Det föreslås att det är billigare att tillverka en framhjulsdriven bil, på vilket vis då?
En framhjulsdriven bil har även den en motor som behöver en kompaktare installation än en bakhjulsdriven bil pga utrymmesbrist under huven vilket i sin tur innebär större krav på ingenjörerna som ritar.
Den framhjulsdrivna bilens växellåda måste vara kompaktare än dito bakhjulsdriven av samma anledning som ovan, vidare så även slutväxeln som även den ska få rum i motorutrymmet tillsammans med drivaxlar, detta gör snarare bilen mer komplicerad att konstruera, däremot kanske det kan tyckas mer enkelt att vid ihopsättning "bara" trycka upp drivpaketet under huven och vips så är det klart, men vänta, det är trängre än på en bakhjulsdriven bil vilket medför mer tidskrävande pillerjobb med kablage, avgassystem med tajt montering av katalysator osv.
En mittmotorbil borde då enligt detta tankesätt vara det absolut billigaste att tillverka då hela drivlinan bara smackas upp baki och det är gott om utrymme fram för enkel montering av en mindre avancerad framvagn då denna inte behöver ta upp drivande krafter när den ska föra bilen ungefär dit föraren vill.
Jag tror snarare att framhjulsdrivna bilar slagit igenom för att det är vad konsumenterna vill ha bla i form av minskade effektförluster (lägre bränsleförbrukning) bättre innerutrymmen (då bakvagnen kan byggas smäckrare vilket ger ett större utrymme för baksätespassagerare/bagageutrymme samt det inte behövs kardantunnel eller en växellåda där man kan göra fotutrymme), samt dessa för den genomsnittliga föraren som inte har bilen som leksak, tryggare köregenskaper, annars hade dom helt enkelt inte sålts.