3518
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#1
jo hörni! wink nuuuu blir det en speciell diskussion vi ska starta upp här eftersom jag inte ser nå sånt här på denna webbsida.

vi alla känner ju till framhjulsdrift och bakhjulsdrift!

framhjulsdrift så drivs ju enbart framhjulen, medans bakhjuls drivs utav bakhjulen.

men det vet ni ju redan.

MEN... vilken av dem tycker ni är roligast? kan vara på vintern eller sommarn, buskörning, kostnad, prestanda, komfort, m.m.

så nu vill jag att ni som är här och läser detta, diskuterar nedanför VILKEN av dessa två drivtyper är bäst för dig och vad du vet om dem.

jag kan börja först med att berätta för och nackdelar med dessa två:

(nu säger jag RWD för bakhjulsdrift och FWD för framhjulsdrift, till er som är nybörjare)

RWD är mycket mera robust, starkare och ger bra prestanda på grund av att viktfördelningen skiftar till därbak, vilket trycker hjulen ner mot vägen och levererar bättre acceleration. men den blir rätt så surt om den fastnar en kall vinterdag och du kan inte få loss den eftersom bakhjulen spinner bara. Dessutom så ger dessa överstyrning

FWD på andra sidan, kan ta sig fram lättare än RWD, den är billig, den kräver mindre delar, men den är förstås mer bräcklig, om du till exempel gasar med en RWD uppför en trottoarkant, så håller RWD:n den smällen, gasar man med en FWD uppför en trottoarkant, så då blir risken större att man bryter sönder drivaxlarna eller någon annan del. FWD ger förstås understyrning.

ok, har nu berättat mina pros & cons över dem båda (tror jag) få höra eran smak? vilka av dessa är bättre enligt erat tycke?

bromsar? vem fan behöver dem?

169 Inlägg
3 december 2013
#2
Klart roligast med awd wink

Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#3
avse skrev:
Klart roligast med awd wink

näe men det kan jag ju förstå!

men nu snackar vi om RWD och FWD, inga fyrhjulsdrift här inte tongue

bromsar? vem fan behöver dem?

4 469 Inlägg
3 december 2013
#4
"gasar man med en FWD uppför en trottoarkant, så då blir risken större att man bryter sönder drivaxlarna eller någon annan del". Nu får du allt förklara dig,
Senast redigerat av zzr94092 (3 december 2013)

Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#5
Nu får du allt förklara dig,

mja kanske inte sådär bräcklig, men om man då kanske tar en annan exempel, till exempel en stor sten på vägen, du gör över den med en RWD, nästan inga skador eftersom RWD tål mycket mera stryck. FWD tål inte lika mycket stryk, och därför finns det en liten risk att nån del går sönder om man gör på den här stenen.

min morsa äger en Volvo V70 Diesel, framhjulsdrift, skulle skjutsa mig till länstrafikbussen men körde på en träpall på vägen, resultatet blev omfattande skador under bilen, vid styrlederna, drivaxlarna, och punka fick vi också.

räcket det som förklaring? smile

bromsar? vem fan behöver dem?

441 Inlägg
3 december 2013
#6
Tror inte att det spelar någon roll om bilen är fwd eller rwd. Kör du på en lastpall så blir det skador under bilen.


2 401 Inlägg
3 december 2013
#7
oscar600 skrev:
Nu får du allt förklara dig,

mja kanske inte sådär bräcklig, men om man då kanske tar en annan exempel, till exempel en stor sten på vägen, du gör över den med en RWD, nästan inga skador eftersom RWD tål mycket mera stryck. FWD tål inte lika mycket stryk, och därför finns det en liten risk att nån del går sönder om man gör på den här stenen.

min morsa äger en Volvo V70 Diesel, framhjulsdrift, skulle skjutsa mig till länstrafikbussen men körde på en träpall på vägen, resultatet blev omfattande skador under bilen, vid styrlederna, drivaxlarna, och punka fick vi också.

räcket det som förklaring? smile

öööh om man kör på en träpall så brukar det bli mos av bilen oavsett framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet...


Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#8
öööh om man kör på en träpall så brukar det bli mos av bilen oavsett framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet...

jamen då vet jag inte riktigt hur jag ska förklara det korrekt då hmm

bromsar? vem fan behöver dem?

En Medlem
405 Inlägg
3 december 2013
#9
Framhjulsdrift är bäst. Varför då? Titta på marknaden.

http://2.bp.blogspot.com/-MxzaMFv8Ues/UMc-3uu-LrI/AAAAAAAAg70/_zGA0SoO57o/s1600/Front+Wheel+Drive.png
Senast redigerat av -matte (3 december 2013)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 december 2013
#10
oscar600 skrev:
Nu får du allt förklara dig,

mja kanske inte sådär bräcklig, men om man då kanske tar en annan exempel, till exempel en stor sten på vägen, du gör över den med en RWD, nästan inga skador eftersom RWD tål mycket mera stryck. FWD tål inte lika mycket stryk, och därför finns det en liten risk att nån del går sönder om man gör på den här stenen.

min morsa äger en Volvo V70 Diesel, framhjulsdrift, skulle skjutsa mig till länstrafikbussen men körde på en träpall på vägen, resultatet blev omfattande skador under bilen, vid styrlederna, drivaxlarna, och punka fick vi också.

räcket det som förklaring? smile

så en bakhjulsdriven bil tål mer stryk ? de va något nytt

sen att säga att alla framhjulsdrivna bilar är understyrda är ju också bara skit snack!

vad som är roligast beror helt klart på vilken bil det är, en megane rs är tex är ju fan så mycket roligare än en    s skit tråkig gammal sunkig volvo 740 ...


