2841
Sök

Generatorkrångel????? opel astra 1,7tds 1997

CNC-Operatör
561 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#1
hej! har då en opel astra 1,7tds -97
när jag köpte den så startade den direkt,efter de har den stått lite å körts till å från
skulle på besiktning iförrgår och då hade den inge kräm i batteriet.
har testat med ett annat batteri men den bilen har också stått ett tag som jag låna batteriet ifrån.

generatorn är kollad på firma och den fungerar.
de blixtrar inte till när man sätter på polerna på batteriet.
mätte upp den till 8-9volt men ändå går den som om den skulle ha 14volt????

ge mig tips på vad jag kan göra


21 761 Inlägg
22 november 2013
#2
Coolingen skrev:
mätte upp den till 8-9volt men ändå går den som om den skulle ha 14volt????

Där hänger jag inte riktigt med hur du menar. hmm

Hur mätte du upp 8-9 V?

CNC-Operatör
561 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#3
Multimeter på batteriet visade mellan 8-9volt.
Misstänker att batteriet är kasst men undrar ifall de inte är de vad de kan vara hmm


21 761 Inlägg
22 november 2013
#4
Visade det 8-9 V när motorn var igång eller när den var avstängd?

Om det visade 8-9 V med motorn igång så finns det åtminstone tre saker som skulle kunna orsaka detta:

#Generatorn ger inte laddning
#Det är ingen kontakt mellan generator och batteri
#Batteriet är dåligt och lastar ner generatorn rejält

Sista alternativet tror jag egentligen inte på, är batteriet så dåligt så borde inte startmotorn orka snurra. hmm

CNC-Operatör
561 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Visade det 8-9 V när motorn var igång eller när den var avstängd?

Om det visade 8-9 V med motorn igång så finns det åtminstone tre saker som skulle kunna orsaka detta:

#Generatorn ger inte laddning
#Det är ingen kontakt mellan generator och batteri
#Batteriet är dåligt och lastar ner generatorn rejält

Sista alternativet tror jag egentligen inte på, är batteriet så dåligt så borde inte startmotorn orka snurra. hmm

Den visar de igång,generatorn är testat på fabrik och laddade bra, jag själv tror på dålig jord på generator eller riktigt kasst batter, och tror nog på de sista, svar kommer imorn med.
batterilampan lyser med


21 761 Inlägg
22 november 2013
#6
Med multimetern kan du i så fall ta reda på om generatorns plus eller minus ger dålig kontakt. Ställ in multimetern på vanlig spänningsmätning (som när du mätte på batteriet), sedan sätter du ena mätpinnen på generatorns hölje och andra mätpinnen på batteriets minuspol.

Om det är bra kontakt så ska mätaren visa så nära 0 V som möjligt, men om det är dålig kontakt så visar det flera volt (dvs själva spänningsfallet mellan generator och batteri). Visar det nära 0 V så gör du samma mätning mellan generatorns B+ och batteriets pluspol. Skriv vilka resultat du får så kan vi försöka ge mer råd. smile

Motorn ska alltså vara igång när du mäter, men passa så att inte kläder eller mätkablar fastnar i drivremmarna.
Senast redigerat av Drönirettab (22 november 2013)

CNC-Operatör
561 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#7
ska testa de imorn! smile


CNC-Operatör
561 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#8
så! nu har jag gjort som jag fick tips om jag skulle göra!
de visade 0volt en gång 0,08volt.
b+visade 12,75volt
och ett annat batteri testades!

Ändå sjönk skiten från 12,7volt igång till 8,33volt....

JAG BLIR TOKIG!!!!


21 761 Inlägg
23 november 2013
#9
Om det var 12,75 V på generatorns B+ med motorn igång så gav ju inte generatorn laddning. hmm

CNC-Operatör
561 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#10
men när dom testade den så laddade den hur bra som helst, den va upp mot 14volt ju... sad


21 761 Inlägg
23 november 2013
#11
Eftersom du mätte upp 0 V och 0,08 V i dina senaste mätningar så betyder det att generatorn har bra kontakt med batteriet, då ska det inte bli 8,33 V på batteriet ifall det är 12,75 V på generatorn. hmm

Gör några nya mätningar där du har motorn igång och först mäter på generatorn vilken spänning det är (mätpinnarna på generatorns B+ och höljet), sedan mäter du på batteripolerna vilken spänning det är där. smile

CNC-Operatör
561 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#12
såhär gjorde jag nu, jag mätte på den gula/röda kabeln och där visa den 0,01volt...
tror fortfarande faktiskt inte att generatorn är trasig, för isf hade den ju inte visat de bra värdena på provbänken hmm


21 761 Inlägg
23 november 2013
#13
Lyser alltså batterilampan både med tändningen påslagen och när motorn är igång?
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2013)

CNC-Operatör
561 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#14
nej, den lyser bara när man vrider på tädningen, sen släcks den när man startar den


21 761 Inlägg
23 november 2013
#15
Okej, då borde det inte vara några problem med kabeln till generatorns D+ (dvs den som "triggar igång" laddningen). Då ska generatorn kunna ge rätt spänning helt enkelt, det borde heller inte vara några kontaktproblem mellan generator och batteri. hmm

Antingen missar jag någonting eller så har det kanske blivit något missförstånd angående mätningarna. Du skulle iof kunna fråga den där firman som kollade din generator om de kan göra mätningar när generatorn sitter på plats i bilen. smile

CNC-Operatör
561 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#16
Ska testa imorn med startkablar från generatorn till batteriet direkt å se om den laddar smile


CNC-Operatör
561 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#17
så nu har vi mätt runt å hållit på! såhär gjorde vi!
vi plocka ut en säkring i motorrummet och sen helt plötsligt börja den ladda!
nu fick jag ett annat problem, vindrutetorkarna funkar inte...
men får väl mäta mig fram, men nu e de största problemet löst! tack för tipset batterinörd smile


CNC-Operatör
561 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#18
okej! nu börjar skiten igen!
den laddar inte, ibland e den på 13,6-7volt på tomgång, igår va den på 14,45volt ????


21 761 Inlägg
25 november 2013
#19
Är det samma värden på generatorn?

Om spänningen är bra där så är det ändå kontaktproblem upp till batteriet. Du skulle behöva plocka loss alla kablar på generatorn och kanske startmotorn om generatorns laddkabel går dit, sedan putsa helt plåtrent i kontaktytan på både kabelskor och generator/startmotor. Batterikablarna kan eventuellt behöva samma behandling. hmm

CNC-Operatör
561 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#20
nu gick jag igenom säkringarna å nu va han uppe på 14,14volt, ska göra de , för generatorn va de inge fel på , tog en sväng nu å nu gick de hur bra som helst, men lyste ner i batteriet å "lampan" va vit hmm kanske ska testa med ett fräscht innan jag drar nå slutsats sad



Sök