsle från bränsle dunken? eller måste jag köpa en bränsle pump?



hittade detta http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … UMP-52205/

hur ser inputen ut på en sån pump? kan man koppla en slang till den?

mary jane hjärta

KHRacing
14 november 2013
#2
Varför inte bara tanke proppfullt.. ut & kör en viss sträcka & tanka fullt igen - så gör ALLA andra,,, speciellt så gör de exakt såhär på riktiga ekonimirallyn

2 337 Inlägg
14 november 2013
#3
Om du tankar fullt, kör ett antal mil, sen tankar fullt igen så kan du räkna ut det. Det verkar mindre komplicerat än att bygga om en dunk till tank.

Edit: Pucktvåa.
Senast redigerat av Sarge (14 november 2013)

5 730 Inlägg
14 november 2013
#4
Som redan sagt, ska du endast kolla förbrukning så är det ju enklast att tanka proppfult, köra en viss sträcka och tanka proppfullt igen.
Du tar sedan antal liter som gick i delat med antal mil du kört.
T.ex 20L/20mil = 1L/mil.
Är både trippmätaren och totala milräknaren trasig så kan du tanka ner Ulysse Speedometer ifall du har en android-mobil (finns kanske till ios också har inte kollat), den visar hastighet, antal körda kilometer och antal minuter/timmar man kört.
Eller så kollar du bara på google maps din körrutt så ser du där hur lång körvägen är.

Men för att försöka svara på dina frågor så gör du såhär:
Antingen tar du och köper en ny/begagnad pump och monterar eller tar ut pumpen från tanken på bilen (ifall det nu är en in-tank pump, inte alla bilar som har det och jag har inte koll på bränslesystemet på Mitsubishi Galant).
Sen drar du så klart en slang från pumpen till bilens bränslerör och du måste även koppla returledningen till bränsledunken.
Bränslepumpen kopplar/skarvar du enklast in i bilen originalkontakt för bränslepump.
Självklart måste du täta dunken också så det inte läcker ut soppa.


147 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#5
KHRacing skrev:
Varför inte bara tanke proppfullt.. ut & kör en viss sträcka & tanka fullt igen - så gör ALLA andra,,, speciellt så gör de exakt såhär på riktiga ekonimirallyn

det är så här att jag kör bilen mycket och kommer göra flera tester och inte bara en och sen kör jag den mycket och vill inte fylla den fullt varje vecka pga ekonomin just nu


Sarge skrev:
Om du tankar fullt, kör ett antal mil, sen tankar fullt igen så kan du räkna ut det. Det verkar mindre komplicerat än att bygga om en dunk till tank.

Edit: Pucktvåa.

dunken/tanken är redan byggd men tänkte på pumpen nu:/
jag vet hur man räknar ut, problemet är endast jag måste koppla pumpen till den mindre tanken på något sätt

mary jane hjärta

5 730 Inlägg
14 november 2013
#6
thegalant skrev:
KHRacing skrev:
Varför inte bara tanke proppfullt.. ut & kör en viss sträcka & tanka fullt igen - så gör ALLA andra,,, speciellt så gör de exakt såhär på riktiga ekonimirallyn

det är så här att jag kör bilen mycket och kommer göra flera tester och inte bara en och sen kör jag den mycket och vill inte fylla den fullt varje vecka pga ekonomin just nu


Sarge skrev:
Om du tankar fullt, kör ett antal mil, sen tankar fullt igen så kan du räkna ut det. Det verkar mindre komplicerat än att bygga om en dunk till tank.

Edit: Pucktvåa.

dunken/tanken är redan byggd men tänkte på pumpen nu:/
jag vet hur man räknar ut, problemet är endast jag måste koppla pumpen till den mindre tanken på något sätt

Men det blir ju bara en gång du blir tvungen att fylla mycket bränsle (ifall du har lite bränsle i tanken just nu) sen fyller du ju fullt efter varje test/vecka.
Och när testerna är avklarade har du ju full tank i bilen (vilket bör bli runt 60L) så då kan du ju köra ett bra tag på det innan du måste tanka igen.

Jag ser inte varför det skulle bli billigare att rackla med att koppla in en bränsledunk som provisorisk bränsletank ifall det inte är något fel på originaltanken.


