3811
Sök

Volvo 740 d24t Svår startad!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 december 2013
#21
Hogdahl skrev:
DiwraZ skrev:
Jag tänkte lägga mig i diskussionen

Vill bara informera om att alla glödstift går att byta utan att demontera pumpen. Stift 1-5 är ju en baggis och det 6 är jävligt bökigt men det går. Har själv bevittnat denna operation. Däremot i 240 tror jag att det blir svårare pga torpedväggen.

Angående startmotorer så finns ju stora och lilla, men jag känner ej till om det är skillnad i varvtal.

Bör tilläggas att jag inte är någon större fantast av d24 och ej har några ingående kunskaper om ovan nämnda tingest.

Hoppas jag inte lagt näsan i blöt och lycka till...

Jasså?, vad jag har hört är att det är omöjligt att byta dom 2 bakom pumpen utan att lossa på den ? Nån som verkligen kan bekräfta vilket är sant ?

Jag har själv bytt 1-5 och stått brevid och sett på när stift 6 byts med pumpen på plats.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

41 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#22
Meaganeowner skrev:
Inte 0 ohm! Detta värde motsvarar kortslutning.

Ska du få ut någon vettig information av dina mätningar måste du koppla isär stfiften o mäta ett åt gången.
Mät och återkom. Vilket värde fick du när du kortslöt mätsladdarna?
M a o mät 7 värden...

jag har frågat min farsa som är elektriker och han säger att så lite ohm som möjligt är bra, för det är då det blir varmt, så 0 är skit bra. och sen har jag surfat runt lite och många säger att 0-0.5 är som det ska vara. Men däremot om det inte visar nånting då äre kortslutning (det är kanske det du menar med 0) men om det visar 0 på ett mät instrument så har den resistans= att den fungerar

Meaganeowner skrev:
Oooops Nu förstod jag vad du menade med 2-3 timmar :-)
Inte att Du hade den tiden på dig innan du nu skulle träffa kompisar, utan vad det skulle ta att värma bilen med motorvärmare. Ursäkta.

Mmh vart ett litet missförstånd där, men vi är på nya spår nu.

41 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#23
DiwraZ skrev:
Hogdahl skrev:
DiwraZ skrev:
Jag tänkte lägga mig i diskussionen

Vill bara informera om att alla glödstift går att byta utan att demontera pumpen. Stift 1-5 är ju en baggis och det 6 är jävligt bökigt men det går. Har själv bevittnat denna operation. Däremot i 240 tror jag att det blir svårare pga torpedväggen.

Angående startmotorer så finns ju stora och lilla, men jag känner ej till om det är skillnad i varvtal.

Bör tilläggas att jag inte är någon större fantast av d24 och ej har några ingående kunskaper om ovan nämnda tingest.

Hoppas jag inte lagt näsan i blöt och lycka till...

Jasså?, vad jag har hört är att det är omöjligt att byta dom 2 bakom pumpen utan att lossa på den ? Nån som verkligen kan bekräfta vilket är sant ?

Jag har själv bytt 1-5 och stått brevid och sett på när stift 6 byts med pumpen på plats.

verkligen??? hmm. men dom är ju så långa så dom borde ju ta i pumpen :S ??

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 december 2013
#24
Hogdahl skrev:
DiwraZ skrev:
Hogdahl skrev:

Jasså?, vad jag har hört är att det är omöjligt att byta dom 2 bakom pumpen utan att lossa på den ? Nån som verkligen kan bekräfta vilket är sant ?

Jag har själv bytt 1-5 och stått brevid och sett på när stift 6 byts med pumpen på plats.

verkligen??? hmm. men dom är ju så långa så dom borde ju ta i pumpen :S ??

Det har jag inget bra svar på, kanske finns olika typer av stift? Jag har iaf själv bytt 1-5 på en sugd24 i en 240 utan att ta loss pumpen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 250 Inlägg
19 december 2013
#25
Tyvärr måste jag ge din far underkänt i ellära, men det kan gå bra att installera ändå cool
Han får nog ta sig en ordentlig funderare om glödstiftens funktion, eller f ö värmepatronen i en varmvattenberedare. O ohm i ett av elementen där ÄR inte bra.

Om man gör en generell tolkning av din fars kommentar så är det rätt att det ska vara så lågt ohm-tal som möjligt, men i de flesta fall då bara i ledningar, kontakter mm som leder ström fram till en förbrukare ( t ex elradiator).


Fråga din far om ledningarna i väggen blir varma. Om inte, be honom förklara varför / varför inte.. O inte fasen blir startkablarna eller pluskabeln från batteriet varma. Dessa kablar är tillräckligt grova för att de ska uppvisa nära nog
0 ohm.


Lita du på mig. Jag har undervisat i ellära många, många år.

P=U x U /R, en formel för beräkning av effekt, finns i alla elläraböcker. Sätter du R = 0  ja då blir det inget alls. Du kan väl matte :-)

Och 0 ohm = kortslutning!!!
Men det är stor skillnad om du har t ex 1 ohm, då blir effektutvecklingen 12 x 12 / 1 = 144 Watt.


"Men däremot om det inte visar nånting då äre kortslutning (det är kanske det du menar med 0)"
Visst exakt vad jag skriver!

"men om det visar 0 på ett mät instrument så har den resistans= att den fungerar"
O ohm är ingen resistans, inget motstånd alls! Mäter Du på startkabel ovan så har den knappast någon resistans alls och den fungerar utmärkt (men det blir ingen värme i den). Ärgar  t ex kabelskokontakten ökar resistansen  där, och det blir varmt där! Startkabeln fungerar, leder ström utmärkt.

Men se, ett glödstift är ingen ledare, typ 1 dm startkabel. Det ÄR en resistans, om än liten, säg lagom stor för sin uppgift, som är att ge värme, utan att brinna upp. Resistansens och spänningens storlek bestämmer effektutvecklingen, bara att räkna!

Ser att passatstiften vardera drar 8 Ampere. Då blir resistansen U/I = 1.5 ohm. Effektutvecklingen P UxU /R = 96 Watt.
Går även att beräkna med P= U x I ;  96 Watt.


Så gör nu som jag skrivit tidigare. Lossa skenan så att ingen av stiften har kontakt med varandra förutom i gängorna. Mät en o en. Mät mellan stiftets ände (ansluting till skenan) och ren metall på motorn.

Skriv ned resistansvärdena så kanske vi tillsammans kan utröna vad som är felet....  O smyg med detta innan du blandar in farsan.

Oftast när man diskuterar detta med kortslutning, så beror det på vem man pratar med. Ett normalt glödstift i en bil sägs inte vara kortsluten när det är helt. I ett annat sammanhang, t ex en dator eller stereo, kan motsvarande  resistans gott o väl kallas kortslutning (onormalt för applikationen).
Senast redigerat av Meaganeowner (19 december 2013)

41 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#26
DiwraZ skrev:
Hogdahl skrev:
DiwraZ skrev:
Jag har själv bytt 1-5 och stått brevid och sett på när stift 6 byts med pumpen på plats.

verkligen??? hmm. men dom är ju så långa så dom borde ju ta i pumpen :S ??

Det har jag inget bra svar på, kanske finns olika typer av stift? Jag har iaf själv bytt 1-5 på en sugd24 i en 240 utan att ta loss pumpen.

