Har köpt en fiat 126 som jag ska total renovera. Har hänt lite tills där jag står nu men bläddra igenom projektet lite så hänger du med.
Lite fakta om mig då: Är en kille på 16 år som är väldigt motor intresserad. Började redan med Piaggio ciao som 12 åring. Sista mopeden blev nu i somras och blev såld. Nu när jag fick övningsköra så tyckte jag att de var ÄNTLIGEN dags för en bil att mecka med. Är grymt seriös och taggad för de här projektet så allting kommer göras 100% bra.
Kort fakta om bilen då, bilen är från 1975 så det är ingen polsk replika utan originalet. Bilen har klarat sig väldigt bra ifrån rost. Det satt en a112 motor på 48 hk som var riktigt risig. Den motorn är såld nu men planen är att sätta i en a112 abarth motor på 70 hk. Bilen är såklart sliten och gammal, Så tanken är att få den fräck men ändå stilren. Tänker INTE as sänka den och hemsvetsa ett avgassystem som låter som ***.
Hoppas ni har fått en överblick för både mig och bilen för nu börjar projektet.
Annons bilderna och när jag var hemma med bilen
Hittade bilder här på Garaget av någon annan ägare före mig. Synd man inte kunde få börja från de skicket istället
Ska den bli all original eller ska den få sig ett skönt stuk ?
undrar jag med
I motor och växellåda så hade jag tänkt lite original, men en ny 650cc ska in som jag senare ska få i lite fler hk i. Men i utseende vill jag har en coolt stuk men ändå stilren.
Vill absolut inte vara någon härmapa, men älskar den här stilen den här snubben har fått. Förutom attt jag ska ha 7x13 fälgar med 195x45 däck och spacer på.
Ett tips är att lägga det hela på en lagom nivå. förstabilen blir sällan precis det man tänkt sig. satsa på det du tycker är viktigast och lyssna inte så mycket på vad andra TYCKER om DIN bil.
vilket stuk om helst är okej utom stance-bottsänkt-råtta som är så populärt i vårt avlånga land. jag är svag som fanken för rallycross bilar så jag röstar på fullbur o nå roligare morot typ en 12a eller 13b wankel i baken på den.
den var ju fin , men den är ju rätt så okej original med , med lite smågrejer osv haha
Tack så mycket. Jämfört med andra så är den hyfsat original men de var mycket hemmafix med den
vw1303 skrev:
Ett tips är att lägga det hela på en lagom nivå. förstabilen blir sällan precis det man tänkt sig. satsa på det du tycker är viktigast och lyssna inte så mycket på vad andra TYCKER om DIN bil.
vilket stuk om helst är okej utom stance-bottsänkt-råtta som är så populärt i vårt avlånga land. jag är svag som fanken för rallycross bilar så jag röstar på fullbur o nå roligare morot typ en 12a eller 13b wankel i baken på den.
De låter bra. Man ska absolut inte göra de för stort, Men tycker ändå den planen jag har är rätt okej, Men om jag inte ska lyssna på andra så borde jag helt och hållat plugga igen örona när min pappa är i närheten Tänker inte as sänka den, Den ska vara fräck men ändå lite snygg och stilren. Det är därför jag fastna så för den vita 126:an förutom dom mega breda fälgarna och säkningen. Men jag gillar stilen annars.
Tänkte fortsätta här lite nu och visa mer hur bilen ser ut idag.
Kan börja berätta att motorn som satt i den när jag köpte den var en fyrcylindrig lancia a112 motor. Av er nu som vet lite om Fiat och lancia vet att den motorn är inget man bara säljer iväg. Men jag tycker att de ska vara rätt grejer till rätt bil. Nu gick inte bilen så bra p.g.a. av denna motor.
Men motorn såldes till två normen som körde 6-7 timmar enkel resa bara för att köpa den. Växellådan såldes till en kille i Sveriges huvudstad. Av dom pengarna köpte jag en NY växellåda. Har fortfarande inte hittat någon a112 abarth motor. Svåra att få tag på.
Visst... De kändes kanske lite tråkigt att sälja iväg en "racing" motor men kändes samtidigt skönt att jag skulle få in rätt grejer i bilen så man kan njuta av körningen istället. Men har självklart lite tankar på att få lite mer kraft i den "nya".
Men här kommer lite bilder
Den gamla motorn
Annonsbilder på motorn och växellådan
Innan jag ångra mig med motorbiten, så köpte jag en ny fiat 126 650cc motor, som kom från italien.
