4433
Sök

Volvo 744 fungerar inte trots byte av bränslepump.

15 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
Hejsan! Min bil la av för några veckor sedan eftersom bränslepumpen inte fungerade, så nu har jag bytt till en ny pump. Och när jag nu tänkte starta den så vill bilen inte fungera ändå! Jag hör att pumpen går på när jag vrider om nyckeln, men ändå så vill den inte gå igång! Tänkte ifall jag mot förmodan har kopplat plus- och minuskablarna fel. Går pumpen alls isåfall?

Team VeboTrim
322 Inlägg
11 december 2013
Har du kikat så det kommer fram sås till spridarna ?

Team VeboTrim @ Facebook

15 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
TurboAnton skrev:

Hejsan TurboAnton! Jag har nu kollat efter det du skrev, och mycket riktigt har jag ingen soppa som kommer fram till spridarna! Vad kan tänkas vara fel isåfall? Igentäppt bränslefilter? Någon skada på bränsleledningarna?

Tack på förhand// Patrik

15 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
TurboAnton skrev:

Hejsan TurboAnton! Jag har nu kollat efter det du skrev, och mycket riktigt har jag ingen soppa som kommer fram till spridarna! Vad kan tänkas vara fel isåfall? Igentäppt bränslefilter? Någon skada på bränsleledningarna?

Tack på förhand// Patrik

121 Inlägg
12 december 2013
kollat upp spridar relät ?

Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
12 december 2013
Årsmodell på bil är det en med vevaxelgivare så kan den vara kass då får du ingen bränsle häller

15 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Merzacl500 skrev:

Nej det har jag inte gjort! Men eftersom att jag inte har någon soppa fram till spridarna så verkar ju felet vara innan dom!

volvoqq skrev:
Årsmodell på bil är det en med vevaxelgivare så kan den vara kass då får du ingen bränsle häller

Det är en Volvo 744 årsmodell 92! Har ingen aning om det finns någon sådan givare eller inte!

Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
12 december 2013
PuttteP skrev:
Merzacl500 skrev:

Nej det har jag inte gjort! Men eftersom att jag inte har någon soppa fram till spridarna så verkar ju felet vara innan dom!

volvoqq skrev:

Det är en Volvo 744 årsmodell 92! Har ingen aning om det finns någon sådan givare eller inte!

Det gör det, den sitter bakom motorn uppe på och kontaktstycket sitter på torpeden med tre kablar i kolla om kabeln som går ned till givaren är hel på höljet är den inte det utan torrsprucken och ful så skulle jag gissa på att där har du felet.

15 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
volvoqq skrev:
PuttteP skrev:
Merzacl500 skrev:

volvoqq skrev:

Det gör det, den sitter bakom motorn uppe på och kontaktstycket sitter på torpeden med tre kablar i kolla om kabeln som går ned till givaren är hel på höljet är den inte det utan torrsprucken och ful så skulle jag gissa på att där har du felet.

Okej, men klantig som man är så märkte man nyss att jag hade kopplat plus- och minuskabeln fel på bränslepumpen, så nu får jag soppa fram till spridarna! Nu ska jag bara vänta tills batterit har laddats upp lite, sen får jag hålla tummarna för att skiten startar! Annars blir det nog att bränna upp bilen eller någonting liknande! smile

Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
12 december 2013
PuttteP skrev:
volvoqq skrev:
PuttteP skrev:
Merzacl500 skrev:

Okej, men klantig som man är så märkte man nyss att jag hade kopplat plus- och minuskabeln fel på bränslepumpen, så nu får jag soppa fram till spridarna! Nu ska jag bara vänta tills batterit har laddats upp lite, sen får jag hålla tummarna för att skiten startar! Annars blir det nog att bränna upp bilen eller någonting liknande! smile

Du är nog inte den första som gjort det felet:P

15 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
volvoqq skrev:
PuttteP skrev:
volvoqq skrev:

Du är nog inte den första som gjort det felet:P

Haha nej det är möjligt! Nu har jag som sagt fått fram soppa till spridaren, men efter ett tags försökande att starta den så vill den ändå inte hoppa igång! Tog bort ett stift för att kolla ifall den hade surat ner sig, men stiften är helt torra! Gnista finns, men bensinen vill fortfarande inte nå stiften konstigt nog! Kan det vara som merzacl500 skrev? Alltså spridarrelät som knasar?