147 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Som redan sagt, ska du endast kolla förbrukning så är det ju enklast att tanka proppfult, köra en viss sträcka och tanka proppfullt igen.
Du tar sedan antal liter som gick i delat med antal mil du kört.
T.ex 20L/20mil = 1L/mil.
Är både trippmätaren och totala milräknaren trasig så kan du tanka ner Ulysse Speedometer ifall du har en android-mobil (finns kanske till ios också har inte kollat), den visar hastighet, antal körda kilometer och antal minuter/timmar man kört.
Eller så kollar du bara på google maps din körrutt så ser du där hur lång körvägen är.

Men för att försöka svara på dina frågor så gör du såhär:
Antingen tar du och köper en ny/begagnad pump och monterar eller tar ut pumpen från tanken på bilen (ifall det nu är en in-tank pump, inte alla bilar som har det och jag har inte koll på bränslesystemet på Mitsubishi Galant).
Sen drar du så klart en slang från pumpen till bilens bränslerör och du måste även koppla returledningen till bränsledunken.
Bränslepumpen kopplar/skarvar du enklast in i bilen originalkontakt för bränslepump.
Självklart måste du täta dunken också så det inte läcker ut soppa.

hallå simlar, kul och se dej igen^^

det är så här att jag kommer göra flera tester och inte bara en och sen kör jag den mycket och vill inte fylla den fullt varje vecka pga ekonomin just nu
ja jag ska gör detta också för jag litar inte på trippmätaren, kommer att använda mej av gpsen

hmm ska till skroten imon och kollar om de har en billig pump med nipplar och inte en sån sänkbar pump, då jag inte kan använda den här

ja jag tänkte skarva och löda lite kontakter för att få den lite mer användbart

men ännu ett problem, fattar inte hur jag ska dra returslangen, lite dum fråga men måste man ha det?
för om jag inte har retur så kommer värdarna vara fel, så jag måste ha en output och en input på dunken? kommer det att funka även om jag har tanken i bagaget? med tanken på att det är den nya tanken kommer att vara högre
uppskattar verkligen hjälp

mary jane hjärta

5 730 Inlägg
14 november 2013
#8
thegalant skrev:
simlar skrev:
Som redan sagt, ska du endast kolla förbrukning så är det ju enklast att tanka proppfult, köra en viss sträcka och tanka proppfullt igen.
Du tar sedan antal liter som gick i delat med antal mil du kört.
T.ex 20L/20mil = 1L/mil.
Är både trippmätaren och totala milräknaren trasig så kan du tanka ner Ulysse Speedometer ifall du har en android-mobil (finns kanske till ios också har inte kollat), den visar hastighet, antal körda kilometer och antal minuter/timmar man kört.
Eller så kollar du bara på google maps din körrutt så ser du där hur lång körvägen är.

Men för att försöka svara på dina frågor så gör du såhär:
Antingen tar du och köper en ny/begagnad pump och monterar eller tar ut pumpen från tanken på bilen (ifall det nu är en in-tank pump, inte alla bilar som har det och jag har inte koll på bränslesystemet på Mitsubishi Galant).
Sen drar du så klart en slang från pumpen till bilens bränslerör och du måste även koppla returledningen till bränsledunken.
Bränslepumpen kopplar/skarvar du enklast in i bilen originalkontakt för bränslepump.
Självklart måste du täta dunken också så det inte läcker ut soppa.

hallå simlar, kul och se dej igen^^

det är så här att jag kommer göra flera tester och inte bara en och sen kör jag den mycket och vill inte fylla den fullt varje vecka pga ekonomin just nu
ja jag ska gör detta också för jag litar inte på trippmätaren, kommer att använda mej av gpsen

hmm ska till skroten imon och kollar om de har en billig pump med nipplar och inte en sån sänkbar pump, då jag inte kan använda den här

ja jag tänkte skarva och löda lite kontakter för att få den lite mer användbart

men ännu ett problem, fattar inte hur jag ska dra returslangen, lite dum fråga men måste man ha det?
för om jag inte har retur så kommer värdarna vara fel, så jag måste ha en output och en input på dunken? kommer det att funka även om jag har tanken i bagaget? med tanken på att det är den nya tanken kommer att vara högre
uppskattar verkligen hjälp

Jag misstänkte att det var du wink

Ja men som sagt i mitt inlägg jag skrev nyss (du kanske inte hunnit läsa det).
Men det blir ju bara en gång du blir tvungen att fylla mycket bränsle (ifall du har lite bränsle i tanken just nu) sen fyller du ju fullt efter varje test/vecka.
Och när testerna är avklarade har du ju full tank i bilen (vilket bör bli runt 60L) så då kan du ju köra ett bra tag på det innan du måste tanka igen.

