3182
Sök

Skillnaden på standard bromsar och andra bromsar

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Tjena så vitt jag vet innebär "bromsar" 3 saker, Bromsskiva, belägg och bromsOK. Och folk snackar om att trimmar men en så bör man även se över bromsarna. Det jag Aldrig fattat är vad bromsar som kostar 40 tusen skulle göra bättre än standard bromsarna. Jag har en skyline utan ABS, och trycker jag max på bromspedalen så låser sig hjulen, så redan nu är mina bromsar "för bra" Förstår ni vad jag menar?

Så vad tjänar jag på att slänga på de värsta brembo bromsarna för 50 tusen, det kmr ner till hur bra däcken brommsar bilen, och inte hur bra bromsarna bromsar, eftersom standard bromsarna är som sagt kapabla till att hålla i däcken.

Dock så vet jag att det finns tex slitsade skivor som ser till att inte bromsarna blir för varma, för då förstår jag att det blir skillnad, eller att beläggen blir "glasiga" , men om vi styrker "värme" problemet, finns det andra skäl till att köpa nya bromsar?

414 Inlägg
21 december 2013
Kör man hårt med mycket effekt (speciellt på bana) och kanske med en tung bil så behövs det värre bromsar, det blir annars fort för varmt och bromsverkan blir piss.

Såklart ska man ha bra däck också eftersom det är det enda som har kontakt med vägen (förhoppningsvis)

Olika bilar har såklart olika dimensionerade bromsar från fabrik, endel hänger med längre än andra. Nu skriver du inte vilken Skyline du har, men gissar att de flesta efter R32 har helt "ok" bromsar till origianleffekten.

Det skiljer mycket mellan olika belägg också så rätt/bra belägg för din körstil är det första du ska skaffa dig, och kanske byta till en bromsvätska med högre kokpunkt.
Senast redigerat av joH900 (21 december 2013)

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Jo men tänk dig bromsarna klarar av att låsa däcken = full bromsverkan, eller hur? smile

1 498 Inlägg
21 december 2013
puttepro skrev:
Jo men tänk dig bromsarna klarar av att låsa däcken = full bromsverkan, eller hur? smile

En gång klarar dom det men upprepa detta flera gånger så låser du ej däcken pga värmen i både belägg och vätskan.

414 Inlägg
21 december 2013
Man brukar inte bromsa så hårt så att man låser upp alla fyra hjulen hela tiden så fort man ska sänka farten lite, eller hur? Med andra ord så åker man och "småbromsar" lite hela tiden vilket gör att det blir varmt, med nedsatt bromsverkan som följd.

Sen så är det säkert inte omöjligt att du redan har rätt bra dimensionerade bromsar från fabrik på din bil (som jag la till i förra inlägget). Då är det inte säkert det finns någon anledning för dig att uppgradera bromsar, möjligen andra belägg kanske.

Panikbromsar man med en bil utan ABS så är det nästan mer vanligt än ovanligt att det låser upp något eller flera hjul, det gör alla mina bilar som har standardbromsar men liktfan kan jag få dem och mattas av om man kör bana.

Sen kan man såklart skaffa sig så breda och bra däck så att originalbromsarna helt enkelt inte orkar låsa upp längre även om man panikbromsar, jag åker runt på 205 eller 215 så det är inte direkt några breda däck jag har.
Senast redigerat av joH900 (21 december 2013)

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
ascona-tic skrev:
puttepro skrev:

En gång klarar dom det men upprepa detta flera gånger så låser du ej däcken pga värmen i både belägg och vätskan.

Tack detta jag ville veta, så om man inte kör på bana utan bara gasar vid lite rödljus etc så behövs det ej bättre bromsaR?

414 Inlägg
21 december 2013
Tips är och ta ut bilen på bana en dag till sommaren och prova den ordentligt. Då vet du vad du har för marginaler när det gäller bromsar.

Och stå inte på stumt första varvet på okänd bana om du inte vill placera bilen i ett räcke smile

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
joH900 skrev:
Man brukar inte bromsa så hårt så att man låser upp alla fyra hjulen hela tiden så fort man ska sänka farten lite, eller hur? Med andra ord så åker man och "småbromsar" lite hela tiden vilket gör att det blir varmt, med nedsatt bromsverkan som följd.

Sen så är det säkert inte omöjligt att du redan har rätt bra dimensionerade bromsar från fabrik på din bil (som jag la till i förra inlägget). Då är det inte säkert det finns någon anledning för dig att uppgradera bromsar, möjligen andra belägg kanske.

Panikbromsar man med en bil utan ABS så är det nästan mer vanligt än ovanligt att det låser upp något eller flera hjul, det gör alla mina bilar som har standardbromsar men liktfan kan jag få dem och mattas av om man kör bana.

Sen kan man såklart skaffa sig så breda och bra däck så att originalbromsarna helt enkelt inte orkar låsa upp längre även om man panikbromsar, jag åker runt på 205 eller 215 så det är inte direkt några breda däck jag har.

Ahaaa, då fattar jag smile

har du några förslag på däck som inte är svindyra i 18 tums? smile

414 Inlägg
21 december 2013
Gäller det sommmardäck, kolla på http://www.camskill.co.uk/

Jag har kört mycket Hankook och vart nöjd, de har faktiskt placerat sig riktigt bra med några däck på senaste tiden i tester.

De flesta däck funkar helt ok på torrt, men det är först när det blir blött som man vet om ett däck är nånting och ha eller inte.

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
joH900 skrev:
Gäller det sommmardäck, kolla på http://www.camskill.co.uk/

Jag har kört mycket Hankook och vart nöjd, de har faktiskt placerat sig riktigt bra med några däck på senaste tiden i tester.

De flesta däck funkar helt ok på torrt, men det är först när det blir blött som man vet om ett däck är nånting och ha eller inte.

Är det stor skillnad på vanliga däck och så kallade racing däck? smile

Ja,, de däcken jag har nu på skylinene går inte ens köra när det är blött, tar hällre bussen än bilen vid regn, sjukt vad dåliga de är ..

414 Inlägg
21 december 2013
Inte så konstigt de låser upp direkt då

Det finns gatgodkända R-däck också och det ger ett jävla fint grepp på torrt, men är väl oftast inte superbra när det är blött även om kinadäck oftast är ännu sämre.

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
joH900 skrev:
Inte så konstigt de låser upp direkt då

Det finns gatgodkända R-däck också och det ger ett jävla fint grepp på torrt, men är väl oftast inte superbra när det är blött även om kinadäck oftast är ännu sämre.

Hur de är i blött spelar egentligen inge större roll då jag inte använder bilen när det regnar smile

vad tkr du man bör satsa på för bredd i däcken?

414 Inlägg
21 december 2013
Beror på vilka fälgar du har och vilket utseende du är ute efter

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
joH900 skrev:

Hur har däck med utseende att göra? Alla är väl svarta ? smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 december 2013
Öh..."Värre" bromsar kan man ha av flera anledningar...
1: Ser snyggare ut (ett av mina kriterier)
2: Bättre doserbarhet
3: Bättre värmeavledningsförmåga

Just punkt 2 kan vara lite si-o-så med vissa originalbromsar, men det vill till att man kan bromsa på RÄTT sätt oxå...

Edit: Du får inga "Värsta Brembo bromsar" för 50"...När jag kikade på AP-Racing så kostade instegskiten till min bil runt 40-50" (runt om!), dessvärre inte bolt-on...Skulle jag ha värstinggrejer från AP så fanns/finns det ok som kostar si-så-där 30-50" per styck...
Senast redigerat av dawwe (21 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Öh..."Värre" bromsar kan man ha av flera anledningar...
1: Ser snyggare ut (ett av mina kriterier)
2: Bättre doserbarhet
3: Bättre värmeavledningsförmåga

Just punkt 2 kan vara lite si-o-så med vissa originalbromsar, men det vill till att man kan bromsa på RÄTT sätt oxå...

Vad betyder punkt 2? smile

Snyggare visst, med ett coolt ok, men att betala 40 lök för 4 smådetaljer är overkill..

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 december 2013
Du kan bromsa mer exakt. Vissa originalbromsar är svåra att dosera, det är lite av/på känsla...Du vill ju kunna bromsa med känsla o precision, jämför med styrningens känsla/precision....

Edit: Jag gav just ca 40" för 4 ok (8 resp 6 -kolvs), större skivor (356mm), stålomspunna bromsslangar samt "bolt-on kit". Ser bra ut, bromsar minst lika bra som original. Samma pedalväg som original men klart bättre doserbarhet. Jag tycker/tyckte det var prisvärt, visst kunde jag köpt AP-Racing med för en liten slant till, men då hade jag behövt hålla på med att tillverka bells, adaptrar mm, o eftersom jag inte äger en CNC-fräs så...
Senast redigerat av dawwe (21 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Du kan bromsa mer exakt. Vissa originalbromsar är svåra att dosera, det är lite av/på känsla...Du vill ju kunna bromsa med känsla o precision, jämför med styrningens känsla/precision....

ahaa, förstår vad du menar smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2013
puttepro skrev:
joH900 skrev:

http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=288328&stc=1&d=1248141050
http://grandmighty.com/wp-content/uploads/2011/02/ssrwheeltires.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
LeafBox skrev:
puttepro skrev:
joH900 skrev:

http://www.e90post.com/forums/attachmen … 1248141050
http://grandmighty.com/wp-content/uploa … ltires.jpg