2275
Sök

Rallycross BMW e46 2150cc! 328 byggs om till rallycrossbil! Bänkad!

bygga en sjuk rallycross bil som ser bra ut och går bra!

204 509 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober 2015
Professionell Klabbröv
84 Inlägg
11 januari 2014
#81
BNRacing skrev:
Någon med kunskap om varför man plockar bort synkringarna i lådan?? Låter konstigt att man ska göra det men tydligen gör alla det

Se till att skrapa. Värmepistol och skrapa:) sen blästra.
Kör du med zf behövs synkringarns inte tas bort. Dom som gör de gör detta oftast på standardlådor typ Saab och m45or, för att inte riskera att en synkring spricker och sabbar några drev. Själv har jag kört med m40,m45 och m51 utan att någonsin ta bort några( fick visserligen byta två m40 och en m45 på 4 säsonger:)
Med m51an hade jag aldrig något haveri:)
Senast redigerat av motorgalen (11 januari 2014)

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna

920 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#82
motorgalen skrev:
BNRacing skrev:
Någon med kunskap om varför man plockar bort synkringarna i lådan?? Låter konstigt att man ska göra det men tydligen gör alla det

Se till att skrapa. Värmepistol och skrapa:) sen blästra.
Kör du med zf behövs synkringarns inte tas bort. Dom som gör de gör detta oftast på standardlådor typ Saab och m45or, för att inte riskera att en synkring spricker och sabbar några drev. Själv har jag kört med m40,m45 och m51 utan att någonsin ta bort några( fick visserligen byta två m40 och en m45 på 4 säsonger:)
Med m51an hade jag aldrig något haveri:)

Jaha! Ja men då struntar jag i det! tyckte det lät väldigt konstigt att ta bort dom smile

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

3 292 Inlägg
12 januari 2014
#83
motorgalen skrev:
Yo skrev:
BNRacing skrev:

okej bra att veta tills framtiden då vi planerar att bygga på en audi quattro och konvertera den till endast bakhjulsdrift o köra klass 1 supernationell med den om några år när man lärt sig smile Ja vi har tänkt bygga något i den stilen som en häst sko ska även bygga en spräng kåpa som sätts mellan kardan och växellåda som snurrar med kardan, som på topfuel dragsters (pappa är gammal topfuel mekaniker så han har så jäkla mycket ideer där ifrån. Jaa det var en smart lösning det tål att tänka på, vill ha hög finnish på arbetet med och det är ju jäkligt manligt med 2 fläktar som syns genom bakluckan på en stående kylare wink

Vad är kylaren till?

Vattnet kanske;)

Men tänk på att en BMW är rätt tung så lägg tid på att skrapa bort att isolermattor på golv och i dörrar;)

Jag gjorde samma, satt med värmepistol i typ en hel dag och skrapade bort allt från golv och tak, värmer man bara precis lagom så lossnar plattorna utan massa klet åxå big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
12 januari 2014
#84
motorgalen skrev:
BNRacing skrev:
Någon med kunskap om varför man plockar bort synkringarna i lådan?? Låter konstigt att man ska göra det men tydligen gör alla det

Se till att skrapa. Värmepistol och skrapa:) sen blästra.
Kör du med zf behövs synkringarns inte tas bort. Dom som gör de gör detta oftast på standardlådor typ Saab och m45or, för att inte riskera att en synkring spricker och sabbar några drev. Själv har jag kört med m40,m45 och m51 utan att någonsin ta bort några( fick visserligen byta två m40 och en m45 på 4 säsonger:)
Med m51an hade jag aldrig något haveri:)

Låter som du haft tur med dina lådor, jag satsar åxå på original M45 till att börja med, en i min närhet har åxå en 2150 bil o han kör åxå M45, dock har han haft några ras under senaste två säsongerna..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
12 januari 2014
#85
BNRacing skrev:
motorgalen skrev:
BNRacing skrev:
Någon med kunskap om varför man plockar bort synkringarna i lådan?? Låter konstigt att man ska göra det men tydligen gör alla det

Se till att skrapa. Värmepistol och skrapa:) sen blästra.
Kör du med zf behövs synkringarns inte tas bort. Dom som gör de gör detta oftast på standardlådor typ Saab och m45or, för att inte riskera att en synkring spricker och sabbar några drev. Själv har jag kört med m40,m45 och m51 utan att någonsin ta bort några( fick visserligen byta två m40 och en m45 på 4 säsonger:)
Med m51an hade jag aldrig något haveri:)

Jaha! Ja men då struntar jag i det! tyckte det lät väldigt konstigt att ta bort dom smile

Går ju att testa med original låda o se.. har du tur kanske det håller bättre än nån kunnat ana åxå big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

920 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#86
Danne_1977 skrev:
motorgalen skrev:
Yo skrev:

Vad är kylaren till?

Vattnet kanske;)

Men tänk på att en BMW är rätt tung så lägg tid på att skrapa bort att isolermattor på golv och i dörrar;)

Jag gjorde samma, satt med värmepistol i typ en hel dag och skrapade bort allt från golv och tak, värmer man bara precis lagom så lossnar plattorna utan massa klet åxå big_smile

ska behålla dämpmattorna eftersom de minskar allt slamrande men underreds massan ska bort eftersom den väger sjukt mycket mer samanlagt men låter den sitta tills den e bort blästrad av grusen så man sparar karossen lite iallafall, sen när den e borta på vissa ställen skrapar jag bort rästen

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

920 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#87
Danne_1977 skrev:
BNRacing skrev:
motorgalen skrev:

Se till att skrapa. Värmepistol och skrapa:) sen blästra.
Kör du med zf behövs synkringarns inte tas bort. Dom som gör de gör detta oftast på standardlådor typ Saab och m45or, för att inte riskera att en synkring spricker och sabbar några drev. Själv har jag kört med m40,m45 och m51 utan att någonsin ta bort några( fick visserligen byta två m40 och en m45 på 4 säsonger:)
Med m51an hade jag aldrig något haveri:)

Jaha! Ja men då struntar jag i det! tyckte det lät väldigt konstigt att ta bort dom smile

Går ju att testa med original låda o se.. har du tur kanske det håller bättre än nån kunnat ana åxå big_smile

om min kompis kan köra orginal zf med motor som är god för 800 häst i dragracing men kör dock bara på lite över 700 för o vara sprängsäker utan problem tror jag att den ska hålla jäkligt bra i rallycross med. Dock växlar vi ju upp och ner, hit o dit mer så den lär nog slitas mer i kugg mm men styrkan har den med råge och slitstark är den med:)

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

maskinist
585 Inlägg
12 januari 2014
#88
BNRacing skrev:
Danne_1977 skrev:
BNRacing skrev:

Jaha! Ja men då struntar jag i det! tyckte det lät väldigt konstigt att ta bort dom smile

Går ju att testa med original låda o se.. har du tur kanske det håller bättre än nån kunnat ana åxå big_smile

om min kompis kan köra orginal zf med motor som är god för 800 häst i dragracing men kör dock bara på lite över 700 för o vara sprängsäker utan problem tror jag att den ska hålla jäkligt bra i rallycross med. Dock växlar vi ju upp och ner, hit o dit mer så den lär nog slitas mer i kugg mm men styrkan har den med råge och slitstark är den med:)

ZF håller grymt smile jag kör dock bara på 456 och 402 på hjulen men håller grymt bra och jag är inte den som växlar snällt smile


920 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#89
timsi skrev:
BNRacing skrev:
Danne_1977 skrev:

Går ju att testa med original låda o se.. har du tur kanske det håller bättre än nån kunnat ana åxå big_smile

om min kompis kan köra orginal zf med motor som är god för 800 häst i dragracing men kör dock bara på lite över 700 för o vara sprängsäker utan problem tror jag att den ska hålla jäkligt bra i rallycross med. Dock växlar vi ju upp och ner, hit o dit mer så den lär nog slitas mer i kugg mm men styrkan har den med råge och slitstark är den med:)

ZF håller grymt smile jag kör dock bara på 456 och 402 på hjulen men håller grymt bra och jag är inte den som växlar snällt smile

nej precis! vad jag hört o sett så e det annat i drivlinan som går innan zf lådan, många vridna kardaner har man sett genom åren där dom kör med zf låda wink

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

maskinist
585 Inlägg
12 januari 2014
#90
BNRacing skrev:
timsi skrev:
BNRacing skrev:

om min kompis kan köra orginal zf med motor som är god för 800 häst i dragracing men kör dock bara på lite över 700 för o vara sprängsäker utan problem tror jag att den ska hålla jäkligt bra i rallycross med. Dock växlar vi ju upp och ner, hit o dit mer så den lär nog slitas mer i kugg mm men styrkan har den med råge och slitstark är den med:)

ZF håller grymt smile jag kör dock bara på 456 och 402 på hjulen men håller grymt bra och jag är inte den som växlar snällt smile

nej precis! vad jag hört o sett så e det annat i drivlinan som går innan zf lådan, många vridna kardaner har man sett genom åren där dom kör med zf låda wink

brukar vara kardan som ger sig först, sen är det bakaxel/diff huset beroende på om man har en riktig koppling eller inte annars ger den sig tidigt wink


Malte
269 Inlägg
12 januari 2014
#91
motorgalen skrev:
Yo skrev:
BNRacing skrev:
motorgalen skrev:
Kul med nybyggen:) Ang. Motorplacering med 38%reglen (tvåans cylinder i centrum) så gäller den bara konverterade bilar dvs inte redan bakhjulsdrivna. Sen skall det sitta en " hästsko" som kan fånga upp kardan om den går av, står i  TR SN. Ett tips är att bygga en låda i reshjulsbaljan där du lägger fläkt sugande och får kyler liggande. Byggde så i min och de funka klockrent. V70 fläkt och 760 kyl wink som sagt bara ett tips;)

okej bra att veta tills framtiden då vi planerar att bygga på en audi quattro och konvertera den till endast bakhjulsdrift o köra klass 1 supernationell med den om några år när man lärt sig smile Ja vi har tänkt bygga något i den stilen som en häst sko ska även bygga en spräng kåpa som sätts mellan kardan och växellåda som snurrar med kardan, som på topfuel dragsters (pappa är gammal topfuel mekaniker så han har så jäkla mycket ideer där ifrån. Jaa det var en smart lösning det tål att tänka på, vill ha hög finnish på arbetet med och det är ju jäkligt manligt med 2 fläktar som syns genom bakluckan på en stående kylare wink

Vad är kylaren till?

Vattnet kanske;)

Men tänk på att en BMW är rätt tung så lägg tid på att skrapa bort att isolermattor på golv och i dörrar;)

BNRacing skrev:
Yo skrev:
BNRacing skrev:

okej bra att veta tills framtiden då vi planerar att bygga på en audi quattro och konvertera den till endast bakhjulsdrift o köra klass 1 supernationell med den om några år när man lärt sig smile Ja vi har tänkt bygga något i den stilen som en häst sko ska även bygga en spräng kåpa som sätts mellan kardan och växellåda som snurrar med kardan, som på topfuel dragsters (pappa är gammal topfuel mekaniker så han har så jäkla mycket ideer där ifrån. Jaa det var en smart lösning det tål att tänka på, vill ha hög finnish på arbetet med och det är ju jäkligt manligt med 2 fläktar som syns genom bakluckan på en stående kylare wink

Vad är kylaren till?

att kyla motorn men den ska vara placerad i skuffen

Haha var nog lite trött när jag skrev det, vad jag trodde att jag fråga: Varför ska kylaren vara i skuffen?


920 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#92
Yo skrev:
motorgalen skrev:
Yo skrev:
BNRacing skrev:
motorgalen skrev:
Kul med nybyggen:) Ang. Motorplacering med 38%reglen (tvåans cylinder i centrum) så gäller den bara konverterade bilar dvs inte redan bakhjulsdrivna. Sen skall det sitta en " hästsko" som kan fånga upp kardan om den går av, står i  TR SN. Ett tips är att bygga en låda i reshjulsbaljan där du lägger fläkt sugande och får kyler liggande. Byggde så i min och de funka klockrent. V70 fläkt och 760 kyl wink som sagt bara ett tips;)

okej bra att veta tills framtiden då vi planerar att bygga på en audi quattro och konvertera den till endast bakhjulsdrift o köra klass 1 supernationell med den om några år när man lärt sig smile Ja vi har tänkt bygga något i den stilen som en häst sko ska även bygga en spräng kåpa som sätts mellan kardan och växellåda som snurrar med kardan, som på topfuel dragsters (pappa är gammal topfuel mekaniker så han har så jäkla mycket ideer där ifrån. Jaa det var en smart lösning det tål att tänka på, vill ha hög finnish på arbetet med och det är ju jäkligt manligt med 2 fläktar som syns genom bakluckan på en stående kylare wink

Vad är kylaren till?

Vattnet kanske;)

Men tänk på att en BMW är rätt tung så lägg tid på att skrapa bort att isolermattor på golv och i dörrar;)

BNRacing skrev:
Yo skrev:

Vad är kylaren till?

att kyla motorn men den ska vara placerad i skuffen

Haha var nog lite trött när jag skrev det, vad jag trodde att jag fråga: Varför ska kylaren vara i skuffen?

Jaha, kylaren ska vara i skuffen så det hamnar mer vikt över bakaxlen vilket ger mer grepp och du får bättre kontroll över sladdarna med vikt över bakaxlen, måste ju fördela vikten rätt och då blir det tank batteri o kylare bak och lite vikter sen motor fram så ska det nog bli rätt bra smile

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

Professionell Klabbröv
84 Inlägg
12 januari 2014
#93
Känslig för ljud? Tänkte på mattorna😂
Skämt åt sidor min e36a vägde  1070 utan förare. En e30 väger minst 100 mindre.. Varje kg är "vikt"igt:)😜

Ang. M45 Danne så körde jag med grovsplinesad låda och förstärkt organisk lamell. Har aldrig kört med sinter.. Lite overkill för 2150. wink

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna

920 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#94
motorgalen skrev:
Känslig för ljud? Tänkte på mattorna😂
Skämt åt sidor min e36a vägde  1070 utan förare. En e30 väger minst 100 mindre.. Varje kg är "vikt"igt:)😜

Ang. M45 Danne så körde jag med grovsplinesad låda och förstärkt organisk lamell. Har aldrig kört med sinter.. Lite overkill för 2150. wink

haha jaa men där sitter så jäkla lite dämpmatta i denna så de som sitter kan lika gärna sitta vet inte har inte tänkt på det så mycket smile Jag ska köra med sinter vet dock inte om 4 eller 6 puckars e bäst känns som det kommer bara riva loss o börja spinna i starten om man kör med 4 puckars

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

Malte
269 Inlägg
12 januari 2014
#95
BNRacing skrev:
Yo skrev:
motorgalen skrev:

Vattnet kanske;)

Men tänk på att en BMW är rätt tung så lägg tid på att skrapa bort att isolermattor på golv och i dörrar;)

BNRacing skrev:
att kyla motorn men den ska vara placerad i skuffen

Haha var nog lite trött när jag skrev det, vad jag trodde att jag fråga: Varför ska kylaren vara i skuffen?

Jaha, kylaren ska vara i skuffen så det hamnar mer vikt över bakaxlen vilket ger mer grepp och du får bättre kontroll över sladdarna med vikt över bakaxlen, måste ju fördela vikten rätt och då blir det tank batteri o kylare bak och lite vikter sen motor fram så ska det nog bli rätt bra smile

Är det verkligen värt det? Vad väger kylare+fläkt? 5kg max? Du får ju ha säkert totalt 7-8 meter kylarslang..
Varför inte bara ha kvar kylaren fram och köra 5-10kg vikter eller nåt? neutral
Senast redigerat av Yo (12 januari 2014)


Professionell Klabbröv
84 Inlägg
12 januari 2014
#96
Yo skrev:
BNRacing skrev:
Yo skrev:
motorgalen skrev:
Vattnet kanske;)

Men tänk på att en BMW är rätt tung så lägg tid på att skrapa bort att isolermattor på golv och i dörrar;)


Haha var nog lite trött när jag skrev det, vad jag trodde att jag fråga: Varför ska kylaren vara i skuffen?

Jaha, kylaren ska vara i skuffen så det hamnar mer vikt över bakaxlen vilket ger mer grepp och du får bättre kontroll över sladdarna med vikt över bakaxlen, måste ju fördela vikten rätt och då blir det tank batteri o kylare bak och lite vikter sen motor fram så ska det nog bli rätt bra smile

Är det verkligen värt det? Vad väger kylare+fläkt? 5kg max? Du får ju ha säkert totalt 7-8 meter kylarslang..
Varför inte bara ha kvar kylaren fram och köra 5-10kg vikter eller nåt? neutral

Flytta 10 kg bak= 10 kg mindre fram+ hamnar bakom bakaxlen+ kylarrör i alu som väger Max 5 kg som ligger på högersidan. Dvs att du flyttar inte bara 10 kg. Du får jämnare viktfördelning mellan Höger och vänster sen blir de en hävarmseffekt allt som hamnar bakom bakaxlen.  Och så minimeras risken för att köra sönder kylet.

