3066
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 126 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#261
Det har inte vart uppdateringar här på ett tag och det beror inte på att det hela stannat av utan att det kommit annat emellan för motormannen samt att det pågår ett arbete med inpassning av generatorfäste, rördragning mm som inte ger så informativa bilder men det kommer snart, jag lovar! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
3 juni 2014
#262
hugger69 skrev:
Det har inte vart uppdateringar här på ett tag och det beror inte på att det hela stannat av utan att det kommit annat emellan för motormannen samt att det pågår ett arbete med inpassning av generatorfäste, rördragning mm som inte ger så informativa bilder men det kommer snart, jag lovar! tongue

Trodde först du hade åkt på smekmånad med motorn och lämnat Kurre. Tur man hade fel big_smile Dröjer det länge innan motorn och Kurre ska gifta sig? Tycker du ska ta och vissa vad du gör så man hänger med och kan bli svartsjuk  smile
Senast redigerat av danjac (3 juni 2014)


1 039 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#263
danjac skrev:
Trodde först du hade åkt på smekmånad med motorn och lämnat Kurre. Tur man hade fel big_smile Dröjer det länge innan motorn och Kurre ska gifta sig? Tycker du ska ta och vissa vad du gör så man hänger med och kan bli svartsjuk  smile

Ha, ha, smekmånad...den var bra! lol
Det kommer att dröja innan giftemål sker! Det har att göra med varvet som jag förvarar båten hos och som har lyft mm som behövs inte har tid förrän tidigast i höst efter att alla båtar är upptagna! Det blir alltså ingen sjösättning i år!
Det återstår som sagt en hel del arbete med Kurre innan ses och jag försöker göra allt så bra som möjligt för att slippa göra om sedan!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
5 juni 2014
#264
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Trodde först du hade åkt på smekmånad med motorn och lämnat Kurre. Tur man hade fel big_smile Dröjer det länge innan motorn och Kurre ska gifta sig? Tycker du ska ta och vissa vad du gör så man hänger med och kan bli svartsjuk  smile

Ha, ha, smekmånad...den var bra! lol
Det kommer att dröja innan giftemål sker! Det har att göra med varvet som jag förvarar båten hos och som har lyft mm som behövs inte har tid förrän tidigast i höst efter att alla båtar är upptagna! Det blir alltså ingen sjösättning i år!
Det återstår som sagt en hel del arbete med Kurre innan ses och jag försöker göra allt så bra som möjligt för att slippa göra om sedan!

Det är bra att du inte jäkta utan gör det sakta och seriöst smile Bara jag som blev lite nervös över att du hade lämnat Kurre och åkt på smekmånad med motorn då det var ett tags sen det var uppdatering. För vem vill inte sitta o smeka motorn rena pörren ju lol lol Nu vet jag iallfall att det inte står still big_smile


1 039 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#265
danjac skrev:
Det är bra att du inte jäkta utan gör det sakta och seriöst smile Bara jag som blev lite nervös över att du hade lämnat Kurre och åkt på smekmånad med motorn då det var ett tags sen det var uppdatering. För vem vill inte sitta o smeka motorn rena pörren ju lol lol Nu vet jag iallfall att det inte står still big_smile

Smeka motorn ser jag fram mot......tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
6 juni 2014
#266
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Det är bra att du inte jäkta utan gör det sakta och seriöst smile Bara jag som blev lite nervös över att du hade lämnat Kurre och åkt på smekmånad med motorn då det var ett tags sen det var uppdatering. För vem vill inte sitta o smeka motorn rena pörren ju lol lol Nu vet jag iallfall att det inte står still big_smile

Smeka motorn ser jag fram mot......tongue

Jag kan tänka mig det. Blir ännu bättre när kurre är färdig big_smile


1 039 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#267
danjac skrev:
Jag kan tänka mig det. Blir ännu bättre när kurre är färdig big_smile

Yupp! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#268
Kurres Flathead: Uppbyggnaden fortsätter, del 5.

Ja, det var ett tag sedan det skrevs nåt om motorn....hur går det egentligen, har det stannat av helt eller?

Svar nej, projektet fortsätter men vi tar det i makligt takt då det är mycket annat denna tid på året! Det har varit en del klurande på detaljlösningar kring generatorn och annat som inte gör sig på bild, men nu har det lossnat lite!

Här ses svängjulet monterat, självklart med säkerhetstråd enligt original monteringsanvisning!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0030_zpsa4f34443.jpg

Näste steg blir sprängkåpa med startmotorfäste:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0031_zps5dc3e3a7.jpg

... efterkommande steg i montaget blir på den högeffektiva startmotorn med old school utseende. På en Flathead är alltså bendix-drevet dragande och inte tryckade som på de flesta andra starters.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0034_zps560e380a.jpg


Här är startern på plats. På grund av att bendix-drevet trilskats lite grann efter funktionstest på plats i motorn så måste den tas ner igen för översyn och justering av drevet. Skönt att man upptäcker sånt nu och inte i båten senare! wink
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0035_zps9646be92.jpg

Den nya minigeneratorn har äntligen fått sin plats efter en hel del klurande med fästet. Vi utnyttjar originalfästet på det gamla Offy-insuget och Dan fick till en riktigt smutt lösning för att spänna remmen. Det har även påbörjats ett vvs-jobb med kylsystemet, dock inte klart än.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0037_zpsbc906ad5.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0038_zps3d685d63.jpg


De gamla slutrören i koppar kommer vi bara att ha för inkörning och tester av motorn. Det blir ett platsbyggt avgassystem i efter montaget i båten senare.

Det återstår fortfarande en hel del jobb med rördragning, tillverkning av egna nya tändkablar med grafikärna samt en massa annat smått och gott.