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
3 december 2013
#11
Framkomlighetsmässigt så är ju FWD bättre än RWD på vintern. Även säkrare oftast då ett bakvagnskast med RWD kan komma plötsligt med tappad kontroll som följd.
RWD tycker jag personligen ger bättre komfort på alla sätt och vis, nästan inga känningar i ratten när man framför fordonet. RWD ger ju även i mitt tycker en mer gedigen och robust konstruktion som jag känner mej mer hemma med. Sen tycker jag att det är så mkt roligare att ratta en RWD i snö än en FWD.
Ser många fördelar med FWD men tilltalar inte mej i detta skede..


1 412 Inlägg
3 december 2013
#12
Jag föredrar RWD, undviker helst FWD numera efter några såna bilar.

Tycker RWD känns stabilare på alla underlag.

Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#13
så en bakhjulsdriven bil tål mer stryk ? de va något nytt

sen att säga att alla framhjulsdrivna bilar är understyrda är ju också bara skit snack!

vad som är roligast beror helt klart på vilken bil det är, en megane rs är tex är ju fan så mycket roligare än en    s skit tråkig gammal sunkig volvo 740 ...

ok, jag är inte så jädra duktig jag heller inom dessa, jag får fråga också frågor i massor.

men det är bara var jag TROR är sant, om RWD faktiskt är mer robusta, men en sak är säker, RWD är dyrare och kräver mer delar än FWD, det måste väl vara så eller?

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#14
Arly165 skrev:
Framkomlighetsmässigt så är ju FWD bättre än RWD på vintern. Även säkrare oftast då ett bakvagnskast med RWD kan komma plötsligt med tappad kontroll som följd.
RWD tycker jag personligen ger bättre komfort på alla sätt och vis, nästan inga känningar i ratten när man framför fordonet. RWD ger ju även i mitt tycker en mer gedigen och robust konstruktion som jag känner mej mer hemma med. Sen tycker jag att det är så mkt roligare att ratta en RWD i snö än en FWD.
Ser många fördelar med FWD men tilltalar inte mej i detta skede..

tilltalar dig inte i detta skede? hur menar du nu?

det gör ABSOLUT INGENTING om du försöker bevisa eller skryta på nått sätt att FWD är bättre, det kan jag faktiskt förstå att det är.

in fact buddy, jag ska väl kanske köpa mig en FWD som vinterbil smile

bromsar? vem fan behöver dem?

5 687 Inlägg
3 december 2013
#15
RWD anser jag är helt klart roligast året om. Stadigare tål väl att diskuteras, finns både stadigare och klenare drivlinor både när det gäller FWD och RWD.

Varför jag föredrar RWD:
Mindre understyrning (understyrning är riktigt äckligt eftersom man tappar styrförmågan).
Går att hålla långa kontrollerade ställ utan att tappa fart.
Simplare drivlina då allt inte är inbakat på ett och samma ställe.
Bättre viktfördelning då motorn kan placeras längre bak i motorrummet (FWD-bilar har oftast hela motorn framför framaxeln).
Roligare och mer kontrollerbart med överstyrning än understyrning.
Inget "torque-steer" vid gaspådrag (kraftfulla FWD-bilar har ofta problem med torque-steer).


Det enda positiva jag ser med FWD är:
Mindre effektförluster i drivlinan.
Oftast säkrare med understyrning (bilar är krocksäkrast framifrån).


Men visst det finns roliga FWD-bilar också samma som det finns tråkiga RWD-bilar, allt beror på väghållning, effekt och vikt. Men rent allmänt tycker jag RWD är roligare, förutom vid start från stillastående på vintern med dåliga vinterdäck då hade jag gärna haft mera vikt på de drivande hjulparet utan att slänga in en massa skrot i bagaget.


En Medlem
405 Inlägg
3 december 2013
#16

Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#17
-matte skrev:

så himla vackert <3

men jag tycker Car Throttle mest bara utvecklar folk som hatar Prius och Honda så överdrivet att man vill starta en tredje världskrig på grund av dessa bilar hmm

visst... Prius är säkert dålig på alla sätt, men det är ju trots allt bara en sketen hybrid bil, samma sak med honda, det är ju bara harmlösa bilar, ingen ide att börja hata överdrivet hårt. tongue

bromsar? vem fan behöver dem?

144 Inlägg
3 december 2013
#18
-matte skrev:
Framhjulsdrift är bäst. Varför då? Titta på marknaden.

http://2.bp.blogspot.com/-MxzaMFv8Ues/U … +Drive.png

Varför? Billigare att tillverka, 90% av alla bilister vet antagligen inte ens på vilket hjulpar deras bil driver och bryr sig inte heller.

Med tanke på alla säkerhetssystem som finns idag finns det inte heller någon som helst anledning att välja bort en RWD-bil för att överstyrning är farligt på vintern. Dessutom är det mycket trevligare med tendens till överstyrning som stryps av ESP än tendens till understyrning som stryps av ESP...


23 Inlägg
3 december 2013
#19
det enda bra med bakhjulsdrift är ifall du ska rakt fram

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
3 december 2013
#20
werik skrev:
-matte skrev:
Framhjulsdrift är bäst. Varför då? Titta på marknaden.

http://2.bp.blogspot.com/-MxzaMFv8Ues/U … +Drive.png

Varför? Billigare att tillverka, 90% av alla bilister vet antagligen inte ens på vilket hjulpar deras bil driver och bryr sig inte heller.

Med tanke på alla säkerhetssystem som finns idag finns det inte heller någon som helst anledning att välja bort en RWD-bil för att överstyrning är farligt på vintern. Dessutom är det mycket trevligare med tendens till överstyrning som stryps av ESP än tendens till understyrning som stryps av ESP...

Helt rätt!!!!

Riktiga bilar driver bak! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök