3304
Sök

Saab 9000cse går dåligt samt drar ur batteri.

7 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Hej!

Har ett problem med min flickväns saab 9000cse 2.3L 1997.

Det började med att bränslepumpen var lite "svårstartad" då man ibland fick dunka till under tanken för att den skulle gå igång.. När jag for till stan (6 mil) bort så harklade bilen till och tvärdog och vägrade starta.

Ny bränslepump inhandlad och bytt. visserligen biltema men man vill ju inte göra av med en förmögenhet på gammbiln.

Bilen gick kanon i ca 2 dagar sen blev det igen samma sak igen att bilen plötsligt harklar till och blir orkelös och nästan stanna efter 6mils körning men denna gång lyckades bilen hålla sig i liv tills vi var framme.

Nu har det blivit värre och värre och nu kan man inte trycka fullt för då känns det som bilen stryps.

Någon som har några teorier om vart felet kan ligga?

Det jag bytt hittils är: Olja,oljefilter,luftfilter,bränsefilter,bränslepump.

Ett annat väldigt konstigt problem är även att bilen tömms på ström. Har mätat generatorn som laddar 14.1-14.2v vilket jag anser är relativt bra. Har mätat tjuvström men inte fått några konstiga värden alls.

Så det verkar som bilen drar ur sig under gång så att säga.

Så nu till mina stora frågor. Denna bil har den omtalande tändkassetten som är känd för att gå sönder lite nu och då. Kan det bli någon typ av kortiss i denna så den både drar ur batteriet och går kasst på gaspådrag?

Sen finns ju kanske ännu en bov med i spelet och det är startmotorn som möjligtvis sjunger på den sista versen då det missljudar och även hänt att startmotorn går väldigt långsamt fast batteriet ej varit tomt.

Vad säger ni? fixa eller skroten?

Tack på förhand.

Sök