Meaganeowner skrev:
Bara några av stiften är hela, så räcker det för att få snurr på motorn.
Men, du kan alltid plocka ur ett stift och använda detta för att kolla om det finns spänning (som ger ström) fram till stiften. På de flesta bilar så matas alla parallellt, samtidigt från ett och samma ställe.
På min passat, så hade en riktigt stor säkring gått invid glödströmsreläet. Det visade sig senare att det var kortslutning i ett av stiften. Kortslutning är väldigt lätt att förväxla med ett helt stift, för båda uppvisar ett mycket lågt ohmtal (motstånd för ström) Visar det på ett högt tal, ja då har det brunnit av.
Enklast att verkligen kolla glödstift är att koppla dem med startkablar till ett batteri.... obs anslut vid batteriet först och sist vid glödstiftet, så att inte gasen i batteriet exploderar. Har varit med om detta, riktigt farligt. Ett helt stift verkligen glöder, detta utan att gå sönder.
Sen var det ju de stiften som var jobbiga att komma åt. Har säkringen gått, så kan det vara kortslutning i ett av dessa, då hjälper det inte om de andra är trasiga (avbrott) eller hela. Så mitt förslag i det fallet är att koppla bort de
två stiften som sitter värst till så länge, tills du får tid att riva ur dem för bättre koll.
Om Du tänker dig att göra en resistansmätning, så måste kabeln till stiftet lossa. Spänning påkopplad vid resistansmätning leder till förstört instrument.
Resistansmätning.... Ställ in instrumentet på lägsta området. Kortslut mätsladdarna, nu visas instrumentets mätfel.
Säg 0.5 ohm. Mät ett stift. Om det visar kanske 2 ohm, så måste Du dra bort mätfelet. 2 - 0.5 = 1.5 ohm.
1 - 1.5 ohm kan vara rimligt för ett helt stift.
O ohm, instrumentet visar med mätfelet ovan 0.5 ohm. Är = kortslutning i stiftet.
Alla större tal från kanske 5 ohm och uppåt mot oändlighet = avbrott. typ 22700 ohm är att räkna som avbrott, likaså 100 när det handlar om glödstift.
" men det är ju så jobbigt att göra det med alla sad((. finns inget lättare sätt ?"
" polaren ringer och frågar om vi ska dra ut, så måste jag svara "Jaa fan ge mig 2-3 timmar så kan jag komma"
- Du vill förmodligen ha bra svar o kunskap, o med lite sken av rejält intresse i det du skriver, så kan du säkert få fler bra svar som ovan.
"Jo, jo köpa ny bil" Är exempel på svar som Du gott kan förvänta dig annars. Vi lägger ned tid och försöker lämna råd utefter de erfarenheter vi har. Men även vi ska känna det värt besväret.
Tänk så här... Som man ropar får man svar.
Kan hjälpa Dig även en annan gång, men skriv då inte att du inte har tid.