4249
Sök

Köpråd dieselbil. Passat, 9-5, V70...

13 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#1
Till våren tänkte jag byta min bensinare mot en dieselbil. Dels för att det skulle vara lönsamt med en diesel för mig och dels för att jag gillar dieselmotorns härliga gång. Har funderat mest på Passat 1,9 TDI, den faceliftade modellen från -01.
Nu vill jag veta om ni andra här på garaget har några tips på bra dieselar. Bilen ska vara som äldst årsmodell 2000, dra som mest ca 0,6-0,65l/mil blandad körning, behöver inte vara så stor som Passat, 9-5, V70 är mindre bilar går också bra men helst kombi iallafall och kosta max drygt 20.000kr. Vad jag läst verkar det som att både V70 och 9-5 drar ganska mycket diesel, rätt eller fel? Det viktigaste är att bilen är billig att köra men den ska gärna vara någorlunda snygg också. Vad säger ni garagetfolk, har ni några bra tips att ge mig?

1 863 Inlägg
28 november 2013
#2
Har haft en V70 D5, den dog ca 0,7 blandad och har nu en 9-5 diesel, ligger konstant på 0,76 med den. Då är det 07 och 08 jag pratar om i årsmodeller så kan bara tänka mig att dom knappast drar mindre om du ska ha nån från 00.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

2 072 Inlägg
28 november 2013
#3
passat e bra bilar utom framvagnen..
hade en v70 d5a 03a.. den drog 0,8-0,9 tycker de e mycket för en diesel..men men..
sen har du franska billiga billar i diesel..
ligger med min cittra på 0.45 långkörning.. rätt bra för stor bil..
låg med gamla peggan 406 på samma smile och hade då gått ca 30t mil..

Sandzoo i da house

820 Inlägg
28 november 2013
#4
Min gamla V70 med audi-dieseln låg på 0.6-0.7, körde man som folk låg den på typ 0.6.

Men TROR att en passat/golf är billigast, polaren hade en Caddy -02 1.9tdi, den låg på 0.6 hur mycket man än svina :-P

Om man säger

13 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#5
666_Beast skrev:
Har haft en V70 D5, den dog ca 0,7 blandad och har nu en 9-5 diesel, ligger konstant på 0,76 med den. Då är det 07 och 08 jag pratar om i årsmodeller så kan bara tänka mig att dom knappast drar mindre om du ska ha nån från 00.

Börjar med att tacka för svaret!
Då är det precis som den bild jag fått av både tillverkaruppgifter och på andra forum att 9-5 och V70 ligger ganska högt i förbrukning enligt mig trots att det är dieselar det handlar om. Är det manuella eller automater du har/haft 666_Beast?

V70 D5 163hk manuell -01 till -07 ska dra 0,67l/mil blandad enligt Volvo och då känns det inte konstigt att en sån drar ca 0,7-0,75.

9-5 3.0tid 177hk går bort då den ska dra 0,76 vilket innebär att man får räkna med drygt 0,8 vilket är för mycket och den känns som en osäker motor då det är vanligt med sjunkande foder, däremot har jag hört att den motorn ska vara en riktigt rolig maskin som ligger i klass med Aeron på 250hk.
1,9tid från -06 blir tyvärr för dyra i inköp för mig.
2,2tid 120hk verkar vara en ganska slö motor men istället inte allt för törstig. Någon som har mer information om den motorn? Förbrukning, trötthet, kvalite osv.

Passat Variant 1,9 TDI 130hk manuell ska dra 0,59l/mil blandad enligt VW, och av allt jag läst på nätet ska dessa uppgifter stämma ganska bra, vissa skriver att de lyckas köra sina på 0,5 långkörning och det skulle vara en dröm om det stämmer.

De flesta milen jag kör är sträckor på 25 mil fyra gånger i månaden, alltså ca 100 mil motorväg/landsväg per månad + lite stadskörning, mitt önskemål där är att kunna ställa farthållaren på 120km/h och snitta en förbrukning på ca 0,5-0,55.

Någon som vet något om Ford Mondeo 2,0tdci från -01 och framåt? Bra elr dåliga bilar?

13 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#6
sandzoo skrev:
passat e bra bilar utom framvagnen..
hade en v70 d5a 03a.. den drog 0,8-0,9 tycker de e mycket för en diesel..men men..
sen har du franska billiga billar i diesel..
ligger med min cittra på 0.45 långkörning.. rätt bra för stor bil..
låg med gamla peggan 406 på samma smile och hade då gått ca 30t mil..

