2787
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#281
äh! men att bygga in smågrejer för att hålla en jättegammal bil varm i vinter borde ju väl förfan gå. Det gör det väl?

bromsar? vem fan behöver dem?

1 534 Inlägg
19 december 2013
#282
oscar600 skrev:
INGEN som påstod att det inte går att bygga grymma väglagliga racerbilar sa du?

det var lustigt, för jag TYCKTE att någon öppnade käften innan och sa att det inte är någon idé att slösa tid på det.

det är svårt, jag vet. men problem är till för att lösas, kämpar man hårt nog så får man njuta av "den gyllende frukten", ska man direkt få en laglig räcer att bli trollad fram av någon trollkarl så njuter man inte lika mycket om inte ALLS utav "den gyllende frukten"

Det är gulligt att man kan vara så fast rotad i en fantasivärld, men en dag växer du upp och inser att i verkligheten finns det inte enhörningar, sjöjungfrur, cykloper och rumpnissar.

I den stunden kommer du också inse att det finns begränsningar i olika saker, tex. om man vill hoppa från 10'e våningen, så kan man inte göra en Matrix och intala sig om att man inte skall falla, man kommer att ramla och det kommer att göra ont, den begränsningen kallas tyngdlagen.

Vill du gå emot tyngdlagen finns det ett antal sätt att göra det på, ingen av dom är direkt billiga, det billigaste alternativet är väl att du köper en flygresa på Ryanair.

Det finns fler begränsningar kommer du att inse.

Eftersom vi har en en bilhatande miljöfascistisk stat som vill ta bort allt det roliga som har med bilar att göra, så tycker de att åka bil skall vara nödvändigt ont, vara så miljövänlig som möjligt och helst att folk cyklar än åker bil.

Detta gör bland annat att som några påpekat det BLAND ANNAT finns en regel att man kan ha max 15kw/100kg, det betyder, för varje 100kg som fordonet väger, så kan man ha 15kw(eller omräknat ca. 20,4hk).

Väger bilen 1000kg, så får den alltså ha max 204hk.
Väger bilen 2000kg, så max 408kg.

Då prestandan styrs av hk/kg, så spelar det mindre roll för accelerationen vilken vikt man ligger på(den blir inte snabbare så länge man ligger inom gränserna), dock så är en lättare bil en klar fördel på tex. en bana när det svänger..

Sen som andra också skrivit så räcker det inte där, man måste bygga om chassiet och bromsar mm. för att bilen skall kunna lira med alla hästar.

Det ÄR dyrt och även om man skulle hitta sponsorer av olika slag och få allt gratis, så kräver det en del kunnande och mycket jobb o tid..


Sen är det kanske inte så kul att bara ha en max 204hk/1000kg när man bygger en bil som skall gå fort, därav att det ofta blir olagligt att framföra på gatan...

Avstängd
114 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#283
Det är gulligt att man kan vara så fast rotad i en fantasivärld, men en dag växer du upp och inser att i verkligheten finns det inte enhörningar, sjöjungfrur, cykloper och rumpnissar.

visst... jag kan acceptera vad du just sa om allt det där, det uppskattar jag verkligen seriöst.

men att säga att jag är hög som ett hus på droger och leva i hälften Equestria, hälften asagård, hälften disney och hälften svenska medeltidsskogen är då HELT fel. TVI!

bromsar? vem fan behöver dem?

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
19 december 2013
#284
oscar600 skrev:
det kräver också att du inte överstiger vikt effekt förhållandet på 15kw/100kg

blir enkelt att ordna, nå mer krav?

om det nu är så enkelt att ordna ... hur ska du bygga en snabb bil med de förutsättningarna ?


En Medlem
405 Inlägg
19 december 2013
#285
En fråga bara, hur gör de stora biltillverkarna när dom bygger bilar? Ta tex bugatti veyron supersport, det är ju en bil som har absurt mycket effekt, så mycket effekt skulle man troligtvis aldrig kunna få lagligt stoppa in i ett hemmabygge, med bra anledningar kanske.

MEN, vad är det som gör att dem får? Har företag några speciella regler eller krav som de kan skippa eller gå runt?
Vore lite intressant att veta..

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
19 december 2013
#286
-matte skrev:
En fråga bara, hur gör de stora biltillverkarna när dom bygger bilar? Ta tex bugatti veyron supersport, det är ju en bil som har absurt mycket effekt, så mycket effekt skulle man troligtvis aldrig kunna få lagligt stoppa in i ett hemmabygge, med bra anledningar kanske.

MEN, vad är det som gör att dem får? Har företag några speciella regler eller krav som de kan skippa eller gå runt?
Vore lite intressant att veta..

håller med, hade varit intressant att få reda på vad som krävs för att man ska få bygga något sådant !


5 730 Inlägg
19 december 2013
#287
CHEEVA skrev:
-matte skrev:
En fråga bara, hur gör de stora biltillverkarna när dom bygger bilar? Ta tex bugatti veyron supersport, det är ju en bil som har absurt mycket effekt, så mycket effekt skulle man troligtvis aldrig kunna få lagligt stoppa in i ett hemmabygge, med bra anledningar kanske.

MEN, vad är det som gör att dem får? Har företag några speciella regler eller krav som de kan skippa eller gå runt?
Vore lite intressant att veta..

håller med, hade varit intressant att få reda på vad som krävs för att man ska få bygga något sådant !

Förmodligen ordnar dem ett helbilsgodkännande i något land med bättre regler. Är bilen då sedan helbilsgodkänd så har bilen dispens för effekten när man reggar in den i t.ex Sverige.

Eller om biltillverkarna har någon dispens på  effekten.


En Medlem
405 Inlägg
19 december 2013
#288
Men måste en bil ha ett helbilsgodkännande? Är det ett krav för att den ska få vägreggas i Sverige?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
19 december 2013
#289
Dieselsmurfen skrev:
De flesta bilar är ju fwd. Antar att tillverkningskostnader spelar in. På 80-talskälkar var ju rwd mycket vanligare.

Jag kan med största säkerhet säga att det är från biltillverkarna som FWD kommer då det är mycket billigare att tillverka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 730 Inlägg
19 december 2013
#290
-matte skrev:
Men måste en bil ha ett helbilsgodkännande? Är det ett krav för att den ska få vägreggas i Sverige?

Nej det är inte ett krav men det är lättare och billigare för biltillverkarna. Jag tog det som exempel eftersom det är stanarden nuförtiden att biltillverkare bygger helbilsgodkända bilar.


1 534 Inlägg
19 december 2013
#291
Har också funderat på det, men det kan inte ha med helbilsgodkännande att göra.

Hur gjorde man då med sportvagnar innan -96?

En Medlem
405 Inlägg
19 december 2013
#292
simlar skrev:
-matte skrev:
Men måste en bil ha ett helbilsgodkännande? Är det ett krav för att den ska få vägreggas i Sverige?

Nej det är inte ett krav men det är lättare och billigare för biltillverkarna. Jag tog det som exempel eftersom det är stanarden nuförtiden att biltillverkare bygger helbilsgodkända bilar.

Okej, men betyder det att man kan bygga en egen bugatti veyron roadster som "en ny bil", registrera den utomlands och sedan ta in den i Sverige och registrera den här?`

Känns som att det är såhär de stora biltillverkarna gör.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 december 2013
#293
oscar600 skrev:
amen snälla lägg av ... ring sfro istället

Vad är en tävlingsbil ? ska den va snabb så är den inte laglig så enkelt är de

DU HAR JU INTE ENS PROVAT! hur kan du då säga att den inte kommer att vara laglig!?

det är ju svinenkelt och folk håller på med det: ta din privata bil, trimma och förstärk karossen och chassit med störtbur och allt annat, ta den till banan, tävla med det, kör hem sen efter tävlingen, använd just den bilen för daglig bruk som till exempel åka till ICA eller konsum, till skolan, jobbet, och så sen hem igen, upprepa och sådär!

för att göra en tävlingsbil laglig så gör du såhär:

inga racingdäck, närmast Semi racing eller HELST helt vanliga däck

framlyktor med positionsljus och blinkers

baklyktor med positionsljus och blinkers

minska på ljudet genom ljuddämpare och förminska avgasröret, annars stoppa ljuddämpande material runt motorn eller runt avgasröret

ska kunna bygga störtburen så smidigt så att du kan se runtomkring dig genom fönstret (alltså se trafiken runt dig)

backspeglar, två utanför och en mittbackspegel på insidan

säkert något annat som jag glömde, men säg gärna vad det är mer som krävs.

Han har inte provat för han behöver inte prova då det finns regler som inte går att ändra på...har du inte fattat det än?
Gillar det här med ljudisolerande material runt motorn och avgasröret haha.
Senast redigerat av Busgrabb (19 december 2013)

Autotech

283 Inlägg
20 december 2013
#294
-matte skrev:
Framhjulsdrift är bäst. Varför då? Titta på marknaden.

http://2.bp.blogspot.com/-MxzaMFv8Ues/U … +Drive.png

FWD är billigare och enklare att bygga än RWD. därför mer FWD
Finns en anledning varför sportbilar inte brukar vara framhjulsdrivna


4 Inlägg
20 december 2013
#295
Biltillverkare genomför en hel del tester så fort dem ska släppa en ny serietillverkad modell, allt från miljötester, hållfasthetstester och säkerhet/krocktester.

I teorin så "kan" man nog bygga en 1000 hästars bil som privatperson, förutsatt att man kan fylla alla krav som samtliga byråkratiska och tekniska instanser kräver.

Så vad skulle man behöva göra? Du skulle behöva göra likadant som alla biltillverkare gör.
Bygg en bil, få igenom pappersarbetet för att sen kunna testa ALLT hos respektive instans, detta inkluderar att skicka bilen på krocktest...så...bäst för dig att du bygger iallafall två bilar. Du kommer behöva kunna visa på att bilen som du skickar till samtliga testinstanser är likadant byggd på alla sätt och vis med samma material som bilen som du faktiskt hade tänkt att bruka.

Detta kostar såklart en jävla massa pengar. Mer pengar än vad någon privatperson vill lägga.

Notera att ingenting som jag har listat har något att göra med att faktiskt bygga biljäveln, det i sig är ju en del jobb också, men att få allt godkänt ... är nog svårare.

Men vad om? Tänk om nån skulle ? Ja, då startar man nog snarare ett företag...AKA en Koenigsegg-historia.
Senast redigerat av peterjakan (20 december 2013)

Muttley
20 december 2013
#296
Busgrabb skrev:
oscar600 skrev:
amen snälla lägg av ... ring sfro istället

Vad är en tävlingsbil ? ska den va snabb så är den inte laglig så enkelt är de

DU HAR JU INTE ENS PROVAT! hur kan du då säga att den inte kommer att vara laglig!?

det är ju svinenkelt och folk håller på med det: ta din privata bil, trimma och förstärk karossen och chassit med störtbur och allt annat, ta den till banan, tävla med det, kör hem sen efter tävlingen, använd just den bilen för daglig bruk som till exempel åka till ICA eller konsum, till skolan, jobbet, och så sen hem igen, upprepa och sådär!

för att göra en tävlingsbil laglig så gör du såhär:

inga racingdäck, närmast Semi racing eller HELST helt vanliga däck

framlyktor med positionsljus och blinkers

baklyktor med positionsljus och blinkers

minska på ljudet genom ljuddämpare och förminska avgasröret, annars stoppa ljuddämpande material runt motorn eller runt avgasröret

ska kunna bygga störtburen så smidigt så att du kan se runtomkring dig genom fönstret (alltså se trafiken runt dig)

backspeglar, två utanför och en mittbackspegel på insidan

säkert något annat som jag glömde, men säg gärna vad det är mer som krävs.

Han har inte provat för han behöver inte prova då det finns regler som inte går att ändra på...har du inte fattat det än?
Gillar det här med ljudisolerande material runt motorn och avgasröret haha.

Jag missade de med avgasröret.   

Alltså kan inte någon skicka hem en bok om bilar till pojken?
Kan börja med denna
http://www.motorboken.se/product_img/lrg_1844252744.jpg
Senast redigerat av tkd_rille (20 december 2013)

Forummoderator
18 127 Inlägg
20 december 2013
#297
tkd_rille skrev:
Busgrabb skrev:
oscar600 skrev:

DU HAR JU INTE ENS PROVAT! hur kan du då säga att den inte kommer att vara laglig!?

det är ju svinenkelt och folk håller på med det: ta din privata bil, trimma och förstärk karossen och chassit med störtbur och allt annat, ta den till banan, tävla med det, kör hem sen efter tävlingen, använd just den bilen för daglig bruk som till exempel åka till ICA eller konsum, till skolan, jobbet, och så sen hem igen, upprepa och sådär!

för att göra en tävlingsbil laglig så gör du såhär:

inga racingdäck, närmast Semi racing eller HELST helt vanliga däck

framlyktor med positionsljus och blinkers

baklyktor med positionsljus och blinkers

minska på ljudet genom ljuddämpare och förminska avgasröret, annars stoppa ljuddämpande material runt motorn eller runt avgasröret

ska kunna bygga störtburen så smidigt så att du kan se runtomkring dig genom fönstret (alltså se trafiken runt dig)

backspeglar, två utanför och en mittbackspegel på insidan

säkert något annat som jag glömde, men säg gärna vad det är mer som krävs.

Han har inte provat för han behöver inte prova då det finns regler som inte går att ändra på...har du inte fattat det än?
Gillar det här med ljudisolerande material runt motorn och avgasröret haha.

Jag missade de med avgasröret.   

Alltså kan inte någon skicka hem en bok om bilar till pojken?
Kan börja med denna
http://www.motorboken.se/product_img/lrg_1844252744.jpg

Höll på att välta ur stolen pga asgarv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 127 Inlägg
21 december 2013
#298
M_Broberg skrev:
ralle_xtreme skrev:
-matte skrev:
Framhjulsdrift är bäst. Varför då? Titta på marknaden.

http://2.bp.blogspot.com/-MxzaMFv8Ues/U … +Drive.png

FWD är billigare och enklare att bygga än RWD. därför mer FWD
Finns en anledning varför sportbilar inte brukar vara framhjulsdrivna

Finns en anledning varför Riktiga sportbilar har dubbla a-armar och inte McÄckelben som tex alla BMW har. den framvagnen finns bara för att det är billigt att tillverka. inte för att det e bra nånstans.

Självklart är dubbla bättre än en... Men som du säger: Kostnader...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

283 Inlägg
21 december 2013
#299
Dieselsmurfen skrev:
M_Broberg skrev:
ralle_xtreme skrev:

FWD är billigare och enklare att bygga än RWD. därför mer FWD
Finns en anledning varför sportbilar inte brukar vara framhjulsdrivna

Finns en anledning varför Riktiga sportbilar har dubbla a-armar och inte McÄckelben som tex alla BMW har. den framvagnen finns bara för att det är billigt att tillverka. inte för att det e bra nånstans.

Självklart är dubbla bättre än en... Men som du säger: Kostnader...

detta handlar väl inte om racingbilar?


7 432 Inlägg
21 december 2013
#300
M_Broberg skrev:
ralle_xtreme skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Självklart är dubbla bättre än en... Men som du säger: Kostnader...

detta handlar väl inte om racingbilar?

Så du tror att bara racingiblar har dubbla A-armar? det finns nått mellan tyska standard bilar och racingbilar, kallas sportbilar. finns la bara Z-serien från BMW som kan klassas som sportbilar.

EDIT: fast om bara racingbilar har dubbla a-armar jag mao en racingbil. Fränt. roll

coolt då har jag en sportbil,, Granadan har dubbla A armar smile tongue



Sök