4071
Sök

Problem med elen.. Volvo 142 -74

61 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Tja!

Allt började med att svänghjulen drog av alla bultar för att ägaren innan inte hade skruvat åt dom och satt loctite. Vi lyfte ur motorn, satte dit nya grejer men nu, nu när vi har lyft i motorn igen då vill ingenting fungera som det ska. Vi får endast fram el till startmotorn men inte mera, så ingen el till tändningslåset eller så.. Varken jag eller min far vet vad det är, skulle vara toppen om någon snäll människa här inne på Garaget kunde komma med tips.

Tack på förhand! smile

21 761 Inlägg
29 november 2013
Nu är jag inte helt säker på hur det är på 140, men på tidiga 240 sitter det en fyrkantig "järnplatta" (inuti ett sorts plasthölje) med 4 st gängade hål någonstans på innerskärmen och det är en plusplint som fördelar spänning till bla tändlås. Plinten får sin matning via en pluskabel från batteriet.

Kolla om ni har glömt bort att sätta tillbaka någon "halvgrov" kabel (antagligen röd) på plinten, eller att någon typ av plastkontakt med ett antal stift hänger löst. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2013)

61 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu är jag inte helt säker på hur det är på 140, men på tidiga 240 sitter det en fyrkantig "järnplatta" (inuti ett sorts plasthölje) med 4 st gängade hål någonstans på innerskärmen och det är en plusplint som fördelar spänning till bla tändlås. Plinten får sin matning via en pluskabel från batteriet.

Kolla om ni har glömt bort att sätta tillbaka någon "halvgrov" kabel (antagligen röd) på plinten, eller att någon typ av plastkontakt med ett antal stift hänger löst. smile

Vi böt den kabeln tidigare idag så det kan inte vara det.. Men tack ändå! smile

21 761 Inlägg
29 november 2013
Men eftersom det inte verkar finnas någon el alls förutom till startmotorn så bör det vara strul omkring plusplinten tycker jag, mät att det verkligen kommer spänning dit och att det även går vidare. smile

61 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
Nu har vi fått el överallt men nu vill den inte tända, vad kan det bero på?

Drönirettab skrev:
Men eftersom det inte verkar finnas någon el alls förutom till startmotorn så bör det vara strul omkring plusplinten tycker jag, mät att det verkligen kommer spänning dit och att det även går vidare. smile

21 761 Inlägg
30 november 2013
Har du kollat om tändspolen får spänning både med tändningen påslagen och när startmotorn körs?

Sitter det ett förkopplingsmotstånd på pluskabeln till tändspolen så får du mäta att det är helt så att spänningen kommer ut från motståndet. smile

61 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
Kan kolla det imorgon, tack! smile

Drönirettab skrev:
Har du kollat om tändspolen får spänning både med tändningen påslagen och när startmotorn körs?

Sitter det ett förkopplingsmotstånd på pluskabeln till tändspolen så får du mäta att det är helt så att spänningen kommer ut från motståndet. smile

Sök