3541
Sök

Koppla en 12" till monoblock, få ut max?

49 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
Hej!

Hade tidigare mina två 12" inkopplade i ett monoblock på 500w, så de fick 250w var.
Nu har jag fått en 500w förstärkare över så tänkte att basarna ska få varsin så att dom får 500w var istället för 250w.

Det finns två högtalarkontakter på förstärkarn (2st + och 2st -), jag undrar då om den skickar 250w till varje uttag eller om det är 500w som delas upp efter behov? vet inte riktigt hur jag ska förklara, men poängen är iallafall att får jag ut 500w till 12"an om jag kopplar in den i en av kontakterna och låter den andra vara tom? eller måste jag koppla den till båda kontakterna för att få ut max?

Tacksam för svar, hoppas ni förstår min luddiga beskrivning.

21 761 Inlägg
16 november 2013
Vilka basar och slutsteg gäller det, märke och modellnamn?

För att kunna ge ett säkert svar så behövs dessa uppgifter eftersom man ofta kan koppla på flera olika sätt beroende på hur många talspolar basen har och vilken lägsta impedans slutsteget tål.

På monoblock med 2 st plusutgångar och 2 st minusutgångar spelar det ingen roll vilken av plus eller minus man använder, de sitter ihopkopplade inuti steget så i praktiken är det bara en plus och en minus som ger ut effekten. smile

403 Inlägg
16 november 2013
Sen kan det tilläggas att man helst inte ska blanda förstärkare, då dom inte kommer spela likadant. Men går alltid att testa.

Sök