3487
Sök

SQW: TransFårrden

Ett ljudbygge med utförliga beskrivningar på vägens gång. Målet är ett välspelande basmonster, med ett SQ-tävlingsbart framsystem.

62 258 Visningar
Uppdaterades senast 3 februari 2015
15 Inlägg
13 januari 2014
#21
Hmm nu har jag tassat runt här ett tag utan att skriva en rad eller två å nu e det nog dax wink

Först måste jag säja att jag finner din tråd mycket underhållande och intressant smile

Sen tycker jag att du skall försöka fortsätta med din ursprungliga plan på lådor i dörrarna. Det kanske inte kommer å se så snyggt ut men då har du ju i alla fall prövat wink Du kan ju alltid klä in något annat i bilen så blir det lite mer harmoniskt? wink. Elen till hissarna borde gå att få till med lite " ful mek " som håller tills du vill bygga om och nya ideer ramlar in , vilket jag antar att du har gått om ? wink

Mvh Brolin


329 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#22
T_Brolin skrev:
Hmm nu har jag tassat runt här ett tag utan att skriva en rad eller två å nu e det nog dax wink

Först måste jag säja att jag finner din tråd mycket underhållande och intressant smile

Sen tycker jag att du skall försöka fortsätta med din ursprungliga plan på lådor i dörrarna. Det kanske inte kommer å se så snyggt ut men då har du ju i alla fall prövat wink Du kan ju alltid klä in något annat i bilen så blir det lite mer harmoniskt? wink. Elen till hissarna borde gå att få till med lite " ful mek " som håller tills du vill bygga om och nya ideer ramlar in , vilket jag antar att du har gått om ? wink

Mvh Brolin

Mors!
Kul att du 'ger dig till känna' smile

Det kan hända jag lobbar ihop ett par lådor till dörrarna på sikt, men det gör jag inte före jag har en lösning att fixa till en rimlig textur på det hela som i alla fall är snarlik en orginalkänsla. (Inte för att någon firma bryr sig, men en halvblind pensionär ska iaf inte se skillnad på 10m håll).

Har spanat in något som heter "Krymplack" från biltema, som tycks kunna ge en inte helt dum textur.
Skall prova det på en liten grej jag pysslar med till handskfacket, som kommer inlägg när det börjar bli klart smile


329 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#23
Mors!

Här kommer mitt första försök att plasta på plats i bilen.
Avsikten är att bygga en rimligt formanpassad cover, och för första gången prova att ”plasta mot kant” som teknik.
Samt, till min överstora lycka – få använda föräldrarnas nybyggda garage och kunna meka bil inomhus för första gången någonsin. Kul! big_smile

Det lilla minuset var att detta tvunget skulle ske under en tredagars period, som inluderade resväg till Göteborg med allt vad det innebär, julhandling och julafton.
Samt i alla fall 1.5 dag efter julafton... Min dåvarande plan var alltså att lyckas plasta båda dörrar, med lådor, samt covers bak. En smula optimistiskt är väl bara förnamnet...
Detta slutade med att jag härjade upp fyra timmar före resten av familjen på julaftonsmorgon och härjade ner i garaget och fick lagt en hel del jobb med maskering och förberedelser big_smile big_smile
Hade preppat så gott som det gick redan här uppe i Öret, och byggt ett par L-profiler enligt följande:
Först tillverkades en L-ram att följa de ”räta” formerna.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/1_zps92376582.jpg


Sedan blev det dags att maskera efter förmåga. Genomskinlig sopsäck, en hög tejp. Inte Rocket science. Men värt att komma ihåg att man kan kladda även ”bakom” där man penslar på.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/2_zps7230a24c.jpg

Sedan blev det att häfta fast fleecepläd, och lobba in det hela på plats i bilen.
Vanligtvis brukar man se starkare klädnypshållare /tänger snarare än de här i trä. Det fanns inte några att tillgå till försvarbart pris, så jag provade de här billiga.
Man fick en styva 40st för en 20pix eller liknande tokigt på biltema. Gratis!

En god smula orolig att de inte skulle hålla då jag aldrig sett någon bygga med budget-klädnypor förut.
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/3_zpsc1e92312.jpg

En bit maskering, jag skippade att maskera mot MDFen medveten om att de sannorlikt skulle slipas vid senare behandling igen.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/4_zpsf830e2a2.jpg

Plasten lagd, något dygn senare rensades klädnypor bort och en kvick ’inmontering’ under listen provades. Helt utmärkt nöjd över resultatet så långt!
Det har saggat ihop en smula på kanterna, men inte i närheten av så mycket som det förefaller på den här bilderna!
Vi får väl se hur de ser ut om ett par månader när temperatur och annorlunda förändras.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/5_zps4a29888a.jpg
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/5b_zps63d0e584.jpg

Sedan klipptes glasfibermatta till och provlades ut för att förbereda inför plastningen. Denna gång utanför garaget.... Det blev  minst 2 hela lager, på en del mindre ytor upp till tre. Dessa lades på ett tillfälle med plast, dvs utan torktid emellan. Betraktar man styrkan, så räckte detta rätt bra vad jag kan bedöma.
Dock i enorm luftfuktighet och rå-göteborgs kustkyla.
Är man uppmärksam noterar man att glasfibern är uppochnervänd ,här är alltså den sidan med hårigare fibrer uppåt. Jag lyckades ta fel när jag klippte ut, och glömde byta plats på dem när jag la på dem, och då var det för sent.
Provade även att lägga en snabb slags med spraylim från en sinande burk och se hur det skulle hjälpa att ”hålla still” glasfibermattan.
Det gjorde sitt, helt klart!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/6_zps076e914a.jpg

Ungefär så här fick de stå ett tag. Man har nu fått lära sig att plastande helst skall sitta kvar på sina platser så mycket som möjligt, och framförallt vara vaksam på att inte materialet får några chockhöjningar i temperatur då polyestern fortsätter att härda&krympa i nivå med ’högsta upplevda temperatur’.
Allt som är vitt i kanterna är sannorlikt inte luftbubblor, utan kan vara rester av maskeringstejp insåg jag i efterhand... :o

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/7_zpsb0f16e75.jpg

Sedan var det dags för vinkelslip/flapdisk att städa upp kanter. Flapdisk var första gången jag använde, må säga den åts upp mycket snabbare än förväntat.
Men gösses vad den avverkade smidigt!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/8_zpsc91237e2.jpg

I detta läget fick jag orosmoment i huvudet igen... Fick på känn att ena sidan hade slagit sig en smula, men det visade sig till min stora lycka ytterligare en gång att det gick att montera i bilen utan större bråkande under respektive list!

Däremot tycktes det ha blivit en och annan ’sättning’ i fleecen, Såssom att man inte hade spännt den tillräckligt hårt (tror jag snarare än att det slackade av klädnyporna – då det var en smula ”löst” som jag minns).

Men först – en rejäl avslipning med  hemmabygget med min grovuppsamlare + inomhusdamsugare + excenterslip:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/9_zps97430462.jpg

Då det inte längre är möjligt att använda polyesterprodukter eller annat starkt illaluktande i hobbyrummet jag nyttjar sad sad , är det nu inte mkt mer spännande än att gå tillbaka på hederliga 1-komponent prylar. Akyrlsnickerispackel nästa!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/10_zps597c210f.jpg


Där såg man oxå en hel del hur vågit det blivit, men med riktigt spackel är det ju ingen biff.... roll
Så här vart det efternågon runda med spackel. Tuuunna skikt. Det är fortfarande inte ”färdigspacklat”, utan skivorna har bokstavligt talat inte kommit längre än så här till dags datum.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/11_zpsee428a4c.jpg



Fråga!
Om man skulle vinna på att lägga någon primer eller liknande som fäster på snickerispackel innan man lägger på lim och sedan klär panelen? Vad säger ni?