15 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Ifall jag skulle kolla spridarrelät, vart hittar jag det isåfall?

Tack på förhand // Patrik

Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
13 december 2013
Den sitter på expantionskärlet, har du kollat vevaxelgivaren, om den är ful som jag skrev.

15 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
volvoqq skrev:
Den sitter på expantionskärlet, har du kollat vevaxelgivaren, om den är ful som jag skrev.

Tack så mycket för svar! Nej det har jag inte gjort! Uteslöt den eftersom att jag nu får fram soppa till spridarna! Men om det ändå kan vara den som spökar så ska jag kolla upp både vevaxelgivaren samt spridarrelät när jag kommer hem från jobbet ikväll! Tack ännu en gång!

6 244 Inlägg
14 december 2013
Hej!
Brorsan hade ett liknande fel som du på sin 745:a -87. Bilen ville inte starta. Det var bakre pumpen som bara funkade då och då pga att kablaget på tanklocket var sönderärgat.

Har du kollat att bakre pumpen verkligen pumpar fram soppa till främre pumpen som sitter under förarstolen?
Funkar bränslemätaren?

4 197 Inlägg
14 december 2013
PuttteP skrev:
volvoqq skrev:

Tack så mycket för svar! Nej det har jag inte gjort! Uteslöt den eftersom att jag nu får fram soppa till spridarna! Men om det ändå kan vara den som spökar så ska jag kolla upp både vevaxelgivaren samt spridarrelät när jag kommer hem från jobbet ikväll! Tack ännu en gång!

Att spridarerelät ger sig är standardfel på 740. Be en kompis sitta och försöka starta bilen samtidigt som du knackar med en kniv eller skruvmejsel på spridarrelät. Då bör bilen hoppa igång. Kolla även så alla säkringar är hela.

15 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan hade ett liknande fel som du på sin 745:a -87. Bilen ville inte starta. Det var bakre pumpen som bara funkade då och då pga att kablaget på tanklocket var sönderärgat.

Har du kollat att bakre pumpen verkligen pumpar fram soppa till främre pumpen som sitter under förarstolen?
Funkar bränslemätaren?

Hejsan! På min årsmodell finns det bara en pump bak i tanken! Och den pumpar som den ska! Har bensin fram till spridarna, men där är det stopp! Och tankmätaren fungerar!

zemet skrev:
PuttteP skrev:
volvoqq skrev:

Att spridarerelät ger sig är standardfel på 740. Be en kompis sitta och försöka starta bilen samtidigt som du knackar med en kniv eller skruvmejsel på spridarrelät. Då bör bilen hoppa igång. Kolla även så alla säkringar är hela.

Jag ska ta mig en titt på spridarrelät när jag får tid över! Om jag nu hittar det! Alla säkringar är hela i alla fall! Har mätt upp på allihopa, och ingen är trasig!

4 197 Inlägg
20 december 2013
Får du bensin till spridarna så är jag näsan helt säker på att det är ditt spridarrelä som gett sig. Detta är enkelt och billigt att kolla och återgärda:)

Relät ser ut såhär:https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRfqIzTNZgy_3PWgcPi5JOD2yQWx3Y22fXhcykZEJtrCxUOsxiNg

Och det sitter som sagt på expansionskärlet.

579 Inlägg
20 december 2013
Tjenare . Du har regina systemet i denna ? Alltså bara en högtryckspump i tanken .Och inte en under och en i tansken som det brukar vara . Säker på att du fått en högtrycks pump? För får du inte så högt soppa tryck som det ska vara så öpnnar ej spridarna Mvh Andy

15 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
motorraZ skrev:
Tjenare . Du har regina systemet i denna ? Alltså bara en högtryckspump i tanken .Och inte en under och en i tansken som det brukar vara . Säker på att du fått en högtrycks pump? För får du inte så högt soppa tryck som det ska vara så öpnnar ej spridarna Mvh Andy

Hejsan! Har nu felsöka ytterligare, och märkte att soppan kommer ända fram till bränsletrycksregulatorn, men där är det stopp! Vad kan felet då vara? Jag har testat med en ny BTR utan framgång! Blir inte klok på denna bil! Jag sökte på pumpen, och den ska ge 3,5 bar! Så det verkar inte heller vara problemet! Kan det vara så att bränslefilter under bilen är halvt igentäppt, så trycket minskar pga det?
Senast redigerat av PuttteP (30 december 2013)

Sök