Projekt Supra
Projektets mål är att bygga en snabb gatbil med otrolig finish både kaross och motormässigt.
Motorn kommer att byggas upp med endast ARP bultar till toppen för tillfället, i övrigt kommer det vara standard men som de flesta vet är 2JZ en grymt hållbar motor och jag kommer inte att satsa på extrema effekter just nu. Bilen kommer att rensas på dekaler och likande för att skapa en mer Clean look, dock så kommer japtuning.se att infinna sig på bilen!
Det kommer att beställas Tial 50 mm dump , Tial 44 mm wg, ARP bult till toppen samt toppackning från
www.japtuning.se som klivit in som sponsor för 2014, känns riktigt kul att dom är med på det här och att kunna visa upp deras produkter! Kommer att byggas en smidd motor till nästa vinter med produkter från dom, då blir det smidda kolvar,stakar, andra kammar, ställbara kamdrev, styrsystem och massa annat kul!
Japtuning,
www.japtuning.se ny sponsor för hela teamet! :-)
Jspec.se
www.jspec.se Timrå Tatto
Detta projekt kommer att handla om ombyggnationen från dubbel till singelturbo, även bilder från träffar och annat bus kommer hamna här! Går i funderingarna om att jag ska införskaffa mig en TH400 växellåda och sikta på en mer strippinriktad bil men fortfarande riktigt bra finish på allt. Detta kommer att bli till säsongen 2015 isf!
Har börjat riva med dubbelturbo sidan för att kunna köra med singelturbo igen som förra ägaren och byggaren av denna bil, Cim Nilsson, gjorde!
Nånstans därunder så finns det 2 turboaggregat som vill bort från bilen.. Trångt!
Bara ta det lugnt och fint så kommer det gå bra!
i det här läget ser man att det händer något, delar försvinner och aggregaten syns! Har tagit ca 3 halva kvällar hittills, har tagit det så pass lugnt eftersom det är ett tag kvar tills säsongen börjar.
Nu har äntligen grenröret med aggregaten kommit ur bilen, hade glömt staget till motorn från grenröret så det trilskades lite.. Känns rätt bra såhär långt och man får bättre syn hur mycket som behöver fräschas upp samt att det kommer bli mycket mer plats med Singelturbo
här har det nya singelturbo grenröret kommit på lite provisoriskt, bara för att få en blick om hur det kommer bli! -Ser inte alltför tråkigt ut? Lite fundersam över vilken turbo jag kommer att skaffa men det kommer bli en för ca 7-800 hk, känns bättre att skaffa en för lite mer effekt, när man väl börjar bli sugen på det!
Börjat riva ned insuget så man kommer åt och ser mer, ska även svetsas ett litet hål i insuget som jag upptäckte!
Ett litet hål som synes men det ska igen och allt ska putsas upp ännu mer!
Nu skulle kamremen bort, remskivan till vevaxeln likaså för att kunna få bort remmen och de sista skruvarna till kåpan. Var tvungen att låsa motorn på något sätt, finns givetvis många olika alternativ men vi testade detta och då fungerade det kanon!
Nu är allt borta, gick smidigare än jag trodde! Ska låna en hylsa till toppbultarna så jag kan skicka iväg toppen för kontroll och ev planing hos Motormekano här i Nyköping.
Delar ska beställas i veckan och mer planer ska smidas.