Det tråkiga var att jag upptäckte en transportskada. Ni ser bilderna själv. Så företaget där jag köpte växellådan ifrån skicka ett nytt växellådshus som jag helt random var tvungen att byta ut
Men de nya växellådshuset hämtades på posten och operationen började. Det kändes lite läskigt, tänk er själv att ni skulle vara 16 år och precis börjat med en bil och bland de första ni ska göra är att demontera en helt ny växellåda
Ett större vertyg behövdes
Där var huset av och man var halvvägs.
Då var de bara att sätta igång med på monteringen
Ny pasta på
Ingen spricka
På med alla grejer igen
Skönt att allting gick så pass bra
Efter detta så tyckte jag att de var dags för bladfjäder byte. Bilen har två dämpare fram, en på varje sida ( helt otroligt ) Och mellan där går det en bladfjäder.
Förra ägaren ville ha ner bilen så har VÄNDE PÅ BLADEN
Ja, ni ser själv bilderna
Som ni ser var den väldigt rostig och gammal. Men nu var den äntligen av
Kan ni ser vilken som är ny och vilken som är den gamla
På med den nya
Man kan säga att bilen kom upp en aning
Men bilen ska förmodligen sänkas lite sen igen men kommer bli på ett mycket snyggare sätt
Och ungefär nu kommer vi till där jag är idag. Men jag har satt på den nya växellådan och håller på att justera höjden på den p.g.a. av de är lite svårt att få i 1:an och 2:an. Men skaffade en ny digitalkamera men de var den sämsta skiten jag har varit med om. Den kan inte reglera ljuset på ett bra sätt. De blir att byta den till en bättre, men hoppas ni kan se ändå
Men motorn är beställd och det kommer 4 paket till som jag gärna vill ha innan alla julhelger kommer. Så har jag något att göra under julen
Får försöka göra en liten uppdatering här för att hålla projektet i liv.
Får vel börja säga att de var ju själve den att alla fraktbolag i hela världen ska ta sån tid på sig!
Jag har ett motorfäste som kommer från italien.
En motor som kommer från polen
Ett avgassystem som kommer från Italien
Packningar som kommer från Holland
Och inget packet har kommit än!! Dessutom tror jag att skickningen med avgassystem krånglar. Verkar som att de helt har stannat på sökningssidan
Men man får försöka hålla humöret uppe och hoppas på att de blir en jävlans massa meckande på julhelgerna här nu och då kommer det uppdateras
Kan även säga att jag är pågång att skaffa en bättre kamera så mina följare kan se vad jag vill visa. Köpte en Andersson på siba för 499kr och trodde de var något men spolar den helt. Kunde inte ens bestämma ljusnivån i garaget och suddigt blev de hela tiden så är inne på rejäla grejer här nu.
Det lutar åt en Canon eos 1100d med IS objektiv. Ska vara en bra första systemkamera och är helt okej till priset för att vara en systemkamera. Hoppas bara att budgeteten inte havererar nu
Vill också tacka jocke_gronberg och Erick här på forumet för deras erfarenhet och tips. Tack för de
Hoppas ni nöjer er med denna uppdateringen sålänge så hoppas vi på att paketen kommer snart!
Det är så himla tråkigt att vänta! Måndag idag och ingenting har kommit till bilen . Men jag hoppas verkligen det kommer under veckan. Så tyvärr kan jag inte göra någon uppdatering på projektet på grund av att de inte har hänt något. Jag skulle kunna göra andra grejer men tycker bara att jag gör de i fel ordning då och måste dessutom lägga ut pengar på fel grejor
Men om det inte kommer något denna vecka så får jag göra de, vill inte sitta hela julhelgerna med armarna i kors.
Men kan i alla fall meddela att skrämbreddare är beställda!! Jag hitta exakt dom jag ville ha och jag vill tacka Popik81 på forum club126.co.uk och JonR här på Garaget.org för detta. Utan honom aldrig jag hittat detta längst ner på en Polsk "ebay" Sida med MASSA konstiga ord istället för att där står fender´s eller nått
Här är en bild på dom Är det någon som skulle vilja köpa samma så hör av er. Kan ta hem till dig.
Bild:
Kanske inte denna bilen stämmer överens med skärmbreddarna
Vänta nu, kommer den att få samma stuk som på bilden???? Fettttt grym isf!!!! Då måste vi ju lätt ta en bild på den och min bubbla tillsammans när de är klara