3056
Sök

Ryker under huven på min SAAB 9-5

10 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#1
hejsan!

har i ett par dagar haft problem med bilen. min sambo  kom hem från jobbet en dag och sa att bilen rök när hon slog av den. trodde det var kylaren som var tom så vi gick ner och fyllde på vatten. är inte ultra mycket glykol i den nu dock men tillräckligt. lastade upp bilen med en domkraft och det läker från någonstans, förmodligen kylarslangen(är inte ett dugg haj på bilar). åkte ut idag och när vi kom hem så ryker den under huven och luktar as. det är vit rök som stiger från någonstans(lite svårt att identifiera var då det är så mycket). kan inte beskriva lukten men det är inte vatten ånga, så mycket vet jag. får heller ingen värme i bilen, alltså ac:n vill inte slå igång. på full styrka när den väl fungerar så är den som en industri fläkt men nu blåser den ytterst lite.

kan också tillägga att inga lampor eller mätare visar att bilen är överhettad.

13 Inlägg
24 november 2013
#2
Troligtvis sprucken kylar slang, om du har otur så har IC:n spruckit, den vita röken blir av att kylarvätskan kommer på avgasröret, höj upp den på en lift och kolla läget ifall det är en slang eller själva IC:n som gett sig

296 Inlägg
24 november 2013
#3
Kan vara svårt att hitta läckan? Har du en billig Digitalkamera så fota motorn med blixt. Sitt sedan i lugn och ro vid datorn så brukar man hitta problemet.


13 Inlägg
24 november 2013
#4
Tvätta/torka motorn så gott du kan, starta och börja kolla direkt när den är kall om du hittar var den börjar bli fuktig, (ha bra belysning), när du väl hittar var de droppar eller blir blött så sök dig uppåt så brukar man hitta var de läker. Kan även låta bilen gå tills den blir varm o kolla var de börjar ånga/ryka så får man lite ledtrådar.


10 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#5
hej igen! hörde idag vad felet kan vara. när vi skruvade upp plocket på oljan så ser vi snart att locket ser ut som chocklad milkshake. oljan som fastnat på locket är alltså brun. hörde att det kan vara topp packningen som gått. kan detta stämma? om så, är det svårt att byta själv och vad kostar det isf ? MVH
EDIT, körde ner stickan och oljan inuti ser ut som vanligt, barfa i locket den är brun
Senast redigerat av Mudfall (24 november 2013)

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
24 november 2013
#6
Är det "rätt" färg på oljan längst ner på stickan är det lugnt. Brukar bli lite fukt längst upp på vissa varianter av vevhusventilationen. Det är inte farligt.
Vanligt fel är att slangarna spricker på motorns högra sida precis där slangarna går ut från topplocket. låt motorn gå och se om det droppar där. I så fall får man byta slangpaketet till torpedväggen.
I annat fall återkom...

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

10 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#7
hejsan! var nyss ut och kikae, såg inget på slangarna men nu när bilen varit igång i 5 minutes så började jag höra ett "tickande". och en väldigt lukt igen, precis som den när den börjar ryka.

kan också tillägga att det äen en v6a 3.0 vi har om det har någon betydelse
Senast redigerat av Mudfall (24 november 2013)

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
4 december 2013
#8
Det har ganska stor betydelse. Det är inte samma motor du vet. Sånt vill man veta från början. Jag har nu noll koll, I'm out.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

2 250 Inlägg
4 december 2013
#9
Kylvätska trycks ut när den blir varm.... luften i systemet expanderar. Kanske en liten stråle rakt på avgasrör / turbo mm.

När du stänger motorn svalnar kylvätskan och det blir ett mindre undertryck i kylsystemet, brukar regleras av ventilerna i expansionskärlets lock. Ingen vätska droppar ut.

Men stäng av motorn, låt den svalna och öppna locket på expansionskärlet, undertrycket försvinner. Då kanske det droppar. Såvida det inte är en spricka i en gummislang (som öppnar sig vid tryck) eller otäthet mellan slang o slangstos.

Leta även efter vita eller gröna avlagringar i närheten av kylare, motor o slangar. Det är rester av avdunstande kylvätska.

Kolla även vid vattenpumpen och slangarna som går från motor i till kupen, bör vara 2 st.
Senast redigerat av Meaganeowner (4 december 2013)


Sök