Hej igen alla följare och alla nya följare?
Tänkte jag skulle visa er en liten uppdatering iallafall, men har som vanligt inte hänt sådär jättemycket p.g.a. väntan av delar hela tiden, och dom här röda dagarna gör det bättre
Men iallafall så har jag drömt mig iväg av all väntan så har lite nya tankar på gång. Men tänkte jag skulle förbereda för motorn så var och kolla elen (JIPPI)
Köpte en sån verkstadshandbok för just den bilen. Kollade elschemat i den och stämde över de schemat med bilen, Finns INGET som stämmer i värken färgen på kabeln eller hur den är tragen
Liksom externa voltregulatorer och kablar som hänger i ena änden och kopplad i andra
ville bara dra ut allting och börja om men de skulle tar dar och dra om allt vilket jag INTE vill göra nu. Ska se om jag kan få ihop det till en liten provstart iallafall för de vill jag innan jag river hela bilen så jag vet att den startar och rullar
Har också "fortsatt" med mitt bromsbyte. Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att fixa bromsarna så jag hade inte så storkoll på hur man skulle göra det och vilka verktyg man behövde. Så det krångla lite för mig. Lyckades byta backar och fjädrar bak m.m och skivor fram. Men jag lyckades *** inte få på oket med dom nya beläggen på skivan då där knappt var plats för skivan i oket. Beläggen hade blivit "större". Fatta inte då att man behövde pressa tillbaka kolven för att detta skulle gå. Så jag montera på dom gamla beläggen
men kände efter ett tag vilket halvdant jobb
Så jag köpte biltemas kolvtillbakadragare så funka de sen. Så bromsarna är färdig renoverade, NJAAA... det kanske inte stämmer riktigt. men har skrivit så mycket nu så förklarar under bilderna
Tack för att ni som orkat läsa allt
Bilder:
Den så kallade halvdan renoveringen
ni ser hur jämt de är slitet på skivan
Så jag krängde av oket och körde på med de nya verktyget
Kanon
krängde på dom nya beläggen
Nu var där mer plats för skivan
ser ni föresten vilket fint bromsok
dom gamla beläggen var inte så slitna igentiligen, men dom kosta 80kr för 4 så varför inte liksom
Sen kom jag till de steget när oket skulle på igen och bromsslangen skulle skruvas på och se. Men såg på banjoskurven att gängan var väldigt dålig men tänkte ändå att den var ju på innan och inget krångla ändå så den funkar till totalrivningen. Men så var de inte, den vägra och gängorna bara släppte.
Ja, ni ser själva
Så det blev ingen montering där inte
. men jag märkte en sak när jag var ute och leta efter 2 nya. Där fanns rätt många som sålde UNF gänga. Så jag sprang direkt dit och testa en M gängad mutter på den hela skruven men den gick inte på och jämförde med en M-gängad skruv och banjoskruven var mer fingängad så de var en UNF gänga som var 3/8 och 30mm lång så de var bara att plocka hem 2 sånna för 87kr ink. frakt
Så när de problemet var löst så titta jag lite på elen till motorn och som sagt så var de lite katastrof så kom inte långt. Dessutom visar inte elscheman har jag märkt var kontakterna till ex. generatorna ska sitta. De visar bara att där ska gå en till startmotorn? och en till batteriet. Får höra på fiat 126 forumet.
elschemat
den roliga elen
Så där är jag nu i mitt projekt. Hoppas ni orkat läsa allt idag.
Hade!