26 november 2013
Trådstartare
Hejsan.
Köpte en V70 med rasad turbo billigt då bilen är tokfräsch och jag hade ändå en turbo liggande.
Provkörde snabbt vid köpet och den rykte ju som en skalmodell av Hiroshimabomben men allt funkade till belåtenhet.
Kommer hem och byter turbo till en 16t som låg och skräpa i en hylla ( gått 2000 mil ca )och startar upp underverket.
Fungerar till en början kanon ryker dock, hela avgassystemet var ju fullt i olja så det var ju inte så märkligt.
När den blir varm och jag varvar upp den tappar den oljetrycket så jag stänger av.
Byter olja och filter och provar igen, nu ryker det inte så mycket längre utan känns mer normalt tills den blir varm och jag varvar upp och lampan tänds igen........
Nu har jag rivit sumpen och visst fanns det en del avlagringar där men inget katastrofalt.
Har kollat kanalen för vevhusventen och helt öppen, kollat oljesilen och kan inte anse att den är igensatt.
Inga som helst missljud i motorn så jag misstänker inte lagerras men kanske borde kolla?
Om jag lossar storändarna åker jag väl på nya bultar för en tusing?
Vet inte riktigt vad som är vettigast att gå vidare med.......... Någon med större erfarenhet av just 5-cyl haverier som har en ide?
/m