3829
Sök

Vilka bilar anser du är plastiga och varför?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
23 december 2013
#121
Constantine skrev:
HereComesTrouble skrev:
Constantine skrev:
Folk, håll er gärna till topic och snacka inte om andra problem en bil har, ex vanos på BMW.

Bilar som toppar plastigheten och den överlägset sämsta kvaliteten på plast, tycker jag utan tvekan är franska bilar; Peugeot, Citroën och Renault med andra ord. På listan kommer sen Ford, Cadillac och annat amerikanskt skräp. Vissa Cadillac är t.o.m sämre än PSA och Renault, det räcker med att man tittar på plasten så går den fan sönder.

Kia och Hyundai känns väldigt plastiga ja, men den plasten är bra att jobba med. Samma sak gäller Toyota, plasthög till bil men bra kvalité på plasten. VAG kan även ha rätt plastiga bilar, som Skoda, vissa äldre VWs och Seat. Varav sistnämnda har sämst plast av alla i VAG koncernen.

Detta är mina personliga erfarenheter jag har haft med nämnda bilmärken, jobbar dagligen med och ta bort och sätta tillbaka plastdelar på bilar så som lister, stolpar, torpedplaster, inredningar, dörrsidor och allting relaterat till sensorer, kameror och annat som finns i vindrutorna på bilar. Det är väldigt stor skillnad på passform och kvalité om vi jämför BMW, Mercedes och Lexus med något amerikanskt märke eller PSA och Renault.

Du vet om att din saab räknas som en amerikansk bil? (GM)

Har en 9-5 själv, den är betydligt plastigare än den amerikanska.

Det är väl självklart jag vet det, men fortfarande är den inte i samma klass som Ford eller övriga GMs skit, även om Chevrolet blivit bättre. 9-5an (den äldre) är byggd med riktiga skruvar, tjocka aluminium lister, plastskruvar och clips i bra kvalité som håller för demont/mont om man gör som man ska, och väldigt stark och elastisk plast som torped. Jämförelse med dagens Ford och GM som har stenhård plast till allt, plastskruvar som är engångsgrejer och aluminium clips som sitter fast i en ännu plastigare hållare i dörrsidor etc. Jag säger inte att allting jämt går sönder bara för det är amerikanskt, men känslan man har när man arbetar med deras plastgrejer är att man måste vara extremt försiktig för att skiten inte ska gå sönder direkt.

Plastclips går ju sönder på många bilar, men det är å andra sidan en slitdel, och det är där kvaliteten spelar stor roll.

Det känns verkligen som amerikanska grejer är gjorda för att gå sönder efter bara några år, då man vill sälja en helt ny bil istället för att laga den gamla.

Man måste väl inte köpa en ny bil för att ett par plast clips har gått sönder hoppas jag?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 december 2013
#122
HereComesTrouble skrev:
evilaudio skrev:
HereComesTrouble skrev:

http://www.autoweek.com/galleryimage/CW … ockpit.jpg
Corvette Årsmodell 2013, likvärdigt och lika plastig som Jetta-90?

lite rött porrskinn så är de typ samma sak...

Snacka om att vara trångsynt..

Jo men duvet, har man inte råd får man intala sig själv att det är samma skit som typ en Jetta för att inte grina för mycket...

Autotech

679 Inlägg
23 december 2013
#123
HereComesTrouble skrev:
Constantine skrev:
HereComesTrouble skrev:

Du vet om att din saab räknas som en amerikansk bil? (GM)

Har en 9-5 själv, den är betydligt plastigare än den amerikanska.

Det är väl självklart jag vet det, men fortfarande är den inte i samma klass som Ford eller övriga GMs skit, även om Chevrolet blivit bättre. 9-5an (den äldre) är byggd med riktiga skruvar, tjocka aluminium lister, plastskruvar och clips i bra kvalité som håller för demont/mont om man gör som man ska, och väldigt stark och elastisk plast som torped. Jämförelse med dagens Ford och GM som har stenhård plast till allt, plastskruvar som är engångsgrejer och aluminium clips som sitter fast i en ännu plastigare hållare i dörrsidor etc. Jag säger inte att allting jämt går sönder bara för det är amerikanskt, men känslan man har när man arbetar med deras plastgrejer är att man måste vara extremt försiktig för att skiten inte ska gå sönder direkt.

Plastclips går ju sönder på många bilar, men det är å andra sidan en slitdel, och det är där kvaliteten spelar stor roll.

Det känns verkligen som amerikanska grejer är gjorda för att gå sönder efter bara några år, då man vill sälja en helt ny bil istället för att laga den gamla.

Man måste väl inte köpa en ny bil för att ett par plast clips har gått sönder hoppas jag?

Nej det jag menade är att man får den känslan när man jobbar med grejerna, dvs att skiten till bil man håller på med inte är gjord för att hålla i minst 10 år utan snarare 2-3 år med tanke på hur plastig och fullt med budget lösningar det finns överallt.


Forummoderator
18 008 Inlägg
23 december 2013
#124
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!
Senast redigerat av Hybridsmurfen (23 december 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 670 Inlägg
23 december 2013
#125
Hybridsmurfen skrev:
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!

Helrätt!

God jul på er allihop!


1 412 Inlägg
23 december 2013
#126
Hybridsmurfen skrev:
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!

Skönt! smile


Förresten, gillar du hybrider mer än dieslar nu? big_smile


God jul!
Senast redigerat av OpelP1 (23 december 2013)

133 Inlägg
23 december 2013
#127
Constantine skrev:
Det är väl självklart jag vet det, men fortfarande är den inte i samma klass som Ford eller övriga GMs skit, även om Chevrolet blivit bättre. 9-5an (den äldre) är byggd med riktiga skruvar, tjocka aluminium lister, plastskruvar och clips i bra kvalité som håller för demont/mont om man gör som man ska, och väldigt stark och elastisk plast som torped. Jämförelse med dagens Ford och GM som har stenhård plast till allt, plastskruvar som är engångsgrejer och aluminium clips som sitter fast i en ännu plastigare hållare i dörrsidor etc.

OFF topic..
Sitter idag på en Saab 9-5 1998 och en Saab 9-3 2011
och håller med om att den senare modellen känns "lättare"/"plastigare"

Vet dock inte om de stämmer, att den 9-3 modell jag har var bland de sista som de
i Trollhättan byggde ihop,i smyg, för att visa att de kunde få en diesel miljöklassad etc

Dock mycket nöjd med båda modellerna och ångrar inte mina inköp.

ON topic..
Kört en hel del bilar och modeller och kan nog inte direkt sätta pekfingret på
vilken av dem som jag anser mest plastig känsla..

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

Forummoderator
18 008 Inlägg
23 december 2013
#128
OpelP1 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!

Skönt! smile


Förresten, gillar du hybrider mer än dieslar nu? big_smile


God jul!

Nja. Jag har nog bara blivit snål. Visst hade jag gillat en V8-diesel med automat hemma... Plastig eller inte... Men nu är det som det är.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 412 Inlägg
23 december 2013
#129
Hybridsmurfen skrev:
OpelP1 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!

Skönt! smile


Förresten, gillar du hybrider mer än dieslar nu? big_smile


God jul!

Nja. Jag har nog bara blivit snål. Visst hade jag gillat en V8-diesel med automat hemma... Plastig eller inte... Men nu är det som det är.

En törstig bil är ju inte ett dugg kul om man känner att den påfrestar plånboken onödigt mycket, oavsett hur kul den är i övrigt. hmm

Jag hade en Dodge pickup som snittade 2,8l/mil, inte särskilt kul efter några månader.

300:an jag rullar i nu drar iaf bara 1,4 med sin 340hk v8.


För att nämna något on-topic så gillade jag faktiskt inredningen i pickupen (för att vara en modern bil), den var rejäl och ofantligt mycket trevligare än motsvarande chevor.
Senast redigerat av OpelP1 (23 december 2013)

827 Inlägg
23 december 2013
#130
sitter o läser igenom o det känns som folk jämför bmw e36, jetta m.m med corvette??
det e ju helt andra prisklasser och bil typer...

Jag kanske e lite partisk när det kommer till tyska bilar men visa mig en jänkare som håller samma klass som BMW 7-serie, Mercedes S-Klass elr Audi A8.
Jag har iaf svårt att komma o tänka på en enda.


Evildan
23 december 2013
#131
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:

Komiskt att du säger det när du tom. startar en tråd om plastiga bilar tongue

Utveckla gärna vilken del av texten du anser komisk, det är inte så lätt för de som läser att förstå vad du syftar på från en text om 6 rader med mer än ett enda innehåll.

Du får helt enkelt göra som alla andra och läsa igenom allting igen, annars kanske du har någon person i din närhet du kan få hjälp av att förstå?

Förtydligande: Din åsikt är helt ovidkommande.
Däremot vore det bra om du istället kan påvisa vilken del av texten ditt inlägg behandlar då jag inte är synsk.
Snälla du, sluta återkommande dumförklara andra bara för att dom kan utrycka sig förståeligt i text eller har en annan åsikt gentemot din.
Försök nu att svara på inlägget nu istället för att komponera ihop något ovidkommande bladder som inte ens hör till frågan, kompis.

827 Inlägg
23 december 2013
#132
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:

Utveckla gärna vilken del av texten du anser komisk, det är inte så lätt för de som läser att förstå vad du syftar på från en text om 6 rader med mer än ett enda innehåll.

Du får helt enkelt göra som alla andra och läsa igenom allting igen, annars kanske du har någon person i din närhet du kan få hjälp av att förstå?

Förtydligande: Din åsikt är helt ovidkommande.
Däremot vore det bra om du istället kan påvisa vilken del av texten ditt inlägg behandlar då jag inte är synsk.
Snälla du, sluta återkommande dumförklara andra bara för att dom kan utrycka sig förståeligt i text eller har en annan åsikt gentemot din.
Försök nu att svara på inlägget nu istället för att komponera ihop något ovidkommande bladder som inte ens hör till frågan, kompis.

Lite svårt för han att svara tongue
Han blev väl bannad?
Med all rätt... pajkastningen har minskat markant.


Evildan
23 december 2013
#133
Andree skrev:
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:

Du får helt enkelt göra som alla andra och läsa igenom allting igen, annars kanske du har någon person i din närhet du kan få hjälp av att förstå?

Förtydligande: Din åsikt är helt ovidkommande.
Däremot vore det bra om du istället kan påvisa vilken del av texten ditt inlägg behandlar då jag inte är synsk.
Snälla du, sluta återkommande dumförklara andra bara för att dom kan utrycka sig förståeligt i text eller har en annan åsikt gentemot din.
Försök nu att svara på inlägget nu istället för att komponera ihop något ovidkommande bladder som inte ens hör till frågan, kompis.

Lite svårt för han att svara tongue
Han blev väl bannad?
Med all rätt... pajkastningen har minskat markant.

Såg det efteråt, jag som såg fram emot ett ovidkommande svar gällande något helt annat än den gällande frågeställningen.

Jag är för åsiktsfrihet, när åsikterna kan levereras utan tafatta försök att trycka ned/förminska opponenten, då gives det omedelbar respons. Annars är jag oftast en rätt trevlig prick som hellre äter pajen.
God jul.

Evildan
23 december 2013
#134
OpelP1 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!

Skönt! smile


Förresten, gillar du hybrider mer än dieslar nu? big_smile


God jul!

Julklapp...

Åhhh, på den frågan känner jag mig lite nödgad att svara, jag gillar bägge lika mycket, bilar i allmänhet, däremot har olika drivsystem olika fördelar och HSD passar just mig som handen i handsken då jag inte har något behov av att kunna dra släp (då köper jag en bil för ändamålet vid tex flytt) eller har en jättelik hund i bagaget.

Forummoderator
18 008 Inlägg
23 december 2013
#135
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!

Skönt! smile


Förresten, gillar du hybrider mer än dieslar nu? big_smile


God jul!

Julklapp...

Åhhh, på den frågan känner jag mig lite nödgad att svara, jag gillar bägge lika mycket, bilar i allmänhet, däremot har olika drivsystem olika fördelar och HSD passar just mig som handen i handsken då jag inte har något behov av att kunna dra släp (då köper jag en bil för ändamålet vid tex flytt) eller har en jättelik hund i bagaget.

