3337
Sök

Batteriet dåligt?

21 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#1
För att göra en lång historia kort gör jag en kronologisk lista över ett antal händelser.

November 22 - 07.00: Hämtar bilen på en verkstad. Bilen startar inte och får använda verkstadens starthjälp för att få igång den. Kör sedan cirka 6 mil till jobb och ställer bilen där.

November 22 - 19.00: Kommer till bilen, batteriet helt dött. Pluspolen hade lossnat så generatorn hade inte laddat batteriet. Får starthjälp av falcks bärgning (500 spänn x_x) som spänner både plus och minus.

November 22 - 21:00-01:00 - Kör hela natten med bilen. Flera stopp (med motorn avstängd) och bilen startar som vanligt efter varje litet stopp.

November 23 - 12:00 - Går ut och ska starta bilen. Startmotorn går inte runt och den är slö. Får inte den till att starta. Går inomhus, läser lite forum om urladdning på batteriet, går ut 15 minuter senare och drar ut cigg/usb/telefonladdaren, bilen startar som vanligt på första försöket.

Är batteriet kasst? Är det så pass att jag ska byta batteri?

Edit: Mätte batteriet med multimeter och det visade 12.14 V. Enligt en tabell på något annat forum så är det ungefär 30%. Batteriet är på 45 aH
Senast redigerat av hagbard (23 november 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
23 november 2013
#2
hagbard skrev:
För att göra en lång historia kort gör jag en kronologisk lista över ett antal händelser.

November 22 - 07.00: Hämtar bilen på en verkstad. Bilen startar inte och får använda verkstadens starthjälp för att få igång den. Kör sedan cirka 6 mil till jobb och ställer bilen där.

November 22 - 19.00: Kommer till bilen, batteriet helt dött. Pluspolen hade lossnat så generatorn hade inte laddat batteriet. Får starthjälp av falcks bärgning (500 spänn x_x) som spänner både plus och minus.

November 22 - 21:00-01:00 - Kör hela natten med bilen. Flera stopp (med motorn avstängd) och bilen startar som vanligt efter varje litet stopp.

November 23 - 12:00 - Går ut och ska starta bilen. Startmotorn går inte runt och den är slö. Får inte den till att starta. Går inomhus, läser lite forum om urladdning på batteriet, går ut 15 minuter senare och drar ut cigg/usb/telefonladdaren, bilen startar som vanligt på första försöket.

Är batteriet kasst? Är det så pass att jag ska byta batteri?

Låter väldigt märkligt!!!! hmm

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
23 november 2013
#3
Batteriet var antagligen ordentligt urladdat när du hämtade den från verkstaden, sedan har batteriet troligen inte fått tillräcklig laddning fastän du har kört bilen ett längre tag. Det första du bör göra nu är att ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, sedan plockar du fram en multimeter och gör några spänningsmätningar:

Mät först vilken spänning det är nere på generatorn med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, det bör ligga på runt 14 V eller litegrann högre. Sedan gör du en jämförande mätning på batteripolerna om spänningen är likadan där, det ska inte skilja mer än ca 0,2 V (helst ingen skillnad alls, men det blir ofta någon tiondel i praktiken).

Nästa mätning är med flera förbrukare påslagna, tex kupefäkten+extraljus+stolvärmare. I detta läge ska du hålla ett konstant motorvarvtal på typ 2000 varv för att generatorn ska orka ge tillräcklig laddning. Spänningen på batteriet bör hålla sig på åtminstone över 13,5 V, men det förutsätter också att förbrukarna inte drar mer ström än vad generatorn är specad för.

Skriv vilka mätvärden du får så kan vi kanske ge mer råd om batteriet eventuellt är dåligt eller om det kanske finns saker som drar tjuvström med motorn avslagen. smile

21 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Batteriet var antagligen ordentligt urladdat när du hämtade den från verkstaden, sedan har batteriet troligen inte fått tillräcklig laddning fastän du har kört bilen ett längre tag. Det första du bör göra nu är att ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, sedan plockar du fram en multimeter och gör några spänningsmätningar:

Mät först vilken spänning det är nere på generatorn med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, det bör ligga på runt 14 V eller litegrann högre. Sedan gör du en jämförande mätning på batteripolerna om spänningen är likadan där, det ska inte skilja mer än ca 0,2 V (helst ingen skillnad alls, men det blir ofta någon tiondel i praktiken).

Nästa mätning är med flera förbrukare påslagna, tex kupefäkten+extraljus+stolvärmare. I detta läge ska du hålla ett konstant motorvarvtal på typ 2000 varv för att generatorn ska orka ge tillräcklig laddning. Spänningen på batteriet bör hålla sig på åtminstone över 13,5 V, men det förutsätter också att förbrukarna inte drar mer ström än vad generatorn är specad för.

