simlar skrev:
thegalant skrev:
måste ha cash till annat.. kan inte bara lägga allt på bilen, ekonomin är åt helvete just nu, därför tänkte jag på det med dunken för då behöver jag inte tanka lika mycket varje gång och bränslepump kan jag nog skaffa billigt, om du förstår vad jag menar, lite handikapp motargument men så är det tyvärr
så spelar höjden på returslangen nån roll?
Ja men nu måste du förstå en sak, varje tankning blir inte billigare då du ändå kommer tanka fullt så ofta. Bilen drar ju inte mindre soppa för att du har en mindre bränsletank.
T.ex min bil drar 1L/mil när jag ligger ganska konstant 110km/h.
Om jag då åker säg 10mil och jag tankar fullt innan jag åker och tankar fullt då jag kommer fram.
Har det då blivit billigare att tanka fullt den andra gången?
Hur dyrt det blir att tanka fullt första gången beror på hur mycket bränsle du har i tanken men resterande tankningar blir exakt lika dyra.
Säg att du har 60L tank, du har ca 10L i tanken. Tankar fullt det blir 50L.
Sen kör du 10mil och tankar fullt igen, då får du i 10L.
Kör 10mil till och tankar fullt, 10L till.
Säg då att du kopplar in din bränsledunk, då blir det att du tankar från tomt till fullt, vilket blir 10L.
Du kör 10mil och tankar fullt, då får du i 10L.
Kör 10mil till och tankar fullt, blir då 10L till.
Har det blivit något dyrare?
Jo den första tankningen då det gick i 40L mer i bilens ordinarie bränsletank, men de 40L bränslet kan du ju använda efter testerna är gjorda. Och ska du sälja bilen är det bara att slanga ut bränslet och använda upp det senare, jag tvivlar på att du kommer skippa att köra bil det närmaste året.
Har det då blivit någon skillnad i kostnad i slutändan? Enda kostnadsdifferensen jag ser är kostnaden att montera bränsledunken.
Höjden på returen spelar ingen roll då du ändå har en pump som pumpar fram det.