Jag ser inte varför det skulle bli billigare att rackla med att koppla in en bränsledunk som provisorisk bränsletank ifall det inte är något fel på originaltanken.

Edit1:
Och returen måste du koppla in för annars åker så gott som allt bränsle från dunken in i ordinarie bränsletank på några sekunder. Bränslepumpen pumpar runt 100-150L/h och motorn använder inte i närheten av allt det bränsle inte ens vid konstant fulllast och allt bränsle som inte används åker tillbaka via returen.

Stoppar du dunken i bagaget eller baksätet så är det ju enklast att bara förlänga slangarna som går till originalbränsletanken och koppla in dem på bränsledunken. Du måste bara hålla koll på vilken som är matning och vilken som är retur.

Edit2:
Jag skulle säga att kostnaden att koppla in bränsledunken blir ungefär samma som att bara tanka original tanken fullt från hur mycket/lite bränsle du än har nu.
Tänk också på att tiden är värd pengar (om det nu inte är något projektarbete där du måste upp i ett visst antal timmar, isf är det ju en bra idé att koppla in bränsledunken bara för att få ihop några timmar)
Senast redigerat av simlar (14 november 2013)


147 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
thegalant skrev:
simlar skrev:
Som redan sagt, ska du endast kolla förbrukning så är det ju enklast att tanka proppfult, köra en viss sträcka och tanka proppfullt igen.
Du tar sedan antal liter som gick i delat med antal mil du kört.
T.ex 20L/20mil = 1L/mil.
Är både trippmätaren och totala milräknaren trasig så kan du tanka ner Ulysse Speedometer ifall du har en android-mobil (finns kanske till ios också har inte kollat), den visar hastighet, antal körda kilometer och antal minuter/timmar man kört.
Eller så kollar du bara på google maps din körrutt så ser du där hur lång körvägen är.

Men för att försöka svara på dina frågor så gör du såhär:
Antingen tar du och köper en ny/begagnad pump och monterar eller tar ut pumpen från tanken på bilen (ifall det nu är en in-tank pump, inte alla bilar som har det och jag har inte koll på bränslesystemet på Mitsubishi Galant).
Sen drar du så klart en slang från pumpen till bilens bränslerör och du måste även koppla returledningen till bränsledunken.
Bränslepumpen kopplar/skarvar du enklast in i bilen originalkontakt för bränslepump.
Självklart måste du täta dunken också så det inte läcker ut soppa.

hallå simlar, kul och se dej igen^^

det är så här att jag kommer göra flera tester och inte bara en och sen kör jag den mycket och vill inte fylla den fullt varje vecka pga ekonomin just nu
ja jag ska gör detta också för jag litar inte på trippmätaren, kommer att använda mej av gpsen

hmm ska till skroten imon och kollar om de har en billig pump med nipplar och inte en sån sänkbar pump, då jag inte kan använda den här

ja jag tänkte skarva och löda lite kontakter för att få den lite mer användbart

men ännu ett problem, fattar inte hur jag ska dra returslangen, lite dum fråga men måste man ha det?
för om jag inte har retur så kommer värdarna vara fel, så jag måste ha en output och en input på dunken? kommer det att funka även om jag har tanken i bagaget? med tanken på att det är den nya tanken kommer att vara högre
uppskattar verkligen hjälp

Jag misstänkte att det var du wink

Ja men som sagt i mitt inlägg jag skrev nyss (du kanske inte hunnit läsa det).
Men det blir ju bara en gång du blir tvungen att fylla mycket bränsle (ifall du har lite bränsle i tanken just nu) sen fyller du ju fullt efter varje test/vecka.
Och när testerna är avklarade har du ju full tank i bilen (vilket bör bli runt 60L) så då kan du ju köra ett bra tag på det innan du måste tanka igen.

Jag ser inte varför det skulle bli billigare att rackla med att koppla in en bränsledunk som provisorisk bränsletank ifall det inte är något fel på originaltanken.

