3014
Sök

Byte av stötdämpare lämpligt på S60 T5 som gått 20k mil?

461 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Hej,

Min s60 T5 -06 har till våren gått 20k mil. Jag och min flickvän ska ner och bila i Europa (autobahn bl.a.) till sommaren med min gamla Volvo, saken är den att bilen har 330hk och vi båda har en mkt tung högerfot. Bilen känns inte helt stabil i högre farter i dagsläget, så jag funderar på om ett byte av alla stötdämpare skulle göra gott? Tanken är att köpa originaldämpare isåfall, inte någon sänkningssats eller liknande.

Finns det någon som har några andra tips på hur man borde rusta upp bilen när det gäller väghållning inför denna resa?

Mvh Jesper

BMW - Better Make Way

Distributionselektriker
222 Inlägg
1 december 2013
hej.

Jag hade kört in den på en bra verkstad och bett dem kolla över den innan långresan, så de kollar upp bilen , såsom  dämpare fjädrar, vätskor och oljor,

detta kommer jag att göra innan vi ska på en liknade resa ner över europa till sommaren ca 350-400mil hamnar den på

// Chrille

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2013
Kolla oljor och övriga vätskor gör man själv... En verkstad har rätt svårt att kolla skicket på dämparna, de kan se om de läcker eller om nån fjäder är brusten, men det kan man göra själv med om man skruvar bort hjulen...
Skall skicket på dämparna kollas bör de antingen kollas i en "dynograf" där man kör upp bilen, lite som en "rullande landsväg" fast den är väl mer "skakande", alternativt att man demonterar fjäderbenen, plockar bort fjädern o antingen känner på de för hand (jämnt fint motstånd åt båda hållen, inga "hack") eller att man sätter upp de i en "riktig dynograf". Alternativ 1 (skakande landsväg) är inte direkt vanlig hos verkstäderna, inte ens de riktigt stora. Alternativ två är inte vanligt det heller mer än hos experter gissar jag,dessutom kostar det en hel del med tanke på att allt måste demonteras.

Jag skulle börja med en stor service (oljor,vätskor,remmar,filter samt stift). Okulärbesiktiga dämparna, ser du inga läckage eller brustna fjädrar så åker du till en firma som är BRA på att göra hjulinställning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

461 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Kolla oljor och övriga vätskor gör man själv... En verkstad har rätt svårt att kolla skicket på dämparna, de kan se om de läcker eller om nån fjäder är brusten, men det kan man göra själv med om man skruvar bort hjulen...
Skall skicket på dämparna kollas bör de antingen kollas i en "dynograf" där man kör upp bilen, lite som en "rullande landsväg" fast den är väl mer "skakande", alternativt att man demonterar fjäderbenen, plockar bort fjädern o antingen känner på de för hand (jämnt fint motstånd åt båda hållen, inga "hack") eller att man sätter upp de i en "riktig dynograf". Alternativ 1 (skakande landsväg) är inte direkt vanlig hos verkstäderna, inte ens de riktigt stora. Alternativ två är inte vanligt det heller mer än hos experter gissar jag,dessutom kostar det en hel del med tanke på att allt måste demonteras.

Jag skulle börja med en stor service (oljor,vätskor,remmar,filter samt stift). Okulärbesiktiga dämparna, ser du inga läckage eller brustna fjädrar så åker du till en firma som är BRA på att göra hjulinställning...

En riktig hjulinställning och en ordentlig service är redan planerat. Jag funderade lite på om stötdämpare mattas ut med tiden och blir sämre även om de ser okej ut och känns okej. Efter 20k mil har de ju ändå tagit en del stötar, men det kanske inte gör någon skillnad om de bara är hela?

BMW - Better Make Way

4 474 Inlägg
1 december 2013
Klart de är sämre, klart sämre. Men man märker det rätt tydligt när det är dags. Min M5 E34 hade till synes "felfria" dämpare, torra osv. Dock när jag körde riktigt fort (200++) så märkte jag att när man körde genom en "kompression" (helst i en kurva) så ville bilen "vandra" en aning. Nåt år senare bytte jag till nya dämpare inkl allt runt om ($$$), o då slutade den att "vandra" i "kompressioner" när man körde alldeles för fort...Vid normal körning (upp till ca 150) så märkte jag inget anmärkningsvärt med de gamla dämparna...

Är du petig så smäller du dit nya rakt av, dämpare som gått 20000 mil har garanterat sett sina bästa dagar, är du lite mer ekonomisk så plockar du bort de för kontroll o tar beslut där efter, men som nya lär de inte vara, även om de har jämt o fint motstånd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

461 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Dock när jag körde riktigt fort (200++) så märkte jag att när man körde genom en "kompression" (helst i en kurva) så ville bilen "vandra" en aning.

Känner igen mig ordentligt här...

BMW - Better Make Way

huh?
10 427 Inlägg
2 december 2013
Har sett lite reklam från Koni & Bilstein där de skryter om att deras stötdämpare håller i ~12000 mil wink

Dunken
2 december 2013
Hejsan..
Man brukar säga att det bästa är taget ur dämparn vid 10k, sen efter det är bonus..
//Dunken

huh?
10 427 Inlägg
2 december 2013
Bytte dämpare & fjädrar på min E46:a vid 17400mil i våras, här är en jämförelse av bakdämparna:

Den första började läcka efter att jag beställt nya grejer, den andra "felfri" och den tredje sprojlers Bilstein B8 Sprint.
Viss skillnad i kraft för att kunna komprimera dämparna .. tongue

4 474 Inlägg
2 december 2013
Mja...Hur tröga de är att "komprimera" kan variera beroende på typ (normal, "sport", osv). Men man kan ha som regel att en någorlunda frisk (gas)dämpare expanderar ut till full längd av sig själv efter att man komprimerat den på ungefär 30 sek som mest.

huh?
10 427 Inlägg
2 december 2013
dawwe skrev:
Mja...Hur tröga de är att "komprimera" kan variera beroende på typ (normal, "sport", osv). Men man kan ha som regel att en någorlunda frisk (gas)dämpare expanderar ut till full längd av sig själv efter att man komprimerat den på ungefär 30 sek som mest.

Ungefär som den relativt friska Sachs (motsvarande Advantage)-sportstötdämparen i test nr 2 i klippet.

Sök