Jag håller absolut med om att 0,8-0,9 är alldeles för mkt för en vanlig kombi, det är därför jag är lite tveksam till V70 D5. Siffrorna 0,45 låter bra, dock har jag lite svårt för franska bilar då jag hört en del skit om den, främst om Renault, men man ska vara öppen för allt ändå:) Tack för svaret!

13 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#7
Panzar_Audi skrev:
Min gamla V70 med audi-dieseln låg på 0.6-0.7, körde man som folk låg den på typ 0.6.

Men TROR att en passat/golf är billigast, polaren hade en Caddy -02 1.9tdi, den låg på 0.6 hur mycket man än svina :-P

Låter helt okej för en V70 men jag skulle gärna få ner siffrorna ännu lite till. Tror också att en Passat/Golf är det billigaste, det verkar skilja lite i både förbrukning och skatt jämfört med andra bilar.
Tack för svaret!

2 072 Inlägg
28 november 2013
#8
AudiAlex skrev:
sandzoo skrev:
passat e bra bilar utom framvagnen..
hade en v70 d5a 03a.. den drog 0,8-0,9 tycker de e mycket för en diesel..men men..
sen har du franska billiga billar i diesel..
ligger med min cittra på 0.45 långkörning.. rätt bra för stor bil..
låg med gamla peggan 406 på samma smile och hade då gått ca 30t mil..

Jag håller absolut med om att 0,8-0,9 är alldeles för mkt för en vanlig kombi, det är därför jag är lite tveksam till V70 D5. Siffrorna 0,45 låter bra, dock har jag lite svårt för franska bilar då jag hört en del skit om den, främst om Renault, men man ska vara öppen för allt ändå:) Tack för svaret!

jo e ju så jag är inte inne i renault heller.. men men de e ju franskt me wink
peugeot citroen.. e hyfsade bilar.. finns klart skit.. som i alla märke..
sen finns det ju nästan som passat... ex golf,skoda,audi a4, men tror inte du kommer lätt under 5000 i skatt
mercedes e ju oxå snåla.. CDI modeller.. men rost rost rost får du på köpet..
med min gammla E320 CDI rak sexa låg jag aldrig över 0.7 på autobahn i somras då låg jag 150+ under enkel resa på 265mil.. nöjd? ja för den bilen i motorn..
o som sagt med min franska bil ligger jag sällan över 0,5 långkörning.. e ju lite skillnad..
betalade 7,200i skatt på mercan.. o på citran betalar jag nu 2,800.. så slite marginal o skillnad e de ju tongue

ford mondeo e fina bilar de me smile
Senast redigerat av sandzoo (28 november 2013)

Sandzoo i da house

2 401 Inlägg
28 november 2013
#9
Ska du köpa en diesel som går billigt så är det vag´s 110hk diesel som gäller smile  Räkna kallt med en förbrukning under 0,6L/mil blandat så länge det är 110hk...


13 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#10
sandzoo skrev:
AudiAlex skrev:
sandzoo skrev:
passat e bra bilar utom framvagnen..
hade en v70 d5a 03a.. den drog 0,8-0,9 tycker de e mycket för en diesel..men men..
sen har du franska billiga billar i diesel..
ligger med min cittra på 0.45 långkörning.. rätt bra för stor bil..
låg med gamla peggan 406 på samma smile och hade då gått ca 30t mil..

Jag håller absolut med om att 0,8-0,9 är alldeles för mkt för en vanlig kombi, det är därför jag är lite tveksam till V70 D5. Siffrorna 0,45 låter bra, dock har jag lite svårt för franska bilar då jag hört en del skit om den, främst om Renault, men man ska vara öppen för allt ändå:) Tack för svaret!

jo e ju så jag är inte inne i renault heller.. men men de e ju franskt me wink
peugeot citroen.. e hyfsade bilar.. finns klart skit.. som i alla märke..
sen finns det ju nästan som passat... ex golf,skoda,audi a4, men tror inte du kommer lätt under 5000 i skatt
mercedes e ju oxå snåla.. CDI modeller.. men rost rost rost får du på köpet..
med min gammla E320 CDI rak sexa låg jag aldrig över 0.7 på autobahn i somras då låg jag 150+ under enkel resa på 265mil.. nöjd? ja för den bilen i motorn..
o som sagt med min franska bil ligger jag sällan över 0,5 långkörning.. e ju lite skillnad..
betalade 7,200i skatt på mercan.. o på citran betalar jag nu 2,800.. så slite marginal o skillnad e de ju tongue

ford mondeo e fina bilar de me smile

Låter bra! Har tittat lite på E-klass, fördelar är att de är relativt snåla och stort bagage men nackdelar att de rostar mkt och att de har så jäkla låg markfrigång.
Vet du nå mer om Mondeo? just dieseln 2,0tdci?

