3224
Sök

En kille vill importera min bil till Holland, kan jag bli lurad ?

64 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#1
Hej Garaget.
Håller på att sälja min T-röda och fick ett mail av en som vill köpa och importera den till Holland. Trodde som vanligt att det var ett klassiskt skam mail som bruka lyda liknande. Jag vill köpa din bil, blablabla jag skicka pengar från mitt stulna paypal konto till ditt paypal blablabla du kommer ha dina pengar i ca 7 dagar innan den riktiga ägaren inser att sina pengar är borta kontakta paypal och får tillbaka pengarna, så du sedan står utan bil och pengar och jag har fått en bil gratis. Så skrev att vill du ha bilen får du komma till Sverige och möta mig mellan fyra ögon och svenska kontanter i handen. Trodde det skulle bli färdig pratat där och han skulle sluta skriva. Men icke han säger att är bilen fin osv så kommer han personligen komma ner till Sverige och importera den själv. Visst får jag vad jag begär så varför inte ? Men frågan är kan jag ringa tex transport styrelsen så dom vet om att bilen kommer importeras till Holland ? Vill ju inte bli betalningsskyldig på ca 15 tusen för importen. Någon som vet hur det ligger till ? Tack för svar.

Mvh Simon.

Forummoderator
26 364 Inlägg
3 december 2013
#2
Så länge du får äkta kontanter i dina händer, och att hans körkort eller id-kort ser äkta ut - så du vet att namnet han skriver under med stämmer - så torde det inte vara några problem, vad jag kan se, i försäljningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

64 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#3
Om det blir försäljning tänkte jag om vi tillsammans kan gå till swebank och undersöka om pengarna är äkta. Så jag kan inte bli återbetalningsskyldig ?

Forummoderator
26 364 Inlägg
3 december 2013
#4
Toxicz skrev:
Om det blir försäljning tänkte jag om vi tillsammans kan gå till swebank och undersöka om pengarna är äkta. Så jag kan inte bli återbetalningsskyldig ?

Ehm..du ser väl om pengarna är äkta annars, om du får dem i handen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Cadillac_The_King
3 december 2013
#5
Toxicz skrev:
Om det blir försäljning tänkte jag om vi tillsammans kan gå till swebank och undersöka om pengarna är äkta. Så jag kan inte bli återbetalningsskyldig ?

Jag själv skulle skippa det verkar vara krångligt

1 938 Inlägg
4 december 2013
#6
Du borde läsa på lite om export, du måste släppa iväg han med det giltliga ägarbeviset i original och han kan hitta på lite vad fan som helst.
Förhoppningsvis är han en reko kille som fixar tullhandlingar där det bekräftas att bilen är utförd ur landet som en exportbil, som han sedan skickar tillbaka till dig, tillsammans med dom svenska registreringsskyltarna och ägarbeviset som du kryssar i avregistrering på och skickar in i ett paket till transportstyrelsen.

I annat fall om han för bilen ur landet och inte fullföljer uppgifterna, så kommer du få stå kvar som ägare för bilen medans den finns på annan ort.

Forummoderator
26 364 Inlägg
4 december 2013
#7
Glesmark skrev:
Du borde läsa på lite om export, du måste släppa iväg han med det giltliga ägarbeviset i original och han kan hitta på lite vad fan som helst.
Förhoppningsvis är han en reko kille som fixar tullhandlingar där det bekräftas att bilen är utförd ur landet som en exportbil, som han sedan skickar tillbaka till dig, tillsammans med dom svenska registreringsskyltarna och ägarbeviset som du kryssar i avregistrering på och skickar in i ett paket till transportstyrelsen.

I annat fall om han för bilen ur landet och inte fullföljer uppgifterna, så kommer du få stå kvar som ägare för bilen medans den finns på annan ort.

Lät krångligt.
Funkar det alltså inte med att göra ägarbytet här i Sverige, och sedan släppa iväg honom på hans egna äventyr?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

64 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#8
Mack skrev:
Glesmark skrev:
Du borde läsa på lite om export, du måste släppa iväg han med det giltliga ägarbeviset i original och han kan hitta på lite vad fan som helst.
Förhoppningsvis är han en reko kille som fixar tullhandlingar där det bekräftas att bilen är utförd ur landet som en exportbil, som han sedan skickar tillbaka till dig, tillsammans med dom svenska registreringsskyltarna och ägarbeviset som du kryssar i avregistrering på och skickar in i ett paket till transportstyrelsen.

I annat fall om han för bilen ur landet och inte fullföljer uppgifterna, så kommer du få stå kvar som ägare för bilen medans den finns på annan ort.

Lät krångligt.
Funkar det alltså inte med att göra ägarbytet här i Sverige, och sedan släppa iväg honom på hans egna äventyr?

Precis min tank. Om man tex. kunde ringa transport styrelsen och meddela den dagen man säljer att bil/export kostnader inte kommer stå på mig. Osv. Húr gör bilfirmor ? Måste finnas en smart lösning. Om inte så blir det nog att skita i det.

KHRacing
4 december 2013
#9
Toxicz skrev:
Hej Garaget.
Håller på att sälja min T-röda och fick ett mail av en som vill köpa och importera den till Holland. Trodde som vanligt att det var ett klassiskt skam mail som bruka lyda liknande. Jag vill köpa din bil, blablabla jag skicka pengar från mitt stulna paypal konto till ditt paypal blablabla du kommer ha dina pengar i ca 7 dagar innan den riktiga ägaren inser att sina pengar är borta kontakta paypal och får tillbaka pengarna, så du sedan står utan bil och pengar och jag har fått en bil gratis. Så skrev att vill du ha bilen får du komma till Sverige och möta mig mellan fyra ögon och svenska kontanter i handen. Trodde det skulle bli färdig pratat där och han skulle sluta skriva. Men icke han säger att är bilen fin osv så kommer han personligen komma ner till Sverige och importera den själv. Visst får jag vad jag begär så varför inte ? Men frågan är kan jag ringa tex transport styrelsen så dom vet om att bilen kommer importeras till Holland ? Vill ju inte bli betalningsskyldig på ca 15 tusen för importen. Någon som vet hur det ligger till ? Tack för svar.

Mvh Simon.

En extra registreringsavgift kan finnas i Holland ja, se på Danmark eller Norge, men ingen importtull . mest så att du håller begreppen isär.

5 198 Inlägg
4 december 2013
#10
export.....

64 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#11
gamlingen skrev:
export.....

Import....jävla bestyr.

4 767 Inlägg
4 december 2013
#12
Ring transportstyrelsen och förklara läget, så kan dom säger säga om det kan föreligga några problem. smile Men det har jag svårt att tänka mej.

Jag har köpt många bilar utomlands och alltid betalat kontant, och den har alltid funkat. Nu är ju dock läget det omvända. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 230 Inlägg
4 december 2013
#13
Toxicz skrev:
gamlingen skrev:
export.....

Import....jävla bestyr.

du exporterar en bil ut från landet.. importerar en bil till landet..

så import är i det här läget rätt eftersom han skrev att holländaren ville importera den till holland..
Senast redigerat av Zzoink (4 december 2013)


5 700 Inlägg
4 december 2013
#14
Zzoink skrev:
Toxicz skrev:
gamlingen skrev:
export.....

Import....jävla bestyr.

du exporterar en bil ut från landet.. importerar en bil till landet..

så import är i det här läget rätt eftersom han skrev att holländaren ville importera den till holland..

Från TS sida så är det ju export (dvs från svenska sidan ses den här affären som export) och för holländaren är det import.

Här finns det lite för TS att läsa.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … onsexport/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Bla … nom-EUEES/

Men det du behöver är bilens nummerplåtar, antingen ägarbeviset med "avregistrering för export" ikryssat eller blanketten då det är export till ett annat EU-land och till sist tullpapper som bevisar att bilen blivit förd ut från landet.

Sen postar du bilens nummerplåtar, blanketten eller ägarbeviset och tullpapprerna till transportstyrelsen för att avregistrera bilen i Sverige.
Tänk på att Holländaren behöver ägarbeviset för att kunna registrera bilen i Holland.
Senast redigerat av simlar (4 december 2013)


5 089 Inlägg
193 Inlägg
4 december 2013
#16
Hade sett till att sälja bilen i Sverige, alldeles för få R bilar och året som är snart bakom oss har tagit med sig rätt så många R bilar, så själv hade jag helst sett till att behålla bilen där den hör till, hemma i Sverige.. Men vi är olika..


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 december 2013
#17

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

64 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#18
simlar skrev:
Zzoink skrev:
Toxicz skrev:

Import....jävla bestyr.

du exporterar en bil ut från landet.. importerar en bil till landet..

så import är i det här läget rätt eftersom han skrev att holländaren ville importera den till holland..