~ Surk cool


329 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#24
Mors!
I samband med att jag passerade förbi skroten för en tid sedan passade jag på att kapa upp och ta med mig ett halvt tak. Ett helt gick inte in i bilen helt enkelt... Kapade och körde på!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/1_zpse0bc69a6.jpg


Det är nästan samma layout som den jag har själv, då min är en GHIA har jag lite anorlunda infästningar för lampor osv.
Vilket inte är helt lyckosamt i de här lägena... har man ju nyligen fått erfara när det kom till dörrar... Takbygget hade dock påbörjats innan ’dörrfadäsen’ hände..

Efter att ha kikat igenom projekttrådar till höger och vänster, har jag ibland noterat att det finns en och annna som orkar lägga energi på att lägga en smula plast på taket.

Själv var jag väldigt skeptisk till en början – då det kan ”förta” eventuell extra effekt av dämpmaterial, exempelvis Silent Coat Absorber,
om man nu har en hård ovansida av innertaket, som då istället skulle skicka ner reflektioner mot lyssnaren snarare än att ’dämpas av’ uppe ovanför innertaket.

Efter ett par om och men, bestämde jag mig för att köra på och ge mig på en lätt plastning för att öka styvheten i taket.
Men, framförallt, att skapa en yta som dämpmaterial fäster på bra och därmed kan ’käka’ vibratoiner, och förhoppningsvis avsevärt minska resonansen i taket.

Först ett feglager polyester, då det här med att försöka lobba in ett skevt tak inte är något jag såg fram emot...

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/2_zps599e65cd.jpg


Detta steg hade jag gladeligen skippat om jag hade gjort om saker igen, då det nu är plastat i tre separata omgångar.
Först detta, sedan ett lager väv, sedan ett lager väv till. Allt för att skapa mindre ’moment’ för taket att slå sig, genom att gå långsammare fram.
Om det hade en avgörande inverkan eller inte, är oklart, men det tycktes generera önskvärt resultat smile

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/3_zps676f0526.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/5_zpsbebb0df1.jpg

Sedan var det dags för dämpmatta. Kvar fanns ett helt bulkpack STP Black Gold, som helt enkelt får användas upp till diverse experiement av mindre kritisk natur.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/6_zps9f8ff0e6.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/10_zps7a1c3663.jpg

Tämligen nöjd med resultatet! Taket är något så helt i harre gösses resonanslösare än vad mitt orginal-obehandlade tak är uppe i lägenheten.
Det är sjukt stor skillnad om man knackar i, och känner med fingertopparna hur materialet svänger.. Den här lösningen blev tämligen lyckad!

Inte lika kul var det när det var dags att ge sig på att klä taket. Dyrt spraylim inhandlades från TopnTrim, av märke 3M.
Billig fakemocka inhandlades från stoff och stil:
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Boli … leid=17825

Tog en vecka så var det hemma. Texturen känns bra, allt är okay. Så när som på att det är något ut-så-in-i-gärdsgårdn stelt.
Det töjjer sig inte ett helvette. Eller ja, inte utan special tricks i alla fall.
Jag la ut längden över taket och började peta, feppla och dra och försöka se hur det här skulle gå till att få in...
Kunde inte komma på någon som helst lösning som var värd namnet.. på tok för mycket rynkor och liknande.
Här är ett exempel där jag försökt släta ut och grejja med ett område där handtagen i taket sitter.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/9_zps1ea057c4.jpg


Det var bara att lägga ner. mad
Så taket får gå obehandlat smile

Sedan har projektet fått vila en tid, innan jag häromkvällen fick liv i lite energi och hasade ut. -7c på termometern, ingen nederbörd. Ursäkterna är slut, och det är bara att leta rätt på kläder att försöka lösa jobbet med.

Till mitt stora förtret gick inte taket in via ’bakvägen’ som jag hade räknat med. Det var inte ens nära... så långt bort att jag började undra, med vilken fantasi jag hade fått för mig det skulle gå... :o
Lösning: framdörr.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/11_zpse2dfe6d5.jpg


Man kan säga att det var tight. Riktigt enormt djävla snor tight. För kom ihåg nu, taket är plastat med 2 lager väv...  doch dämpmatta.
Det är styvt, det flexar knappt någon centimeter om man trycker ihop allt man orkar. Och så väger det ungefär som 3st vanliga tak.
Det är ingen dans på rosor att lobba in.

Fastnade på mitt konsollen, och Bstolpar...
Med sätena lagom olika mycket vinklade, (annars tog det emot när man svängde runt..),
växelspaken i 5ans läge, och ratten i läge längst intryckt och i uppvikt läge... så gick det PRECIIIIS med en grodrövs marginal att få in det...
Till priset av en liten fläck av smältvatten jag inte var vaksam på.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/12_zps1031aef8.jpg


Sedan ska man ju få upp taket oxå. Själv. Inga extra händer, men 3ggr vikten. Ja, jo. Helst.
Det fick bli en första ”scoutlösning”, dvs,
jag tog blått plastrep och gjorde två stycken ”fållor” som det kunde hänga i, så man slapp få taket i huvudet så fort något inte gick som planerat...
Detta var helt och hållet guld!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/13_zpsb1eb9279.jpg

En stund senare satt i alla fall framkanten på taket fast okay. Fattas någon skruv till ett solskydd,
och än så länge kommer jag inte åt skruven till de bakre handtagen för baksätesresenärena, då min skruvmejsel var för lång för att krångla runt baslådan..
Men det är uppe, hänger på listerna där bak. Det kommer smile

Det var alles, puuh!


329 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#25
En sak till,

Man kan notera att det fanns en tanke med hur brett det skulle plastas.
Hela taket hade kunnat dränkas längst ut i varje spets om man nu hade velat.

Det finns dock i den här bilen krockgardiner som går hela vägen från A, förbi bort mot C stolpe. De sitter så att de spränger ut mellan tak/list. Det är alltså oklart vettigt om att förstärka detta område med onödigt mycket glasfiber.. :o

Sedan fanns det även en aspekt av hanterbarhet, om något skulle slagit sig, är man betydligt mindre i skiten med lite "mjuka kanter" att hålla i, än om det vart stenhårt hela vägen ut.

Men å andra sidan, drar man inte max nytta av ett helt stabilt tak, då det fortfarande är "svampigt" i kanterna, och det inte kommer hjälpa hur mycket man än "spänner fast" det, på grund av detta.

Jag hoppas dessa vägval, och kompromisser landar på den fördelaktiga sidan "in the long run" smile

Mvh Surk


6 558 Inlägg
19 januari 2014
#26
smile   in tuned lr vare tuna ???? aja fuck it  kör på nu smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

329 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#27
racer-putte skrev:
smile   in tuned lr vare tuna ???? aja fuck it  kör på nu smile

Kul du hittade hit cool


6 558 Inlägg
20 januari 2014
#28
zrken skrev:
racer-putte skrev:
smile   in tuned lr vare tuna ???? aja fuck it  kör på nu smile

Kul du hittade hit cool

big_smile nu vill ja ha en demo i sommar å  .osså  vill ja bli överraskad smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

329 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#29
racer-putte skrev:
zrken skrev:
racer-putte skrev:
smile   in tuned lr vare tuna ???? aja fuck it  kör på nu smile

Kul du hittade hit cool

big_smile nu vill ja ha en demo i sommar å  .osså  vill ja bli överraskad smile

Huvaligen, gött, ingen press ! lol


329 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#30
Inte mycket till update, men med en god lärdom eller två i. Delar med mig för det går smile
Det fanns en ambition att plasta lådor till A-stolparna. Men då jag glömde A-stolparna hemma (35mil från garaget) blev det ett freestyle projekt utan vidare förkunskap.
Maskerades av först med vit masktejp/blåmasktejp/ brun plasttejp.
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/1_zpse180a82b.jpg
Tänkte jag skulle försöka göra så ”ordentligt” som möjligt, för att vara säker mot all form av klumpighet. Det var inte riktigt så lätt som jag hade tänkt mig, och tog en hel del tid. Men kul läxa.
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/1a_zpsc2fcaad6.jpg