13 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#11
Nybergrobin skrev:
Ska du köpa en diesel som går billigt så är det vag´s 110hk diesel som gäller smile  Räkna kallt med en förbrukning under 0,6L/mil blandat så länge det är 110hk...

Ja det verkar som att de går snålt. Vad tycker du om 130hästarn då? drar den mkt mer?
Tack för svaret!

Ung&Dum
430 Inlägg
29 november 2013
#12
ska du ha en d5a och åka snålt så är det under 05 du ska ha sen kom partikelfiltret , åkte med min v70 ner till österrike drog 0.46 hela vägen ner med ca 120 i genomsnitt , d5a 03a , 165 hk , 51000 mil på mätaren och automat !

In hoc signo vinces

1 863 Inlägg
29 november 2013
#13
AudiAlex skrev:
666_Beast skrev:
Har haft en V70 D5, den dog ca 0,7 blandad och har nu en 9-5 diesel, ligger konstant på 0,76 med den. Då är det 07 och 08 jag pratar om i årsmodeller så kan bara tänka mig att dom knappast drar mindre om du ska ha nån från 00.

Börjar med att tacka för svaret!
Då är det precis som den bild jag fått av både tillverkaruppgifter och på andra forum att 9-5 och V70 ligger ganska högt i förbrukning enligt mig trots att det är dieselar det handlar om. Är det manuella eller automater du har/haft 666_Beast?

V70 D5 163hk manuell -01 till -07 ska dra 0,67l/mil blandad enligt Volvo och då känns det inte konstigt att en sån drar ca 0,7-0,75.

9-5 3.0tid 177hk går bort då den ska dra 0,76 vilket innebär att man får räkna med drygt 0,8 vilket är för mycket och den känns som en osäker motor då det är vanligt med sjunkande foder, däremot har jag hört att den motorn ska vara en riktigt rolig maskin som ligger i klass med Aeron på 250hk.
1,9tid från -06 blir tyvärr för dyra i inköp för mig.
2,2tid 120hk verkar vara en ganska slö motor men istället inte allt för törstig. Någon som har mer information om den motorn? Förbrukning, trötthet, kvalite osv.

Passat Variant 1,9 TDI 130hk manuell ska dra 0,59l/mil blandad enligt VW, och av allt jag läst på nätet ska dessa uppgifter stämma ganska bra, vissa skriver att de lyckas köra sina på 0,5 långkörning och det skulle vara en dröm om det stämmer.

De flesta milen jag kör är sträckor på 25 mil fyra gånger i månaden, alltså ca 100 mil motorväg/landsväg per månad + lite stadskörning, mitt önskemål där är att kunna ställa farthållaren på 120km/h och snitta en förbrukning på ca 0,5-0,55.

Någon som vet något om Ford Mondeo 2,0tdci från -01 och framåt? Bra elr dåliga bilar?

Det är automat jag har haft på båda bilarna. När man kollar vad bilar ska dra enligt tillverkaren får man alltid lägga på nån deciliter, helt omöjligt att komma ner i deras siffror.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
29 november 2013
#14
Kanske en Skoda Octavia tdi kan va nåt? Se den som en billigare variant av Vw´s Golf.
Kör en Octavia själv.
Mycket nöjd med förbrukningen då jag snittar 0.46 blandat. Skatten ligger på ca 4600 helåret.
Länkar en 00 med 90-hästaren, (sån jag kör) kanske lite svag men förbrukningen väger upp det vill jag påstå.
01 (tror jag) kom 110-hästaren i dessa, samt en diskret facelift. 

http://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_O … amp;last=1


110-hästaren.. http://www.blocket.se/skaraborg/Skoda_O … =7&w=3
Senast redigerat av REG-SKYLTEN (29 november 2013)

"My drinkingteam has a racingproblem"

2 072 Inlägg
29 november 2013
#15
CurvaN skrev:
ska du ha en d5a och åka snålt så är det under 05 du ska ha sen kom partikelfiltret , åkte med min v70 ner till österrike drog 0.46 hela vägen ner med ca 120 i genomsnitt , d5a 03a , 165 hk , 51000 mil på mätaren och automat !

e ju nästan omöjligt.. jag hade en oxå 03a 165hk.. manuell.. 16t mil.. låg aldrig under 0,75 på autobahn :S

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
29 november 2013
#16
AudiAlex skrev:
sandzoo skrev:
AudiAlex skrev:

Jag håller absolut med om att 0,8-0,9 är alldeles för mkt för en vanlig kombi, det är därför jag är lite tveksam till V70 D5. Siffrorna 0,45 låter bra, dock har jag lite svårt för franska bilar då jag hört en del skit om den, främst om Renault, men man ska vara öppen för allt ändå:) Tack för svaret!

jo e ju så jag är inte inne i renault heller.. men men de e ju franskt me wink
peugeot citroen.. e hyfsade bilar.. finns klart skit.. som i alla märke..
sen finns det ju nästan som passat... ex golf,skoda,audi a4, men tror inte du kommer lätt under 5000 i skatt
mercedes e ju oxå snåla.. CDI modeller.. men rost rost rost får du på köpet..
med min gammla E320 CDI rak sexa låg jag aldrig över 0.7 på autobahn i somras då låg jag 150+ under enkel resa på 265mil.. nöjd? ja för den bilen i motorn..
o som sagt med min franska bil ligger jag sällan över 0,5 långkörning.. e ju lite skillnad..
betalade 7,200i skatt på mercan.. o på citran betalar jag nu 2,800.. så slite marginal o skillnad e de ju tongue

ford mondeo e fina bilar de me smile

Låter bra! Har tittat lite på E-klass, fördelar är att de är relativt snåla och stort bagage men nackdelar att de rostar mkt och att de har så jäkla låg markfrigång.
Vet du nå mer om Mondeo? just dieseln 2,0tdci?

ford e gjord på volvo s80/v70 platta och motorer är  raka fyrcylindriga dieselmotorer som utvecklats gemensamt av Ford Motor Company och PSA-koncernen (Peugeot/Citroën).
så ex min motor i cittran hittar du i ford, fiat,peugeot och volvo smile

Sandzoo i da house

Ung&Dum
430 Inlägg
29 november 2013
#17
sandzoo skrev:
CurvaN skrev:
ska du ha en d5a och åka snålt så är det under 05 du ska ha sen kom partikelfiltret , åkte med min v70 ner till österrike drog 0.46 hela vägen ner med ca 120 i genomsnitt , d5a 03a , 165 hk , 51000 mil på mätaren och automat !

e ju nästan omöjligt.. jag hade en oxå 03a 165hk.. manuell.. 16t mil.. låg aldrig under 0,75 på autobahn :S

hur fort körde du i snitt då ? , jag har foto på det om det är intressant för jag blev helt chockad själv sen att komforten i en så pass gammal bil inte går att jämföra med en 14 är ju rätt uppenbart

In hoc signo vinces

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
29 november 2013
#18
det du  ska tok glömma är 9-5 3.0  hur billig den än är så köp den inte..inte ens om du får den äkelbilligt..
för är den inte trasig så kommer den paja..
fodrena sjunker och motorn är bara att kasta. någon korea skitmotor i dessa.

2.2 fungerar betydligt mycket bättre.


d5 är nog roligast. går helt klart bäst bland passat,saab och volvosarna.

Kör fort så hinner inget hända...

2 072 Inlägg
29 november 2013
#19
CurvaN skrev:
sandzoo skrev:
CurvaN skrev:
ska du ha en d5a och åka snålt så är det under 05 du ska ha sen kom partikelfiltret , åkte med min v70 ner till österrike drog 0.46 hela vägen ner med ca 120 i genomsnitt , d5a 03a , 165 hk , 51000 mil på mätaren och automat !

e ju nästan omöjligt.. jag hade en oxå 03a 165hk.. manuell.. 16t mil.. låg aldrig under 0,75 på autobahn :S

hur fort körde du i snitt då ? , jag har foto på det om det är intressant för jag blev helt chockad själv sen att komforten i en så pass gammal bil inte går att jämföra med en 14 är ju rätt uppenbart

jo klart att komforten e i toppklass.. jag körde mellan 140-180 genom tyskland..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
29 november 2013
#20
Growe skrev:
det du  ska tok glömma är 9-5 3.0  hur billig den än är så köp den inte..inte ens om du får den äkelbilligt..
för är den inte trasig så kommer den paja..
fodrena sjunker och motorn är bara att kasta. någon korea skitmotor i dessa.

2.2 fungerar betydligt mycket bättre.


d5 är nog roligast. går helt klart bäst bland passat,saab och volvosarna.

oj oj.. inte 3.0
Den motor man verkligen ska passa sig för är 3.0 TiD. En Isuzu-diesel där cylinderfodren kan sjunka

Sandzoo i da house


Sök