Och returen måste du koppla in för annars åker så gott som allt bränsle från dunken in i ordinarie bränsletank på några sekunder. Bränslepumpen pumpar runt 100-150L/h och motorn använder inte i närheten av allt det bränsle inte ens vid konstant fulllast och allt bränsle som inte används åker tillbaka via returen.

Stoppar du dunken i bagaget eller baksätet så är det ju enklast att bara förlänga slangarna som går till originalbränsletanken och koppla in dem på bränsledunken. Du måste bara hålla koll på vilken som är matning och vilken som är retur.

måste ha cash till annat.. kan inte bara lägga allt på bilen, ekonomin är åt helvete just nu, därför tänkte jag på det med dunken för då behöver jag inte tanka lika mycket varje gång och bränslepump kan jag nog skaffa billigt, om du förstår vad jag menar, lite handikapp motargument men så är det tyvärr hmm

så spelar höjden på returslangen nån roll?
Senast redigerat av thegalant (14 november 2013)

mary jane hjärta

129 Inlägg
14 november 2013
#10
ha tanken i bagaget och kör till de blir tomt, sen tanka i 10 liter och kör till de blir tomt igen?tongue


129 Inlägg
14 november 2013
#11
oj,
Menar ha dunken i bageget som reserv, sen tankar du i 10 liter i tanken. och kör till de är tomt smile och då ska de såklart va tomt innan du tankar i 10 liter smile


106 Inlägg
14 november 2013
#12
Så det går åt mindre bränsle med en 10L dunk?

147 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#13
mogren150 skrev:
ha tanken i bagaget och kör till de blir tomt, sen tanka i 10 liter och kör till de blir tomt igen?tongue

hahah nejnej, då dör pumpen ju:P
finns ett genomskinlig remsa på sidan som visar hur mycket bränsle det finns... så markerar man hur mycket bränsle det fanns och sen kör man och sen tankar man till markeringen big_smile



edit: fortsättning
Senast redigerat av thegalant (14 november 2013)

mary jane hjärta

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
14 november 2013
#14
thegalant skrev:
simlar skrev:
thegalant skrev:

hallå simlar, kul och se dej igen^^

det är så här att jag kommer göra flera tester och inte bara en och sen kör jag den mycket och vill inte fylla den fullt varje vecka pga ekonomin just nu
ja jag ska gör detta också för jag litar inte på trippmätaren, kommer att använda mej av gpsen

hmm ska till skroten imon och kollar om de har en billig pump med nipplar och inte en sån sänkbar pump, då jag inte kan använda den här

ja jag tänkte skarva och löda lite kontakter för att få den lite mer användbart

men ännu ett problem, fattar inte hur jag ska dra returslangen, lite dum fråga men måste man ha det?
för om jag inte har retur så kommer värdarna vara fel, så jag måste ha en output och en input på dunken? kommer det att funka även om jag har tanken i bagaget? med tanken på att det är den nya tanken kommer att vara högre
uppskattar verkligen hjälp

Jag misstänkte att det var du wink

Ja men som sagt i mitt inlägg jag skrev nyss (du kanske inte hunnit läsa det).
Men det blir ju bara en gång du blir tvungen att fylla mycket bränsle (ifall du har lite bränsle i tanken just nu) sen fyller du ju fullt efter varje test/vecka.
Och när testerna är avklarade har du ju full tank i bilen (vilket bör bli runt 60L) så då kan du ju köra ett bra tag på det innan du måste tanka igen.

Jag ser inte varför det skulle bli billigare att rackla med att koppla in en bränsledunk som provisorisk bränsletank ifall det inte är något fel på originaltanken.

Och returen måste du koppla in för annars åker så gott som allt bränsle från dunken in i ordinarie bränsletank på några sekunder. Bränslepumpen pumpar runt 100-150L/h och motorn använder inte i närheten av allt det bränsle inte ens vid konstant fulllast och allt bränsle som inte används åker tillbaka via returen.

Stoppar du dunken i bagaget eller baksätet så är det ju enklast att bara förlänga slangarna som går till originalbränsletanken och koppla in dem på bränsledunken. Du måste bara hålla koll på vilken som är matning och vilken som är retur.

måste ha cash till annat.. kan inte bara lägga allt på bilen, ekonomin är åt helvete just nu, därför tänkte jag på det med dunken för då behöver jag inte tanka lika mycket varje gång och bränslepump kan jag nog skaffa billigt, om du förstår vad jag menar, lite handikapp motargument men så är det tyvärr hmm

så spelar höjden på returslangen nån roll?