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna

920 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#97
motorgalen skrev:
Yo skrev:
BNRacing skrev:

Jaha, kylaren ska vara i skuffen så det hamnar mer vikt över bakaxlen vilket ger mer grepp och du får bättre kontroll över sladdarna med vikt över bakaxlen, måste ju fördela vikten rätt och då blir det tank batteri o kylare bak och lite vikter sen motor fram så ska det nog bli rätt bra smile

Är det verkligen värt det? Vad väger kylare+fläkt? 5kg max? Du får ju ha säkert totalt 7-8 meter kylarslang..
Varför inte bara ha kvar kylaren fram och köra 5-10kg vikter eller nåt? neutral

Flytta 10 kg bak= 10 kg mindre fram+ hamnar bakom bakaxlen+ kylarrör i alu som väger Max 5 kg som ligger på högersidan. Dvs att du flyttar inte bara 10 kg. Du får jämnare viktfördelning mellan Höger och vänster sen blir de en hävarmseffekt allt som hamnar bakom bakaxlen.  Och så minimeras risken för att köra sönder kylet.

du tog orden ur munnen på mig! har också kommit på att det är flickigt med dämpmatta så den ska åka av den med wink

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

Malte
269 Inlägg
13 januari 2014
#98
motorgalen skrev:
Yo skrev:
BNRacing skrev:

Jaha, kylaren ska vara i skuffen så det hamnar mer vikt över bakaxlen vilket ger mer grepp och du får bättre kontroll över sladdarna med vikt över bakaxlen, måste ju fördela vikten rätt och då blir det tank batteri o kylare bak och lite vikter sen motor fram så ska det nog bli rätt bra smile

Är det verkligen värt det? Vad väger kylare+fläkt? 5kg max? Du får ju ha säkert totalt 7-8 meter kylarslang..
Varför inte bara ha kvar kylaren fram och köra 5-10kg vikter eller nåt? neutral

Flytta 10 kg bak= 10 kg mindre fram+ hamnar bakom bakaxlen+ kylarrör i alu som väger Max 5 kg som ligger på högersidan. Dvs att du flyttar inte bara 10 kg. Du får jämnare viktfördelning mellan Höger och vänster sen blir de en hävarmseffekt allt som hamnar bakom bakaxlen.  Och så minimeras risken för att köra sönder kylet.

Okej, då är jag med er smile


Malte
269 Inlägg
13 januari 2014
#99
BNRacing skrev:
motorgalen skrev:
Yo skrev:

Är det verkligen värt det? Vad väger kylare+fläkt? 5kg max? Du får ju ha säkert totalt 7-8 meter kylarslang..
Varför inte bara ha kvar kylaren fram och köra 5-10kg vikter eller nåt? neutral

Flytta 10 kg bak= 10 kg mindre fram+ hamnar bakom bakaxlen+ kylarrör i alu som väger Max 5 kg som ligger på högersidan. Dvs att du flyttar inte bara 10 kg. Du får jämnare viktfördelning mellan Höger och vänster sen blir de en hävarmseffekt allt som hamnar bakom bakaxlen.  Och så minimeras risken för att köra sönder kylet.

du tog orden ur munnen på mig! har också kommit på att det är flickigt med dämpmatta så den ska åka av den med wink

ett tips är och skita i värmepistol, dra ut karossen i minusgraderna ta stämjärn och hammare så lossnar det väldigt enkelt.


920 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#100
Yo skrev:
BNRacing skrev:
motorgalen skrev:

Flytta 10 kg bak= 10 kg mindre fram+ hamnar bakom bakaxlen+ kylarrör i alu som väger Max 5 kg som ligger på högersidan. Dvs att du flyttar inte bara 10 kg. Du får jämnare viktfördelning mellan Höger och vänster sen blir de en hävarmseffekt allt som hamnar bakom bakaxlen.  Och så minimeras risken för att köra sönder kylet.

du tog orden ur munnen på mig! har också kommit på att det är flickigt med dämpmatta så den ska åka av den med wink

ett tips är och skita i värmepistol, dra ut karossen i minusgraderna ta stämjärn och hammare så lossnar det väldigt enkelt.

bara ett minus att det snöar för fullt nu sad

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581


Sök