Mors!
I samband med att jag passerade förbi skroten för en tid sedan passade jag på att kapa upp och ta med mig ett halvt tak. Ett helt gick inte in i bilen helt enkelt... Kapade och körde på!
Det är nästan samma layout som den jag har själv, då min är en GHIA har jag lite anorlunda infästningar för lampor osv.
Vilket inte är helt lyckosamt i de här lägena... har man ju nyligen fått erfara när det kom till dörrar... Takbygget hade dock påbörjats innan ’dörrfadäsen’ hände..
Efter att ha kikat igenom projekttrådar till höger och vänster, har jag ibland noterat att det finns en och annna som orkar lägga energi på att lägga en smula plast på taket.
Själv var jag väldigt skeptisk till en början – då det kan ”förta” eventuell extra effekt av dämpmaterial, exempelvis Silent Coat Absorber,
om man nu har en hård ovansida av innertaket, som då istället skulle skicka ner reflektioner mot lyssnaren snarare än att ’dämpas av’ uppe ovanför innertaket.
Efter ett par om och men, bestämde jag mig för att köra på och ge mig på en lätt plastning för att öka styvheten i taket.
Men, framförallt, att skapa en yta som dämpmaterial fäster på bra och därmed kan ’käka’ vibratoiner, och förhoppningsvis avsevärt minska resonansen i taket.
Först ett feglager polyester, då det här med att försöka lobba in ett skevt tak inte är något jag såg fram emot...
Detta steg hade jag gladeligen skippat om jag hade gjort om saker igen, då det nu är plastat i tre separata omgångar.
Först detta, sedan ett lager väv, sedan ett lager väv till. Allt för att skapa mindre ’moment’ för taket att slå sig, genom att gå långsammare fram.
Om det hade en avgörande inverkan eller inte, är oklart, men det tycktes generera önskvärt resultat
Sedan var det dags för dämpmatta. Kvar fanns ett helt bulkpack STP Black Gold, som helt enkelt får användas upp till diverse experiement av mindre kritisk natur.
Tämligen nöjd med resultatet! Taket är något så helt i harre gösses resonanslösare än vad mitt orginal-obehandlade tak är uppe i lägenheten.
Det är sjukt stor skillnad om man knackar i, och känner med fingertopparna hur materialet svänger.. Den här lösningen blev tämligen lyckad!
Inte lika kul var det när det var dags att ge sig på att klä taket. Dyrt spraylim inhandlades från TopnTrim, av märke 3M.
Billig fakemocka inhandlades från stoff och stil:
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Boli … leid=17825Tog en vecka så var det hemma. Texturen känns bra, allt är okay. Så när som på att det är något ut-så-in-i-gärdsgårdn stelt.
Det töjjer sig inte ett helvette. Eller ja, inte utan special tricks i alla fall.
Jag la ut längden över taket och började peta, feppla och dra och försöka se hur det här skulle gå till att få in...
Kunde inte komma på någon som helst lösning som var värd namnet.. på tok för mycket rynkor och liknande.
Här är ett exempel där jag försökt släta ut och grejja med ett område där handtagen i taket sitter.
Det var bara att lägga ner.
Så taket får gå obehandlat
Sedan har projektet fått vila en tid, innan jag häromkvällen fick liv i lite energi och hasade ut. -7c på termometern, ingen nederbörd. Ursäkterna är slut, och det är bara att leta rätt på kläder att försöka lösa jobbet med.
Till mitt stora förtret gick inte taket in via ’bakvägen’ som jag hade räknat med. Det var inte ens nära... så långt bort att jag började undra, med vilken fantasi jag hade fått för mig det skulle gå... :o
Lösning: framdörr.
Man kan säga att det var tight. Riktigt enormt djävla snor tight. För kom ihåg nu, taket är plastat med 2 lager väv... doch dämpmatta.
Det är styvt, det flexar knappt någon centimeter om man trycker ihop allt man orkar. Och så väger det ungefär som 3st vanliga tak.
Det är ingen dans på rosor att lobba in.
Fastnade på mitt konsollen, och Bstolpar...
Med sätena lagom olika mycket vinklade, (annars tog det emot när man svängde runt..),
växelspaken i 5ans läge, och ratten i läge längst intryckt och i uppvikt läge... så gick det PRECIIIIS med en grodrövs marginal att få in det...
Till priset av en liten fläck av smältvatten jag inte var vaksam på.
Sedan ska man ju få upp taket oxå. Själv. Inga extra händer, men 3ggr vikten. Ja, jo. Helst.
Det fick bli en första ”scoutlösning”, dvs,
jag tog blått plastrep och gjorde två stycken ”fållor” som det kunde hänga i, så man slapp få taket i huvudet så fort något inte gick som planerat...
Detta var helt och hållet guld!
En stund senare satt i alla fall framkanten på taket fast okay. Fattas någon skruv till ett solskydd,
och än så länge kommer jag inte åt skruven till de bakre handtagen för baksätesresenärena, då min skruvmejsel var för lång för att krångla runt baslådan..
Men det är uppe, hänger på listerna där bak. Det kommer
Det var alles, puuh!