Joo jag har kollat lite nu, Tror det går att byta utan att lossa pumpen, Jag bytte ut 2 stycken stift idag som var trasiga så nu har jag iaf 4/6 fungerande stift, Har inte kollat dom bakom pumpen en men ska göra det inom snar framtid, Men jag vart glad för han small igång direkt big_smile !!!! det gjorde han inte innan jag bytte ut stiften smile !!! fast dock va det nån pluss grad ute idag så vet inte när det börjar närma sig -10 hur det blir men det märks smile

Meaganeowner skrev:
Tyvärr måste jag ge din far underkänt i ellära, men det kan gå bra att installera ändå cool
Han får nog ta sig en ordentlig funderare om glödstiftens funktion, eller f ö värmepatronen i en varmvattenberedare. O ohm i ett av elementen där ÄR inte bra.

Om man gör en generell tolkning av din fars kommentar så är det rätt att det ska vara så lågt ohm-tal som möjligt, men i de flesta fall då bara i ledningar, kontakter mm som leder ström fram till en förbrukare ( t ex elradiator).


Fråga din far om ledningarna i väggen blir varma. Om inte, be honom förklara varför / varför inte.. O inte fasen blir startkablarna eller pluskabeln från batteriet varma. Dessa kablar är tillräckligt grova för att de ska uppvisa nära nog
0 ohm.


Lita du på mig. Jag har undervisat i ellära många, många år.

P=U x U /R, en formel för beräkning av effekt, finns i alla elläraböcker. Sätter du R = 0  ja då blir det inget alls. Du kan väl matte :-)

Och 0 ohm = kortslutning!!!
Men det är stor skillnad om du har t ex 1 ohm, då blir effektutvecklingen 12 x 12 / 1 = 144 Watt.


"Men däremot om det inte visar nånting då äre kortslutning (det är kanske det du menar med 0)"
Visst exakt vad jag skriver!

"men om det visar 0 på ett mät instrument så har den resistans= att den fungerar"
O ohm är ingen resistans, inget motstånd alls! Mäter Du på startkabel ovan så har den knappast någon resistans alls och den fungerar utmärkt (men det blir ingen värme i den). Ärgar  t ex kabelskokontakten ökar resistansen  där, och det blir varmt där! Startkabeln fungerar, leder ström utmärkt.

Men se, ett glödstift är ingen ledare, typ 1 dm startkabel. Det ÄR en resistans, om än liten, säg lagom stor för sin uppgift, som är att ge värme, utan att brinna upp. Resistansens och spänningens storlek bestämmer effektutvecklingen, bara att räkna!

Ser att passatstiften vardera drar 8 Ampere. Då blir resistansen U/I = 1.5 ohm. Effektutvecklingen P UxU /R = 96 Watt.
Går även att beräkna med P= U x I ;  96 Watt.


Så gör nu som jag skrivit tidigare. Lossa skenan så att ingen av stiften har kontakt med varandra förutom i gängorna. Mät en o en. Mät mellan stiftets ände (ansluting till skenan) och ren metall på motorn.

Skriv ned resistansvärdena så kanske vi tillsammans kan utröna vad som är felet....  O smyg med detta innan du blandar in farsan.

Oftast när man diskuterar detta med kortslutning, så beror det på vem man pratar med. Ett normalt glödstift i en bil sägs inte vara kortsluten när det är helt. I ett annat sammanhang, t ex en dator eller stereo, kan motsvarande  resistans gott o väl kallas kortslutning (onormalt för applikationen).

Okej men konstigt dårå att jag mätte som min farsa gjorde och det stämde, Visade att 2 va trasiga, åkte och köpte 3 nya stift, Bytte ut dom och även mätte på det nya stiftet, och det visade 0.00 ohm. o_O
Senast redigerat av Hogdahl (19 december 2013)

2 250 Inlägg
20 december 2013
#27
Då har du inte gjort som jag skrev först! kortslutit mätsladdarna och tagit reda på mätfelet. Sen ta hänsyn till detta vid beräkning av det verkliga mätvärdet.

