Jag valde TA av en anledning: priset. Var först inne på att köpa nya original eller "märkesdämpare med sänkfjädrar" (Monroe/Sachs) men då skulle det landa på kring 5000 har jag för mig. TA-kitet kostat då (2008) 1800 kr inkl frakt. Hade jag vetat att om det var så här hårda innan köp så vette katten om jag köpt de. Mitt mål var att sänka bilen en aning (enligt TA sänkte kitet mellan 0-70mm med möjlighet till 120mm kitet men då utanför godkänt område. Sanningen är väl att de sänker snarare mellan 40-100mm, jag har de på på högsta läget, vilket är rätt lågt för en bruxis...). Utfjädringsvägen är KORT, man behöver inte många pumpslag med domkraften innan hjulet är i luften. Att utfjädringsvägen är kort märker man när man kör över "stup", det som kan hända är att benet kickar ut fullt till ändläge varvid man hör ett "klonk", man tappar förmodligen även kontakten med vägen gissar jag, detta gäller främst vid tom bil o främst framvagnen, kör jag ordentligt lastat så är det klart bättre. Min åsikt är om dina nuvarande dämpare/fjädrar är sopslut så är TA OK men kom då ihåg att det är hårt, rätt lågt, o förmodligen sämre väghållning, om du nu inte lastar ner bilen(?)?. Jag har även D2 respektive K-Sport på två av mina andra bilar, klart bättre grejer. Där kan man ha originalhöjd på bilen, sänkningen göres genom att man ändrar längden på "fjäderbenet", inte genom att man flyttar fjädertallrikens position.
Skall du åka budget-budget o vet med dig att dina nuvarande dämpare/fjädrar är apslut, samt att du är införstådd med att TA är stenhårt, väghållningen blir förmodligen sämre på vanliga svenska vägar, ja få är TA ett OK val. Om du däremot vill ha bättre väghållning på vanliga vägar så välj nåt med längre fjädringsväg samt annorlunda sättning. Kan tänkas att TA funkar helt OK på salsgolv, men det är inte så den genomsnitttliga vägen ser ut...
Spara lite till o köp D2/K-Sport/XYZ eller nåt annat liknande, finns fler märken som tillverkas i samma fabrik, likadana prylar, olika färgsättning. Har man gott om stålar kan man säkert skapa sitt egna "Coilover märke", bara att lägga en beställning på typ 1000 kit i fabriken så är jag tämligen övertygad om att du får hitta på namnet själv, får de i snygga kartonger osv...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure