2949
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#241
Även om bilen rullar igenom besiktning betyder inte det att den är laglig, vi har vissa regler vi måste följa för att bilen ska va laglig vare sig du vill det eller inte. Tror du fortfarande inte på detta så kan du ringa SFRO så förklarar de säker det närmare.

Köper du inte detta nu så antar jag att du är ett troll

fint! kör omkring i oljeläckande 745:or då! jag försökte iallafall lösa problem istället för att klaga!

bromsar? vem fan behöver dem?

7 432 Inlägg
18 december 2013
#242
jag föredrar rwd,, speciellt i en prestandabil,, många säger att med ett bra chassi så är en fwd mkt rolig,, nääe säger jag,, jag har kört mången snabb fwd å rwd, samt awd,,

visst man kan köra snabbt,, men det är fortfarande inget roligt att understyra,, och parera undertyrning i utgången av kurvor,,

JAG gillar att när jag trycker på gasen så ska bilen åka ut med rumpan så jag kan styra den dit jag vill smile

av samma anledning har jag de bättre däcken fram också,, bilen ska kunna stanna wink


111 Inlägg
18 december 2013
#243
sik skrev:
Den ekvationen får jag till 30600hk wink

2.4hk/kg kan jag köpa.

Din ekvation får jag till: 3600 hk wink

Tror du menade 2.4kg/hk eller?

OnT:

Föredrar väl RWD oftast. FWD kan ha sin tjusning och är ju utmärkt egentligen för "vanligt" folk och bilar där inte för mycket hästar vill slåss smile
Senast redigerat av Epforce (18 december 2013)


1 072 Inlägg
18 december 2013
#244
Epforce skrev:
sik skrev:
Den ekvationen får jag till 30600hk wink

2.4hk/kg kan jag köpa.

Din ekvation får jag till: 3600 hk wink

Tror du menade 2.4kg/hk eller?

OnT:

Föredrar väl RWD oftast. FWD kan ha sin tjusning och är ju utmärkt egentligen för "vanligt" folk och bilar där inte för mycket hästar vill slåss smile

Den ekvationen är borta nu :p Men 30k hk blir lite väl häftigt kanske

Tror han menade 20,4hk/100kg men skrev 20,4hk/kg.

Huvudsaken är att vi är överens smile


1 534 Inlägg
18 december 2013
#245
oscar600, avregistrera ditt konto och håll dig borta från bilar och bilforum.

Maken till troll har man inte sett alltså...

Man kan tro att du är 12 bast..

Forummoderator
18 127 Inlägg
18 december 2013
#246
jetta16v skrev:
oscar600, avregistrera ditt konto och håll dig borta från bilar och bilforum.

Maken till troll har man inte sett alltså...

Man kan tro att du är 12 bast..

Nja. I en tråd skrev han "tjena! jag är 17 år och ska snart skaffa mig en första bil." i oktober.
Så kanske inte jättekunnig då? Håller koll på tråden. Alla har rätt att göra misstag.

Men Oscar: Vi försöker hålla en god ton. För det mesta :-)
Senast redigerat av Dieselsmurfen (18 december 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 december 2013
#247
marko_s skrev:
Orka läsa alla sidor med tjafs om något som mest är en smaksak, läste dom 2 senaste sidorna så handlar det om hur praktisk en Corvette är... seriöst var det DET tråden handlade om? nej Corvette är ingen praktisk bil, men jag är helt övertygad om att en corvetteägare är fullt medveten om detta.

Jag har ägt drygt 45-50 bilar genom åren (15 år med bil) och säkert 75% av dessa har varit fwd, men personligen Trivs jag bäst med rwd, detta är min egen åsikt och det finns ingen verenskaplig grund till den, det är helt enkelt vad jag tycker är skönast att köra, men fwd funkar absolut det med och kanske till och med bättre i en del situationer.


RWD:
Fördelar: Upplevs mer följsam på något sätt, oftast mindre vändradie, roligt (när man vill leka av sig), komfort.
Nackdelar: Kan vara förrädiskt vid halka i högre hastigheter om man e ovan, fler komponenter i drivlinan (förluster/tyngd om man nu ska räkna kilon och %), stjäl utrymme, benägen att köra fast i djup snö vid låg hastighet.