På ena sidan gav jag mig på att ”klabba fast” tussar av väv, direkt med polyester på underlaget. Det höll inte ”fast” som jag hade hoppats, utan såsade ner efter en stund. En kollapsad volym, med enstaka tåtar stod som jag önskade.
På andra sidan användes spraylim och matade upp bitar på kanterna. Det höll bättre, helt klart, men inte riktigt tillräckligt (gav det inte heller någon chans att torka roll ) Så fort det fanns minsta överlapp så fäste ju inte nästa bit ordentligt.. mad
Men, nåväl. Jag försökte i alla fall. Det kom ut två stycken ”kakor” som med mycket MYCKET efterarbete skulle kunna tänkas bli lådor.
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401/2_zps085a3a1b.jpg

I grund och botten var detta inte ett seriöst försök, mer att jag ville prova lite hur det fungerade tekniskt. Hade det gått bra – fine, men inte hela världen om det bråkade heller.
Nästa gång det blir ett motsvarande försök skall jag helt klart prova med lim igen, men istället med fleecetyg för en snäll ytterkontur.
Förhoppningsvis kommer det någon update framigent som visar på lite resultat av något, och inte bara påbörjade utsvävningar som fått avbrytas hmm
Häng kvar wink

~Surk


329 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#31
Mors!
Åh, nu kommer det jag bävat för en smula.
Speccen om vad som är på väg in i bilen. Just nu är det detta som gäller:
Mosconi AS100.4
Mosconi AS300.2
B2  M1s.
Det var inte så många options på att montera steg så det fick plats. Det kändes omedelbart bäst så här: 

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/1_zpsaafe1a62.jpg

Inte helt dumt att plocka fram en radda kablage i de storlekar som kan komma att bli använda:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/5_zps554e1baa.jpg

Erfarenhet av tidigare bygge har gett mig att det är väldigt lätt att överskatta böjbarhet av  50kvadrats kabel.
Samt, hur mycket extra plats man egentligen behöver för att få saker att sitta fast på ett bra sätt.
Jag tog fram och började mäta, rätt väl tilltaget, men ändå så att kabeln inte är i speciellt spänd.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/2_zps7f76e97a.jpg

En god smula mer än jag hade tänkt mig. Dvs, en rätt väl tiltagen böj ger ca 7-8cm från kabelavskalning till genomföring, givet en höjd på en 3-4cm över.
Bra grej att mäta ut i förväg.
Nästa steg var att rita ut för mosconistegen, här är det mer brist på plats, mindre kablar. En uppskattning av vad som var rimligt att ge, blev ca 4.5cm ut från steget.
Detta antogs som standard och applicerades på resterande utborrningar, oavsett diameter.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/3_zps6781fcf5.jpg

Sen är det dags för RCA kablage. Det är ju lätt att plocka fram skjutmåttet och mäta hur tjock en RCA kabel är, och ta ett lika stort borr och köra på...
...tills man kommer ihåg att man vill ha igenom båda kontakterna igenom samma hål, och därmed behöver ta hänsyn till kabeltjockleken på RCA kontakten:
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/4_zps1e3adced.jpg


Mycket riktigt – det betalade sig att koppla in skallen i förväg:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/4b_zps3e84db23.jpg

Ett tag senare hade vi kommit så här långt, slipat av diverse och gjort den näästan redo för att kläs.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/6_zpscba3df6f.jpg

Då var det dags att ta hand om mitt tidigare fasthastade bygge av reglar på baksidan baslådan.
Planen var att bygga en tunn täckskiva i 10mm MDF ovanpå reglarna som var avsedda som ”förstärkning” av baslådan. Men nu när det sitter 4x 95x45mm stag på insidan är känns det inte alls lika kritiskt med förstärkningen som tanken var när det byggdes.
Så här ser det ut om man kikar tillbaka på den här redan tidigare postade bilden:
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/33aa_zps1607c96d.jpg
Det visade sig olyckligtvis så att dessa påmonterade reglar verkade ha möjlighet att klippa rätt mycket av utrymmet avsett att dra kabel igenom.
Så, ptja. En ett par veckor senare hittades engagemang att lösa detta:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201401c/7_zpsbf34fe9c.jpg

Där står vi idag, och har ännu inte löst borr av hål som passar rakt mot klossarna, och inte heller löst klädning av skivan. Hoppas inget förskjutit sig eller på annat sätt blivit missberäknat, och att det här får stå sig när det skall skruvas fast nästa gång smile  ..*ta i trä* :o
Det känns som att det verkligen gått frammåt och det på allvar börjar ta sig på den här ’etappen’ med de stora strukturerna i skuffen smile

Mvh ~Surk


R1 driver!
5 128 Inlägg
29 januari 2014
#32
SQW, vad står det för? Soundqualityxxx?

För övrigt, ser mycket trevligt ut! Man är dock inte van vid att se Mosconi-steg och basvägg. tongue


329 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#33
_DamnIt skrev:
SQW, vad står det för? Soundqualityxxx?

För övrigt, ser mycket trevligt ut! Man är dock inte van vid att se Mosconi-steg och basvägg. tongue

I SQ världen har det på senare tid droppat in konceptet så populärt "SQL" där L står för Loud.
Man ville markera att man gjorde lite avkall på det extremaste sq kvaliteten, för att kunna poppa en smula mer. Men fortfarande tävlingsbart SQ. smile

I praktiken, SQ rigg med en smula mer effekt, samt en smula mer baskapacitet... cool

Jag tänkte jag tar det ett steg längre och lobbar in en Wall, SQW lollollol


R1 driver!
5 128 Inlägg
29 januari 2014
#34
zrken skrev:
_DamnIt skrev:
SQW, vad står det för? Soundqualityxxx?

För övrigt, ser mycket trevligt ut! Man är dock inte van vid att se Mosconi-steg och basvägg. tongue

I SQ världen har det på senare tid droppat in konceptet så populärt "SQL" där L står för Loud.
Man ville markera att man gjorde lite avkall på det extremaste sq kvaliteten, för att kunna poppa en smula mer. Men fortfarande tävlingsbart SQ. smile

I praktiken, SQ rigg med en smula mer effekt, samt en smula mer baskapacitet... cool

Jag tänkte jag tar det ett steg längre och lobbar in en Wall, SQW lollollol

Haha, kör hårt! smile


329 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#35
Mors!
I helgen har jag tatt tag i strömförsörjning till kringutrustning, tex BitOne.

Såhär kommer det kopplas:
HU – Remote out -> Bitone remote IN -> Bit one remote OUT -> Relä -> Steg.
Min plan är att montera bitettan dolt, på ena sidan av baslådan, så man kommer åt den genom att öppna bakdörren. Säkringen är väl på en halvampere eller liknande, enligt manualen. Om nu något kukar ur är det en försäkring på för 30spänn. Så här blev det omgång #1

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201402-1/1_zps25a55ece.jpg

På remotekabeln som går mot stegen förlängdes/skarvades för att minska trassel och mängd kabel som behövs dras.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201402-1/2_zps9547d85f.jpg
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201402-1/3_zpsd87e7687.jpg

Kabelskor krävs till remoten på Mozarellaboxarna. Den stora blå hylsan var inte så fager, så det fick bli strippning, klämning, och en klick lödning på det. Sedan krympslang:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201402-1/4_zps549d8fee.jpg
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201402-1/6_zps86c5ea75.jpg

Grundstationen är en biltemas säkringsbox, som får husera som ’distblock’. I sitter 10A säkringar för god vilja, på både plus och minus.
Jag råkade ha kablage över med färdiga ringar, som i hederlig miljövänlig anda recyclades cool
Ena  paret kommer gå till DSP+relä för steg.

Det andra paret kommer gå hela vägen fram till HU. Detta kommer möjliggöra att slanga ström från samma punkt bak, till både HU och DSP och slutsteg. Syftet är att minimera risker för störningar.

Men ytterligare en anledning är att jag har lösa planer på att använda ett skiljerelä till frontbatteriet. Då kan en situation uppstå där matnings strömmen till HU komma från orginal frambatteri batteriet, medans steg och dsp och annat kommer från den ifrånkopplade batteribanken. Så länge jord är stabilt utförd borde det inte vara problem, men jag ser ju helst att allt kommer från samma källa.

På det här viset underviker jag så många problem som möjligt och skapar en bra lösning och en plattform för framtida vidare experiment. cool
Den lilla kopplingscentralen är alltså tänkt att hamna i baljan nära strömskenorna.   smile

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201402-1/5b_zps1c4a1680.jpg

Slutresultatet av den här delen av systemet, med en inmatning från HU, ger detta relästyrning av 3 steg smile
En må säga jag är riktigt nöjd big_smile

Dock inte på bild, så är de två övriga slotsen i säkringsboxen upptagna av dragningen till HU, vilket inte syns på bild.
En brassklapp jag har i huvudet är att arbeta runt nuvarande lösning med att ha en säkring även på jordsidan.En enkel ’förbiskarvande kabel’ kan lösa det, hm. En glappande jord pga kass säkring är ......inte en option :eek:
I will fix cool

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/201402-1/7_zpsdaafd674.jpg

Mvh Surk


15 Inlägg
5 februari 2014
#36
Gött å se att du ångar på trots minusgrader och snö wink
Blev lite rädd att du skulle bli bekväm av dig när du fått smaka på lyxen av ett garage,
och inte fortsätta med tråden förrän tussilago och björkpollen börjar visa sig ...
Mycket snygg lösning med klädnyporna förresten , me like wink
Men vad är reläerna till? där är jag inte riktigt med sad

Mvh Brolin


329 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#37
T_Brolin skrev:
Gött å se att du ångar på trots minusgrader och snö wink
Blev lite rädd att du skulle bli bekväm av dig när du fått smaka på lyxen av ett garage,
och inte fortsätta med tråden förrän tussilago och björkpollen börjar visa sig ...
Mycket snygg lösning med klädnyporna förresten , me like wink
Men vad är reläerna till? där är jag inte riktigt med sad

Mvh Brolin

Tackar smile

Relät skall fungera som remote till slutstegen. Det har hänt att utgångar blivit överbelastade på HU som inte orkat starta ett gäng slutsteg, lite beroende på vad som körs. Mycket hörsägen, mycket rykten. Få praktiska fall.

Däremot, Bitone har en enormt klen remote out. Enormt klen. Skulle den överbelastas så kokar man den delen av kretsen, samma som kan hända med HU.
Därför lobbar jag in ett relä, som får styra remotestartern av slutstegen.


15 Inlägg
6 februari 2014
#38
Okey det var något nytt för mig, något att lägga på minnet tills nästa bygge wink

Men kan inte släppa tanken på varför remoten på Bitone skulle vara så klen , måste ju ha sålts
massor av sådana , varför inte Audison har fixat till den detaljen ?

Hur som helst så ser jag fram emot nästa uppdatering i denna eminenta tråd wink

P.s hur funkar liggunderlaget som ljuddämpning ?

Mvh Brolin


329 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#39
T_Brolin skrev:
Okey det var något nytt för mig, något att lägga på minnet tills nästa bygge wink

Men kan inte släppa tanken på varför remoten på Bitone skulle vara så klen , måste ju ha sålts
massor av sådana , varför inte Audison har fixat till den detaljen ?

Hur som helst så ser jag fram emot nästa uppdatering i denna eminenta tråd wink

P.s hur funkar liggunderlaget som ljuddämpning ?

Mvh Brolin

Audison har 'fixat' den detlajen, min är inte utav nyaste upplagan. De nyare har 3ggr mer mos ur.
Skulle kunna mäta sedan faktiskt, hur mkt tillslagsström som stegen käkar.  Ska försöka hålla det på minnet roll

- Lysande, tack!

Liggunderlaget, mjah, jag bytte en hel del grunkor samtidigt som jag la i det, så det är omöjligt att bedöma om det är någon vettig effekt av det.
Hursomhelst, är det inget jag rekomenderar som något 'killerfix' på något sätt.
Skall det göras ordentligt är det decouplermatta CCF + MLV som gäller.
Funderar på att sikta ihop ett seriösare golvdämp till hösten, då väggen ska ut.


329 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#40
Mors,
En liten update. Har skaffat mig ett mål att köra mindre updates, och ha mindre krav på att varje moment är ’avklarat’.
Ett stort pysslande är allt ’mini kabel meckande’. Speciellt om man är sugen på att ha någon strömbrytare här och var, och lite mätare, relä osv..
En tämligen trevlig upptäckt som tacksam kabel att arbeta med är Cat5e, lr ’nätverksladd’ som det så vackert kalls. Ett gäng kardeler, tvinnat och färgkodat på plats. Utmärkt!
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/2014021xx/1_zpsa417c808.jpg

Som beskrivet i förra inlägget ,ville jag använda ström till HU direkt på batteribanken, och inte via orginalbatteriet i fronten.
Problem två; vill jag slippa ha i nyckeln i tändningen för att kunna dema, eller låta bilen stå spelandes om man går runt hörnet..
Så – jag har här lött ihop en lösning för att mata HU’s ”IGN” (ignition/tändning) ingång med antingen +12v/OFF/IGN.
Detta gör att jag med switchen kan välja att antingen ha hardcore mode då spelaren är alltid igång, eller kan gå över till ’bruks användning’ då HU stänger av sig direkt när man rycker nyckeln.
Saknade den enkla ’brukslösningen’ en hel del på BMWn, mot slutet. Det här löser det bästa av två världar.

Samtidigt, TP kabeln här leder ut i motorrummet. Där organge och blå kommer att gå till en Shunt som mäter laddningen som skickas bakåt mot batteribank/steg. Har funderat många gånger hur man helst vill koppla in shunten, om det vart för att kolla hur mkt stegen drar kontinuerligt, eller kontrollera hur mkt generatorn drar...
Det verkade rimligast att ha kontroll på hur mycket osm blir över av krämen från generatorn, efter att orginalbatteriet (och all ström till bilen dvs) är avräknad. Kvar blir alltså ieg en kombination av antingen hur mkt batterierna käkar själva till laddning, eller att man drar igång stegen och ser hur mkt som käkar då.. trivsamt smile
Sedan är det både Grön och Brun som går på översta pinnen på switchen, dessa är en dubbeldragen IGN, slangad från HU’ns ISOkablage, som kommer gå ut i motorrummet och styra tillslaget på en eventuell, men sannolik, 100A skiljerelä jag har liggandes.
Logiken bakom att använda sig av ett skiljerelä (vilket inte är helt populärt eller speciellt rekomenderat om man nu inte raggardemar bilen till sopdöd), är att man snedbelastar det främre batteriet jämfört med resten i gruppen i baljan, utan ett skiljerelä, eller utan att koppla in främrebatteriet enligt batteribanks-grundprinciper om laddning/förbrukning, vilket är en smula omständigt.
Den enklaste lösningen är att behandla hela batteribanken som ett batteri (utan att inkludera det främre), och betrakta laddningen från generator + främre batteriet som just, laddning till en optimerad (ladd/förbruk omvänt) på banken i baljan. För att ådstakomma detta är ett skiljerelä enkelt och tacksamt.
En ytterligare aspekt är att orginalbatteriet i fronten har en duktig hög lägre spänning än banken (det är helt olka typer av batterier, olika skick)  vilket kommer göra att det ligger en viss urladdning över tid. Det går att undvika.
Just det exemplaret av skiljerelä jag har är inte det piggaste, och ngt jag aldrig använt själv. Fick med det när jag köpte kabel någon gång... Så återstår om det finns någon rimlighet i att göra så här i praktiken.


http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/2014021xx/2_zpsf5dc6e3c.jpg

Här är en bild på hela kittet, fast med delen som syns i motorrummet... Shunt Va + Vb, samt till relä.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/2014021xx/3_zpsf7996540.jpg

Mvh Surk



Sök