Från TS sida så är det ju export (dvs från svenska sidan ses den här affären som export) och för holländaren är det import.

Här finns det lite för TS att läsa.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … onsexport/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Bla … nom-EUEES/

Men det du behöver är bilens nummerplåtar, antingen ägarbeviset med "avregistrering för export" ikryssat eller blanketten då det är export till ett annat EU-land och till sist tullpapper som bevisar att bilen blivit förd ut från landet.

Sen postar du bilens nummerplåtar, blanketten eller ägarbeviset och tullpapprerna till transportstyrelsen för att avregistrera bilen i Sverige.
Tänk på att Holländaren behöver ägarbeviset för att kunna registrera bilen i Holland.

Tack för infon, ska titta när jag kommer hem lite noggrannare.

FLindgren skrev:
Är bilen du ska sälja dyrare att köpa direkt i holland?

såg sidor som var likt blocket från Holland, och där är svaret direkt ja.

BornZombie skrev:
Hade sett till att sälja bilen i Sverige, alldeles för få R bilar och året som är snart bakom oss har tagit med sig rätt så många R bilar, så själv hade jag helst sett till att behålla bilen där den hör till, hemma i Sverige.. Men vi är olika..

Visst vill man att den ska rulla i Sverige när den ändå är SV såld och rätt reggad osv, men inte direkt rätt årstid att sälja sommarbilar på. Och vänta 4 månader för att "säsongen" ska dra igång igen känns tungt. Köp den du så blir den ju kvar i Sverige smile ! Problem löst tongue
alain skrev:
Några länkar att välja på:
https://www.google.com/search?q=regler+ … NI_svSE496

Ska titta på det när jag kommer hem smile

193 Inlägg
4 december 2013
#19
Toxicz skrev:
BornZombie skrev:
Hade sett till att sälja bilen i Sverige, alldeles för få R bilar och året som är snart bakom oss har tagit med sig rätt så många R bilar, så själv hade jag helst sett till att behålla bilen där den hör till, hemma i Sverige.. Men vi är olika..

Visst vill man att den ska rulla i Sverige när den ändå är SV såld och rätt reggad osv, men inte direkt rätt årstid att sälja sommarbilar på. Och vänta 4 månader för att "säsongen" ska dra igång igen känns tungt. Köp den du så blir den ju kvar i Sverige smile ! Problem löst tongue

Har redan en SV såld, men hade inte tackat nej till en till om jag hade råd.. Säger bara att det är synd att sälja den till utlandet, rätt köparen lär väl dyka upp snart.. Dock konstigt att den är reggad som en T5-a (225hk) med tanke på att den är SV-såld..


64 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#20
BornZombie skrev:
Toxicz skrev:
BornZombie skrev:
Hade sett till att sälja bilen i Sverige, alldeles för få R bilar och året som är snart bakom oss har tagit med sig rätt så många R bilar, så själv hade jag helst sett till att behålla bilen där den hör till, hemma i Sverige.. Men vi är olika..

Visst vill man att den ska rulla i Sverige när den ändå är SV såld och rätt reggad osv, men inte direkt rätt årstid att sälja sommarbilar på. Och vänta 4 månader för att "säsongen" ska dra igång igen känns tungt. Köp den du så blir den ju kvar i Sverige smile ! Problem löst tongue

Har redan en SV såld, men hade inte tackat nej till en till om jag hade råd.. Säger bara att det är synd att sälja den till utlandet, rätt köparen lär väl dyka upp snart.. Dock konstigt att den är reggad som en T5-a (225hk) med tanke på att den är SV-såld..

Får hoppas på det, den rätta måste finas där ute för mig smile <3. Ska förklara reggen här, det jag säger är jag 99% säker på har forskat som fan inom det här.
Drar bara upp 850R för att inte krångla till det allt för mycket. Äkta T-röd ser man genom att.
När den togs i drift i Sverige, ska stå runt 1995-11-xx till 1996-04-xx. Såldes som smör och har man en SV 850 som togs i drift 1998-xx-xx tex, ska man nog tänka efter att den kan inte vara äkta.
Manuella 850R blev reggade som 854/855-502R=250hks motorn som kom i manuella.
Automata 850R blev reggade som 854/855-586R=T-5R motorn med 225hk och OB till 240hks. Blev reggade som 225hks pga försäkring. Nu är den här infon nästintill totalt meningslös då inte många har den blekaste aning om det här iaf, men ändån smile


Sök