1751
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 105 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
Wolf_89 skrev:
Sen effekten. Är ju ingen plast racer direkt. Är ju en glidare med möjlighet att gasa när det behövs smile

Jepp, dock är den väldigt lättdriven så jag räknar med en topphastighet på 30-35 knop! Inte illa för en snart 80-årig konstruktion! tongue
Det viktiga är dock att bara ta sig fram och njuta av båtlivet i en klassiker och med det rätta ljudet! cool
...dock är det ett antal bitar kvar på vägen att lösa innan jag kan njuta! roll
Senast redigerat av hugger69 (11 december 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

9 121 Inlägg
11 december 2014
hugger69 skrev:
Wolf_89 skrev:
Sen effekten. Är ju ingen plast racer direkt. Är ju en glidare med möjlighet att gasa när det behövs smile

Jepp, dock är den väldigt lättdriven så jag räknar med en topphastighet på 30-35 knop! Inte illa för en snart 80-årig konstruktion! tongue
Det viktiga är dock att bara ta sig fram och njuta av båtlivet i en klassiker och med det rätta ljudet! cool
...dock är det ett antal bitar kvar på vägen at tlösa innan jag kan njuta! roll

35 knop?! Då gör de ont att kladda i på vattenskidorna! hmm

Wolf_89
446 Inlägg
11 december 2014
Putteliten skrev:
hugger69 skrev:
Wolf_89 skrev:

...dock är det ett antal bitar kvar på vägen at tlösa innan jag kan njuta! roll

Får vell låta bli att kvadda då smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

1 039 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
Putteliten skrev:

Wolf_89 skrev:
Får vell låta bli att kvadda då smile

big_smile

Vi hörs!

1 049 Inlägg
12 december 2014
Missförstå mig inte nu, är intresserad av utkomsten av renovering och tuning av sidan.

Att det kommer att gå undan tvekar jag inte på, vridet bör vara gott.

1 039 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
tommyhjortasen skrev:
Missförstå mig inte nu, är intresserad av utkomsten av renovering och tuning av sidan.

Att det kommer att gå undan tvekar jag inte på, vridet bör vara gott.

Här missförstås inget, Tommy...jag är lika nyfiken som du på effekten men det finns ingen möjlighet att bänka den, tyvärr! neutral
...den verkliga effekten får bli en väl förborgad hemlighet tillsammans med en sannolik uppskattning på effekten som lär hamna på runt 160 hk, vridet blir mäktigt men siffran har jag ingen aning om...roll

Vi hörs!

Wolf_89
446 Inlägg
12 december 2014
Så länge den går framåt och ibland kanske ev lite bakåt också. Så räcker det för att va ute cruisa smile

Så hugger69 skrev. Effekten kommer att bli som Rolls Royce, tillräcklig. smile

The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

1 039 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
Tidig julklapp till Kurres ägare!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/woody3_zps67a133d6.jpg

...köpte hem denna via USA och kunde inte hålla mig till jul....! smile

God Jul och Gott Nytt Båtår på er nu! smile
http://www.woodyboater.com/wp-content/uploads/2012/12/Santa-Classic-bOat.jpg
Senast redigerat av hugger69 (22 december 2014)

Vi hörs!

2 030 Inlägg
22 december 2014
God hjul själv!! smile Passa på att ladda upp nu under ledigheten så du kan göra av med all hjulmat man tryckt i sig wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
God hjul själv!! smile Passa på att ladda upp nu under ledigheten så du kan göra av med all hjulmat man tryckt i sig wink

Ha, ha det ska jag! Vi åker till fjällen och pumpar lite snö efter nyår!tongue

Vi hörs!

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
22 december 2014
Sitter då och då och kollar igenom trådar här, men har aldrig kollat igenom en längre tråd som jag inte följt från början.... tills nu! Bilar i all ära, det här fick jag allt upp ögonen för, och har nu kollat igenom varenda sida(men latheten ligger i lite, så jag har bara läst där det varit bilder och runtom), och jag kan säga att jag är grymt imponerad av ditt arbete big_smile

Allt är så ordentligt och seriöst rakt igenom, med riktigt fin känsla för detaljer! smile Roligt att båten får sådan omsorgsfull kärlek, och kul att läsa all historia du tagit reda på big_smile Som sagt, djupt impad är jag, och såklart får du full poäng rakt igenom från mig!!

smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 039 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Sitter då och då och kollar igenom trådar här, men har aldrig kollat igenom en längre tråd som jag inte följt från början.... tills nu! Bilar i all ära, det här fick jag allt upp ögonen för, och har nu kollat igenom varenda sida(men latheten ligger i lite, så jag har bara läst där det varit bilder och runtom), och jag kan säga att jag är grymt imponerad av ditt arbete big_smile

Allt är så ordentligt och seriöst rakt igenom, med riktigt fin känsla för detaljer! smile Roligt att båten får sådan omsorgsfull kärlek, och kul att läsa all historia du tagit reda på big_smile Som sagt, djupt impad är jag, och såklart får du full poäng rakt igenom från mig!!

smile

Oj, det var värmande ord i vinterkylan, fantastiskt roligt!
Bugar å tackar djupt! smile

Vi hörs!

1 049 Inlägg
24 december 2014
Grattis till första sidan med din Camaro!!

Kanske hamnar Kurre även där en dag.

Wolf_89
446 Inlägg
25 december 2014
Grattis till första sidan. Och väldigt högt upp på sidan me.
Kurres tur nästa gång att va på första sidan? smile

God Jul på er alla.

1 039 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
tommyhjortasen skrev:
Grattis till första sidan med din Camaro!!

Kanske hamnar Kurre även där en dag.

Tusen tack Tommy! Vete tusan om Kurre kvalar in där men vore båten en bil så....cool

Wolf_89 skrev:
Grattis till första sidan. Och väldigt högt upp på sidan me.
Kurres tur nästa gång att va på första sidan? smile

God Jul på er alla.

Tack du! smile

Vi hörs!

2 030 Inlägg
25 december 2014
Inte tänkt på att det vart din bil som låg där.. Men nu när tommy skrev det, Så grattis! big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R

1 039 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Inte tänkt på att det vart din bil som låg där.. Men nu när tommy skrev det, Så grattis! big_smile

He, he, tackar!
.....det är fjärde gången på första sidan! tongue

Vi hörs!

2 030 Inlägg
25 december 2014
en bra bekräftelse på att det du gör bli bra helt enkelt!! smile

1 039 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
en bra bekräftelse på att det du gör bli bra helt enkelt!! smile

Tack!
.....man tror ju aldrig riktigt så själv men någonstans är det ju kul att det finns fler som uppskattar det jag själv tycker om! tongue

Vi hörs!

1 039 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
Helvette vad längesedan det hände något här......roll
Har vart ganska stilla sedan jul och jag har väntat på att min varvskille skall få tid med Kurre.....men snart kommer det lite uppdatering, jag lovar! smile

Vi hörs!

Sök