Constantine skrev:HereComesTrouble skrev:Constantine skrev:Folk, håll er gärna till topic och snacka inte om andra problem en bil har, ex vanos på BMW.
Bilar som toppar plastigheten och den överlägset sämsta kvaliteten på plast, tycker jag utan tvekan är franska bilar; Peugeot, Citroën och Renault med andra ord. På listan kommer sen Ford, Cadillac och annat amerikanskt skräp. Vissa Cadillac är t.o.m sämre än PSA och Renault, det räcker med att man tittar på plasten så går den fan sönder.
Kia och Hyundai känns väldigt plastiga ja, men den plasten är bra att jobba med. Samma sak gäller Toyota, plasthög till bil men bra kvalité på plasten. VAG kan även ha rätt plastiga bilar, som Skoda, vissa äldre VWs och Seat. Varav sistnämnda har sämst plast av alla i VAG koncernen.
Detta är mina personliga erfarenheter jag har haft med nämnda bilmärken, jobbar dagligen med och ta bort och sätta tillbaka plastdelar på bilar så som lister, stolpar, torpedplaster, inredningar, dörrsidor och allting relaterat till sensorer, kameror och annat som finns i vindrutorna på bilar. Det är väldigt stor skillnad på passform och kvalité om vi jämför BMW, Mercedes och Lexus med något amerikanskt märke eller PSA och Renault.
Du vet om att din saab räknas som en amerikansk bil? (GM)
Har en 9-5 själv, den är betydligt plastigare än den amerikanska.
Det är väl självklart jag vet det, men fortfarande är den inte i samma klass som Ford eller övriga GMs skit, även om Chevrolet blivit bättre. 9-5an (den äldre) är byggd med riktiga skruvar, tjocka aluminium lister, plastskruvar och clips i bra kvalité som håller för demont/mont om man gör som man ska, och väldigt stark och elastisk plast som torped. Jämförelse med dagens Ford och GM som har stenhård plast till allt, plastskruvar som är engångsgrejer och aluminium clips som sitter fast i en ännu plastigare hållare i dörrsidor etc. Jag säger inte att allting jämt går sönder bara för det är amerikanskt, men känslan man har när man arbetar med deras plastgrejer är att man måste vara extremt försiktig för att skiten inte ska gå sönder direkt.
Plastclips går ju sönder på många bilar, men det är å andra sidan en slitdel, och det är där kvaliteten spelar stor roll.
Det känns verkligen som amerikanska grejer är gjorda för att gå sönder efter bara några år, då man vill sälja en helt ny bil istället för att laga den gamla.
Man måste väl inte köpa en ny bil för att ett par plast clips har gått sönder hoppas jag?
0
0
0
0