Skriv vilka mätvärden du får så kan vi kanske ge mer råd om batteriet eventuellt är dåligt eller om det kanske finns saker som drar tjuvström med motorn avslagen. smile

Tack för svaret! Använde bilen hela kvällen igår med flera stopp och den startade som vanligt. Ska se om den startar om någon timme igen.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 november 2013
#5
En dum fråga, vad är det för bil som har en 45 Amp batteri, skulle utan tvekan lägga in en 70 Amp där du får mer kraft vid start.
Hur gammal är det batteriet?
Nu är det kalt och klart att man använder mer värmefläkt, stolvärme, radio och mer samtidigt.
Också möjligt att det finns celler som är sönder inuti och inte ladda som det ska.
Skulle rekommendera dig att låna en starkare batteri och se hur det går.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

192 Inlägg
9 december 2013
#6
lånar tråden lite, har märkt att min v70 drar tjuvström och jag gick ut för att mäta batteriet med multimeter.

satte multimetern på 20mA och när jag mäter så står det exakt  1. på mätaren, kan det vara så att min mätare är för dålig?

4 474 Inlägg
9 december 2013
#7
ttefwes, 20mA? vad ,hur mäter du?mäter du tjuvström? 20mA är nog för låg skala för det.

192 Inlägg
9 december 2013
#8
zzr94092 skrev:
ttefwes, 20mA? vad ,hur mäter du?mäter du tjuvström? 20mA är nog för låg skala för det.

Är inte så hajj på med ström men fick ett tips av en att jag skulle ställa multimetern på 20m

jo jag mäter tjuvström , kopplade ur jord kabeln och mätte mellan den och batteriets -

21 761 Inlägg
9 december 2013
#9
Om du har tex 10 A eller 20 A område så kan du ställa in på det och göra om mätningen. Det är möjligt att din multimeter visar "1." när den blir överbelastad, en ny mätning kommer nog att visa om det verkar vara så eller inte. smile

4 474 Inlägg
9 december 2013
#10
precis,ställ den på 10/20 A, vilket du nu har på multimetern
Senast redigerat av zzr94092 (9 december 2013)

21 761 Inlägg
9 december 2013
#11
zzr94092 skrev:
ohm

Hmm wink

2 250 Inlägg
9 december 2013
#12
Det blev nog fel här. Ohm-mätning (resistansmätning) ska alltid utföras i spänningslöst tillstånd. Annars förstörs instrumentet... Inte bara på ohm-mätningsområdet. Så att säga pengar upp i rök!

Ställer Du in instrumentet för strömmätning ( DC, likström på bil ) och ansluter i serie, 10 eller 20 A brukar vara möjligt att välja, så tro nu inte att instrumentet klarar allt. Gör Du t ex ett startförsök, så går instrumentet i graven. Kanske bilen med om du har otur.

Det enda man kan använda en multimeter till, relativt riskfritt, för instrument och laborant är spänningsmätning.
Då gäller det att koppla in instrumentet parallellt med spänningskällan, tvärs över en lampa, batteri o s v.

Kommer ihåg en tidigare elever som kom till skolan dagen efter att han lånat en multimeter för att mäta strömmen hemma, som han sa. Detta efter att pappan klagat på något hör elräkning.
Visst, glad i hågen hade gossen ställt in instrumentet på strömmätning (växelström), och sedan anslutit mellan nolla och fas...  Hur gossen såg ut? Ja han hade haft mätsladdarna runt någon finger mm. Fingrarna och handled var illa brända. Av instrumentet återstod en förkolnad sothög!
Lika illa kan det gå om man mäter ström i en bil på fel ställe och på fel sätt.

Labb on! Billiga instrument finns på Biltema, kanske gäller att ha några på lager?

192 Inlägg
9 december 2013
#13
Drönirettab skrev:
Om du har tex 10 A eller 20 A område så kan du ställa in på det och göra om mätningen. Det är möjligt att din multimeter visar "1." när den blir överbelastad, en ny mätning kommer nog att visa om det verkar vara så eller inte. smile

hehe okej, för ett batteri ska väl ändå inte ligga högre än 1 när tändningen är av?

kan ajg utesluta att det drar tjuvström då?

för om batteriet inte drar någon tjuvström så skulle väl multimetern inte bli överbelastad? smile

21 761 Inlägg
9 december 2013
#14
På en bil som inte har en massa "lull lull" som drar ström med motorn avslagen så kan man nog räkna med uppåt 20 mA i viloström utan att någonting är fel, däremot bilar med diverse larmfunktioner och minnesfunktioner till bilens dator kan ha högre viloström.

Gör som sagt om mätningen och välj ett betydligt högre mätområde på multimetern, då får vi se vad det visar den här gången och utifrån detta resultat ge mer råd. smile

4 474 Inlägg
9 december 2013
#15
såg mitt skrivfel,har ändrat det nu

2 250 Inlägg
9 december 2013
#16
Börja med hösta mätområdet och gå sedan nedåt.

"1."  Kan kan betyda vad som helst. Ja i vart fall vilket värde som helst större än valt mätområde.
Och kanske blir det det sista du såg i displayen. Om det blir så, typ nattinatti, så har instrumentet eller en säkring gått åt fanders.

192 Inlägg
9 december 2013
#17
okej jag ska testa med ett större mätområde smile

någon som vet vad en V70 -00 ska ligga på normalt?


Sök