Det går väl åt lika mycket bensin oavsett hur ofta du tankar, det är väl hur mycket du kör som avgör bensinåtgången.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2013
#15
thegalant skrev:
KHRacing skrev:
Varför inte bara tanke proppfullt.. ut & kör en viss sträcka & tanka fullt igen - så gör ALLA andra,,, speciellt så gör de exakt såhär på riktiga ekonimirallyn

det är så här att jag kör bilen mycket och kommer göra flera tester och inte bara en och sen kör jag den mycket och vill inte fylla den fullt varje vecka pga ekonomin just nu


Sarge skrev:
Om du tankar fullt, kör ett antal mil, sen tankar fullt igen så kan du räkna ut det. Det verkar mindre komplicerat än att bygga om en dunk till tank.

Edit: Pucktvåa.

dunken/tanken är redan byggd men tänkte på pumpen nu:/
jag vet hur man räknar ut, problemet är endast jag måste koppla pumpen till den mindre tanken på något sätt

Men vänta här nu lite...

Om du kör mycket, så spelar det ju ingen roll. Om du tankar dunken på 10l 6 gånger, eller om du tankar en gång på 60l...det blir ju ingen kostnadsskillnad.

Du kör ju lika mycket iaf?

- - Edit - -

Eller precis som Vettemannen sa ^^ wink
Senast redigerat av it_mutt (14 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 730 Inlägg
14 november 2013
#16
thegalant skrev:
måste ha cash till annat.. kan inte bara lägga allt på bilen, ekonomin är åt helvete just nu, därför tänkte jag på det med dunken för då behöver jag inte tanka lika mycket varje gång och bränslepump kan jag nog skaffa billigt, om du förstår vad jag menar, lite handikapp motargument men så är det tyvärr hmm

så spelar höjden på returslangen nån roll?

Ja men nu måste du förstå en sak, varje tankning blir inte billigare då du ändå kommer tanka fullt så ofta. Bilen drar ju inte mindre soppa för att du har en mindre bränsletank.

T.ex min bil drar 1L/mil när jag ligger ganska konstant 110km/h.
Om jag då åker säg 10mil och jag tankar fullt innan jag åker och tankar fullt då jag kommer fram.

Har det då blivit billigare att tanka fullt den andra gången?
Hur dyrt det blir att tanka fullt första gången beror på hur mycket bränsle du har i tanken men resterande tankningar blir exakt lika dyra.

Säg att du har 60L tank, du har ca 10L i tanken. Tankar fullt det blir 50L.
Sen kör du 10mil och tankar fullt igen, då får du i 10L.
Kör 10mil till och tankar fullt, 10L till.

Säg då att du kopplar in din bränsledunk, då blir det att du tankar från tomt till fullt, vilket blir 10L.
Du kör 10mil och tankar fullt, då får du i 10L.
Kör 10mil till och tankar fullt, blir då 10L till.

Har det blivit något dyrare?
Jo den första tankningen då det gick i 40L mer i bilens ordinarie bränsletank, men de 40L bränslet kan du ju använda efter testerna är gjorda. Och ska du sälja bilen är det bara att slanga ut bränslet och använda upp det senare, jag tvivlar på att du kommer skippa att köra bil det närmaste året.

Har det då blivit någon skillnad i kostnad i slutändan? Enda kostnadsdifferensen jag ser är kostnaden att montera bränsledunken.


Höjden på returen spelar ingen roll då du ändå har en pump som pumpar fram det.


147 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#17
hahah sköna jävlar^^

mary jane hjärta

129 Inlägg
14 november 2013
#18
de är väll att han vill mäta kortare sträckor åt gången och inte slå ihop allt smile


Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2013
#19
mogren150 skrev:
de är väll att han vill mäta kortare sträckor åt gången och inte slå ihop allt smile

Blir ju ingen skillnad iaf, snittet blir ju det samma.

Att "köra tanken tom" och sen dra i 10l för att sen köra den tom igen är väl snarare, enligt mig, ett ypperligt sätt att rengöra tanken på (och sätta igen eventuella bensinfilter på)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

129 Inlägg
14 november 2013
#20
äh smile funkar fint på min vinterpulka smile



Sök