Han får väll svara i sin egen tråd.....
Ang kontrollen av motorlampa på bilar nyare än 2002-01-01 så är det inte många som förstår innebörden av denna nya anmärkning på sbp, det betyder inte att man får ha lysande motorlampa på äldre bilar utan att man gör en kontroll varför den lyser.
Kontroll
Funktion på felindikator/varningslampa för motor-elektronik och omborddiagnossystem med avseende på BEKRÄFTAD felkod som registrerats i bilens ombord-diagnossystem (OBD) ”Mode 3”, gäller bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3500kg fr.o.m. 2002.
Dieseldriven personbil med högst 4 passagerare och med en totalvikt av högst 2500kg fr.o.m. 2004,
Dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och med en totalvikt av högst 2500kg fr.o.m. 2006, och dieseldriven personbil med en totalvikt över 2500kg samt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3500kg fr.o.m. 2007.
Metod:
Funktionskontroll av att felindikatorn/varningslampan tänds före start av motorn och att den släcks när motorn startat.
Funktionskontroll av bilens omborddiagnossystem ska ersätta mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 för bilar av årsmodell angivna ovan.
Har bilen inte genomfört samtliga självtester (rediness codes) ska mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 genomföras.
Bedömning:
Underkännande av BEKRÄFTAD felkod som registrerats i bilens omborddiagnossystem (OBD) ”Mode 3” ska ske för felkoder P0001–P0499 samt P0650 enligt SS-ISO15031- 6:2005. Övriga felkoder bör anges som ”notering” i besiktningsprotokollet.