FWD:
Fördelar: Ger en känsla av säkerhet, framkomlighet, utrymmes/vikt effektivt, lättkörd för alla.
Nackdelar: Trist, vid halka kan det bli väldigt jobbigt för medelsvensson om man väl tappar greppet, torquesteer vid acceleration (behövs inte så hemskt mycket effekt för att uppleva detta), KÄNNS rappligare på något sätt, slutligen igen TRIST!

just nu jämför jag mellan normala bilar som jag relaterar till, typ volvo v50 och bmw e91 (INTE mellan Corvette och prius), förvissor har Volvon och bmw'n så pass med inbyggd säkerherhet så vinteregenskaperna mellan dessa 2 är likvärdiga ändå, fast olika nöjesfaktor.
kan ju sätta saab 9000 och opel omega i jämförelse också, samma text ovan gäller då också, iofs så spöar Saaben omegan med hästlängder men det har ju med andra saker att göra.


ps: fastnade häromdagen med bmw'n i packad snö, det var inte särskilt djupt men det bildades en liten grop med is under bakhjulen och då satt man där, hade aldrig hänt med Volvon men det kan jag leva med..

Man glömmer tydligen fort, det var en moderator som tog upp ämnet corvette..inte jag.

Självklart ska man inte jämföra Corvetten med en skåpbil när man pratar om hur praktisk den är, men den fungerar alldeles utmärkt för en mindre familj med hund, lastar troligen mest av dom flesta sportbilar.

Den används året runt, även som arbetsbil.. ja det fungerar även om en skåpbil är lämpligare.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
18 december 2013
#248
oscar600 skrev:
Även om bilen rullar igenom besiktning betyder inte det att den är laglig, vi har vissa regler vi måste följa för att bilen ska va laglig vare sig du vill det eller inte. Tror du fortfarande inte på detta så kan du ringa SFRO så förklarar de säker det närmare.

Köper du inte detta nu så antar jag att du är ett troll

fint! kör omkring i oljeläckande 745:or då! jag försökte iallafall lösa problem istället för att klaga!

Det jobbas för fullt med att öka den tillåtna effekten, som det är nu så är den skrattretande låg.

Tyvärr finns det ingen variant som är 100% laglig, det är besiktningen och inte farbror blå som sätter käppar i hjulen..dom blå klädda som åker blink bil tycker bara att det är roligt :p

Så inom en ganska snar framtid så blir det mycket bättre!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 december 2013
#249
sik skrev:
Den ekvationen får jag till 30600hk wink

2.4hk/kg kan jag köpa.

Så sant, per 100 Kg ska det ju vara smile

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 december 2013
#250
oscar600 skrev:
vad är det för skyline motor ? vad ligger effekten på orginal och vad väger bilen ? Börjar han trimma är bilen inte längre laglig

den andra är fortfarande inte i Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=MqIO3JhvZ4c

detta är också intressant, då den är en trimmad gatebil.

det går inte att gnälla nu! och det är ingen snack om saken! det är fullt möjligt att göra sånt här!

väldigt svårt, men möjligt. PUNKT. SLUT.

Varfan framgår det att den är reggad och laglig med den effekten som är på "rätt" sida 500 typ?

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 december 2013
#251
granadadr skrev:
jag föredrar rwd,, speciellt i en prestandabil,, många säger att med ett bra chassi så är en fwd mkt rolig,, nääe säger jag,, jag har kört mången snabb fwd å rwd, samt awd,,

visst man kan köra snabbt,, men det är fortfarande inget roligt att understyra,, och parera undertyrning i utgången av kurvor,,

JAG gillar att när jag trycker på gasen så ska bilen åka ut med rumpan så jag kan styra den dit jag vill smile

av samma anledning har jag de bättre däcken fram också,, bilen ska kunna stanna wink

Du har inte kört en Focus RS eller Megane RS va?
Jag kör också hellre med drivningen bak MEN att alla FWD bilar understyr är ju helt fel.

Autotech

7 432 Inlägg
18 december 2013
#252
M_Broberg skrev:
granadadr skrev:
visst man kan köra snabbt,, men det är fortfarande inget roligt att understyra,, och parera undertyrning i utgången av kurvor,,

understyr du gör du fel. inte bilens fel, din körstil. man kan inte köra FWD och RWD likadant. man får ha känsla...

visste den kommentaren skulle komma som ett brev på posten, klart som faan jag vet det wink läste du att jag har kört enheldel snabba bilar?? rwd, fwd och awd??

jag skrev att de vill understyra,, och den körstilen tilltalar ej mig,, wink samt att jag VET att man köra snabbare med en fwd,, men de tilltalar mig ej endå wink
puss å kram
Senast redigerat av granadadr (18 december 2013)


101 Inlägg
18 december 2013
#253
Tycker alla som inte kan hålla sig till topic ska starta egna trådar eller bara skicka PM till varandra.

På sommaren kvittar det väl men hade valt RWD om man vill leka lite på grusvägar mm. På vintern har jag faktiskt haft mer kul med framhjulsdrift än bakhjulsdrift. Och ja, jag har en baksparkad bil. En Sierra som är dessutom väldigt lätt i baken. Men sen kanske jag bara inte lärt mig den ordentliga tekniken med RWD, och därför inte har lika roligt. Det är svårt att gå från FWD till RWD iallafall för mig. Snurrar runt varje gång jag skickar ut rumpan. Törs fan nästan inte ens sladda haha. Med FWD kunde jag få såna jävla breda ställ folk trodde jag hade fyrhjulsdrift, och nästan ALDRIG slå runt! Dessutom fungerar det fint att sladda utan handbroms om det är tillräckligt halt, som på isbana med min första bil, fick fina ställ utan att nudda på handbromsen ELLER vänsterbromsa, använde mig av något som kallas för scandinavian flick, vilket går ut på att först styra i motsatt riktning dit du ska, sedan svänga tillbaka bestämt så att bakvagnen tappar grepp och du får sladd. Behövs inga nya bromsbelägg här inte!

Men visst gillar jag RWD också, mer och mer desto bättre man blir att hantera ställ. Har dock inte lekt på sommaren men det verkar kul när polarna håller på iallafall!

Det där med att vissa gnäller att en FWD understyr, jo det gör den ju men man får väl använda huvudet och anpassa hastigheterna lite grann. En RWD understyr också! Till och med med sprillans nya michelin dubbdäck som jag använder. Fast dom understyr inte lika mycket. Jag förstår dom som föredrar FWD för att komma fram i halkan, dom har oftast också bättre grepp när du ska iväg vid t.ex rödljus eftersom motorns tyngd ligger på hjulen så dom greppar bättre. En sandsäck eller två kan fungera på samma sätt i skuffen på en RWD.

Men i höga hastigheter är det inget som är säkert. För hårt i en kurva med FWD och du tappar styrförmågan --> rakt ner i diket. För hårt med RWD och du får sladd som kan va riktigt otäck och inte alltid så lätt att häva, eller så slår du runt på en gång och hamnar eventuellt i diket eller kanske rakt in i en annan bil. Tack för mig.
Senast redigerat av MeduzaRacing (18 december 2013)


1 534 Inlägg
19 december 2013
#254
granadadr skrev:
M_Broberg skrev:
granadadr skrev:
visst man kan köra snabbt,, men det är fortfarande inget roligt att understyra,, och parera undertyrning i utgången av kurvor,,

understyr du gör du fel. inte bilens fel, din körstil. man kan inte köra FWD och RWD likadant. man får ha känsla...

visste den kommentaren skulle komma som ett brev på posten, klart som faan jag vet det wink läste du att jag har kört enheldel snabba bilar?? rwd, fwd och awd??

jag skrev att de vill understyra,, och den körstilen tilltalar ej mig,, wink samt att jag VET att man köra snabbare med en fwd,, men de tilltalar mig ej endå wink
puss å kram

Motivering till det fetstilta?

