2978
Sök

Vatten i oljestickan som vit gegga,vad kan felet vara?:(

8 250 Inlägg
8 december 2013
#21
Hade provat att köra en rejäl sväng först om du inte märker att den går sämre eller om kylarslangarna blir hårda. Det där är en sån där sak som en stor andel 850 / X70 ägare märker nu och forumen fylls av trådar om exakt samma symptom.


332 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#22
På onsdag ska ja få hjälp o kolla på bilen...funderar på o beställa en ny topplockspackning,är detta den som kan passa??: http://www.skruvat.se/Packning-topplock-P10265.aspx måste ja ha nya skruvar till också??

Måste man lämna in toppen till någon som kan plana den elr ska man bara plana toppen om den e krökt/sne? det va min pappa som sa haha e inte så haj på de där.. Han sa att är inte toppen sne elr skev så kan man mäta o kolla själv så den inte e sne o skev...



När man ändå byter topplockspackningen då äre väl lika bra o byta kamremmen också? men när jag kollade på skruvat o slog in reg numret på min bil så fanns de två sorters kammermmar..hur ska men veta vilken man ska ha?sad den ena kammremmen va bredare och den andra inte lika bred elr hur man ska säga haha
Senast redigerat av HBB (9 december 2013)

8 250 Inlägg
9 december 2013
#23
Det verkar vara rätt packning. Bultarna ska alltid bytas. Tänk på att du kommer att behöva packningslim och kanske lite fler packningar beroende på vad du lossar för att få loss toppen. Toppen planar man endast om det behövs, och det kan man enkelt mäta sig fram till själv med stålskala och bladmått.l


332 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#24
Marlboroman skrev:
Det verkar vara rätt packning. Bultarna ska alltid bytas. Tänk på att du kommer att behöva packningslim och kanske lite fler packningar beroende på vad du lossar för att få loss toppen. Toppen planar man endast om det behövs, och det kan man enkelt mäta sig fram till själv med stålskala och bladmått.l

Då beställer jag den topplockspacningen plus bultarna som ska vara till?smile Får se hur toppen ser ut när man plockat bort allt...är den skev o sne får ja lämna in den till en som kan plana den...

332 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#25
finns två sorters kammremmar,vilken ska jag ha?sad är olika storlekar bredd på dom...

http://www.skruvat.se/Kamremskit-C436.aspx

8 250 Inlägg
9 december 2013
#26
Hade kollat om geggan försvinner med lite hård körning innan beställning av delar. Dumt att lägga ut pengar innan dess. För det är ett vanligt "bekymmer" och det dyker upp en massa trådar om detta den här tiden varje år från folk som upptäckt geggan och som sedan försvinner.


8 250 Inlägg
9 december 2013
#27
Turbo har en 23mm bred rem med 148 kuggar. Glöm inte att skaffa packningslim också om du vill få ihop toppen. Köper du inte Volvos egna så lär det vara en tunn sort som inte behöver värme för att härda. Och köp i-n-t-e packning på tub eller liknande.


332 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#28
Körde några mil igår o körde på lite hårdare o de va fotfarande geggigt i oljestickan:( så därför ja tänkte om de kunde va topplockspackningen som brakat...men kanske ska tömma ur all olja för o se??

8 250 Inlägg
9 december 2013
#29
Försvinner inte geggan så är nästa steg att kolla om du har olja i expansionskärlet för i så fall är det kylaren som är trasig.


332 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#30
Kylaren paja förut så den e bytt nydligen:/  dock satt det en kylare me oljekylare på för de va en atoumat förut men nu har bilen vanlig låda så min farsa montera dit en vanlig kylare utan olje kylare..kan de ha gjort att de blivit nå tok???

8 250 Inlägg
9 december 2013
#31
Det viktiga är oljekylaren till motorn är inkopplad. Den till lådan behöver ju inte kopplas in om du har manuell låda. Har det däremot monterats en kylare som helst saknar dem inbyggda oljekylarna blir läget lite annorlunda. Det går förvisso ändå, om man bygger ihop slangarna på nåt vettigt vis men det är ju ingen riktigt bra lösning.


332 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#32
Marlboroman skrev:
Det viktiga är oljekylaren till motorn är inkopplad. Den till lådan behöver ju inte kopplas in om du har manuell låda. Har det däremot monterats en kylare som helst saknar dem inbyggda oljekylarna blir läget lite annorlunda. Det går förvisso ändå, om man bygger ihop slangarna på nåt vettigt vis men det är ju ingen riktigt bra lösning.

...de du skrev har min pappa gjort haha suck:( En ny kylare kostar 2500 ca... Kan man koppla in en olje temp mätare sålänge för o se olje tempraturen? elr äre lika bra o sätta dit en riktig kylare med oljekylare i??sad


funderar på om motorn kan blivit överhettad pga av att de sitter en vanlig kylare i?hmm bilen går ju bra o har inte gått upp i temp elr kokat...har kört väldigt lugnt..
Senast redigerat av HBB (9 december 2013)

332 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#33
Har gjort komptest och det visade samma som innan och igår tömmde ja bilen på olja och all olja i motorn va jätte fin såg inte alls nå konstigt,är bara på oljestickan de e sånt där ljusbrunt vitt gegg:( Den drar varken vatten, kylarvätska heller o går inte upp i temp,o den går bra o märker inge konstigt när ja kör.

Så vette fan alltså:S Kanske bara va kondens i oljan som nån skrev elr att packningen till olje stickan va trasig...
Senast redigerat av HBB (12 december 2013)

4 468 Inlägg
12 december 2013
#34
är väl ganska normalt med vit gegga under oljepåfyllningslocket och stickröret

Forummoderator
26 349 Inlägg
12 december 2013
#35
HBB skrev:
Har gjort komptest och det visade samma som innan och igår tömmde ja bilen på olja och all olja i motorn va jätte fin såg inte alls nå konstigt,är bara på oljestickan de e sånt där ljusbrunt vitt gegg:( Den drar varken vatten, kylarvätska heller o går inte upp i temp,o den går bra o märker inge konstigt när ja kör.

Så vette fan alltså:S Kanske bara va kondens i oljan som nån skrev elr att packningen till olje stickan va trasig...

Som sagt..ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#36
att ja reagera så va för att förut när ja kollat oljesockan så har man bara sätt olja nu har de varit massa vit gegga me ljusbrunt klet på,knappt så man sätt hur mkt olja de är isad

Forummoderator
26 349 Inlägg
16 december 2013
#37
HBB skrev:
att ja reagera så va för att förut när ja kollat oljesockan så har man bara sätt olja nu har de varit massa vit gegga me ljusbrunt klet på,knappt så man sätt hur mkt olja de är isad

Har du bytt packningen på stickan ännu?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#38
Nej jag har inte bytt packningen på stickan ännu har haft fullt upp men ska ta o göra de efter jul,volvo hade ju ine packningen till stickan så hur ska jag få tag på en sån?hmm

Forummoderator
26 349 Inlägg
21 december 2013
#39
HBB skrev:
Nej jag har inte bytt packningen på stickan ännu har haft fullt upp men ska ta o göra de efter jul,volvo hade ju ine packningen till stickan så hur ska jag få tag på en sån?hmm

Nej, som sagt dom har bara till nya stickan..och då måste man ha nya stickan OCH nya röret..plus packningar till det då förstås.
Jag köpte min packning på Kilremslagret här i Östersund, men tippar på att dom finns överallt där det finns o-ringar.

Ett tips är att ta med stickan in och prova sig fram till vilken som passar bäst.
Är liksom värt den tian den kostar..eller om det nu ens var det. Sju kronor eller nåt kostade min tror jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#40
Okej ja jag ska åka till volvo igen o prata me dom:) bilen går än sålänge bra iaf haha men dröjer väl inte länge innan nästa problem kommer...måste iaf byta koppling o växellåda till våren då treans växel strular o kopplingen tar lite högt men kan ju gå o justera..


Sök