4421
Sök

BMW E30 V8 SwaP

5 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har nu skaffat en 740ia -95 som jag har tagit motorn ur, det är en M60B40 med automatlåda. bilen står ännu inne i garaget tills jag har tagit alla delar som jag behöver av den!

har även en e30 324tds -90 som jag skall slita motorn ur vilken kväll som hellst. för där ska det sitta en V8 !

kommer att vara aktiv här och ladda upp bilder och uppdatera vad som händer i garaget!

Men för tillfället är min fråga hur mycket jag behöver av 740i:ns elsystem ?!?!

motorn har jag lyft ur och fastsittande elsystem på den med 2 boxar. har inte rört elsystemet på insidan av bilen ännu.

74 Inlägg
9 december 2013
#2
ta ecun och kabelhärvan från 740n, kolla på 300mm.de, står hur mycket som helst om just m60 i e30
Senast redigerat av turbo300e (9 december 2013)

5 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#3
Ecun är vel alltså boxen som styr insprutningen som kommer sutomatiskt med i kabelhärvan som sitter fast på motorn.

behöver jag något från kabelhärvan inne i bilen också?

VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2013
#4
sitter det inte startspärr på den så ska du inte behöva ta nått inifrån

MVH Johan

1 534 Inlägg
11 december 2013
#5
Älskar sånt här, skall följas

5 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#6
hur vet jag om det är startspärr ? kommer att klippa bort all elektronik från motorelsystemet som har att göra med automatlådan ikväll.

kul med följare, kommer lite bilder bara jag får batteriet laddat i kameran smile

74 Inlägg
11 december 2013
#7
jag tror att startspärren kom år 1995, så jag antar att din har det

3 Inlägg
12 december 2013
#8
Tycker du gör helt rätt i att v8 i en e30. Jag håller på med samma sak.
Jag gissar på att du tar motorn ifrån en e38 740. Då är det lite svårare med elen än om du hade tagit motorn från en e34. E38an har inte den stora runda kontakten till motorkabelhärvan som e30 och andra äldre BMW har. E38 har istället några små kontakter.
Jag har hittat en sida med ett bra kopplingsschema för e38 m60 i e30. Tyvärr är det på tyska med det är inte jättesvårt att förstå det med hjälp av Google translate.
http://wp1016621.server-he.de/fotost/f01971/f01971.htm

Lycka till med projektet
Senast redigerat av spiderman95 (12 december 2013)


5 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#9
japp tar motorn ur en e38.
aa, finns ju 2 stora kontakter, en till insprutningen och en för växellådan. och sedan några småa.
är det dom småa man skall knipsa bort kontakterna från och göra en annan koppling så man enkelt får dem ihop med e30:ins kabelhärva?

Det där var en bra sida, tack!

är din också automat? jag skall försöka hinna nu någon kväll att fimpa bort all el som går till automatlådan.

tack och lycka till själv!

3 Inlägg
15 december 2013
#10
Min motor hade också automat. Jag ska vänta med att klippa bort kablarna tills jag fått igång bilen för att va säker på att jag inte behöver spara några kablar till automaten.
Du ska andvända några kablar från den stora vita 12 poliga kontakten (heter x20) och några från en lite mindre svart 26 polig kontakt (heter x69). Kablen till oljetrycksgivaren går inte genom någon av kontakterna så den fåt man dra en ny sladd till.


5 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#11
Men nog ska jag ju använda orginial motorstyrningsboxen? skall jag bara tjyvä från den då eller vad menar du med använda några kablar från den vita stora kontakten?

tack för visat intresse smile

3 Inlägg
25 december 2013
#12
Jag menar dom kontakterna du måste lossa för när du ska lyfta ut motorn. Den "stora" vita är ungefär som en tändsticksask och dom sitter i vid säkringarna i motorrumet.



Sök