Kolla oljor och övriga vätskor gör man själv... En verkstad har rätt svårt att kolla skicket på dämparna, de kan se om de läcker eller om nån fjäder är brusten, men det kan man göra själv med om man skruvar bort hjulen...
Skall skicket på dämparna kollas bör de antingen kollas i en "dynograf" där man kör upp bilen, lite som en "rullande landsväg" fast den är väl mer "skakande", alternativt att man demonterar fjäderbenen, plockar bort fjädern o antingen känner på de för hand (jämnt fint motstånd åt båda hållen, inga "hack") eller att man sätter upp de i en "riktig dynograf". Alternativ 1 (skakande landsväg) är inte direkt vanlig hos verkstäderna, inte ens de riktigt stora. Alternativ två är inte vanligt det heller mer än hos experter gissar jag,dessutom kostar det en hel del med tanke på att allt måste demonteras.
Jag skulle börja med en stor service (oljor,vätskor,remmar,filter samt stift). Okulärbesiktiga dämparna, ser du inga läckage eller brustna fjädrar så åker du till en firma som är BRA på att göra hjulinställning...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure