Hej jag skulle behöva lite råd och tips av kunniga människor i detta projekt. Det är första bilen någonsin jag ska renovera och byta motor på. Bilen är en opel kapitän från 1962 som jag ägde fram till ca år 2001, motorn skar då... Visa mer
Hej jag skulle behöva lite råd och tips av kunniga människor i detta projekt. Det är första bilen någonsin jag ska renovera och byta motor på. Bilen är en opel kapitän från 1962 som jag ägde fram till ca år 2001, motorn skar då och jag sålde den. Nu har jag köpt tillbaka henne och ett enormt jobb väntar då de haft den som reservdelsbil. Allt inom bromsväg och drivlina saknas, mycket rost finns och kräver mycket jobb. Då den ändå inte kommer kunna återställas till original vill jag ha i en cheva v8. Dock behöver jag då skivor runt om. Har en Chevrolet Astro från 89 och funderar på om det går att använda framvagn och bakaxel från den, då har jag ju även rätt utväxling på bakaxeln och rätt växellåda för en v8. Tacksam för svar och tips. Bilen ska ju för övrigt se helt original ut.
Hej jag skulle behöva lite råd och tips av kunniga människor i detta projekt. Det är första bilen någonsin jag ska renovera och byta motor på. Bilen är en opel kapitän från 1962 som jag ägde fram till ca år 2001, motorn skar då och jag sålde den. Nu har jag köpt tillbaka henne och ett enormt jobb väntar då de haft den som reservdelsbil. Allt inom bromsväg och drivlina saknas, mycket rost finns och kräver mycket jobb. Då den ändå inte kommer kunna återställas till original vill jag ha i en cheva v8. Dock behöver jag då skivor runt om. Har en Chevrolet Astro från 89 och funderar på om det går att använda framvagn och bakaxel från den, då har jag ju även rätt utväxling på bakaxeln och rätt växellåda för en v8. Tacksam för svar och tips. Bilen ska ju för övrigt se helt original ut.
Du får ju förstärka en heldel , bakaxeln kan vara för bred , sen räcker det med skivor i fram , bilen blir bara tung i fram . Är det ram på den ? Prem lagd
Ja, jag har insett att det är väldigt mycket att tänka på innan man börjar. Det lättaste vad jag förstått är att få tag på delar från annan gammal opel med skivor på men det var ju lättare sagt än gjort. Rekorden och comendoren hade väl skivor?
Ja, jag har insett att det är väldigt mycket att tänka på innan man börjar. Det lättaste vad jag förstått är att få tag på delar från annan gammal opel med skivor på men det var ju lättare sagt än gjort. Rekorden och comendoren hade väl skivor?
alla volvo delar fram till 900-serien, amazon är det skivor på , så en sån framvagn kan du använda, sen kan du ha duett bakaxel eller amazon , pv ,dom är ju inte så värst breda, sen till framvagnen, när det gäller styrning, kan det hända att du får ta en kuggstångs styrning från 240, 740 ,940. för å ens komma runt motorn.
just framvagnen är väll det stora problemet o styrningen. det blir ju väldigt tajt med en v8 där, kollapsbar rattstång . då blir det enklare att ta sig runt motorn, den är 3-länkad .
Kul projekt, det här måste jag följa med tanke på att jag har ett liknande projekt. Prem lagd. Gå in & kolla En del grejer från Commandoren -68-71 fungerar till framvagnen. Allra helst om du kan få tag på en hel fram vagn är förstås det bästa så får du med skivor & dylikt.
Senast redigerat av HG_ (26 januari 2014)
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)