3488
Sök

Ojämn tomgång - Golf MK2 1.8 1991

214 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#1
Jag har nu i ett par dagar försökt lösa detta problem med bilen men inte lyckats.
Jag har renoverat motorn, planat toppen, portat toppen samt insug, monterat en Schrick kammaxel och bytt alla tänkbara packingar i samma veva.

Bilen startar väldigt lätt och har kollat å att tändpunkten är rätt och det skall den vara.

När motorn är kall så går motorn fint i ett par sekunder, tills motorn troligen börjar bli aningen varm. Det är nu motorn har en väldigt ojämn tomgång och om man ger fullt gaspådrag så svarar inte gasen förens man trampat på gaspedalen ett par gånger innan den svarar.

I höga varv så är det inga problem, den går hur rent som hälst, men det är just vid de lägre varven som den beter sig konstigt. Jag bifogar ett videoklipp som ni kan kolla samt lyssna på:

https://www.youtube.com/watch?v=VdDyY0U … ncfJXMeCzw

Ge mig gärna tips på felsökningsmetoder, och beskriv gärna noggrant hur jag skall gå till väga.
Senast redigerat av ReDoZz (3 december 2013)


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
214 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#3
FjonkeeN93 skrev:
Trimmat för möe.

Nej det har inget med trimningen att göra, den betedde sig så här innan renoveringen utav motorn sad


pim_pim
3 december 2013
#5
Hade liknande fenomen på min golf 2a, bytte div slangar,givare,"förgasarfotspackningen", tänddelar mm, men inget hjälpte..
Bytte tillslut hela centralinsprutaren"föggen" i hopp om att det var något knas med den, och mycket riktigt så stämde det.
Mitt problem försvann direkt och bilen fungerade klockrent efter det.

Hade säkert kunnat renovera den gamla men jag hade en liggandes så..

Kanske vore något att byta ?


När motorn är kall så går motorn fint i ett par sekunder, tills motorn troligen börjar bli aningen varm. Det är nu motorn har en väldigt ojämn tomgång och om man ger fullt gaspådrag så svarar inte gasen förens man trampat på gaspedalen ett par gånger innan den svarar.

I höga varv så är det inga problem, den går hur rent som hälst, men det är just vid de lägre varven som den beter sig konstigt


Exakt sådär betedde sig min också. Mot slutet kunde jag knappt åka iväg med bilen, var tvungen att gasa rätt friskt. O när jag väl kom iväg o höll en jämn gas på 1an så dog bilen iprincip, då fick jag släppa på gasen o sen dutta några gånger på gasen.. haha..
Senast redigerat av pim_pim (3 december 2013)

158 Inlägg
3 december 2013
#6
pim_pim skrev:
Bytte tillslut hela centralinsprutaren"föggen" i hopp om att det var något knas med den, och mycket riktigt så stämde det.
Mitt problem försvann direkt och bilen fungerade klockrent efter det.

Hade säkert kunnat renovera den gamla men jag hade en liggandes så..

Kanske vore något att byta ?

Va min tanke med, BYT! wink
Senast redigerat av JohanssonC (3 december 2013)


214 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#7
Jag har bytt alt man kan tänka sig, och testat alla kompinenter men jag har inte gett mig på Monojetten ännu. Jag börjar misstänka tomgångsmotorn.

Skall plocka isär monojetspjället och se vad för felaktigheter jag lyckas hitta!


214 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#8
Jag har nu rengjort monojetten, bytt ut tomgångsmotorn, tätat förgasarplattan med silicon, kontrollerat slangarna runtomkring efter sprickor/tjuvluft. Detta gav inget lyckat resultat, men det är en sak som jag glömt att nämna!

Innehållet i katalysatorn är förmodligen borta mesadels. Om man slåt på katten så skramlar det en hel del, som att en stor bit är lös där inne.

Nu till frågan. Kan detta problemet ha något med detta att göra? Motorn behöver ett mottryck/motstånd och utan katalysator så blir den effekten avsaknad.


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
6 december 2013
#9
blå tempgivare brukar kunna vara en klassiker..


214 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#10
Det är den ända grejjen jag inte kunnat få tag på, skall köpa en ny på mekonomen och testa med det också!


4 474 Inlägg
6 december 2013
#11
finns inget motstånd i en frisk kat,däremot en som börjar att falla isär invändigt,bitar av innehållet kan sätta sig i utloppet,har varit med om bilar som stannat för att det blivit stopp/tätt i utloppet.

Specialist
1 187 Inlägg
6 december 2013
#12
näe. de ska inte va något motstånd i avgassystemet, det är bara en missuppfattning tongue Fult blås är bra blås!
det finns uträkningar om "motstånd", men det handlar om att öka avgashastigheterna, inte något aktivt mottryck i motorn.

Brorsan hade skit med sin Golf 2'a. har för mig de va liknande fel, visade sig vara förgasarfoten. Den va tätat en gång, fungerade inge bra. Med en helt ny förgasarfot från feltema så fungerade bilen igen.

Antingen suger den tjuvluft någonstans, eller så är det förgasaren som gett sig, gissar jag smile
Men åh andra sidan är jag bara proffsgissare, men stor erfarenhet av att ha fel tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

214 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#13
Godspeaker skrev:
näe. de ska inte va något motstånd i avgassystemet, det är bara en missuppfattning tongue Fult blås är bra blås!
det finns uträkningar om "motstånd", men det handlar om att öka avgashastigheterna, inte något aktivt mottryck i motorn.

Brorsan hade skit med sin Golf 2'a. har för mig de va liknande fel, visade sig vara förgasarfoten. Den va tätat en gång, fungerade inge bra. Med en helt ny förgasarfot från feltema så fungerade bilen igen.

Antingen suger den tjuvluft någonstans, eller så är det förgasaren som gett sig, gissar jag smile
Men åh andra sidan är jag bara proffsgissare, men stor erfarenhet av att ha fel tongue

Jag har redan köpt en ny förgasarfot från Ebay, dvs en VW orginaldel, bilen har endast gått 11k, så förgasaren borde inte vara något fel på. Jag bytte ut tomgångsmotorn men det hjälpte inte, rengjorde även Monojett spjället och det gav inget lyckat resultat.

Tog bort mina tändstift igår och de var kolsvarta/sotiga, så jag kommer beställa nya stift och den "blåa" temp givaren på Mekonomen. Skall även mäta tändkablarna och se ifall det inte är nåot fel på de. Tänkte även i samma veva spruta vatten på alla tänddelar för att verkligen vara säker på att allting stämmer.

På golvet blir det även en svart prick, precis där avgasröret läcker, vid den nästsista ljuddämparen. Bilen går aningen för fett eller har en dålig förbränning.


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
8 december 2013
#14
Kan ju va fel på förgasaren även om bilen bara gått 11k sad

Allmänt körd i huvudet

214 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#15
FjonkeeN93 skrev:
Kan ju va fel på förgasaren även om bilen bara gått 11k sad

Var på skroten hos en polare och fick med mig 3st förgasare, bilen betedde sig precis likadant, vid 2 tillfällen var det sämre och bilen kunde dö under tomgång ;/


Specialist
1 187 Inlägg
9 december 2013
#16
hm. har du provtryckt toppen?
jag menar, du har varit o rotat i den. har du kört ett komptest nu när du monterat ihop allt igen ?
Det där är ett sådant skitfel som kan reta ihjäl en, nästan bud på att lämna bort till någon som verkligen kan.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"


Sök