.....fortsättning följer! tongue
Senast redigerat av hugger69 (13 juni 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

65 Inlägg
13 juni 2014
#270
Muuummmsss!! (Y) smile

1 039 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#271
Hyvens, killar! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
13 juni 2014
#272
det där ser bara bättre och bättre ut! Nyfiken på hur kylsystemet fungerar.

1 039 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#273
tommyhjortasen skrev:
det där ser bara bättre och bättre ut! Nyfiken på hur kylsystemet fungerar.

Tack! Jag r också nyfiken på om d funkar wink tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
14 juni 2014
#274
hugger69 skrev:
Kurres Flathead: Uppbyggnaden fortsätter, del 5.

Ja, det var ett tag sedan det skrevs nåt om motorn....hur går det egentligen, har det stannat av helt eller?

Svar nej, projektet fortsätter men vi tar det i makligt takt då det är mycket annat denna tid på året! Det har varit en del klurande på detaljlösningar kring generatorn och annat som inte gör sig på bild, men nu har det lossnat lite!

Här ses svängjulet monterat, självklart med säkerhetstråd enligt original monteringsanvisning!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … f34443.jpg

Näste steg blir sprängkåpa med startmotorfäste:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … c3e3a7.jpg

... efterkommande steg i montaget blir på den högeffektiva startmotorn med old school utseende. På en Flathead är alltså bendix-drevet dragande och inte tryckade som på de flesta andra starters.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … 0e380a.jpg


Här är startern på plats. På grund av att bendix-drevet trilskats lite grann efter funktionstest på plats i motorn så måste den tas ner igen för översyn och justering av drevet. Skönt att man upptäcker sånt nu och inte i båten senare! wink
http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … 46be92.jpg

Den nya minigeneratorn har äntligen fått sin plats efter en hel del klurande med fästet. Vi utnyttjar originalfästet på det gamla Offy-insuget och Dan fick till en riktigt smutt lösning för att spänna remmen. Det har även påbörjats ett vvs-jobb med kylsystemet, dock inte klart än.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … 906ad5.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … 685d63.jpg


De gamla slutrören i koppar kommer vi bara att ha för inkörning och tester av motorn. Det blir ett platsbyggt avgassystem i efter montaget i båten senare.

Det återstår fortfarande en hel del jobb med rördragning, tillverkning av egna nya tändkablar med grafikärna samt en massa annat smått och gott.

.....fortsättning följer! tongue

Grym puts solfaktor 50 ett måste  cool


1 039 Inlägg
1 039 Inlägg
1 september 2014
Trådstartare
#276
Uppdatering Kurre, motorbädd och luckor!

I väntan på Kurres hjärtbyte så har det bara hänt lite smågrejer med Kurre under denna fantastiska sommar då man inte haft någon speciell arbetslust med 30-gradig värme i skuggan!

Till att börja med så har jag snyggat upp i motorrummets nedre regioner och återställt Kurres motorbädd till original. Det första som åtgärdades var borttagande av Roverns påbyggda motorbäddar, inte helt utan besvär kan jag intyga!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00307_zpsdd148aeb.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00309_zps759269b9.jpg

Efter lite målning med Danboline så är nu Kurre redo för nästa steg gällande motormontage. Mycket saknas dock ännu som motorfästen och anslutningar för gas- och växelreglage.

Före:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00304_zps48f26767.jpg

..och efter:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00310_zpse968d490.jpg

Kurres motorluckor har äntligen fått sitt bling-bling monterat i form av de specialtillverkade och blankpolerade gångjärnen i rostfritt, dra på trissor vad de kostade! Har även låtit en lokal firma ta fram kantlisterna i polerat rostfritt! Samma firma har även gjort det mesta av de rostfria detalöjerna till S-1 Sverige!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00314_zps79e9015c.jpg

Färdigt så blev det så här:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/lister-motorluckor_zpsb95d498c.jpg

Här syns även tydligt den assymetriska delning av luckorna, något som Kurre haft hela tiden. Dock har man flyttat ventilatorerna från mittfisken någon gång för att de ser bätte ut kanske!?
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Kurre%20old%20tyme/Kurre-old0012_zpsb2dc0301.jpg

Förklaringen till denna kanske lite udda delning på en Essbåt tror jag ligger i det faktum att det är trång med en Ford Flathead under luckorna och så pass trång att luftfiltret tog i luckornas förstärkning så därför försköt man delningen i stället så att centrum av motorn fick mer plats under luckorna! Titta på bilden nedan av undersidan på den större av luckorna så förstår ni! Man har även förkortat förstärkningsbalken i luckan samt karvat lite i ramen för att rymma gasaren. När det är gjort vet jag dock inte, kan vara efter något annat motorbyte. Hur många av Essbåtarna har denna lösning med luckorna tro?
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00205_zpsb1053f7b.jpg

....fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Wolf_89
446 Inlägg
1 september 2014
#277
Började nästan att tro att ni hade kört på grund. Pga så lite uppdates. Men håller med. Inge kul att jobba i 30+ i skugga.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

1 039 Inlägg
1 september 2014
Trådstartare
#278
Wolf_89 skrev:
Började nästan att tro att ni hade kört på grund. Pga så lite uppdates. Men håller med. Inge kul att jobba i 30+ i skugga.

Nja, vi har haft semester även från hobbyn kan man säga! tongue
Hoppas återkomma med mer uppdateringar kring motorn nu under hösten men det jobbas bara ibland under lediga kvällar och helger......
Har lite mer gjort på båten med så stay tuned! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
1 september 2014
Trådstartare
#280
danjac skrev:
Äntligen big_smile

Ha, ha härligt! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök