marko_s skrev:
Orka läsa alla sidor med tjafs om något som mest är en smaksak, läste dom 2 senaste sidorna så handlar det om hur praktisk en Corvette är... seriöst var det DET tråden handlade om? nej Corvette är ingen praktisk bil, men jag är helt övertygad om att en corvetteägare är fullt medveten om detta.
Jag har ägt drygt 45-50 bilar genom åren (15 år med bil) och säkert 75% av dessa har varit fwd, men personligen Trivs jag bäst med rwd, detta är min egen åsikt och det finns ingen verenskaplig grund till den, det är helt enkelt vad jag tycker är skönast att köra, men fwd funkar absolut det med och kanske till och med bättre i en del situationer.
RWD:
Fördelar: Upplevs mer följsam på något sätt, oftast mindre vändradie, roligt (när man vill leka av sig), komfort.
Nackdelar: Kan vara förrädiskt vid halka i högre hastigheter om man e ovan, fler komponenter i drivlinan (förluster/tyngd om man nu ska räkna kilon och %), stjäl utrymme, benägen att köra fast i djup snö vid låg hastighet.
FWD:
Fördelar: Ger en känsla av säkerhet, framkomlighet, utrymmes/vikt effektivt, lättkörd för alla.
Nackdelar: Trist, vid halka kan det bli väldigt jobbigt för medelsvensson om man väl tappar greppet, torquesteer vid acceleration (behövs inte så hemskt mycket effekt för att uppleva detta), KÄNNS rappligare på något sätt, slutligen igen TRIST!
just nu jämför jag mellan normala bilar som jag relaterar till, typ volvo v50 och bmw e91 (INTE mellan Corvette och prius), förvissor har Volvon och bmw'n så pass med inbyggd säkerherhet så vinteregenskaperna mellan dessa 2 är likvärdiga ändå, fast olika nöjesfaktor.
kan ju sätta saab 9000 och opel omega i jämförelse också, samma text ovan gäller då också, iofs så spöar Saaben omegan med hästlängder men det har ju med andra saker att göra.
ps: fastnade häromdagen med bmw'n i packad snö, det var inte särskilt djupt men det bildades en liten grop med is under bakhjulen och då satt man där, hade aldrig hänt med Volvon men det kan jag leva med..