7 432 Inlägg
19 december 2013
#255
för att man kan som regel ge jämnare gas ut ur kurvor med fwd, meo en snabbare utgång från kurvor, med mindre risk att behöva släppa på gasen,,

obs jag har aldrig sagt att jag kan köra fortare,, har bara sagt att jag har kört många bilar och att den körstilen är inte min grej,, närjag körde ex focus ST  så känner jag ju givetvis på fästet och är med i matchen så den understyr så lite som möjligt,, men jag gillar det ej
vi är olika så är det ju bara wink

har provat en sak som funkade lagomt bra för många årsen,, körde en Audi A6tdi fwd och dem understyr ju värre än en finlandsfärja,,  ryckte krycka samtidigt som jag gav fullt,, så antispinnen fick hjälpa till,, då var det lättare att köra snabbt i kurvor,, OBS vinter wink


Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#256
jetta16v skrev:
oscar600, avregistrera ditt konto och håll dig borta från bilar och bilforum.

Maken till troll har man inte sett alltså...

Man kan tro att du är 12 bast..

bara för att du tror att någonting är omöjligt att bygga om den är ovanligt för er. det kostar och det tar en massa tid, men det går. ser en massa värstingar till salu på blocket, en Camaro för prostreet som det tog 4 år att bygga. med lite fix så kan man ordna den till att bli laglig.

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#257
Motivering till det fetstilta?

jag förstår själv vad han menar, med framhjulsdrift så kan man köra fortare på skogsväg för att man inte har den där stora risken att spinna runt och rulla nerför ett brant dike och hamna upp och ner mot ett träd som bakhjulsdrivna bilar har. Det är alltså säkrare att gasa på en skogsväg med en FWD än en RWD.

bromsar? vem fan behöver dem?

Forummoderator
18 127 Inlägg
19 december 2013
#258
De flesta bilar är ju fwd. Antar att tillverkningskostnader spelar in. På 80-talskälkar var ju rwd mycket vanligare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#259
Nja. I en tråd skrev han "tjena! jag är 17 år och ska snart skaffa mig en första bil." i oktober.
Så kanske inte jättekunnig då? Håller koll på tråden. Alla har rätt att göra misstag.

Men Oscar: Vi försöker hålla en god ton. För det mesta :-)

jo men jag har ju faktiskt sett så mycket av gatulagliga tävlingsbilar och andra byggen som verkar jätteovanligt för svenskar, och det vill jag ju faktiskt bevisa. jag ville inte gräla själv men det gör mig så förbannad när folk påstår att det är omöjligt.

lyssna nu, så ser vi om detta låter fånigt:

"näe inte är det någon jävla idé att ödsla bort tid och pengar på det där bygget, det går aldrig, har några vänner som provade detta och dem slutade bara fattigt och fick bo hos deras föräldrar. Det har aldrig gått att få en bil laglig för både tävlingar och gator, och det har ALDRIG gått att få igång det och detta så jag tycker du ska bara lägga ner verktygen och skita i allt detta"

låter det bekant?

bromsar? vem fan behöver dem?

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
19 december 2013
#260
oscar600 skrev:
Nja. I en tråd skrev han "tjena! jag är 17 år och ska snart skaffa mig en första bil." i oktober.
Så kanske inte jättekunnig då? Håller koll på tråden. Alla har rätt att göra misstag.

Men Oscar: Vi försöker hålla en god ton. För det mesta :-)

jo men jag har ju faktiskt sett så mycket av gatulagliga tävlingsbilar och andra byggen som verkar jätteovanligt för svenskar, och det vill jag ju faktiskt bevisa. jag ville inte gräla själv men det gör mig så förbannad när folk påstår att det är omöjligt.

lyssna nu, så ser vi om detta låter fånigt:

"näe inte är det någon jävla idé att ödsla bort tid och pengar på det där bygget, det går aldrig, har några vänner som provade detta och dem slutade bara fattigt och fick bo hos deras föräldrar. Det har aldrig gått att få en bil laglig för både tävlingar och gator, och det har ALDRIG gått att få igång det och detta så jag tycker du ska bara lägga ner verktygen och skita i allt detta"

låter det bekant?

amen snälla lägg av ... ring sfro istället

Vad är en tävlingsbil ? ska den va snabb så är den inte laglig så enkelt är de



Sök