På tal om HSD Mr. Evil. Vad fan står det för?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 412 Inlägg
23 december 2013
#136
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Nu var det nog. En Moderator (Ja, det var jag) har stängt av HereComesTrouble på livstid.

God jul på er!

Skönt! smile


Förresten, gillar du hybrider mer än dieslar nu? big_smile


God jul!

Julklapp...

Åhhh, på den frågan känner jag mig lite nödgad att svara, jag gillar bägge lika mycket, bilar i allmänhet, däremot har olika drivsystem olika fördelar och HSD passar just mig som handen i handsken då jag inte har något behov av att kunna dra släp (då köper jag en bil för ändamålet vid tex flytt) eller har en jättelik hund i bagaget.

Då är det ju helt rätt bil att ha. smile



Eller vänta nu, måste jag skriva något negativt nu då det diskuteras Prius?

Det verkar som att det hör till, jag känner mig så förvirrad.

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2013
#137
Vad var vi nu kommit fram till:)? Att jänkare överlag är plastigare i den betydelsen att plasten är av en smäckigare sort, ser oxå smäckig ut? De sk "premiummärkena" har förmodligen lika mycket plast i inredningen men då med en helt annan "känsla" i materialet. Utöver detta har alla BMW klen drivlina.

Jag vill poängtera att det är tråkigt att Carl Lewis blivit avstängd, men han ordnade avstängningen helt på egen hand. Skrev jag "+1" på något dröjde det inte länge innan Carl citerade mig med kommentaren "-1" big_smile
Ska jag vara ärlig så hoppas jag att han får komma tillbaka lite längre fram, o att han sansar sig...Ja jag har så klart "eldat" på honom till viss del med mina åsikter o tråkiga humor, men han var ju inte sen att hugga om man säger så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 354 Inlägg
23 december 2013
#138
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:

Skönt! smile


Förresten, gillar du hybrider mer än dieslar nu? big_smile


God jul!

Julklapp...

Åhhh, på den frågan känner jag mig lite nödgad att svara, jag gillar bägge lika mycket, bilar i allmänhet, däremot har olika drivsystem olika fördelar och HSD passar just mig som handen i handsken då jag inte har något behov av att kunna dra släp (då köper jag en bil för ändamålet vid tex flytt) eller har en jättelik hund i bagaget.

På tal om HSD Mr. Evil. Vad fan står det för?

Hybrid Synergy Drive tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 140 Inlägg
23 december 2013
#139
Nu har jag aldrig suttit i en amerikansk bil nyare än -70 så de ska jag inte uttala mig om, men franska bilar är nog det absolut värsta(citroen nästan ett undantag) man kan sätta sig i. Högtalare som skramlar och mest bara lever om tillsammans med knakade plast överallt. Sen kommer asiaterna, ett försök till att göra förarmiljön trevligare med lite tyger och skinn här och var. Och mina favoriter, tyskarna! Känns mer välbyggt än resterande av de nämnda. Med undantag för de mindre bilarna, ex golf, bmw 3 serie, audi a3 osv, dessa känns mindre påkostade och lite mer billiga material.

My point, I like big german cars.

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Forummoderator
18 008 Inlägg
23 december 2013
#140
AntrE skrev:
Nu har jag aldrig suttit i en amerikansk bil nyare än -70 så de ska jag inte uttala mig om, men franska bilar är nog det absolut värsta(citroen nästan ett undantag) man kan sätta sig i. Högtalare som skramlar och mest bara lever om tillsammans med knakade plast överallt. Sen kommer asiaterna, ett försök till att göra förarmiljön trevligare med lite tyger och skinn här och var. Och mina favoriter, tyskarna! Känns mer välbyggt än resterande av de nämnda. Med undantag för de mindre bilarna, ex golf, bmw 3 serie, audi a3 osv, dessa känns mindre påkostade och lite mer billiga material.

My point, I like big german cars.

En Xantia eller en C5 mk1 tycker jag nog "duger" i synnerhet med tanke på priset... Men en väl inkörd E39 eller dito 7-serie är nog snäppet värre (bättre)...
Senast redigerat av Hybridsmurfen (23 december 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök