JosseAudi skrev:
Malheus skrev:
Ett vänligt tips är att inte använda firmans namn på dessa forum, ibland går det inte riktigt som man vill.
Finns folk som tidigare sagt beskyller en hel verksamhet pga en person.
:3
Firmans namn? AB Svensk Bilprovning? Nä det är ju inte redan officiellt va.. Jag försökte förklara vad och varför man gör som man gör. Vad har mitt arbete eller "firmans" namn för del i detta? Hela grejen med forum är väl ändå att byta kunskap med varandra?
Sen att inte alla förstår, eller VILL förstå är ju en annan sak.
Vänligt tips tillbaka då, till alla dieselägare.
Varmkör o gasa så möet ni orkar innan ni åker till bilprovningen. Då kanske vi slipper att göra mer än ett varvstopp och där med får rätt K-värde på första försöket!
Well, lycka till..
men nu du lillfia får du nog ta och tagga ner ett par hekto. sen när fan är det acceptabelt att stå och slå på varvstopp. isf kanske ni som personal ska ta upp det med era chefer att någonting inte är rätt.
din bil kan ju isf inte gå igenom besktningen heller då med dina modifikationer då den är helbilsgodkänd.
sen enligt den här texten så skulle ni alltså aldrig gjort opacitetskontroll då bilen hade övergripande risk för motorhaveri. så klart.
30.3
30.3.1 30.3.1.1 30.3.1.2
Kontroll
AVGASER DIESELDRIVEN
Mätning K-värde Svärtning
Opacitet. Opacitetsmätning utgår på bil där funktions- kontroll av omborddiagnossystemet genomförts och med visuell bedömning av avgaserna.
Opacitetsmätning ska inte utföras om
- motorns mekaniska skick med hänsyn till motorljud, funktion hos varvtalregulatorn eller dylikt bedöms vara sådant att en mätning inte kan genomföras utan betydande risk för motorhaveri,
- motorn inte har uppnått arbetstemperatur, efter rimlig uppvärmningstid, eller
- fordonet är av årsmodell 1979 eller äldre.