Verkligt mätresultat beror även på vilket instrument du använder. Det bör vara ett som endera manuellt går att ställa in på ett lågt mätområde, eller som automatiskt väljer ett sådant. Gärna lika med eller mindre än 200 ohm, för att du med någorlunda säkerhet ska kunna utföra en lågohmig mätning.
Detta för att mäta om det är kortslutning (0 ohm), eller om stiftet är helt (ca 0.8 - 1.2 ohm)

Alla instrument kan utan vidare visa om det är ett mycket högre ohmtal, säg t ex 2242, 572002 ohm eller oändligt ohmtal. Då spelar inte mätfelet på några ohm någon roll. Många instrument visar 1.--- om mätvärdet överskrider inställt mätområde. Det senare även då inget är inkopplat.


M a o  lätt även för en novis att mäta avbrott, men klurigare att avgöra om det är ett lågohmigt stift med avbrott i eller om det är helt.

Enklast är att testa stiften så att säga lösa med startkablar... glöder de så är de OK

Som Du mäter, med antaget värde 0 ohm, är risken stor att det är kortslutning i kvarvarande stift. Kortslutning innebär stor ström. Säkringen kanske klarar ett med kortslutning, men förmodligen inte två.

Kan aldrig tänka mig att du tror att det går lika bra att dra i en bult i stället för ett glödstift. En bult är en mycket bra ledare och har resistansen 0 ohm. Testa så ska du se, att bulten inte blir varm!
Alltså, finns det en skillnad mellan en bult och ett helt glödstift? Förutom utseendet?

En sak är säker, ett helt stift har inte värdet 0 ohm. Har Du ingen som kan mäta upp det , så skicka det till mig,så ska jag ta reda på det exakta värdet.
Senast redigerat av Meaganeowner (20 december 2013)

41 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#28
Men om en sak har resistans. då tappar den ju effekt. Man vill ju ha så mycket effekt som möjligt. Farsan visade det där hur mycket man tappade ju mera resistans man hade. och om ett glödstift hade 1ohm i resistans så hade watten inte vare nå mycket alls

2 250 Inlägg
20 december 2013
#29
Ja ja. Kommer inte längre nu... Be bara din far att förklara vilken effekt det ev skulle kunna utvecklas i bulten jag nämnde ovan. Resistansen är O ohm i den.
För att det ska kunna bli effektutveckling så måste det finnas en resistans om än aldrig så liten.

Be farsan sätta in följande värden i de formler han fick ta del av i sin utbildning. Beräkna effekten.

Ex 1.    R = 0 Ohm   U = 12 Volt..

Ex 2.    R = 1 Ohm   U = 12 Volt

Ex 3.    R = 2 Ohm   U = 12 Volt

Ex 4.    R = 4 Ohm   U = 12 Volt


Beräkna sedan strömmen för ovanstående exempel.


Behöver ni fusklapp, eller de rätta svaren hör av dig igen.

Liten kluring finns det.... Antag att Resistansen i stiftet (eller bulten) vore 0 ohm. Vad bestämmer då strömmen från batteriet?


Tänk igenom vilka delar vi skrivit om och vad du tror att du mäter.
Hoppas ni kommer till insikt. Du och din far pratar inte om effektutveckling i samma delar. Inse att det handlar om ledningar som leder fram ström och glödstift som förbrukar ström vilket ger effekt - värme!

Inte alls illa ment. Hoppas att jag gett dig något att fundera över... Typ gratis kunskap.
O kanske Ni båda i något annat sammanhang får nytta av detta.


Hoppas att fler hoppar in i diskutionen.
Senast redigerat av Meaganeowner (20 december 2013)

2 250 Inlägg
20 december 2013
#30
O skulle du eventuellt ha ren kortslutning, 0 Ohm, i det sista stiften och det är god kontakt mellan detta och övriga... ja då har du tur om säkringen löser ut. Lite klen kontakt i bryggan o det klarar sig. Då blir det värme just där.
Alternativet är att inte bry sig. Bilen startade ju sist.

Vore jag som dig.... koppla loss det sista om det inte går att plocka ur. Kolla så att de andra glöder så som jag beskrev ovan. Det enda som händer är att det tar en liten stund innan den sista cylindern går igång med lite svartrök o knack.

41 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#31
Nu har jag bytt ut 2 och mätt 5 av stiftena så nu vet jag att 5 funkar. 1 av dom va lite sämre än vad dom andra är men det ska fungera iaf. Och nu startar den när man glöggar. Fast han står och knackar utahevlete i början eftersom den är så kall, Vet inte om det är för att sista glödstiftet är dött så man inte glöggat alls där men bryr mig inte så mycket just nu för den startar iaf. smile

Men fortfarande lite fundersam. Det har ju inte vare riktigt kallt än. Typ som mest 5-7 minus och det är ju inte så ofta. Är osäke rpå att den kommer starta när det börjar bli mot 15-20 minus ute. Vad tror ni?

Sedan har jag även mätt på kabeln som går till Skenan. Och när jag trycker på knappen så kommer det endast dit 9 volt ! Och jag antar att det är helt fel eller hur ? vad tror ni som är fel då?

2 250 Inlägg
2 januari 2014
#32
Nu Du..... Nu bör Du tillämpa farsans teorier! Skrivet med glimt i ögat.

Exakt vad jag också skrivit. Gäller bara att tänka efter när och var det ska vara lågt motstånd för ström. Är det inte riktigt lågt motstånd för strömmen hela vägen från batteri, via säkring för glödströmmen, reläkontakterna inuti reläet för glödströmmen, eventuella skarvkontakter, klena oxiderade och eller sönderskakade kablar...  ja då får du motstånd, resistans mellan batteri och glödstiftsskenan... smile

Ska vi försöka oss på en räkning? Antar att varje stift tar ca 8 ampere och att alla är hela, det blir 6 A x 8 = 48 A.

Spänningsfallet 11 - 9 = 2 volt.  (11 Volt är antagen polspänning hos batteriet vid glödning)

Ovan nämnda resistans blir då spänning (spänningsfall / ström) 2 / 48 = 0.04 ohm

Resistansen,  motsvarar inte kortslutning, men är hyfsat lågt.


En litet förbehåll. 48 ampere gällde hela fungerande stift. Är något kortslutet (inte avbrott / avbränd) så kommer strömmen att bli betydligt större. Och beräkningen en annan,som förmodligen visar att resistansen är än lägre,ja kanske riktigt bra! 


Förstår Du? Exakt som din far menade. Låg resistans fram till glödstiften, allt för att mata dessa med så hög spänning som möjligt (lågt spänningsfall på vägen dit). Kunna överföra stor ström utan större förlust fram till förbrukaren / förbrukarna.

Men varje glödstiftens resistans, bestämmer vilken effekt de, var och en, normalt ska utveckla. Och ska absolut inte vara hur lågt som helst. Ex vis:  Effekt (P); 12 V x 12 V / 0.04 ohm =  3600 Watt.  Jämfört med vanliga elradiatorer i ett hus så skulle det motsvara 3 stycket som går för fullt, för ett enda stift!
Finns inte en chans att det går att tillverka ett sådant stift. Det smälter direkt!
Är resistansen absolut noll så blir det ingen effektutveckling alls! Är resistansen högre än normalt, så blir det även då effektutveckling, alltid, men kanske så liten att den inte ens går att mäta.


Det som haltar i resonemanget ovan är: hur stort är egentligen spänningsfallet?

Att bryggans spänning endast är 9 volt, tyder endera på:

-att det är för hög resistans i någon av delarna ovan (bråkdel av ohm)

-att batterispänningen sjunker till ett för lågt värde (långt under 12 Volt, eller ca 11.5 för ett riktigt bra batteri)

-att det är ren kortslutning i något av stiften.

Kollade Du verkligen så att varje stift glödde genom att koppla in dem löst en o en med startkablar?
Kortslutning i ett, ja då sjunker spänningen även över de friska stiften, för du får ett relativt stort spänningsfall fram till bryggan.

Mät batteriets polspänning just då du glödar. Återkom.


Angående knackandet. Förmodligen så glöder stiften så där halvdant vid start p g a att spänningen över bryggan är för låg, 9 Volt. Så snart motorn snurrar runt, om än dåligt, värms stiften upp av kompressionen och hålls glödande av förbränningen.  Då slutar knacket...

Kommer ihåg en riktigt kall vintermorgon i skogen när min bil, en Passat TDI, vägrade starta. Glapp i glödreläet, visades det sig senare. Nåväl vi plockade ur säkringen till glödströmmen och kopplade en startkabel mellan utgången på säkringen (eller om det var reläets utgång) och batteriet ( Passaten har ingen brygga/skena utan en kabel fram till varje stift)... Gick igång hur fint som helst. Vi tog oss hem.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 januari 2014)

41 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#33
Jag har inte kopplat in något Glödrelä ännu, jag har ett liggandes men har inte kopplat in det än. har direkt ström på skenan från en knapp. Så det är inget fel på det om det inte är knappen som klarar av för lite ampere?? men då borde ju knappen bli varm va?

Sedan kan det ju vara kabeln från batteriet till skenan men det tror jag inte. Så då är ju frågan vad det är.

2 250 Inlägg
2 januari 2014
#34
Ok Innan DU kopplar in reläet....  Testa med startkabel från batteriplus direkt till skenan, då du startar. Men bara så länge som DU vanligtvis glödar. Och se till att anslut till batteripolen förs. Inte alls nyttigt med gnistor intill batteriet!
Kan explodera!

Mät samtidigt batteriets polspänning...

Så kan vi fundera vidare...



Jo, jo. Du tänker rätt nu....  extrakabel ca 3 meter, kanske klen tvärsnittsarea och en sketen knapp - kontakt.
Det kan inte annat än bli spänningsfall. För det är likväl stor ström som ska ledas till stiften.
Det blir helt säkert värme... både i kabeln o kontakten, men under en kort tid, så det är inte säkert att det blir så varmt att du kan känna det.

Hoppas ända att Du inte tjuvar spänning direkt från tändningslåset, till din specialkoppling för i så fall kan DU snart tutta eld på hela kablaget!
Kablaget är helt säkert inte dimensionerat för 40 -60 Ampere extra!


Tänk så här.... Skulle Du komma på tanken att koppla direktström från batteriet och rakt in i startmotorn (klippt anslutning mellan startrelä /solenoid och själva startmotorn, allt via en klen kabel o sketen kontakt inuti bilen. Så en bygel mellan den gjorda anslutningen och till den lilla anslutningen på solenoiden.
Sätt på tändningen i körläge o tryck på knappen i stället för att vrida till startläge.

Vad tror Du skulle hända? Skulle startmotorn dra runt? Hur skulle det gå med kabeln och kontakten?
Senast redigerat av Meaganeowner (2 januari 2014)

2 250 Inlägg
2 januari 2014
#35
"...har direkt ström på skenan från en knapp".

"Sedan kan det ju vara kabeln från batteriet till skenan..."


Verkar ju vara en racerkoppling smile

- Inget relä (Vilken är den vanligaste uppgiften för ett relä?).

-En kabel från batteri till skenan. Alltid inkopplad?

-Direkt ström via knapp. Till skenan?

Behövs nog en sanering !

41 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#36
Meaganeowner skrev:
"...har direkt ström på skenan från en knapp".

"Sedan kan det ju vara kabeln från batteriet till skenan..."


Verkar ju vara en racerkoppling smile

- Inget relä (Vilken är den vanligaste uppgiften för ett relä?).

-En kabel från batteri till skenan. Alltid inkopplad?

-Direkt ström via knapp. Till skenan?

Behövs nog en sanering !

Jag har en kabel direkt från batteriet som går in i hytten som är påkopplad på knappen, Sedan det andra stiftet på knappen går direkt till skenan. Och jag försökte hitta den grövsta kabeln jag hittade eftersom det gäller så mycket ström. Så alltså ligger det alltid ström vid knappen men när jag sedan håller ner den så kopplas dom där stiftena ihop och strömmen går igenom knappen och ut till skenan. Inte svårare än så.

Har inte tänk att koppla Relät precis just nu. Har andra saker som är lite viktigare att hålla på med, så det får duga med knapp tills vidare

5 127 Inlägg
2 januari 2014
#37
Hogdahl skrev:
Meaganeowner skrev:
"...har direkt ström på skenan från en knapp".

"Sedan kan det ju vara kabeln från batteriet till skenan..."


Verkar ju vara en racerkoppling smile

- Inget relä (Vilken är den vanligaste uppgiften för ett relä?).

-En kabel från batteri till skenan. Alltid inkopplad?

-Direkt ström via knapp. Till skenan?

Behövs nog en sanering !

Jag har en kabel direkt från batteriet som går in i hytten som är påkopplad på knappen, Sedan det andra stiftet på knappen går direkt till skenan. Och jag försökte hitta den grövsta kabeln jag hittade eftersom det gäller så mycket ström. Så alltså ligger det alltid ström vid knappen men när jag sedan håller ner den så kopplas dom där stiftena ihop och strömmen går igenom knappen och ut till skenan. Inte svårare än så.

Har inte tänk att koppla Relät precis just nu. Har andra saker som är lite viktigare att hålla på med, så det får duga med knapp tills vidare

Jag gissar att du har för klen kabel och för klen knapp vilket ger spänningsfall smile
Du har väl säkring på kabeln från batteriet? Om inte så sätt dit en. Stor brandfara om den skulle hamna mot jord.
Som skrevs tidigare så prova med en startkabel så ska du se att den blir lättstartad.
Ta detta rätt men se till att läs på lite ellära. Det är en bra kunskap smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

41 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#38
mb_pucken skrev:
Hogdahl skrev:
Meaganeowner skrev:
"...har direkt ström på skenan från en knapp".

"Sedan kan det ju vara kabeln från batteriet till skenan..."


Verkar ju vara en racerkoppling smile

- Inget relä (Vilken är den vanligaste uppgiften för ett relä?).

-En kabel från batteri till skenan. Alltid inkopplad?

-Direkt ström via knapp. Till skenan?

Behövs nog en sanering !

Jag har en kabel direkt från batteriet som går in i hytten som är påkopplad på knappen, Sedan det andra stiftet på knappen går direkt till skenan. Och jag försökte hitta den grövsta kabeln jag hittade eftersom det gäller så mycket ström. Så alltså ligger det alltid ström vid knappen men när jag sedan håller ner den så kopplas dom där stiftena ihop och strömmen går igenom knappen och ut till skenan. Inte svårare än så.

Har inte tänk att koppla Relät precis just nu. Har andra saker som är lite viktigare att hålla på med, så det får duga med knapp tills vidare

Jag gissar att du har för klen kabel och för klen knapp vilket ger spänningsfall smile
Du har väl säkring på kabeln från batteriet? Om inte så sätt dit en. Stor brandfara om den skulle hamna mot jord.
Som skrevs tidigare så prova med en startkabel så ska du se att den blir lättstartad.
Ta detta rätt men se till att läs på lite ellära. Det är en bra kunskap smile

Joo kan nog vara så. Ska testa med en startkabel först och se om det blir riktig ström då.

Jag är ganska duktig när det gäller el. Kanske inte just hur man räknar ut Hur stor kabel man behöver för viss mycket ström och sådant men annars så är jag ganska duktig.

2 250 Inlägg
4 januari 2014
#39
Då är vi två. :-)


Sök